Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

5 tips – Så hakar du på Black Friday

14 november, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Black Friday-kampanj

Foto: Black Friday-kampanj

Intresset för Black Friday har exploderat i Sverige, visar ny undersökning. Så här hakar du som liten e-handlare på fenomenet – och säljer mer.

Den 25:e november är det dags för årets upplaga av det amerikanska fenomenet Black Friday.

Förra året spenderade amerikanska konsumenter cirka 12 miljarder dollar under Black Friday, enligt Adobe Digital Index. Hela 2.74 miljarder dollar spenderades online – en ökning på 14.3 procent jämfört med 2014.

->Varsågod!Ladda ner vår Driva Företag-bok helt gratis!

Bland svenskarna har intresset för Black Friday ökat explosionsartat. Det visar en analys av Google-sökningar som sparportalen CupoNation utfört.

Google-sökningar indexeras på en skala från 0 till 100 utifrån hur vanliga de är. ”Black Friday” hade den lägsta sökvolymen år 2010 (2 poäng) – men den högsta 2015 (100 poäng).

Dessutom anser 48 procent av de svenska onlinekonsumenterna att Black Friday är en viktig shoppingdag - inte långt efter julen som hamnar på 58 procent, visar en enkätundersökning från CupoNation.

Enligt PostNord uppmärksammade dessutom hela nio av tio svenskar det faktum att många butiker hade tillfällig rea under Black Friday förra året.

Så det kan vara läge för dig som e-handlare att haka på fenomenet – och sälja mer. Men vad behöver du ha i åtanke för att vara så väl förberedd som möjligt? Här är

 

5 råd för att lyckas med Black Friday


från Mads Bukholt, Nordic Managing Director på CupoNation

1. Fokusera på reklam och marknadsföring
Bygg en kampanj kring Black-Friday, men tänk på att du måste erbjuda något unikt eller speciellt för att sticka ut. Se till att din kampanj är visuell och använd olika marknadsföringskanaler för att väcka kundernas nyfikenhet, som e-mail, sociala medier och bloggar.

Börja också din marknadsföring redan nu – så att konsumenterna är medvetna om den kommande försäljningen och de erbjudanden du förmedlar redan innan Black Friday.

2. Testa tekniken
Kontrollera att alla sidor i din webbshop fungerar och att köp kan genomföras på ett snabbt och enkelt sätt. Se till att betalningsmetoderna är enkla och fungerar.

Glöm inte:
  • Prestandan. Lyckas du med din kampanj vill du inte att hemsidan ska krascha när andelen kunder som handlar samtidigt ökar.
  • Den mobila versionen av hemsidan. Fler och fler konsumenter handlar via sina smartphones.
3. Lägg kraft på kundservice
Enligt en studie från Adobe blir kunderna allt mer otåliga och är inte lojala till företag om de inte upplever att de får den service de förtjänar. Se till att ge dem det! All relevant information, som kontaktuppgifter, frakt- och leveransinformation och en tydlig returpolicy måste finns på hemsidan. Överväg att ha en live-chat, eller extrapersonal för att kunna ge bästa möjliga service under dagen.

4. Håll kontakt med leverantörer
Se till att få inblick i leverantörernas kapacitetsförmåga och att det finns tillräckligt i lager för att klara ökade försäljningsvolymer. Du vill undvika att lagret säljs ut snabbare än förväntat, och säkerställa att du kan möta kundernas efterfrågan.

5. Analysera – och dra lärdomar
Black Friday är ett perfekt tillfälle att utvärdera att alla processer fungerar som de ska. Genom att använda trackingverktyg, som Google analytics, på din hemsida kan du analysera resultaten och förbättra processerna till julhandeln, inför nästa år eller till Cyber Monday, som äger rum måndagen efter Black Friday.

Läs också:driva-foretag

Varsågod! Ladda ner din Driva Företag-bok helt gratis!


Äntligen är den klar, årets upplaga av Driva Företag-boken. Ladda ner den direkt, så har du massor av bra tips och fakta om ditt företagande direkt i din telefon, läsplatta eller dator.


ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Så kan Trumps tullar slå mot svenska småföretagare

USA:s tariffer riskerar att slå hårt mot svenska bolag som redan har små marginaler. Något som kan hämma hela landets ekonomiska utveckling, menar Magnus Persson, COO på kredittjänsten Toborrow.

toborrow_logo
Toborrow 30 juni, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Trumps Tullar

Foto: Toborrow

– Företagens tillgång till finansiering blir ännu viktigare i en orolig handelsmiljö, säger Magnus på Toborrow

Sedan Donald Trump inledde sitt handelskrig har världsmarknaderna skakat. Osäkerheten har varit stor, och buden har varit många kring vad som egentligen gäller. För svenska småbolag – som antingen handlar direkt med USA eller agerarunderleverantörer till bolag som gör det – kan tarifferna innebära ett riktigt dråpslag.

– Vi ser att Trumps återinförda eller höjda tullar, särskilt de mot Kina och EU, kan skapa en osäkerhet för svenska små- och medelstora företag som är beroende av export eller import. Högre tullar innebär ofta ökade kostnader för insatsvaror och komponenter, vilket slår hårt mot mindre bolag vars marginaler redan är små”, säger Magnus Persson.

