Till huvudinnehållet

❤️ Just nu: Testa Driva Eget Plus för 19 kr/mån i tre månader. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Bli medlem
Försäljning & lönsamhet

5 tips – Utveckla ditt företag med hjälp av kunden

1 september, 2014 3 minuters läsning
På ett halvår utvecklade Mathias Erlandsson ett molnbaserat affärssystem – med betalande kunder. Trots att han inte kunde särskilt mycket om branschen. Knepet? Att jobba agilt. Så här hakar du på arbetssättet.

Ett framgångsrikt exempel på någon som lyckats med att jobba agilt är Mathias Erlandsson med företaget Omikai i Västerås.

Ett vanligt scenario är att man först utvecklar en tjänst och därefter kontaktar kunderna. Mathias Erlandsson gjorde tvärtom. Innan han tog fram produkten, ett molnbaserat affärssystem, pratade han med flera personer i branschen för att bygga kunskap.

– Vi började med att träffa fem tänkbara kunder och ställde frågor för att förstå hur de gör affärer. Det är viktigt att veta hur de jobbar och hur de tjänar pengar för att kunna utveckla en produkt som hjälper dem, säger Mathias Erlandsson.

Det han lärde sig är att kunderna är bra på att berätta vilka önskemål de har, men inte lika duktiga på att berätta vilka behov de har. För att skapa något nytt och mer innovativt är nyckeln att förstå just behoven. Annars blir det gärna lösningar som bara är varianter på de som redan finns.

Utifrån önskemålen försökte Mathias Erlandsson läsa mellan raderna och förstå mer och mer av kundernas utmaningar. På vägen byggde han också upp ett team med erfarenhet från industrin.

Nästa steg var att bygga en mockup, alltså en modell, av hur affärssystemet skulle fungera. För att göra det tydlig och enkelt att förstå ritade de upp på stora papper hur deras lösning skulle hjälpa kunden i arbetsflödet.

– Genom att vi tydligt visade hur vår lösning skulle fungera ihop med deras system kunde kunden lättare ta till sig det och ge feedback, säger Mathias Erlandsson.

Först efter det utvecklade de en första version av sin molntjänst. Den fick de mycket feedback på. För att kunna utnyttja den värdefulla informationen från kunderna för att utvecklas ytterligare jobbade utvecklingsteamet agilt, det vill säga med fokus på ständiga förbättringar. Alla problem med produkten som kunderna rapporterar in sätts upp på en lista, en så kallad backlog.

Under en viss tidsperiod, kallad sprint, jobbar Omikai sedan med ett antal prioriterade funktioner eller problem.

När sprinten är slut efter cirka tre veckor släpper de en ny version av programvaran. Den kan kunderna genast ge feedback på.

– I början fick vi en gigantisk backlog. Men det var jättebra för när kunden ser en faktisk produkt får man mer konkreta förbättringsförslag. På det sättet lär vi oss mer om kunden, säger Mathias Erlandsson. Fördelen med att jobba agilt och i sprintar tycker han är att det skapar ett bättre fokus med tydliga mål och förbättringar. Det är viktigt när man ska utvecklas och göra det på kort tid, menar han.

Mathias 5 råd – jobba agilt:1. Träffa kunder
Ut och träffa många tänkbara kunder för att mejsla ut ditt erbjudande. Sätt ihop en grupp av referenskunder som ställer upp och är bollplank. Var noga med att berätta för dem att det krävs att de avsätter tid för att ge feedback.

2. Lansera
Se till att snabbt utveckla en tidig version av ditt erbjudande och få ut den på marknaden. Det är först när kunder använder produkten eller tjänsten i sin verksamhet som du får den bästa återkopplingen.

3. Ta betalt
Låt referenskunderna betala för produkten, men kanske till ett tillfälligt reducerat pris. Kunder som inte betalar värderar inte produkten lika mycket och du riskerar att få snedvriden återkoppling på vad de faktiskt förväntar sig.

4. Utveckla
Det är viktigt att samla in både större och mindre fel liksom förslag till förbättringar i produkten eller tjänsten. Upprätta en bra rutin för det så att inget faller mellan stolarna.

5. Prioritera
Utgå ifrån listan och prioritera de saker som är viktigast att införa till nästa uppdatering. Åtgärda sakerna under en kort tid, till exempel några veckor.

Vill du ha mer inspiration?Prenumerera på tidningen Driva Eget här.


ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Privatekonomi

Viktigaste avdragen 2025 – så minskar du skatten i deklarationen

Vilka är avdragen du absolut inte får missa i deklarationen 2025? Finns det några avdragsmöjligheter du inte känner till? Och hur får du deklarationen att gå lätt som en plätt? Det och mycket annat går vi igenom i den här guiden. Enjoy!

