Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

5 steg till din första fastighetsinvestering

13 oktober, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Foto: Att investera i fastigheter är lyckosamt för många företagare. Foto: Getty Images

Att investera i fastigheter har varit lyckosamt för många företagare. Men hur kommer du egentligen igång om du vill börja småskaligt? Här kommer fem bra steg från företagaren Filip Larsson som själv har startat sin fastighetsresa.

2008 fattade Filip Larsson beslutet om att satsa på fastigheter. Han hade då redan ett IT-bolag, men var intresserad av fastighetsmarknadens stabila kassaflöden och intäkter.
– Första steget var att kolla på så många fastigheter som det bara gick – för att få en bra bild av marknaden. Jag visste ungefär vad jag ville ha, en hyresfastighet, men det gällde att hitta rätt objekt.

[caption id="attachment_22204" align="alignright" width="150"]2008 bestämde sig Filip Larsson för att satsa på fastigheter. I dag äger hans bolag Laris Fastigheter två objekt med totalt 53 hyreslägenheter. FOTO SVEN ERIK BENGTSSON Filip Larsson.
Foto: Sven Erik Bengtsson[/caption]

Det dröjde fyra år innan han gjorde det.
– Man får acceptera att det tar tid. Många transaktioner på fastighetsmarknaden görs inte på den öppna marknaden, de ligger inte ute på Hemnet, utan sker genom kontakter. Och ingen ringer mig automatiskt som ny. Så det svåra var att hitta ett passande objekt som gick att köpa.

Filip hade bestämt sig för att en hyresfastighet med lägenheter var hans fokus. Anledningen? Bostäder i hans hemstad Malmö är lättare att hyra ut. Det skulle ge säkrare kassaflöden.
– När jag väl hittade objektet påbörjades en förhandling. Fastigheten var i risigt skick och det fanns anledningar till att ingen annan köpte det. När man är ny eller ung på marknaden så får man lite skräp och du måste förstå vad du ska göra med skräpet. Hur ska du förvalta det så att det fungerar för dig? För mig passade ett objekt med eftersatt underhåll.

I detta läge tog Filip hjälp av en advokat och besiktningsman för att fixa den rent transaktionsmässiga biten – något han råder andra att också göra:
– Det var detaljer som jag inte hade koll på. Hur det fungerar rent skattemässigt exempelvis. Köper du in hjälp från en besiktningsman kan ni även komma fram till vilka saker som gör att du kan pruta på priset. Du får som ett facit över vad som behöver göras.

Finansieringsmässigt hade Filip tidigt en förhandling med banken och visste vilka pengar han hade att röra sig med.

Men vid första bankkontakten fick han beskedet att de bara ville låna ut till de som redan har fastigheter.
– Vilket är svårt om man vill satsa på sin första … Här gäller det att visa upp vem du är och vad du går för, så att banken litar på att du kan leverera. Du måste bygga en bra bankrelation. Visa också vilka du har i ditt nätverk. Även om du är ny på fastigheter kan du ha folk runt omkring dig som kan mer.

Efter grundlig koll bestämde sig Filip. Fastigheten med 25 lägenheter blev hans första.

I dag har han ytterligare en och driver totalt fyra-fem bolag, både inom fastigheter och IT bland annat.
– Jag ska absolut göra fler förvärv i framtiden. Men just nu när räntorna är så låga, så är det väldigt svårt att göra förvärv. Alla kan låna pengar billigt och alla som äger fastigheter tjänar pengar för att de har låga räntekostnader. Nästa gång jag köper är när vi har fått en liten räntehöjning och de som kanske ha varit för högt belånade behöver sälja av några fastigheter.

Filips 5 steg till din första fastighetsinvestering

  1. Bestäm dig för vilken typ av objekt som du letar efter.
  2. Gör grundlig research bland objekt på fastighetsmarknaden.
  3. Skapa en bra relation med banken.
  4. Anlita advokat och besiktningsman för transaktionsbiten när du väl har hittat rätt objekt.
  5. Läs hela tiden på – du måste förstå marknaden och skaffa dig skills. Börja prenumerera på alla fastighetstidningar som finns, förstår du inte branschen och lagkrav är det lätt att gå fel.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.