Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Kriterier för val av ny lokal

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 21 februari, 2017 3 minuters läsning

Foto: Tänk dig för innan du väljer kontor. Foto: Getty Images

Vilka sökkriterier ska man då ställa upp för den nya lokalen? Lina Jandér påpekar att de självklart varierar beroende på bransch och verksamhet, men listar några av de vanligaste:

  1. Läget, läget, läget …
    Var förväntar sig kunderna och andra aktörer i branschen att företaget ska finnas? Finns det lägen som anses som självklara för företag i er bransch?
  2. Rambudget
    Gör en budget och inrikta er på geografiska områden med en rimlig marknadshyresnivå. Falska förhoppningar både hos ledningen och hos personalen leder ofta till en dålig start på flytt­projektet.
  3. Tillgänglighet
    Oftast sätter man fokus på medarbetarnas möjlighet att ta sig till och från jobbet, men även tillgängligheten för kunder och andra är relevant.
  4. Fastighetens/lokalens kvaliteter
    Lokalen och arbetsplatsen är en av medarbetarnas viktigaste verktyg. Med rätt förutsättningar finns goda möjligheter till ökad produktivitet och nöjdhet. Men det förutsätter att man gör en bra behovsanalys. Det finns alltid risker i en flytt – att gammalt arbetssätt flyttas till nya förutsättningar oavsett ambitioner och att medarbetarna upplever förändringen som svårhanterlig.
  5. Storlek och disposition
    Vilka krav och önskemål har ni på lokalens storlek och utformning när det gäller till exempelvis effektivitet och dimensionering av olika funktioner, interna samband, möjlig flexibilitet och så vidare?
  6. Lokalens standard och skick
    Vad har ni för förväntningar på ­lokalens standard när det gäller såväl ytskikt som tekniska installationer? Om lokalen inte uppfyller kraven finns det då förutsättningar och vilja hos fastighetsägaren att iordningställa en efter era önskemål? Här glömmer man som kund många gånger de viktiga arbetsmiljöfaktorerna ljud, ljus och luft.
  7. Lokalens profil
    Hur väl överensstämmer den aktuella fastigheten och lokalen med hur du vill profilera företaget? Vilka är era önskemål när det gäller utemiljön kring fastigheten, entréer, andra hyresgäster och möjligheter till skyltning? Vilka möjligheter finns att profilera sig i lokalen? Många fastigheter har i dag ett eget varumärke som exempelvis World Trade Center – är det positivt eller negativt för er?
  8. Parkeringsmöjligheter
    Behöver ni möjlighet att parkera? Hur många platser?
  9.  Hyresvärd
    Är det en värd som fokuserar på den typ av lokaler som ni söker? Vad har värden för erfarenhet, är det en långsiktig spelare och är vilket betyg får hyresvärden hos andra hyresgäster?

Vanliga frågor om företagslokaler (FAQ tillagd i efterhand av redaktionen)

Hur finansierar man köp av företagslokal?

För att finansiera köp av företagslokal finns flera alternativ. Det vanligaste är att ansöka om företagslån genom bank eller andra finansiärer. Se till att ha en solid affärsplan och budget innan ni ansöker om lån för företagslokal. Tänk på att inkludera inte bara köpesumman utan även renoveringskostnader och löpande utgifter i er kalkyl.

Vilka är de viktigaste kriterierna vid val av företagslokal?

De mest avgörande kriterierna är läget, budgeten och tillgängligheten. Lokalens läge bör matcha branschens förväntningar och vara tillgänglig för både personal och kunder. Andra viktiga aspekter är lokalens standard, tekniska installationer och möjligheter till profilering. Glöm inte att utvärdera arbetsmiljöfaktorer som ljus, ljud och ventilation.

Hur beräknar man hur många personer som får vistas i lokalen?

Beräkningen av maxantal personer baseras på lokalens storlek och utformning. En tumregel är att räkna med cirka 7-10 kvadratmeter per person i kontorsmiljö. För andra verksamheter gäller olika regler beroende på lokalens användningsområde. Konsultera alltid brandmyndigheten för exakta beräkningar och krav för er specifika verksamhet.

Vad bör ingå i budgeten för en ny företagslokal?

I budgeten bör ni inkludera hyra/köpeskilling, eventuella renoveringskostnader, löpande driftkostnader som el och värme, samt kostnader för eventuell anpassning av lokalen. Glöm inte att räkna med utgifter för möbler, teknisk utrustning och skyltning. Ha även en buffert för oförutsedda kostnader.

Hur väljer man rätt hyresvärd för företagslokalen?

När ni väljer hyresvärd, undersök deras erfarenhet och rykte i branschen. Kontrollera om de är långsiktiga aktörer och specialiserade på den typ av lokaler ni söker. Prata med andra hyresgäster om deras erfarenheter och be om referenser. En bra hyresvärd ska vara lyhörd för era behov och ha en tydlig process för fastighetsförvaltning.


Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Men orka…! Så här slipper du göra deklarationen själv

Deklarationen närmar sig och paniken kanske smyger sig på - men oroa dig inte, det finns hjälp att få! Här guidar vi dig genom processen och visar hur du enkelt kan låta experter ta hand om företagets deklaration. Så, luta dig tillbaka och fokusera på att driva din drömverksamhet, medan proffsen hanterar siffrorna.

Visma Spcs 10 april, 2025 5 minuters läsning
deklarationshjalp_native

Foto: deklarationshjalp_native

Tycker du att det här med bokföring och deklaration verkar lite svårt? Vi håller med – det kan verka krångligt (även om vi är övertygade om att du fixar det själv med ett superenkelt bokföringsprogram). Men det finns faktiskt ett gäng som vet precis hur det fungerar och som kan hjälpa dig – redovisningsbyråer! 

Så om du vill gå från “panik-jag-maste-fixa-foretagets-deklaration-men-vill/kan/orkar-inte” till “det där har min byrå fixat för länge sen” – då har du hamnat helt rätt.

I den här guiden hjälper vi dig att:

  1. Hitta en riktigt vass redovisningsbyrå som fixar företagets deklaration och bokföring i ett vips. Så nice! 
  2. Förstå vad redovisningsbyrån kan göra, och vad du (kanske) borde göra själv.
  3. Tänka rätt om du vill göra deklarationen själv 

Spoiler Alert! Kom ihåg, 2025 är det faktiskt rätt enkelt och smidigt att deklarera själv. Du skojar – när blev det så? Jo, när du kan deklarera direkt i ett superenkelt bokföringsprogram (som du dessutom kan prova gratis), som smidigt fixar deklarationen. Då finns alla siffror redan på plats och du kan i princip köra på enligt en checklista. Så enkelt kan det vara för dig som företagare att göra deklaration och årsredovisning (nu får du dessutom deklarationstillval för halva priset).

Men tillbaka till ämnet – du vill lägga ut dina problemas på en byrå. Bra tänkt – klart du ska slippa! Låt oss gå igenom hur det fungerar och vad du måste tänka på.

Psst! Innan vi kör igång, spana också in skatteexpertens bästa deklarationstips 2025 – som du hittar här.

Lägga ut deklaration och bokföring på en redovisningsbyrå – hur gör jag?

Många nystartade företagare väljer att sköta bokföringen själva – för att lära sig, för att få bättre koll och för att det ofta är billigare. När företaget sedan blir lönsamt kan man ta hjälp av en redovisningsbyrå för de svårare sakerna. Företagsdeklarationen kan vara en sådan sak.

Eftersom du läser den här guiden är du pepp på alternativ två. Kul! Du kommer att få mer tid till dina drömmar och business. Bra så långt!

Tips! Vill du lära dig mer om deklarationen? Nu kan du få en deklarationsguide helt kostnadsfritt här. 

Vad kan en redovisningsbyrå hjälpa till med?

Du kan få hjälp med hur mycket eller lite du vill! När du samarbetar med en redovisningsbyrå kan du välja hur mycket av företagets ekonomi du vill sköta själv och hur mycket du tar hjälp med.

Till exempel kan du sköta större delen av löpande bokföring själv, men få hjälp med lön och redovisningstjänster som årsredovisning, bokslut och deklaration. Eller så fakturerar du själv och lämnar bort redovisningen till redovisningsbyrån. 

Du kan även lämna bort i princip allt arbete kring din ekonomi, redovisning och deklaration. Och få löpande information om hur ditt företag mår från din byrå. En redovisningsbyrå fungerar också som en typ av rådgivare, ett bollplank kan vi säga. Allt är möjligt och du kan välja!

Tips! Här berättar vi lite mer om vad du har att vinna på att ta hjälp med deklarationen.

 Kan en redovisningsbyrå fixa företagets deklaration?

You bet! Och kanske hittar de smarta avdrag och smart skatteplanering som du inte hade någon aning om. Win-win!

 Tips! Här är de viktigaste avdragen för aktiebolag och enskild firma. Har du missat något?

Hur hittar jag rätt redovisningsbyrå?

Du kan googla. Du kan leta med ficklampa. Du kan ringa en vän.

Eller så använder du dig av tjänsten Bokföringshjälp från Visma Spcs. Tjänsten är liksom som ett paket för dig som vill ha hjälp med löpande bokföring, moms, deklaration och bokslut. Det bästa av allt är att du och din nya redovisningsbyrå jobbar i smarta verktyg tillsammans. 

Exempelvis kan du shoppa, fota av kvittot och få in allt underlag (direkt) i Visma Spcs bokföringsprogram. Här sköter redovisningsbyrån resten och ser till att allt blir rätt, riktigt och inlämnat i tid. Till och med deklarationen. Så smidigt kan det funka att samarbeta med en byrå!

