6 smarta knep för att säkra ditt företag digitalt


Spara tid och pengar på att säkra upp ditt företag digitalt. Här är sex smarta knep som rustar dig och företaget inför framtiden.
Hos många småföretagare är tid en enorm bristvara. Det dåliga samvetet rör ofta ekonomi och administration. Men det behöver inte vara så. Du kan spara mycket kraft – och pengar! – om du lägger din värdefulla tid på rätt saker och låter administrationen bli så självgående som möjligt.
– Det finns många skäl att framtidssäkra företaget. Framför allt ska du göra det för att få större fokus och kontroll på din verksamhets temperatur.
– Det bästa sättet att må bra även om flera år är att redan nu få en tydlig bild av företagets ekonomi för att snabbt kunna agera i framtiden. Men det gäller att göra det smidigt för sig, säger Boo Gunnarson, företagarexpert hos Visma Spcs.
Han nämner ett viktigt skäl till att många startar företag: Att de vill kunna styra sin tid.
– Men så fastnar de ändå i administration och regelkrångel. Här gäller det att använda tiden på rätt sätt och redan från start arbeta digitalt. Det ger både kontroll och trygghet i företagandet. Något av det absolut viktigaste är att få betalt för sitt arbete. Men vänta inte!
Om du arbetar med digitala verktyg och bokföringsprogram får du snabbare iväg fakturor och en mycket bättre kontroll över din likviditet – alltså att du har pengar på företagskontot när dina egna fakturor ska betalas.
– Bilden av en företagare förr var ofta pappan som på söndagar tog bilen in till kontoret för att fakturera. Nu är det nya tider. Nu kan du få iväg fakturan digitalt så snart du slutfört jobbet.
Snabbheten i att fakturera gör också att pengarna snabbare hamnar på kontot.
Dessutom är det mycket billigare att fakturera digitalt än att skicka via post.
Du får också en rad andra positiva effekter.
– När du blir effektivare i ditt företag får du mer tid till uppdragen, förbättrar dina kundrelationer – och tjänar mer. Du tryggar din framtid och blir mindre sårbar.
Framtiden med digitala krav börjar göra sig påmind
Den 1 april 2019 börjar exempelvis en ny lag att gälla som ställer krav på att alla inköp i offentlig sektor måste faktureras med elektronisk faktura. Det betyder att alla leverantörer måste skicka e-fakturor till sina kunder inom stat, kommun och landsting.
Här räknas de flesta kommunala och landstingsägda bolag och även en del statliga bolag.
– Vi kommer definitivt att se mer av det här. Det här är bara början.
I princip allt kommer att gå via e-fakturor och e-dokument i framtiden.
Om du inte vet hur det fungerar i dag, så kolla om ditt bokföringsprogram har stöd för e-faktura, annars byt till ett som har det. Det är en del av din framtidssäkring, säger Boo Gunnarson.
6 tips - här är de viktigaste nycklarna:
Jobba online
– Skaffa ett bokföringsprogram som är webbaserat. Då kan du koppla på smarta funktioner. Visma eEkonomi till exempel går att koppla mot ditt bankkonto. Då har du aktuell information om hur det ser ut med ditt företags ekonomi. Om kunden exempelvis inte betalar blir du snabbt påmind.
Säkra ditt kassaflöde
– Vill du växa i ditt företagande? Då kan du behöva investera. Via Visma eEkonomi får du aktuella låneförutsättningar baserade på din aktuella bokföring. Se det som både en trygghet och möjlighet.
Digitalisera alla dokument
– Får du ett kvitto på papper, sätt in det i din redovisningspärm, men fota också av det med mobiltelefonen och lägg in det i programmet. Det är väldigt enkelt och har du alla dokument digitalt, som bokföring och affärsavtal, ökar tillgängligheten, säkerheten och du slipper för mycket papper i arkiven.
Fakturera varje månad
– Många företagare glömmer att fakturera löpande. Om du har ett längre uppdrag så fakturera smidigt varje månad via bokföringsprogrammet, så slipper du ligga ute med pengar. Tack vare tjänsten Visma AutoInvoice som finns i Visma eEkonomi både skickar och tar du emot fakturor digitalt. Tjänsten hanterar inte bara e-fakturor, utan även fakturor via mejl och post.
Få överblick
– Ha som rutin att minst en gång i månaden titta på ekonomiöversikten. Är något ofakturerat? Hur mycket pengar är på väg in? Hur ser ekonomin ut? Betalar du rätt F-skatt? Denna översikt kan ge incitament för att ringa de där extra kundsamtalen.
Var förberedd
– Ju mer du samlar i programmet, desto lättare är det sedan att samarbeta med en redovisningsbyrå. Deklarerar du själv så finns det lösningar som hjälper dig att ha koll. Ett bokföringsprogram med deklarationstillval gör det enkelt för dig.
Flest väljer Visma Spcs
I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering. Målet för Visma Spcs är att fler ska vilja och våga starta, driva och utveckla sina egna företag.
Artificiell intelligens (AI) och bokföring
AI, artificiell intelligens, är mänsklig intelligens som nu uppvisas av maskiner. I dag ser vi redan embryon av AI inbyggda i bokförings- och faktureringsprogram.
Bokföringsprogram kan till exempel med hjälp av så kallad maskininlärning lära sig vilka konton som ofta används till viss typ av bokföring. På så sätt kan de föreslå vilka konton du kan boka en viss typ av transaktion på. I dag innehåller de flesta av Visma Spcs program och tillägg någon form av automatisk bokföring. Till exempel kan Visma eEkonomi på egen hand ge förslag på konto, baserat på vad andra kunder valt.
Få fler tips och information om företagande på vismaspcs.se/ditt-foretagande
Läs mer om Visma Spcs produkter här: vismaspcs.se