Visma Spcs 3 april, 2025 7 minuters läsning
deklarationstips_native

Foto: deklarationstips_native

Det är hög tid att ta tag i deklarationen, och det gäller att göra rätt avdrag för att minska skatten. Deklarationen för företaget kan du fixa med ett superenkelt bokföringsprogram som i princip har allt underlag klart. 

Och du, de smarta programmen hjälper dig också att göra rätt med avdragen. Men först måste du förstås veta vilka avdrag du absolut ska titta lite extra på, och det ska vi såklart hjälpa dig med. Inför deklarationen 2025 behöver du ha koll på tre saker:

  1. Avdragen du inte får missa 2025
  2. Avdragen du kanske inte visste fanns (och avdragen du absolut inte ska göra!)
  3. Hur du skaffar ett program som gör jobbet åt dig

Psst! Spana också in skatteexpertens lista på sina bästa deklarationstips 2025 – som du hittar här. Dessa bör du absolut läsa för att inte göra något av de vanliga misstagen.

Okidoki, dags att gå igenom dina viktigaste avdrag 2025. Och direkt efter avdragen berättar vi hur just DU kan deklarera smartare och få hjälp med avdragen. Det blir både konkret och lärorikt! 

 Deklarationstider – lös din deklaration smidigt
Andas ut. Skaffa Visma Spcs superenkla bokföringsprogram och koppla på deklarationstillvalet för halva priset. Då löser du deklaration, årsredovisning och bokföring i samma program. Smart! Läs mer här.

Viktigaste avdragen i deklarationen 2025

När du driver företag är det viktigt att hålla koll på vilka utgifter som är avdragsgilla (och spar pengar för dig). Här är några av dina viktigaste avdragen i deklarationen 2025.

Datorer och programvara

Om du har köpt en dator till företaget kan du dra av hela beloppet direkt om värdet är max ett halvt prisbasbelopp (ett prisbasbelopp är 57 300 för räkenskapsår 2024). Annars kan du dra av kostnaden genom regelbundna avskrivningar. För avdrag på programvaror gäller att standardiserade datorprogram är avdragsgilla, medan programvaror som är direkt tillverkade för ditt företag beviljas avdrag över flera år enligt samma princip som för inventarier.

Mobiltelefoner och abonnemang

Kostnader för mobiltelefoner som används i företaget är avdragsgilla oavsett företagsform. Mobiltelefonen räknas som förbrukningsinventarie och kan därför dras av direkt. Det fina är att du kan använda mobilen privat också (än så länge) utan att det blir en skattepliktig förmån. Nice!

Bilresor

Om du driver ett aktiebolag kan du ta ut 25 kr per mil skattefritt för de bilresor du gjort för företagets räkning (med din egen bil). Detta belopp behöver bolaget inte betala några arbetsgivaravgifter på. 

För enskild firma och handelsbolag gäller att du kan göra avdrag med 25 kr per körd mil i verksamheten. Du kan inte ta ut skattefri ersättning från dessa företagsformer, men genom att göra avdrag minskar både skatten och egenavgifterna. Avdragen gäller även om du har lånat en bil.

Varför är dessa avdrag viktiga? Jo, genom att dra av kostnader på rätt sätt kan du minska skatten och därmed öka vinsten i företaget. Och du vet vad det betyder? Japp, mer pengar kvar till allt som är viktigt. 

 Tips! Lös avdragsjobbet och deklarationen smidigt. Välj Visma Spcs bokföringsprogram och koppla på det smarta deklarationstillvalet (för halva priset) så kan du fixa bokföring, deklaration och årsredovisning i samma program.

Avdragen många företagare missar

Okej, låt oss ta en titt på några avdrag som du kanske inte känner till och som många företagare missar. Vi snackar om friskvårdsbidrag och motion, facklitteratur och kontorsutgifter.

Friskvård och motion

Ditt företag kan erbjuda ett skattefritt friskvårdsbidrag på upp till 5 000 kr per år till alla anställda (tänk på att det måste erbjudas till alla). Bidraget kan användas för enklare motion och friskvårdsaktiviteter, till exempel ett gymkort. 

Bonus! Är du anställd i ditt eget AB, kan du erbjuda detta till dig själv. Yeah!

Facklitteratur

Speciallitteratur som du köper för verksamheten och som är nödvändigt för ditt jobb är avdragsgill, oavsett företagsform. Detta gäller inte för litteratur som är avsedd för studiesyfte eller allmänna uppslagsverk. Nyckelordet är facklitteratur.

Kontoret

Om du har en särskild lokal i din bostad avsatt för ditt företag (och har enskild firma), får du göra avdrag för den. Om du inte har en särskilt inrättad del till företaget, kan du fortfarande få avdrag – men inte lika mycket.

