5 avgörande starta eget-tips – och vanligaste misstagen

Bästa sättet att starta eget företag är att lära av andra. Här går vi igenom fem starta eget-tips som fungerar, och lär dig att undvika de värsta starta eget-misstagen. Vet du vilka de är?
Det är både enkelt och svårt att starta eget företag. Själva registreringen är förhållandevis enkel, men är det första gången kan du behöva hjälp. Här hittar du en guide som förklarar företagsregistreringen på Verksamt.
Det tar vanligtvis lite längre tid att komma igång med ditt nya företag. Ett tips som snabbar på är att börja skaffa kunder innan du startar. Det kan samtidigt ge dig ett bra bollplank när du utvecklar din företagsidé. Sedan kan du skala upp med smarta system och kanske anställda som gör att du själv inte behöver göra allting.
För att underlätta din resa har vi tagit fram den här starta eget-guiden, där vi går igenom 5 avgörande starta eget-tips. Passa också på att se avsnittet i StartUp-resan där Visma Spcs expert Boo Gunnarson svarar på entreprenören Stinas starta eget-frågor. Du ser avsnittet här:
I den här guiden kommer du att lära dig:
- Vilken bolagsform som är smartast
- Om du ska lägga ut bokföringen eller sköta den själv
- Vilken hjälp du kan få (kostnadsfritt) när du startar eget
- Hur du hittar de första kunderna
- Hur du gör en smart budget
Längst ned får du dessutom veta vilka tre starta eget-misstag många gör, och som du nu kan undvika!
Innan du börjar läsa rekommenderar vi dig varmt att spana in vår Starta Eget-checklista – där vi steg för steg tar dig igenom företagsstarten. Här kan du också hitta en gratis mall för affärsplan.
Vilken bolagsform ska jag välja?
Vilken bolagsform som passar just dig kan vara svårt att säga. Vilka ambitioner har du? Ska ni vara fler delägare? Ska ni anställa?
Idag väljer fler och fler aktiebolag. Fördelarna är många och nuförtiden behöver det initiala aktiekapitalet bara var 25 000 kronor.
Fördelar med aktiebolag
Det finns många fördelar med att välja aktiebolag som bolagsform. I många fall känns det också mer seriöst.
- Lättare att skilja på företagets pengar och privata pengar.
- Ägare och bolag är separata juridiska personer. Det skyddar dig som ägare och du blir inte personligt ansvarig på samma sätt.
- Fler skattefria förmåner.
- Förmånligare skatteregler vid försäljning av bolaget.
- Bättre namnskydd.
Enskild firma kan passa dig bättre om du är ensam i företaget och inte har planer på att anställa. Tänk dock på att du blir personligt ansvarig för företagets skulder och åtaganden.
För att framtidssäkra ditt företagsnamn kan du skydda ditt varumärke. Det gör du hos Patent- och registreringsverket (PRV). Det är smart om du startar en enskild firma och sedan går över till aktiebolag.
Tips!Här finns en mer djupgående guide om hur du väljer rätt bolagsform.

Ska jag lägga ut bokföringen eller sköta den själv?
Det beror helt på vilka ambitioner du har med ditt företag. Många väljer att sköta bokföringen själva i början. Det är ett bra sätt att bli insatt i företagets ekonomi och att lära sig grunderna. Genom att vara insatt i ekonomin kan du också ställa bättre krav på en framtida redovisningsbyrå och förstå siffrorna som kommer från dem.
Om ditt företag växer och ni får anställda som ska ha löner, kan det vara smart att lägga ut åtminstone en del av jobbet. Kanske sköter ni faktureringen och tidrapporteringen själva, medan redovisningsbyrån tar hand om själva bokföringen, uppföljningen och rapporteringen.
