Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

30 frilansidéer att dra igång nästa år

19 december, 2012 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Jag tänkte avsluta det här året med ett glatt inlägg. Det har varit så mycket negativa skriverier om vår bransch, med all rätt, när mediehusen skär ner.

Här har jag bara en sak att säga till alla frilansar: lyssna inte på allt negativt du hör. Du har absolut ingenting att vinna på det. Det enda som händer är att du blir mer deppig och bedrövad - och det är inte bra för affärerna.

Kom ihåg: Bara för att det går dåligt för de stora tidningshusen betyder det inte att det går dåligt för hela branschen. Eller att det behöver gå dåligt för dig. Stora företag har alltid svårt att klara sig i strukturskiften, eftersom de inte snabbt kan svänga om och anpassa sig till marknaden. Men det finns ju så många fler! Många branschtidningar och business-to-business-tidningar går som på räls. Och det gäller även de frilansjournalister som skriver för dessa tidningar. Nischade specialistkunskaper är hett eftertraktat. Dessutom: bara för att det går dåligt för de stora tidningshusen betyder det inte att de inte vill köpa tjänster. Tvärtom - det är nu när de har problem som du ska dyka upp som räddaren i nöden och lösa dem.

Behovet av våra tjänster har inte plötsligt tagit slut. Är priserna lägre får man tänka om och fundera på hur man kan få snurr på affärerna ändå. Skriva fler artiklar om samma ämne? Nischa sig hårdare? Sälja samma artikel två gånger? Skapa nya affärer av sin kompetens? Som min mentor och vän Ingrid Kindahl brukar säga: ”Se inte frilansmarknaden som en kaka som du ska få en liten del av. Marknaden är oändlig. Möjligheterna är oändliga!”. Hon är själv ett lysande exempel på det.

Så nästa år: skippa tänket att alla affärer måste ske via de stora drakarna. Ta saken i egna händer. Gå din egen väg. Renodla din nisch och bli bäst på det du gör, utveckla verksamheten, samarbeta med andra, ut och träffa folk, spåna idéer, tänk stort och brett! Testa nya affärsidéer och slå mynt av din kunskap. Tro på dig och ditt företag. Du kan genomföra betydligt mer än du tror.

Är jag för flummig? Här kommer 30 idéer för att sätta igång tankarna på nya affärer:

1. Kontakta fem tidningar med dåligt uppstyrda sajter. Erbjud dem hjälp att tänka digitalt och sköta deras webb.

2. ... eller starta en egen sajt om ett nischat ämne du kan. Återanvänd artiklar du redan har skrivit och engagera folk i branschen att bidra med material. Hitta företag som sponsrar.

3. Nischa dig tydligare. Bli proffs på en specifik bransch.

4. Gå igenom alla branschorganisationer och studera hur deras mediekanaler ser ut. Sätt ihop ett paket av tidning, sajt och nyhetsbrev och sälj in till dem som inte har detta.

5. … eller nischa in dig på att hjälpa tidningar med att skriva och skicka ut nyhetsbrev.

6. Gå ihop med en fotograf och en layoutare. Gör en enkel sajt om er. Skicka ut ett brev till 50 företag, förlag och organisationer och sälj in att ni gör deras sajt/tidning/annat.

7. Bra på webben och sociala medier? Sälj in dig som konsult till tidningshusen.

8. Starta en nischad tidning, helst business-to-business, och börja frilansa åt dig själv.

9. Starta ett nätverk av både anställda och frilansar. Peppa varandra och knyt värdefulla kontakter.

10. Sälj in en ny, stående vinjett i din favorittidning som du skriver i varje nummer.

11. Starta en nischad blogg om ett ämne du brinner för. Sälj annonser eller hitta sponsorer.

12. Rikta in dig på att skriva årsredovisningar (alltså intervju med vd osv – inte själva siffrorna). Gör ett säljbrev och skicka ut.

13. Ägna två dagar åt att gå igenom allt material du har skrivit. Paketera om, vinkla om, slå ihop och bryt isär. Gör ett säljrace i januari.

14. Fråga dig själv vad alla andra journalister INTE vill skriva om. Skriv om det.

15. Fråga dig vilka tidningar INGEN journalist vill skriva för (de tråkigaste, gråaste, fulaste). Kontakta dem.

16. Gå ihop med en webbyrå eller bli leverantör åt en. Erbjud redaktionella sajter åt tidningar som ännu inte har det.

17. Gå in på de stora drakarnas sidor och gå igenom deras undersidor. Kom på en avdelning som inte de har, som har en annonsmarknad. Sälj in att du blir redaktör för den.

18. Samla de frilansjournalister som skriver om samma ämne som du. Starta en portal tillsammans där ni alla bloggar och säljer annonser tillsammans.

19. Sälj in en bok om ett ämne du redan kan och skriver om.

20. ... och håll föreläsningar och kurser om samma ämne.

21. Starta en reportagebyrå där du säljer samma reportage till olika tidningar som har olika målgrupper.

22. Ta fram en halvdags workshop i hur man skriver bättre. Sälj in den till företag.

23. Kolla upp vilka stora företag som har 10-, 20- eller 30-årsjubileum om ett-två år. Ta fram ett specifikt bokpaket där du skriver deras jubileumsbok.

24. Nischa dig på konsumenttester. Börja testa bilar, båtar, löparskor eller julgransbelysning.

25. Kontakta dina kunder och sälj in en 16-sidig bilaga om ett nischat ämne som berör deras läsare.

26. Varje mellanstor butiks-, eller cafékedja du går till, kolla om de har en egen tidning. Annars, sälj in en själv.

27. Fundera på hur du kan bli en profil inom just ditt område. Lägg upp en plan på hur du ska genomföra det under 2013. Fråga människor som gjort det om deras tips.

28. Gå igenom alla mässor som hålls och kolla vilka som inte har en mässtidning. Sälj in att du ska göra den. Gå ihop med ett säljbolag som säljer in annonser till alla utställarna som är med.

29. Bli mässreporter. Gör ett samarbete med de stora mässarrangörerna, precis som de samarbetar med fotografer. Ring utställarna och tidningarna som mässan berör och sälj in dina tjänster.

30. Inspireras av Gekås tidning Ulla. Kontakta ditt lokala köpcentrum och sälj in att du gör en tidning till deras besökare och folk som bor i kommunen. Få alla butiker i gallerian att annonsera.

Och slutligen, det viktigaste: LPK – lyssna på kunden. Boka in ett möte med dina kunder i januari och fråga vad de är ute efter just nu, vad deras största problem är och vad de önskar sig allra mest. Lyssna, lyssna, lyssna. Kom sedan tillbaka med ett förslag på hur du löser deras problem.

GOD JUL älskade bloggläsare! Tusen tack för att ni har hängt med mig på den här bloggen. Nästa år händer det ännu roligare saker - jag återkommer om det. Ni är bäst!

Här kan du köpa min bok Skriv, sälj & bli lönsam – så lyckas du som frilansjournalist (Liber).

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.