Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

5 avgörande starta eget-tips – och vanligaste misstagen

Sponsrad artikel 5 januari, 2022 Uppdaterades 16 april, 2025 6 minuters läsning
5 avgörande starta eget-tips – och vanligaste misstagen

Bästa sättet att starta eget företag är att lära av andra. Här går vi igenom fem starta eget-tips som fungerar, och lär dig att undvika de värsta starta eget-misstagen. Vet du vilka de är?

Det är både enkelt och svårt att starta eget företag. Själva registreringen är förhållandevis enkel, men är det första gången kan du behöva hjälp. Här hittar du en guide som förklarar företagsregistreringen på Verksamt.

Det tar vanligtvis lite längre tid att komma igång med ditt nya företag. Ett tips som snabbar på är att börja skaffa kunder innan du startar. Det kan samtidigt ge dig ett bra bollplank när du utvecklar din företagsidé. Sedan kan du skala upp med smarta system och kanske anställda som gör att du själv inte behöver göra allting.

För att underlätta din resa har vi tagit fram den här starta eget-guiden, där vi går igenom 5 avgörande starta eget-tips. Passa också på att se avsnittet i StartUp-resan där Visma Spcs expert Boo Gunnarson svarar på entreprenören Stinas starta eget-frågor. Du ser avsnittet här:

I den här guiden kommer du att lära dig:

  • Vilken bolagsform som är smartast
  • Om du ska lägga ut bokföringen eller sköta den själv
  • Vilken hjälp du kan få (kostnadsfritt) när du startar eget
  • Hur du hittar de första kunderna
  • Hur du gör en smart budget

Längst ned får du dessutom veta vilka tre starta eget-misstag många gör, och som du nu kan undvika!

Innan du börjar läsa rekommenderar vi dig varmt att spana in vår Starta Eget-checklista – där vi steg för steg tar dig igenom företagsstarten. Här kan du också hitta en gratis mall för affärsplan.

Vilken bolagsform ska jag välja?

Vilken bolagsform som passar just dig kan vara svårt att säga. Vilka ambitioner har du? Ska ni vara fler delägare? Ska ni anställa?

Idag väljer fler och fler aktiebolag. Fördelarna är många och nuförtiden behöver det initiala aktiekapitalet bara var 25 000 kronor.

Fördelar med aktiebolag

Det finns många fördelar med att välja aktiebolag som bolagsform. I många fall känns det också mer seriöst.

  • Lättare att skilja på företagets pengar och privata pengar.
  • Ägare och bolag är separata juridiska personer. Det skyddar dig som ägare och du blir inte personligt ansvarig på samma sätt.
  • Fler skattefria förmåner.
  • Förmånligare skatteregler vid försäljning av bolaget.
  • Bättre namnskydd.

Enskild firma kan passa dig bättre om du är ensam i företaget och inte har planer på att anställa. Tänk dock på att du blir personligt ansvarig för företagets skulder och åtaganden.

För att framtidssäkra ditt företagsnamn kan du skydda ditt varumärke. Det gör du hos Patent- och registreringsverket (PRV). Det är smart om du startar en enskild firma och sedan går över till aktiebolag.

Tips!Här finns en mer djupgående guide om hur du väljer rätt bolagsform.

Ska jag lägga ut bokföringen eller sköta den själv?

Det beror helt på vilka ambitioner du har med ditt företag. Många väljer att sköta bokföringen själva i början. Det är ett bra sätt att bli insatt i företagets ekonomi och att lära sig grunderna. Genom att vara insatt i ekonomin kan du också ställa bättre krav på en framtida redovisningsbyrå och förstå siffrorna som kommer från dem.

Om ditt företag växer och ni får anställda som ska ha löner, kan det vara smart att lägga ut åtminstone en del av jobbet. Kanske sköter ni faktureringen och tidrapporteringen själva, medan redovisningsbyrån tar hand om själva bokföringen, uppföljningen och rapporteringen.

Vilken väg du än väljer, är det smart att börja med ett bokföringsprogram som företaget kan växa i, som uppdateras automatiskt och som en redovisningsbyrå enkelt kan fortsätta jobba i. Ett exempel är Visma eEkonomi som är ett webbaserat program som uppdateras automatiskt och som har alla funktioner ett företag behöver för sin bokföring. Det blir nästan bokföring på autopilot.