Vilken väg du än väljer, är det smart att börja med ett bokföringsprogram som företaget kan växa i, som uppdateras automatiskt och som en redovisningsbyrå enkelt kan fortsätta jobba i. Ett exempel är Visma eEkonomi som är ett webbaserat program som uppdateras automatiskt och som har alla funktioner ett företag behöver för sin bokföring. Det blir nästan bokföring på autopilot.
Tips! Det kan vara svårt att få ihop ekonomin i början av sitt företagande. Därför erbjuder vi vårt bästa bokföringsprogram gratis under de tre första månaderna till alla som precis ska starta eller har drivit företag kortare än 12 månader. Förutom att Visma eEkonomi löser dina bokförings- och faktureringsbehov, får du även med Visma Website i paketet – ett program där du kan skapa din helt egen hemsida.
Vilken hjälp kan jag få när jag ska starta eget?
Ett viktigt starta eget-tips är att ta hjälp. Det finns massor med kostnadsfri hjälp runt om i landet, det gäller bara att hitta rätt. Här är några exempel.
- NyföretagarCentrum finns över hela Sverige och hjälper dig att komma igång.
- Sajter som driva-eget.se har massor med kostnadsfria guider om att starta eget.
- Se också på din kommuns hemsida vilken hjälp som finns att få lokalt. Finns oftast under Näringslivs-sidorna.
Ett bra sätt att börja är att läsa checklistan med 25 steg när du ska starta eget.
Hur hittar jag mina första kunder?
Starta eget-tips i all ära, men du måste göra jobbet själv. Och ditt viktigaste jobb är att hitta kunder. Det gör du i fem steg:
- Skapa ambassadörer som sprider ordet om ditt företag (Se hur du gör här)
- Sätt rätt pris – vad vill dina kunder betala? (Lär dig att sätta rätt pris här)
- Bli en mästare på förhandling (Du lär dig hur här)
- Jobba med smart SEO – sökmorotoptimering (Det lär vi dig här)
- Öka företagets digitala konverting (Följ de här stegen)
Hur gör jag en smart budget?
Visst kan du göra en budget i excel, men bäst är nog ändå att lägga in den i ditt smarta bokföringsprogram. Då kan du varje månad följa företagets resultat i förhållande till er budget. Se din budget som ditt träningsprogram, det triggar dig att sträva efter målen. I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.
Tips!Här kan du testa bokföringsprogrammet Visma eEkonomi kostnadsfritt
Vilka budgetar behöver mitt företag?
Resultatbudget är den vanligaste och kanske viktigaste budgeten, men ett viktigt starta eget-tips till dig som är nystartad eller driver ett mindre företag är en likviditetsbudget.
En likviditetsbudget hjälper dig att få koll på pengarna, hur mycket som finns på kontot och hur in- och utflödet av likvida medel kommer att se ut den närmaste tiden.
Om du köper in till lager eller har utlägg är likviditetsbudgeten extra viktig, för att hela tiden ha koll på kontot. Och behöver du höja checkkrediten inför kommande leveranser har du framförhållning och kan förbereda bankbesöket med trovärdighet.
Vanliga starta eget-misstag - gör inte detta!
Oj, så många misstag man kan göra som företagare. Här är tre av de vanligaste.
- Att inte ha koll på likviditeten. Skaffa stenkoll på pengarna direkt, här hittar du en mall för likviditetsbudget.
- Att försöka göra allting själv. Om ditt företag är 100 % beroende av att du är där, kan du aldrig vara ledig och du skapar heller inget bestående värde i företaget.
- Att göra det som kan automatiseras och digitaliseras. Med smarta verktyg och program kan du skapa ett företag där mycket går på autopilot, till exempel bokföring och tidrapportering. På så sätt bygger du ett företag som är hållbart över tid.
Om Visma Spcs
Vardagen ska vara enkel och trygg. Med digitala lösningar och smidiga program får du hjälp, så att ditt företags administration blir både säker, automatisk och mer lönsam. Visma Spcs gör allt för att du ska kunna fokusera på det du gör bäst – driva företaget framåt. I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.