5 vassa städtips i säljprocessen så här i slutet av året!
Här kommer nu 5 städtips i din säljprocess!
1 Vilka mål hade du i januari? Blev det som du önskade och hade som mål?
Och om det blev ett glapp - hur stort var det?
Om nej - grattis, hur kan du höja målet nästa år?
Om ja, vad bestod det av? Troliga svar på den sista frågan brukar vara något av följande: För lågt ställda mål/ för få aktiviteter som leder mot målet/ oklar målgruppsdefinition/ för vaga erbjudanden/ fel prisbild/ saknat fokus/ sjukdom/ konkurrenterna hårdsatsat/ inte vågat ta hem ordern etc. Många saker kan ha påverkat alltså. Det gäller dock att se ditt resultat i vitögat så att säga och våga vara ärlig! Åtgärda inför nästa år.
2 Vilka kunder är högst på listan som lönsamma och intressanta? Tacka för året som gått genom ett personligt brev/ mail och kanske ett meddelande om vilket projekt du stödjer i ditt företag som en julgåva. Behåll dom, värna om dem.
3 Vilka kunder är varken lönsamma eller intressanta (kanske t o m dyra att behålla). Tacka för tiden som varit och introducera på ett trevligt sätt en kollega i branschen som tar över. (Denne kanske har en annan vinkel på sin leverans som blir lyckad för alla parter). Eller höj priset så det blir värt för dig att behålla kunden om den accepterar det och lämnar dig om den inte förstår värdet av din leverans.
4 Se över din prisbild och gör en justering (uppåt!). Det som säljer bäst är troligen värt mer än det du själv prioriterar - var sträng när du går igenom dina "bästsäljare".
5 Gå igenom dina säljaktiviteter och kolla vilka som är lönsammast, snabbast eller säkrast lett dig till en affär. Behålla dom inför nästa år och lägg de andra åt sidan, du frigör tid och vässar din egen säljprocess.
Jag hoppas så klart att du haft ett toppenår!
Oavsett vilket, så jobbar vi alltid framåt mot nya mål och ny utveckling. Det är det härliga med ett årsskifte.
Lycka till med julstädningen! Berätta gärna om dina egna bästa städtips.
Ulla-Lisa Thordén
ulla-lisa@republic.se