Hur ska jag hantera telefonkatalogförsäljarna?

Anders Nyman

Publicerades: 28 januari, 2014

Jag driver en frisering och håller på att bli tokig på alla telefonkatalogförsäljare som ringer. De hävdar att man inte kommer att synas i katalogen och på nätet, om man inte tar deras erbjudanden. Till exempel Eniro och Din del med flera.

Om jag inte tar deras erbjudande, finns det då några minimikrav med uppgifter som de ändå måste sätta in?

Hoppas på svar i denna djungel!

Det vanligaste misstag man som företag gör är att betala för mycket för kataloginföranden. Antingen för att synas i onödiga kataloger eller så betalar man för större annonspaket än som är nödvändigt. En vanlig metod oseriösa företag använder är att ge sken av att du redan är (betalande) kund sedan tidigare, och bara ber dig uppdatera dina uppgifter. De försöker då lura dig att ingå ett avtal över telefon.

Du kan inte lita på vad katalogsäljarna säger, ens när de ringer från Eniro. Det finns flera fall där just Enirosäljare ljugit om vad man egentligen måste betala för – något de dock förnekat ända till dess de överbevisats. Tänk på att inget katalogföretag med söktjänst på nätet helt kommer ta bort ditt företag ur sin databas – då skulle ju deras katalog inte längre vara heltäckande!

Exakt hur man syns som icke betalande kund varierar dock. När Driva Eget skrev om katalogerna 2011 gällde att Eniro kostnadsfritt i nätkatalogen erbjöd företagsnamn, adress och upp till fem telefonnummer. På Hitta.se fick man dessutom e-postadress, hemsideadress och företagets bransch.

Eniro vill numera ha betalt för att man ska synas i den tryckta katalogen. Då hamnar man också under bransch i nätkatalogen, det vill säga frisör i ditt fall. Jag skulle tro att det minsta införande man kan beställa kostar runt 4 000-5 000 kronor.

Samma minstapris gäller för den andra stora nätkatalogen, Hitta.se. Dessa två kataloger är i regel de enda rikstäckande man behöver överväga att betala för. Det finns också mindre, nischade eller lokala kataloger, som Din del och Lokaldelen, som båda finns på nätet och i tryckta exemplar. I ditt fall som frisör kan det förstås finnas ett värde att synas i en lokal, tryckt katalog, om det är där dina nya kunder letar.

Här är en liten allmän checklista för den som överväger att betala för plats i kataloger, på nätet eller tryckta:
– Analysera den målgrupp du vill sälja till. Var finns de och hur når du dem bäst? Uppskatta hur stor intäkt en ny kund ger dig i snitt.
– Sök på nätet efter kritik mot kataloger som ringer dig och försöker sälja. Sålla bort de oseriösa.
– Tacka aldrig ja i telefon, utan begär icke bindande offerter, avtalsförslag, från katalog- och söktjänsterna.
– Fråga hur många av din målgrupp de når och vilka sökord som är relevanta. På nätet är det lätt att mäta effekten av en annons. Som Enirokund får du till exempel statistik på hur många gånger ditt företag synts i träfflistan, hur många som klickat vidare in på din information, och hur många som klickat vidare till din hemsida. Men tänk samtidigt på att säljare gärna vinklar statistik till sin fördel – var kritisk och kräv bevis för påståendena!
– Räkna ut kontaktkostnaden per kund utifrån offerterna. Lönar det sig?
– Om du tackar ja, glöm inte att löpande följa upp din investering.

Tänk på att kataloger behöver inte vara bästa medieinvesteringen. Annonser i tidningar och på nätet är ett av många alternativ. En relevant sökmotoroptimerad hemsida är kanske det billigaste sättet att marknadsföra sig.