Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Rekrytering, Personal & Anställda

3 saker som får din personal att stanna

5 oktober, 2016 4 minuters läsning
Tre saker som får din personal att stanna.

Foto: Att tappa en viktig medarbetare, och dessutom rekrytera fel ersättare kan bli en dyr affär. Foto: Getty images

Konkurrensen är hård om duktiga medarbetare. Enligt en undersökning från Linkedin är bara var sjätte medarbetare så nöjd med sitt jobb att han eller hon inte ens skulle fundera på att byta. Här är de bästa knepen för att få din personal att stanna.

Det är lätt att tro att det inte går att skydda sig mot att dina medarbetare får nya jobberbjudanden och går vidare. Att det bara är något man får acceptera.

Här kommer två siffror som bör skrämma alla företagare att ändra uppfattning:
  • Enligt fackförbundet Vision så kostar det i snitt 542 700 kronor att nyanställa. Det inkluderar kostnader för rekrytering, introduktion, inskolning av ny personal samt kostnader för avveckling av medarbetaren som slutar.
  • Enligt bemanningsföretaget Poolia kostar det dessutom i genomsnitt 700 000 kronor att rekrytera fel, inräknat dolda kostnader som produktionsbortfall och sämre stämning på jobbet.
Att tappa en viktig medarbetare, och dessutom rekrytera fel ersättare, kan med andra ord bli en dyr affär. Du förlorar en person och all dennes kompetens.
– Det finns många undersökningar som visar att det i genomsnitt tar 18 månader för en nyanställd att uppnå full kapacitet. Så varje gång någon slutar tappar du kompetens som det tar lång tid att bygga upp igen. Dessutom tar inskolningen och handledningen mycket tid från er andra på företaget – tid som ni annars hade kunnat lägga på att driva företaget framåt, förklarar Marcos Jorge. Han är vd på analysföretaget IC-potential som undersöker vad som skapar nöjda medarbetare.

Enligt Marcos finns det lyckligtvis flera knep som får medarbetarna att stanna länge på ditt företag.
– Du kan göra många förändringar som får dina medarbetare att stanna kvar längre. Men det finns inga generella svar som fungerar för alla företag. Det första steget är därför att fråga medarbetarna vad som är viktigt för dem. Det kan låta självklart, men många företag gör det ändå inte.

Marcos Jorge säger att småföretagare har en fördel gentemot stora företag på den punkten, eftersom man står närmare sina medarbetare som individer.
– Småföretagare har lättare att se varje individ och deras behov. Men jag brukar ändå rekommendera att man genomför anonyma undersökningar ibland, helt ­enkelt eftersom man får ärligare svar då.

Att fråga dina medarbetare om deras behov är ett självklart steg om du vill att de ska stanna kvar länge.

Men innan du kommit så långt kan det vara klokt att lära sig de bästa knepen från Marcos. IC-potential frågar nämligen varje år 10 000-tals människor vad de tycker är viktigt på arbetsplatsen.
– I vårt Nöjd Medarbetare-index listar vi de viktigaste faktorerna för att trivas på jobbet.

Det här vill generation Y ha på jobbet!
  • Utveckling och återkoppling.
  • Inflytande och tillgång till information.
  • Samarbete och arbetsglädje.
  • God balans mellan arbete och fritid.
  • En rättvis ledare som är en bra förebild.

3 extra viktiga saker att tänka på för dig som chef:

1. Öppna för utveckling
Skapa meningsfulla yrkesroller med en plan för vidareutveckling. Ett problem för många småföretagare är att de anställer för att kunna avlasta sig själva. Det gör tyvärr att man sällan tänker tillräckligt långsiktigt och då är risken stor att personen du anställt tröttnar.

2. Var en tydlig ledare
Anställda vill ha en chef som är tydlig, ger stöd genom handling och som ger förutsättningar för personlig utveckling. Här är utmaningen för många småföretagare att man ofta blir kompis med sina anställda. Det kan vara trevligt och mysigt, men är inte alltid vad dina medarbetare behöver.

3. Erbjud flexibilitet
Frihet under ansvar efterfrågas allt mer, framför allt från yngre medarbetare. Och eftersom de utgör en allt större del av dina anställda är de viktiga att ta hänsyn till.
– Dina medarbetares behov varierar beroende på hur gamla de är. Generation Y – de som är födda efter 1980 – byter till exempel jobb tre gånger oftare än sina äldre kollegor och kräver mer av sitt arbete. Därför kan det vara bra att anpassa sig efter dem. Då gör du ofta alla andra nöjda också, säger Marcos.

Men lönen då?
Många småföretagare kommer att bli lättade av att höra att den faktiskt inte är så viktig. Om jobbet uppfyller kraven i övrigt förstås.
– Lön och ersättning kommer ganska långt ner på listan, framför allt om de anställda är nöjda med jobbet i övrigt. På företag där de anställda inte trivs blir lönen dock direkt en viktigare faktor. Problemet med en löneförhöjning är att den bara motiverar ett kort tag. Man får mycket mer tillbaka genom att skapa en arbetsplats där människor trivs, har kul och kan utvecklas.


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.