Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Ekonomi & Skatt

6 smarta knep för att säkra ditt företag digitalt

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 11 mars, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Spara tid och pengar på att säkra upp ditt företag digitalt. Här är sex smarta knep som rustar dig och företaget inför framtiden.

Hos många småföretagare är tid en enorm bristvara. Det dåliga samvetet rör ofta ekonomi och administration. Men det behöver inte vara så. Du kan spara mycket kraft – och pengar! – om du lägger din värdefulla tid på rätt saker och låter administrationen bli så självgående som möjligt.

– Det finns många skäl att framtidssäkra företaget. Framför allt ska du göra det för att få större fokus och kontroll på din verksamhets temperatur.

– Det bästa sättet att må bra även om flera år är att redan nu få en tydlig bild av företagets ekonomi för att snabbt kunna agera i framtiden. Men det gäller att göra det smidigt för sig, säger Boo Gunnarson, företagarexpert hos Visma Spcs.

Han nämner ett viktigt skäl till att många startar företag: Att de vill kunna styra sin tid.

– Men så fastnar de ändå i administration och regelkrångel. Här gäller det att använda tiden på rätt sätt och redan från start arbeta digitalt. Det ger både kontroll och trygghet i företagandet. Något av det absolut viktigaste är att få betalt för sitt arbete. Men vänta inte!

Om du arbetar med digitala verktyg och bokföringsprogram får du snabbare iväg fakturor och en mycket bättre kontroll över din likviditet – alltså att du har pengar på företagskontot när dina egna fakturor ska betalas.

– Bilden av en företagare förr var ofta pappan som på söndagar tog bilen in till kontoret för att fakturera. Nu är det nya tider. Nu kan du få iväg fakturan digitalt så snart du slutfört jobbet.

Snabbheten i att fakturera gör också att pengarna snabbare hamnar på kontot.
Dessutom är det mycket billigare att fakturera digitalt än att skicka via post.
Du får också en rad andra positiva effekter.
– När du blir effektivare i ditt företag får du mer tid till uppdragen, förbättrar dina kundrelationer – och tjänar mer. Du tryggar din framtid och blir mindre sårbar.

Framtiden med digitala krav börjar göra sig påmind
Den 1 april 2019 börjar exempelvis en ny lag att gälla som ställer krav på att alla inköp i offentlig sektor måste faktureras med elektronisk faktura. Det betyder att alla leverantörer måste skicka e-fakturor till sina kunder inom stat, kommun och landsting.
Här räknas de flesta kommunala och landstingsägda bolag och även en del statliga bolag.

– Vi kommer definitivt att se mer av det här. Det här är bara början.
I princip allt kommer att gå via e-fakturor och e-dokument i framtiden.

Om du inte vet hur det fungerar i dag, så kolla om ditt bokföringsprogram har stöd för e-faktura, annars byt till ett som har det. Det är en del av din framtidssäkring, säger Boo Gunnarson.

6 tips - här är de viktigaste nycklarna:

Jobba online

– Skaffa ett bokföringsprogram som är webbaserat. Då kan du koppla på smarta funktioner. Visma eEkonomi till exempel går att koppla mot ditt bankkonto. Då har du aktuell information om hur det ser ut med ditt företags ekonomi. Om kunden exempelvis inte betalar blir du snabbt påmind.

Säkra ditt kassaflöde

– Vill du växa i ditt företagande? Då kan du behöva investera. Via Visma eEkonomi får du aktuella låneförutsättningar baserade på din aktuella bokföring. Se det som både en trygghet och möjlighet.

Digitalisera alla dokument

– Får du ett kvitto på papper, sätt in det i din redovisningspärm, men fota också av det med mobiltelefonen och lägg in det i programmet. Det är väldigt enkelt och har du alla dokument digitalt, som bokföring och affärsavtal, ökar tillgängligheten, säkerheten och du slipper för mycket papper i arkiven.

Fakturera varje månad

– Många företagare glömmer att fakturera löpande. Om du har ett längre uppdrag så fakturera smidigt varje månad via bokföringsprogrammet, så slipper du ligga ute med pengar. Tack vare tjänsten Visma AutoInvoice som finns i Visma eEkonomi både skickar och tar du emot fakturor digitalt. Tjänsten hanterar inte bara e-fakturor, utan även fakturor via mejl och post.

Få överblick

– Ha som rutin att minst en gång i månaden titta på ekonomiöversikten. Är något ofakturerat? Hur mycket pengar är på väg in? Hur ser ekonomin ut? Betalar du rätt F-skatt? Denna översikt kan ge incitament för att ringa de där extra kundsamtalen.

Var förberedd

– Ju mer du samlar i programmet, desto lättare är det sedan att samarbeta med en redovisningsbyrå. Deklarerar du själv så finns det lösningar som hjälper dig att ha koll. Ett bokföringsprogram med deklarationstillval gör det enkelt för dig.

Flest väljer Visma Spcs
I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering. Målet för Visma Spcs är att fler ska vilja och våga starta, driva och utveckla sina egna företag.

Artificiell intelligens (AI) och bokföring
AI, artificiell intelligens, är mänsklig intelligens som nu uppvisas av maskiner. I dag ser vi redan embryon av AI inbyggda i bokförings- och faktureringsprogram.
Bokföringsprogram kan till exempel med hjälp av så kallad maskininlärning lära sig vilka konton som ofta används till viss typ av bokföring. På så sätt kan de föreslå vilka konton du kan boka en viss typ av transaktion på. I dag innehåller de flesta av Visma Spcs program och tillägg någon form av automatisk bokföring. Till exempel kan Visma eEkonomi på egen hand ge förslag på konto, baserat på vad andra kunder valt.

Få fler tips och information om företagande på vismaspcs.se/ditt-foretagande

Läs mer om Visma Spcs produkter här: vismaspcs.se



ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.