Du får ett schablonavdrag för arbetsrum i bostaden under förutsättningen att du under beskattningsåret arbetat minst 800 timmar där.

För dig som är anställd i ditt eget aktiebolag kan det vara svårt att få göra avdrag för arbetsrum. Alternativet kan vara att istället ta ut en hyra från bolaget.

Tips! Vill du veta exakt hur mycket du får dra av för lokal i bostaden – beroende på om du har AB eller enskild firma? Det lär vi dig här.

Psst! Vill du bli en mästare och lära dig allt om deklarationen 2025? Då rekommenderar vi Visma Spcs samlingssida med allt om deklarationen 2025.

Avdragen du absolut inte får göra

Går det att dra av vad som helst? Nej du, så kul ska vi inte ha det. Det finns vissa kostnader som inte får dras av, även om du tycker att de hör till företaget. Detta gäller oavsett företagsform. Låt oss gå igenom några av dem:

  1. Böter och andra offentligrättsliga sanktionsavgifter
  2. Svenska allmänna skatter, exempelvis inkomstskatt
  3. Skattetillägg
  4. Förseningsavgifter och kontrollavgifter enligt skatteförfarandelagen
  5. Viten
  6. Kostnadsränta på skattekontot
  7. Felparkeringsavgifter
  8. Mutor
  9. Advokatkostnader och rättegångskostnader som inte syftar till att öka de skattepliktiga inkomsterna eller minska de avdragsgilla kostnaderna
  10. Kostnader för att upprätta deklaration eller att driva skatteprocesser, men bokföringshjälp är avdragsgillt.

Tips! Vill du lära dig mer om deklaration? Nu kan du få en deklarationsguide helt kostnadsfritt här.

Är det svårt att göra rätt avdrag i deklarationen?

Nope! Idag är det faktiskt väldigt enkelt, så länge du gör rätt från början med smarta verktyg och program. Din uppgift är att fokusera på avdragen (och företaget förstås). Det bokföringstekniska ska programmet sköta (så var noga med att välja rätt program för att spara tid – och framförallt energi!). 

Superenkel bokföring - så här smidigt kan det vara om du väljer rätt program.

När det är dags för deklaration har programmet redan förberett en massa arbete åt dig. Så då kan du lätt som en plätt bara hämta alla siffror.

Sen är det dags att klicka runt och ta den där sista kollen. Det är liksom bara att följa checklistan så är du hemma (i alla fall i Visma Spcs bokföringsprogram).

Nu är det snart dags för den stora inlämningen. Dags att godkänna att allt ser tipp topp ut!

Ladda upp och skicka till Skatteverket direkt från programmet. Grattis! Du är klar och nu är det ett helt år tills det är dags igen.

Visst låter det härligt – och det kan bli din verklighet också. Du ska fokusera på din passion och såklart lite på att hitta rätt avdrag – inte krångliga blanketter och avancerade uträkningar.

Tell me more! Hur hittar jag ett bokföringsprogram som gör allt detta?
Visma Spcs bokföringsprogram är komplett från början med bokföring, fakturering, deklaration och årsredovisning. Och vi fattar. Många har deklarationsångest! Men det behöver inte vara så svårt. Programmet guidar dig steg för steg. Läs mer om Visma Spcs bokföringsprogram med fakturering och deklaration här. Psst! Nu får du halva priset på deklarationstillvalet.

Och har du redan ett bokföringsprogram idag är det lätt att byta. Visma Spcs är med dig hela vägen!

Ont om tid? Du kan få anstånd med deklarationen

Om du inte kan lämna in din deklaration i tid kan du ansöka om anstånd. Ansök senast den 2 maj (då får du anstånd till 16 maj). Om du inte har möjlighet att logga in med e-legitimation eller om du behöver anstånd under en längre period, kan du ansöka på Skatteverkets blankett Ansökan – Anstånd att lämna inkomstdeklaration m.m. (SKV 2600). Vill du veta exakt hur uppskov fungerar, läs mer här.

Tänk på att skicka in blanketten till Skatteverket minst tio dagar före den 2 maj för att ha chans att få anstånd med deklarationen. Du måste vara i tid för att få mer tid.



ANNONS

Innehåll från Talenom

Starta eget företag

Så fungerar K10-blanketten 2025 (och så kan den minska din skatt)

Skattedeklarationens värld är utmanande för många företagare, särskilt när det gäller specifika bilagor som K10-blanketten. K10:an är viktig för dig som äger kvalificerade andelar i ett fåmansbolag, eftersom den påverkar hur din utdelning och kapitalvinst beskattas. Och du kan andas ut – här går vi igenom hur K10:an fungerar och du kan också ladda ned en kostnadsfri K10-checklista (perfekt att följa och spara!). 

