Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

3 hyresavtal att ha koll på

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 21 februari, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Foto: Missa inte avtalet när du hyr eller hyr ut. Foto: Getty Images

Både när du hyr och hyr ut en lokal gäller det att ha ett hyresavtal som reder ut vad som gäller. Bra att veta är att reglerna är olika för förstahands­uthyrning, andrahandsuthyrning och hyra av endast en del av en lokal.1. Hyra i första handNär man ingår ett hyresavtal direkt med fastighetsägaren/hyresvärden hyr man lokalen i första hand. Det finns ingen tvingande regel som säger att man måste ha ett hyresavtal, däremot har man som hyresgäst rätt att kräva ett skriftligt avtal.

Syftet med ett hyresavtal är att reglera vad som ska gälla – hyreskostnad, vad som ingår i hyran, uppsägningstid och hur länge man får nyttja lokalen. När man hyr en lokal i första hand är det vanligt att hyresvärden använder sig av några av de standardkontrakt som finns.

I dessa är det vanligt att man tar in särskilda klausuler som gör att hyran kan variera beroende på konsumentprisindex, fastighetsskatt och lokalens driftskostnader.

 2. Hyra i andra handNär en förstahandshyresgäst hyr ut lokalen till en annan kallas det andrahandsuthyrning. Förstahandshyresgästen har då ett kontrakt med fastighetsägaren men agerar samtidigt hyresvärd mot den som hyr i andra hand.

Tänk på att det i de flesta fall krävs hyresvärdens samtycke för att andrahandsuthyrningen ska vara tillåten. Det ligger i båda parters intresse att detta står i hyresavtalet.

3. Hyra av kontorsplatsFör att hyra ut ett rum eller en kontorsplats krävs däremot i regel inget samtycke av hyresvärden. Men hyresvärden kan motsätta sig en uthyrning om detta på något sätt kan skada lokalen. Det är inte heller ovanligt att man i hyresavtalet anger en maxgräns för hur många personer som får nyttja arbetsplatserna, om detta medför någon form av skada för hyresvärden.

UPPSÄGNINGSTID är den tid båda parterna måste iaktta innan lokalhyresavtalet slutar gälla. Minsta möjliga uppsägningstid man kan ha varierar beroende på uthyrningstiden.

När uthyrningen löper ”tills vidare” måste man ha en uppsägningstid på minst nio månader. En bestämmelse om kortare uppsägningstid för hyresvärden är ogiltig enligt lag.

När uthyrningen sker på bestämd tid får inte uppsägningstiden vara kortare än:
  • 1 vecka, om hyrestiden är längre än 2 veckor men längst 3 månader.
  • 3 månader, om hyrestiden är längre än 3 månader men längst 9 månader.
  • 9 månader, om hyrestiden är längre än 9 månader.
Missa inte momsenHyresavtal för lokaler reglerar vanligtvis hyresbeloppet exklusive moms. Endast i undantagsfall kan hyresvärden ta ut moms och ha rätt att dra av momsen på sina kostnader. För att få göra det krävs ett beslut av Skatteverket om att hyresvärden är frivilligt skattskyldig för uthyrning av lokaler.

4 viktiga saker att reglera
  • Hur stor hyran är och när den ska betalas.
  • Hur länge lokalen ska hyras ut.
  • Vad som ska gälla för uppsägning.
  • Vem som är underhållsskyldig för lokalen.
Så här fungerar besittningsskyddet

Besittningsskydd träder in när en lokalhyresgäst hyrt en lokal i mer än nio månader. Skyddet innebär att lokalhyresgästen i vissa fall kan få ersättning av hyresvärden om hyresförhållandet skulle upphöra.

Om hyresavtalet ska upphöra på grund av att huset ska rivas eller renoveras har hyresgästen rätt till ekonomisk ersättning eller en likvärdig ersättningslokal.

Besittningsskyddet kan dock avtalas bort, men tänk på att Hyresnämndens godkännande krävs om avtalet skrivs innan hyresförhållandet varat mer än nio månader i följd.

Hyresnämndens godkännande krävs dock inte om avtalet har en giltighetstid på högst fem år från det att uthyrningen inleds och avser avstående antingen på grund av att hyresvärden ska bedriva egen verksamhet i lokalen eller om hyresavtalet mellan hyresvärden och fastighetsägaren ska upphöra.

Läs också: Vad du ska tänka på när du ska välja rätt lokal

Läs också: 9 kriterier du bör tänka på när du väljer lokal

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 6 oktober, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Försäljning & Lönsamhet

Och årets julklapp 2025 blir... (+ alla tidigare vinnare)

Årets julklapp har blivit en stor grej, och kan faktiskt påverka vad som säljer bra i e-handeln på Black Friday och i julhandeln. Här går vi igenom de tidigare vinnarna och hur oddsen för årets julklapp 2025 ser ut.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 6 november, 2025 Uppdaterades 6 november, 2025 2 minuters läsning
A°rets julklapp 2025

Foto: Unsplash/Look Studio

Vad är “Årets julklapp”?

Varje år utser HUI Research (på uppdrag av branschorganisationen Svensk Handel) en produkt eller ett fenomen som får titeln Årets julklapp. Viktigt att veta är att det inte är den mest sålda julklappen under året, utan att den ska:

  • Speglar den tid vi lever i.
  • Vara en nyhet eller fått ett nyväckt intresse under året
  • Har ett betydande försäljningsvärde eller säljs i stora volymer.

Sålunda handlar det mer om symbolik än om en ren försäljningsmässig topp. Valet presenteras i samband med HUI:s julhandelsrapport, i regel i mitten av november. Men redan nu är favoriterna klara, enligt bettingbolagen.

Favoriterna till Årets Julklapp 2025

Enligt Betingbolaget Betsson är detta favoriterna till Årets julklapp 2025

PlaceringKandidatOdds
1Underkläder7.00
2Donation8.00
3Labubu (samlarfigur)10.00
4Bok11.00
5Kosttillskott12.00
6Streamingtjänster13.00
7Krislåda15.00
8Oura-ring15.00
9Solcellsladdare15.00
10Termosflaska15.00

Alla tidigare vinnare i årets Julklapp

2024 – Unisexparfym

2023 – Sällskapsspel

2022 – Hemstickat plagg

2021 – Evenemangsbiljett

2020 – Stormkök


2019 – Mobillåda

2018 – Det återvunna plagget

2017 – Elcykel

2016 – VR-glasögon

2015 – Robotdammsugare


2014 – Aktivitetsarmband

2013 – Råsaftcentrifug
2012 – Hörlurar

2011 – Färdigpackad matkasse

2010 – Surfplatta


2009 – Spikmatta

2008 – Upplevelse

2007 – GPS-mottagare

2006 – Ljudbok

2005 – Pokerset


2004 – Platt-TV

2003 – Mössa

2002 – Kokbok

2001 – Verktyg

2000 – DVD-spelare


1999 – Boken

1998 – Datorspel

1997 – Elektroniska husdjur

1996 – Internetpaket

1995 – CD-skivan


1994 – Mobiltelefonen

1993 – Parfym

1992 – TV-spelet

1991 – CD-spelaren

1990 – Woken


1989 – Videokameran

1988 – Bakmaskinen

Hur påverkar Årets Julklapp oss företagare?

Jo, utmärkelsen kan faktiskt påverka oss som driver företag – speciellt om du har en e-handel. Kan du haka på trenden? Kan du skapa innehåll eller bygga intresse baserat på utmärkelsen? Det är många e-handlare som är duktiga på att haka på trender (s k New Jacking). Kan du också?



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.