Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Försäljning & lönsamhet

6 sätt att ge kunden det lilla extra

5 augusti, 2016 3 minuters läsning

Foto: FOTO: GETTY


Gör kunderna nöjda så ökar chansen att de är trogna. Här är några enkla sätt.


Förutom att erbjuda fantastiska produkter och tjänster så gäller det att ta hand om dina kunder. Då ökar chansen att de stannar hos dig. Här är några knep du kan ta till för att stå ut i konkurrensen.

Skicka med en oväntad gåva
När någon handlar av dig, ge dem något mer än vad de betalat för. Det kan vara något enkelt som en handskriven lapp eller en godisbit. Det kan vara en rabattkupong på nästa köp. Eller mer avancerat, som när Audiopro, levererar sina finaste högtalare med ett par vita handskar i kartongen. Har du en stamkund som du är extra mån om, och om du har råd, kan du kanske någon gång ge en liten rabatt på fakturan som en trevlig överraskning.

LÄS OCKSÅ: SPILL INTE KRUT PÅ FEL KUNDSkicka med något extra som de behöver
Ofta finns det något som kan tillföra extra värde till din produkt, tipsa dina kunder om att köpa till det – eller bjud på det. Det kan handla om batterier om du säljer elektronik, en våtservett om du säljer mat, eller om du är ekonomikonsult kanske en extra graf som går snabbt för dig att sätta ihop och ger mervärde till kunden.

Överraska kunden
Kom ihåg kunden även när den inte just gjort ett köp. Sänd blommor eller ett kort till dina bästa kunder med en hälsning där du berättar vad de betyder för dig. Uppmärksamma kunden på födelsedagen, med ett mejl, ett kort eller en rabattkupong. Ge ut ett nyhetsbrev där du ger tips och råd kring ditt expertområde. Kort sagt, se till att det är ditt företag de tänker på när de behöver din typ av tjänst.

Lös eventuella problem smidigt
Skulle en kund vara missnöjd eller få problem så motstå lusten att argumentera emot eller förklara dig, börja med att lyssna och lös sedan problemet snabbt. Se till att det går lätt att få tag på någon på ditt företag om kunden behöver det. Har du sociala medie-kanaler så glöm inte att kolla om kunder hör av sig där. Har du fått ett klagomål som ligger offentligt (på exempelvis Facebook) så besvara det så att andra inte tror att du ignorerar dina kunder.

Underlova och överleverera
Lova inte mer än du kan hålla! Det är lätt att göra det för att du vill tillgodose kundens önskemål – men det kommer snarare att sluta med en missnöjd kund. Ta i stället i lite när du till exempel sätter deadlines eller tidsuppskattar. Leverera sedan tidigare eller gör jobbet snabbare – och du kommer få en nöjd kund som rekommenderar dig vidare.

Bygg en relation
Bjud in trogna kunder att tycka till om dina tjänster och produkter. Får du in ett bra förslag på ändring så genomför det och återkoppla sedan till kunden. Visa att du bryr dig om deras åsikter och vill möta deras behov.

När du pratar med kunden så se till att minnas vad den säger till nästa gång, även det som inte är direkt relaterat till ditt arbete. Skriv gärna ner stödord. Fråga sedan nästa gång ni pratar hur det gick med kontorsfesten, eller hemmarenoveringen eller vad den nu nämnt. Få kunden att känna sig ihågkommen.


ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Ladda ner kostnadsfri och interaktiv fakturamall här

Vem sa att fakturering måste vara tråkigt? Ladda ner Visma Spcs fakturamall gratis så fixar du en stilren faktura lika smidigt som en kopp kaffe – oavsett om du säljer blommor på torget eller driver konsultbolag! Mallen fungerar bäst i Adobe Acrobat men andra program funkar också.

Fyll i din e-postadress nedan så kan du ladda ner fakturamallen direkt.

Visma Spcs 11 februari, 2025 1 minuts läsning

Innan du laddar ner mallen, visste du att det finns mer kostnadsfri hjälp att få? Till exempel:

Boom! Tryck på knappen nedan för att ladda ner fakturamallen direkt.

Ladda ner fakturamallen här. Yeah!

Snyggt! Här hittar du kostnadsfri mall, checklista och ett skönt erbjudande

Vad kul att du också laddat ned Visma Spcs fakturamall. Bäst av allt – det finns mer kostnadsfri hjälp att få, till exempel:

- Kostnadsfri starta-eget-checklista (du hittar den här hos Visma Spcs)
- Kostnadsfri mall för affärsplan (du kan ladda ned den här)

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, är ditt företag nystartat får du halva priset när du väljer Visma Spcs mest köpta program för bokföring och fakturering – Visma eEkonomi. Se erbjudandet här! 

Lycka till!



Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.