Talenom Talenom 1 april, 2025 4 minuters läsning
K10

Foto: K10

Om du har ont om tid (eller är extra snabbfotad) kan du ladda hem K10-checklistan för företagare här, där du får alla tips, finesser och smarta K10-tips på en plats. Rekommenderas!  Här finns också en nedladdningsbar, kostnadsfri guide om hur du sänker skatten 2025.

Alright, låt oss titta närmare på hur K10-blanketten fungerar 2025 (och hur den kan hjälpa dig att minska skatten).

Vad är K10-blanketten och varför är den viktig?

K10-blanketten är en bilaga till din inkomstdeklaration där du redovisar utdelning och kapitalvinst från ditt fåmansbolag. Även om du inte tar ut någon utdelning under året är det viktigt att fylla i blanketten, eftersom du då kan spara utdelningsutrymme för framtiden.

Genom att ta utdelning istället för lön kan du få en betydligt lägre beskattning – från 20% på utdelningen, jämfört med upp till 50% i inkomstskatt vid löneuttag.

Se till att de löneuppgifter du använder är korrekta och inkluderar endast kontanta löner. Och var noga med att ange rätt omkostnadsbelopp för dina aktier, särskilt om du köpt vid olika tillfällen.​

Så fyller du i K10-blanketten

  1. Logga in på Skatteverkets e-tjänst: Gå in på Skatteverkets hemsida och logga in med din e-legitimation.​ Navigera till 'Inkomstdeklaration 1' och välj 'Bilagor'.​
  2. Välj K10-blanketten: Under bilagor, välj 'Kvalificerade andelar i fåmansföretag (K10)'.​
  3. Fyll i grundläggande uppgifter:  Ange företagets organisationsnummer och namn.​
    Specificera antalet aktier du ägde vid årets början och slut.​
  4. Beräkna gränsbeloppet
    Förenklingsregeln: Denna regel kan användas om du äger ett enda fåmansbolag och inte vill beräkna löneunderlag. Schablonbeloppet för inkomståret 2025 är 209 550 kr.
    Huvudregeln:  Huvudregeln används om du tar ut lön från bolaget och ger ett högre gränsbelopp om:
    • Du eller en närstående tar ut minst 6 inkomstbasbelopp i lön.
    • Företaget har betalat ut höga kontanta löner.
    För 2025 gäller:
     
    • Lönekravet:  Minst 457 200 kr (6 inkomstbasbelopp) + 5 % av bolagets totala kontanta löner, eller 731 520 kr (9,6 inkomstbasbelopp). 
    • Räntesats för omkostnadsbelopp: 11,62 %.
    *Huvudregeln passar dig om du vill maximera ditt utdelningsutrymme baserat på löner i bolaget.
  5. Ange utdelning och kapitalvinst: Specificera eventuell utdelning du tagit ut under året.​ 
    Om du sålt aktier, ange försäljningspris och omkostnadsbelopp för att beräkna kapitalvinsten.​
  6. Spara och skicka in: Granska dina uppgifter noggrant.​
    Spara bilagan och skicka in din deklaration innan deadline den 2 maj 2025.

Psst! Spana också in den här guiden om hur du optimerar ditt företag 2025. Viktiga tips!

Känns det krångligt? Lugn, du kan få hjälp!

Att fylla i K10-blanketten kan vara komplext, särskilt vid förändringar i ägarstruktur eller vid försäljning av aktier. 

Just nu får Driva Egets läsare ett gratis rådgivningssamtal med experten Tobias Ryberg hos Talenom – en av de ledande redovisningsbyråerna för små företag. I samtalet går vi igenom K10-blanketten och de bästa sätten att skatteplanera i ditt företag 2025. Boka din tid här.

Driva Egets läsare får kostnadsfri skatterådgivning med ekonomi- och företagarexperten Tobias Ryberg hos Talenom

Ska jag sköta skattefrågor och bokföring själv, eller ta hjälp av en byrå?

Bra fråga! Här går vi igenom fördelar och nackdelar med att ta hjälp av en byrå. Och vet du – idag kan det kosta så lite som 345 kr/månad att få hjälp. I alla fall om du tar hjälp av Talenom – en av Sveriges ledande redovisningsbyråer. 

Skulle det inte vara otroligt skönt att få hjälp? Utan att det kostar skjortan? Och kunna fokusera på roligare saker? Läs mer om bokföringshjälp från 345 kr/månad här.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag
Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis: Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag.

Personlig service: Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.

Användarvänlig plattform: Talenom Online är utvecklat för att underlätta småföretagares vardag. Den ger dig full kontroll och överblick över din ekonomi – något som blir särskilt viktigt med de nya krav som träder i kraft. Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online.  Läs mer här.

​Ps. Notera att skatteregler kan ändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad eller konsultera en skatteexpert för att säkerställa att du följer aktuella bestämmelser.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.