Tips! Det kan vara svårt att få ihop ekonomin i början av sitt företagande. Därför erbjuder vi vårt bästa bokföringsprogram gratis under de tre första månaderna till alla som precis ska starta eller har drivit företag kortare än 12 månader. Förutom att Visma eEkonomi löser dina bokförings- och faktureringsbehov, får du även med Visma Website i paketet – ett program där du kan skapa din helt egen hemsida.

Vilken hjälp kan jag få när jag ska starta eget?

Ett viktigt starta eget-tips är att ta hjälp. Det finns massor med kostnadsfri hjälp runt om i landet, det gäller bara att hitta rätt. Här är några exempel.

  • NyföretagarCentrum finns över hela Sverige och hjälper dig att komma igång.
  • Sajter som driva-eget.se har massor med kostnadsfria guider om att starta eget.
  • Se också på din kommuns hemsida vilken hjälp som finns att få lokalt. Finns oftast under Näringslivs-sidorna.

Ett bra sätt att börja är att läsa checklistan med 25 steg när du ska starta eget.

Hur hittar jag mina första kunder?

Starta eget-tips i all ära, men du måste göra jobbet själv. Och ditt viktigaste jobb är att hitta kunder. Det gör du i fem steg:

  1. Skapa ambassadörer som sprider ordet om ditt företag (Se hur du gör här)
  2. Sätt rätt pris – vad vill dina kunder betala? (Lär dig att sätta rätt pris här)
  3. Bli en mästare på förhandling (Du lär dig hur här)
  4. Jobba med smart SEO – sökmorotoptimering (Det lär vi dig här)
  5. Öka företagets digitala konverting (Följ de här stegen)

Hur gör jag en smart budget?

Visst kan du göra en budget i excel, men bäst är nog ändå att lägga in den i ditt smarta bokföringsprogram. Då kan du varje månad följa företagets resultat i förhållande till er budget. Se din budget som ditt träningsprogram, det triggar dig att sträva efter målen. I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.

Tips!Här kan du testa bokföringsprogrammet Visma eEkonomi kostnadsfritt

Vilka budgetar behöver mitt företag?

Resultatbudget är den vanligaste och kanske viktigaste budgeten, men ett viktigt starta eget-tips till dig som är nystartad eller driver ett mindre företag är en likviditetsbudget.

En likviditetsbudget hjälper dig att få koll på pengarna, hur mycket som finns på kontot och hur in- och utflödet av likvida medel kommer att se ut den närmaste tiden.

Om du köper in till lager eller har utlägg är likviditetsbudgeten extra viktig, för att hela tiden ha koll på kontot. Och behöver du höja checkkrediten inför kommande leveranser har du framförhållning och kan förbereda bankbesöket med trovärdighet.

Vanliga starta eget-misstag - gör inte detta!

Oj, så många misstag man kan göra som företagare. Här är tre av de vanligaste.

  1. Att inte ha koll på likviditeten. Skaffa stenkoll på pengarna direkt, här hittar du en mall för likviditetsbudget.
  2. Att försöka göra allting själv. Om ditt företag är 100 % beroende av att du är där, kan du aldrig vara ledig och du skapar heller inget bestående värde i företaget.
  3. Att göra det som kan automatiseras och digitaliseras. Med smarta verktyg och program kan du skapa ett företag där mycket går på autopilot, till exempel bokföring och tidrapportering. På så sätt bygger du ett företag som är hållbart över tid.

Om Visma Spcs
Vardagen ska vara enkel och trygg. Med digitala lösningar och smidiga program får du hjälp, så att ditt företags administration blir både säker, automatisk och mer lönsam. Visma Spcs gör allt för att du ska kunna fokusera på det du gör bäst – driva företaget framåt. I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.



ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Är lön eller utdelning bäst 2025 och 2026? Så här får du lägst skatt…

När du driver aktiebolag finns två huvudsakliga sätt att ta ut pengar från företaget: lön och utdelning. Men vad är mest fördelaktigt 2025 och 2026? Vad ger lägst skatt och flest förmåner? Och vad bör jag göra innan årsskiftet? Det ska vi reda ut nu – häng på!