Bästa tipset direkt! Hos Toborrow kan du göra en enda ansökan och låta flera aktörer ge ditt företag bästa villkoren för factoring och lån. Hur bra villkor kan ditt företag få 2025 – värt att testa här va? 

Tullarna riskerar att sätta käppar i hjulet för svenska småföretagare

Svenska företag som exporterar till USA kan drabbas om deras varor blir dyrare jämfört med lokalproducerade alternativ. Eftersom små- och medelstora bolag står för 99 procent av den svenska ekonomin riskerar det att bromsa tillväxt och investeringar, och i slutändan sänka hela vår BNP.

Toborrow följer man utvecklingen noga, och ser hur allt fler bolag söker finansiering för att stärka likviditeten eller få råd med viktiga nysatsningar. En trend är att många väljer bort storbankerna, eftersom de ofta är trögrörliga när det gäller att tillgodose de små- och medelstora bolagens behov.

Psst! För att få bästa finansieringsvillkoren behöver ditt företag ha ett bra kreditbetyg. Här kan du testa ditt kreditbetyg (utan kreditupplysning och helt kostnadsfritt). 

Hälften av Sveriges mindre bolag väljer bort storbankerna för finansiering

Enligt en undersökning genomförd av fintechbolaget Capcito väljer hälften av Sveriges mindre bolag bort storbankerna när de söker finansiering.

– Det gamla bankväsendet är för trögrörligt. Om man behöver ett företagslån gäller det att man har haft kontakt med dem sedan tidigare, annars är det jättesvårt att komma in. När småföretagare nu pressas av tullar och lågkonjunktur är det superviktigt att de kan göra sina satsningar, för att driva på hela ekonomin”, säger Magnus Persson.

Därför erbjuder Toborrow enkel och smidig företagsfinansiering, skräddarsydd för att passa varje individuellt bolag.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow
I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sin unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån eller factoring? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerad i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.



Försäljning & Lönsamhet

Och årets julklapp 2025 blir... (+ alla tidigare vinnare)

Årets julklapp har blivit en stor grej, och kan faktiskt påverka vad som säljer bra i e-handeln på Black Friday och i julhandeln. Här går vi igenom de tidigare vinnarna och hur oddsen för årets julklapp 2025 ser ut.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 6 november, 2025 Uppdaterades 6 november, 2025 2 minuters läsning
A°rets julklapp 2025

Foto: Unsplash/Look Studio

Vad är “Årets julklapp”?

Varje år utser HUI Research (på uppdrag av branschorganisationen Svensk Handel) en produkt eller ett fenomen som får titeln Årets julklapp. Viktigt att veta är att det inte är den mest sålda julklappen under året, utan att den ska:

  • Speglar den tid vi lever i.
  • Vara en nyhet eller fått ett nyväckt intresse under året
  • Har ett betydande försäljningsvärde eller säljs i stora volymer.

Sålunda handlar det mer om symbolik än om en ren försäljningsmässig topp. Valet presenteras i samband med HUI:s julhandelsrapport, i regel i mitten av november. Men redan nu är favoriterna klara, enligt bettingbolagen.

Favoriterna till Årets Julklapp 2025

Enligt Betingbolaget Betsson är detta favoriterna till Årets julklapp 2025

PlaceringKandidatOdds
1Underkläder7.00
2Donation8.00
3Labubu (samlarfigur)10.00
4Bok11.00
5Kosttillskott12.00
6Streamingtjänster13.00
7Krislåda15.00
8Oura-ring15.00
9Solcellsladdare15.00
10Termosflaska15.00

Alla tidigare vinnare i årets Julklapp

2024 – Unisexparfym

2023 – Sällskapsspel

2022 – Hemstickat plagg

2021 – Evenemangsbiljett

2020 – Stormkök


2019 – Mobillåda

2018 – Det återvunna plagget

2017 – Elcykel

2016 – VR-glasögon

2015 – Robotdammsugare


2014 – Aktivitetsarmband

2013 – Råsaftcentrifug
2012 – Hörlurar

2011 – Färdigpackad matkasse

2010 – Surfplatta


2009 – Spikmatta

2008 – Upplevelse

2007 – GPS-mottagare

2006 – Ljudbok

2005 – Pokerset


2004 – Platt-TV

2003 – Mössa

2002 – Kokbok

2001 – Verktyg

2000 – DVD-spelare


1999 – Boken

1998 – Datorspel

1997 – Elektroniska husdjur

1996 – Internetpaket

1995 – CD-skivan


1994 – Mobiltelefonen

1993 – Parfym

1992 – TV-spelet

1991 – CD-spelaren

1990 – Woken


1989 – Videokameran

1988 – Bakmaskinen

Hur påverkar Årets Julklapp oss företagare?

Jo, utmärkelsen kan faktiskt påverka oss som driver företag – speciellt om du har en e-handel. Kan du haka på trenden? Kan du skapa innehåll eller bygga intresse baserat på utmärkelsen? Det är många e-handlare som är duktiga på att haka på trender (s k New Jacking). Kan du också?



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.