Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

30 frilansidéer att dra igång nästa år

19 december, 2012 6 minuters läsning
Jag tänkte avsluta det här året med ett glatt inlägg. Det har varit så mycket negativa skriverier om vår bransch, med all rätt, när mediehusen skär ner.

Här har jag bara en sak att säga till alla frilansar: lyssna inte på allt negativt du hör. Du har absolut ingenting att vinna på det. Det enda som händer är att du blir mer deppig och bedrövad - och det är inte bra för affärerna.

Kom ihåg: Bara för att det går dåligt för de stora tidningshusen betyder det inte att det går dåligt för hela branschen. Eller att det behöver gå dåligt för dig. Stora företag har alltid svårt att klara sig i strukturskiften, eftersom de inte snabbt kan svänga om och anpassa sig till marknaden. Men det finns ju så många fler! Många branschtidningar och business-to-business-tidningar går som på räls. Och det gäller även de frilansjournalister som skriver för dessa tidningar. Nischade specialistkunskaper är hett eftertraktat. Dessutom: bara för att det går dåligt för de stora tidningshusen betyder det inte att de inte vill köpa tjänster. Tvärtom - det är nu när de har problem som du ska dyka upp som räddaren i nöden och lösa dem.

Behovet av våra tjänster har inte plötsligt tagit slut. Är priserna lägre får man tänka om och fundera på hur man kan få snurr på affärerna ändå. Skriva fler artiklar om samma ämne? Nischa sig hårdare? Sälja samma artikel två gånger? Skapa nya affärer av sin kompetens? Som min mentor och vän Ingrid Kindahl brukar säga: ”Se inte frilansmarknaden som en kaka som du ska få en liten del av. Marknaden är oändlig. Möjligheterna är oändliga!”. Hon är själv ett lysande exempel på det.

Så nästa år: skippa tänket att alla affärer måste ske via de stora drakarna. Ta saken i egna händer. Gå din egen väg. Renodla din nisch och bli bäst på det du gör, utveckla verksamheten, samarbeta med andra, ut och träffa folk, spåna idéer, tänk stort och brett! Testa nya affärsidéer och slå mynt av din kunskap. Tro på dig och ditt företag. Du kan genomföra betydligt mer än du tror.

Är jag för flummig? Här kommer 30 idéer för att sätta igång tankarna på nya affärer:

1. Kontakta fem tidningar med dåligt uppstyrda sajter. Erbjud dem hjälp att tänka digitalt och sköta deras webb.

2. ... eller starta en egen sajt om ett nischat ämne du kan. Återanvänd artiklar du redan har skrivit och engagera folk i branschen att bidra med material. Hitta företag som sponsrar.

3. Nischa dig tydligare. Bli proffs på en specifik bransch.

4. Gå igenom alla branschorganisationer och studera hur deras mediekanaler ser ut. Sätt ihop ett paket av tidning, sajt och nyhetsbrev och sälj in till dem som inte har detta.

5. … eller nischa in dig på att hjälpa tidningar med att skriva och skicka ut nyhetsbrev.

6. Gå ihop med en fotograf och en layoutare. Gör en enkel sajt om er. Skicka ut ett brev till 50 företag, förlag och organisationer och sälj in att ni gör deras sajt/tidning/annat.

7. Bra på webben och sociala medier? Sälj in dig som konsult till tidningshusen.

8. Starta en nischad tidning, helst business-to-business, och börja frilansa åt dig själv.

9. Starta ett nätverk av både anställda och frilansar. Peppa varandra och knyt värdefulla kontakter.

10. Sälj in en ny, stående vinjett i din favorittidning som du skriver i varje nummer.

11. Starta en nischad blogg om ett ämne du brinner för. Sälj annonser eller hitta sponsorer.

12. Rikta in dig på att skriva årsredovisningar (alltså intervju med vd osv – inte själva siffrorna). Gör ett säljbrev och skicka ut.

13. Ägna två dagar åt att gå igenom allt material du har skrivit. Paketera om, vinkla om, slå ihop och bryt isär. Gör ett säljrace i januari.

14. Fråga dig själv vad alla andra journalister INTE vill skriva om. Skriv om det.

15. Fråga dig vilka tidningar INGEN journalist vill skriva för (de tråkigaste, gråaste, fulaste). Kontakta dem.

16. Gå ihop med en webbyrå eller bli leverantör åt en. Erbjud redaktionella sajter åt tidningar som ännu inte har det.

17. Gå in på de stora drakarnas sidor och gå igenom deras undersidor. Kom på en avdelning som inte de har, som har en annonsmarknad. Sälj in att du blir redaktör för den.

18. Samla de frilansjournalister som skriver om samma ämne som du. Starta en portal tillsammans där ni alla bloggar och säljer annonser tillsammans.

19. Sälj in en bok om ett ämne du redan kan och skriver om.

20. ... och håll föreläsningar och kurser om samma ämne.

21. Starta en reportagebyrå där du säljer samma reportage till olika tidningar som har olika målgrupper.

22. Ta fram en halvdags workshop i hur man skriver bättre. Sälj in den till företag.

23. Kolla upp vilka stora företag som har 10-, 20- eller 30-årsjubileum om ett-två år. Ta fram ett specifikt bokpaket där du skriver deras jubileumsbok.

24. Nischa dig på konsumenttester. Börja testa bilar, båtar, löparskor eller julgransbelysning.

25. Kontakta dina kunder och sälj in en 16-sidig bilaga om ett nischat ämne som berör deras läsare.

26. Varje mellanstor butiks-, eller cafékedja du går till, kolla om de har en egen tidning. Annars, sälj in en själv.

27. Fundera på hur du kan bli en profil inom just ditt område. Lägg upp en plan på hur du ska genomföra det under 2013. Fråga människor som gjort det om deras tips.

28. Gå igenom alla mässor som hålls och kolla vilka som inte har en mässtidning. Sälj in att du ska göra den. Gå ihop med ett säljbolag som säljer in annonser till alla utställarna som är med.

29. Bli mässreporter. Gör ett samarbete med de stora mässarrangörerna, precis som de samarbetar med fotografer. Ring utställarna och tidningarna som mässan berör och sälj in dina tjänster.

30. Inspireras av Gekås tidning Ulla. Kontakta ditt lokala köpcentrum och sälj in att du gör en tidning till deras besökare och folk som bor i kommunen. Få alla butiker i gallerian att annonsera.

Och slutligen, det viktigaste: LPK – lyssna på kunden. Boka in ett möte med dina kunder i januari och fråga vad de är ute efter just nu, vad deras största problem är och vad de önskar sig allra mest. Lyssna, lyssna, lyssna. Kom sedan tillbaka med ett förslag på hur du löser deras problem.

GOD JUL älskade bloggläsare! Tusen tack för att ni har hängt med mig på den här bloggen. Nästa år händer det ännu roligare saker - jag återkommer om det. Ni är bäst!

Här kan du köpa min bok Skriv, sälj & bli lönsam – så lyckas du som frilansjournalist (Liber).

Dela artikeln

Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.