Spiris_SoMe_IG avatar 180x180px
Spiris 14 november, 2025 Uppdaterades 17 november, 2025 7 minuters läsning
Lön eller utdelning

Foto: Spiris

Smart tips innan vi kör igång: Här kan du anmäla dig till ett kostnadsfritt, digitalt webbinarium om lön och utdelning. Webbinariet lär dig grunderna om utdelning och lön, hur dina val påverkar dig i olika situationer.

  • Vad är skillnaden mellan lön och utdelning?
  • När ska man välja lön eller utdelning?
  • Hur påverkar dina val olika situationer?
  • De nya förslagen kring 3:12-reglerna. Vad kan de innebära?

Rekommenderas varmt!

Så till saken – är lön eller utdelning bäst? Som (nästan) alltid beror det på flera faktorer, som dina inkomstbehov, företagets resultat och hur du bäst planerar din ekonomi på lång sikt.

Här reder vi ut skillnaderna, fördelarna och vad du bör tänka på för att göra det smartaste valet mellan lön och utdelning.

Psst! Vill du prova Spiris (och att bokföra) - gratis? Spiris är ekonomiplattformen för dig som vill driva eget utan att fastna i krånglig administration. Och självklart finns flera funktioner att testa. Välj mellan bokföring,  fakturering och lönehantering. Eller prova hela rubbet! Läs mer här.

Lön – tryggt och viktigt för framtiden

Månadslön för “vanliga anställda” är självklart, men det är inte lika solklart för alla företagare. Men visst, att ta ut lön från ditt aktiebolag är ofta det enklaste och mest direkta sättet att betala ut pengar till dig själv. 

Fördelar med att ta ut lön:

  • Ger pensionsgrundande inkomst: Din lön påverkar din allmänna pension och eventuella sjukpenninggrundande inkomst (SGI*).
  • Rätt till ersättning från socialförsäkringen: Sjukpenning, föräldrapenning och a-kassa baseras på den lön du tar ut.
  • Underlag för framtida lån: Många banker ser en regelbunden lön som tryggare än utdelning när de bedömer din kreditvärdighet.
  • Lön är dessutom en viktig faktor för både din personliga ekonomi och sociala trygghet.

Att tänka på:

  • Lön belastas med inkomstskatt och arbetsgivaravgifter (vilket ofta gör det till ett “dyrare” alternativ för både mottagaren och företaget jämfört med utdelning.)

Maxbelopp för SGI och pensionsgrundande inkomst
För att få den högsta sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) och pensionsgrundande inkomsten (PGI) behöver din årsinkomst uppgå till maximalt 7,5 gånger inkomstbasbeloppet. För 2025 är detta tak 588 000 kronor före skatt och för 2026 blir det 592 000 kronor. Inkomster över dessa belopp påverkar varken din SGI eller din allmänna pension, så det är viktigt att planera löneuttaget därefter.

*SGI står för sjukpenninggrundande inkomst och är det belopp som ligger till grund för beräkningen av din ersättning vid sjukdom eller föräldraledighet. Din SGI baseras på din årliga arbetsinkomst upp till ett visst tak. Om du inte har någon arbetsinkomst eller om du har en mycket låg inkomst, kan din SGI bli noll, vilket innebär att du inte har rätt till ersättning vid sjukdom eller föräldraledighet. Därför är det sällan smart att bara ta utdelning.

Utdelning – skattefördelaktigt, men med krav

Utdelning* från ditt aktiebolag beskattas (till en viss nivå) med en lägre skattesats (20 procent) jämfört med lön. Utdelning är därför ett bra komplement till löneuttaget om du vill optimera din ekonomi.

*Utdelning är ett alternativ till lön, när företaget gör vinst och du vill få ut kapital från ditt företag.

Fördelar med utdelning:

  • Lägre beskattning: Skatten på utdelning är generellt sett lägre än inkomstskatten på lön.
  • Kostnadseffektivt för företaget: Utdelning belastas inte av arbetsgivaravgifter (men tänk på att bolaget måste betala bolagsskatt på vinsten, innan du kan ta ut utdelning).
  • Bygger på företagets vinst: Utdelning baseras på företagets överskott, vilket ger en möjlighet att ta ut pengar när det går bra för företaget.

Att tänka på:

  • För att kunna ta utdelning måste bolaget gå med vinst.
  • Din sjukpenning, pension och andra förmåner ökar inte av utdelning. Därför är det viktigt att kombinera utdelning med viss lön.