Tips! Här kan du matchas med en redovisningsbyrå och få prisförslag på vad det kostar när du behöver hjälp med din bokföring och deklaration.

Jag vill nog sköta deklarationen själv ändå – är det svårt?

Nope! Idag är det faktiskt väldigt enkelt, så länge du gör rätt från början med smarta verktyg och program. Din uppgift är att fokusera på avdragen (och företaget förstås). Det bokföringstekniska ska programmet sköta (så var noga med att välja rätt program för att spara tid – och framförallt energi!). 

Det du börjar med är att välja ett superenkelt bokföringsprogram där du även kan fixa deklarationen. Sen när det är tid för deklaration och årsredovisning är det bara att köra följande: 

När deklarationsdagen närmar sig har programmet redan förberett en massa arbete åt dig. Då kan du lätt som en plätt bara hämta alla siffror. Du kan dessutom prova dig fram och se din skatteuträkning innan du skickar in din deklaration – och få stenkoll!

Sen är det dags att klicka runt och ta den där sista kollen. Det är bara att följa checklistan så är du hemma (i alla fall i Visma Spcs bokföringsprogram). 

Nu är det snart dags för den stora inlämningen. Dags att godkänna att allt ser tipp topp ut!

Ladda upp och skicka till Skatteverket direkt från programmet. Grattis! Du är klar och nu är det ett helt år tills det är dags igen.

Visst låter det härligt – och det kan bli din verklighet också. Du ska fokusera på din passion och såklart lite på att hitta rätt avdrag – inte krångliga blanketter och avancerade uträkningar.

Tell me more! Hur hittar jag ett superenkelt bokföringsprogram som gör allt detta?
Visma Spcs har ett bokföringsprogram som redan från början innehåller bokföring, fakturering, deklaration och årsredovisning. Och vi fattar. Många har deklarationsångest! Men det behöver inte vara så svårt. Programmet guidar dig steg för steg. Läs mer om Visma Spcs superenkla bokföringsprogram där du också kan deklarera här. Lycka till! Fokusera på drömmen, gör det som är roligt själv och lägg ut det krångliga/tråkiga/energislukande. 



Driva Eget väljer Co-Member – för ökat engagemang och framtidssäkrad tillväxt

Driva Eget har valt att satsa på den svenska plattformen Co-Member för att ta nästa kliv i vår digitala utveckling. Med Co-Member får vi en kraftfull och skalbar lösning som kombinerar publiceringsverktyg, community-funktioner, betalvägg och AI-baserade verktyg – allt i ett.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 22 april, 2025 2 minuters läsning
Co-Member

Foto: Co-Member

Ett naturligt steg i vår tillväxtresa

Vi på Driva Eget har under många år inspirerat och stöttat tusentals småföretagare i Sverige – från den första idén till att bygga ett hållbart företag och ett liv man älskar. För att kunna fortsätta vara en relevant och värdefull resurs även i en snabbt föränderlig medievärld behövs inte bara rätt innehåll – utan också rätt plattform.

– Vi valde Co-Member eftersom det ger oss möjligheten att samla hela vår digitala närvaro i ett system – samtidigt som det är anpassat för de behov som moderna medier har idag och imorgon. Det här är ett stort lyft för oss och för våra läsare, säger Gustaf Oscarson VD för Driva Eget.

Varför Co-Member?

Co-Member är en svenskutvecklad plattform skapad för medier och community-baserade varumärken. Den hjälper redaktioner att:

  • Skapa och publicera innehåll snabbt och effektivt
  • Bygga starkare relationer med läsarna genom community-funktioner
  • Öka intäkterna med smidiga lösningar för annonser, prenumerationer och betalväggar
  • Få tillgång till smarta verktyg för engagemang, SEO och AI-stöd
  • Skala upp utan att tekniken sätter stopp

Plattformen driftas på svenska servrar, är GDPR-säkrad och alltid uppdaterad med ny funktionalitet – utan att kräva tunga interna resurser.

Vad betyder det för dig som läsare?

Den nya versionen av Driva Eget som lanserades under februari 2025 innebär en snabbare, enklare och mer engagerande upplevelse – både för dig som är ny i din företagarresa och för dig som vill växla upp.

Du kommer kunna spara artiklar, följa ämnen, ta del av exklusivt innehåll, och mycket mer. Framöver lanserar vi fler tjänster för dig som har Driva Eget Plus  – alltid med småföretagarens behov i fokus.

– Vår vision är att vara den bästa platsen för människor som bygger sitt drömföretag och sitt drömliv. Tillsammans med Co-Member kan vi skapa en digital plattform som stödjer den resan – varje dag, avslutar Gustaf.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.