Det finns särskilda regler för hur stor del av vinsten som kan tas ut som utdelning till en lägre skattesats (läs mer om schablonregeln och huvudregeln här).

Schablonregeln, även kallad förenklingsregeln, är ett enkelt sätt att räkna ut gränsbeloppet för utdelning i ett aktiebolag. Varje år får du som delägare ta ut utdelning till en lägre skattesats (20 procent) upp till ett schablonbelopp som är baserat på 2,75 gånger inkomstbasbeloppet för året.

För 2025 är detta belopp 209 550 kronor. Regeln gäller oavsett bolagets löner eller vinst, vilket gör den särskilt fördelaktig för mindre bolag och företagare som inte har så höga löneuttag. (Låter det krångligt? Vi håller med, men vi ska göra vårt bästa för att sammanfatta i några enkla ord nu…)

Hur ska du tänka – lön eller utdelning?

Det bästa alternativet för dig är ofta en kombination av lön och utdelning. En vanlig strategi är att ta ut lön upp till brytpunkten för statlig inkomstskatt (643 100 kr/år för 2025 och 660 000 kr/år för 2026). Det ger dig fulla pensionsrätter, sjukpenning och föräldrapenning, vilket är viktigt för din långsiktiga trygghet.

När du tagit ut tillräcklig lön kan du ta resten som utdelning, som beskattas lägre än lön – ofta bara runt 20 procent. Det gör att du kan ta ut mer pengar från bolaget till en lägre total skatt. Låt oss sammanfatta:

  • Lön ger social trygghet (pension, sjukpenning, föräldrapenning).
  • Utdelning ger lägre skatt på vinsten i bolaget.
  • Kombinationen gör att du både maxar tryggheten och minimerar skatten.

Därför är det smart att starta aktiebolag innan årsskiftet (skattefördelar!)

Det finns flera anledningar att starta aktiebolag innan årsskiftet. Här är de viktigaste:

  1. Bättre skatteplanering: Som ägare av ett aktiebolag har du möjlighet att ta ut utdelning till en lägre skattesats, men för att kunna tillgodoräkna dig utdelningsutrymme (dvs. beloppet som en företagare får ta ut som lågbeskattad utdelning från sitt aktiebolag), måste du äga bolaget redan den 1 januari. 

    Den som är registrerad som ägare av aktierna vid årets början, den 1 januari, får rätten att använda detta schablonbelopp för lågbeskattad utdelning. Om du däremot väntar till efter årsskiftet går du miste om möjligheten att utnyttja beloppet för 2025. Läs mer om hur det fungerar här.
  2. Slipp rusningen i januari: Många vill starta företag i början av året, och då kan det vara långa handläggningstider hos myndigheterna. Genom att starta nu slipper du vänta. Såklart är det allra enklast att välja ett lagerbolag (ett lagerbolag är ett färdigregistrerat aktiebolag som du kan köpa för att snabbt komma igång med ditt företag.)

Tips! Vill du också starta aktiebolag innan årsskiftet? Då ska du skaffa ett startklart aktiebolag, ett så kallat Lagerbolag. Det är ett snabbt och enkelt sätt att komma igång med sitt företag på. Och som ny kund hos Spiris får du ett lagerbolag på köpet – läs mer här.

Låt smarta verktyg hjälpa dig att ta beslut

Oavsett om du är nystartad eller har drivit ditt företag ett tag är det viktigt att ha koll på företagets ekonomi – rätt koll gör beslutet om utdelning eller lön väldigt enkelt. Så se till att ha en riktigt bra lösning där bokföringen och faktureringen skapas nästan av sig själv - till exempel Spiris. Prova kostnadsfritt här.

Så låt oss ta denna trevliga stund tillsammans i mål. Genom att förstå skillnaden mellan lön och utdelning kan du både minska skatten och få maximala förmåner. 

Och det absolut smartaste sättet att förstå strategierna – är att anmäla sig till det kostnadsfria webbinaret om lön och utdelning.

Lycka till!

Om Spiris
Att driva företag med Spiris är enkelt. Spiris är den flexibla ekonomiplattformen. Allt finns samlat och automatiserat med smarta funktioner – från bokföring till fakturering och lön. Det ger dig tid till att fokusera på rätt saker. Det vill säga att starta, driva och utveckla din företagsdröm utan krånglig administration. Läs mer på Spiris.se.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.