Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

6 steg till ett starkare varumärke

1 november, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning

Foto: Bygg ditt varumärke från grunden. Foto: Getty Images

”Bygg ditt varumärke” – etta på floskeltoppen? På sätt och vis. Men bygger du i rätt ordning kan det leda till konkurrensfördelar. Allt börjar med dina egna värderingar.

Budskapet kommer från Thomas von Krusenstjerna, grundare av varumärkesbyrån Paradigm i Göteborg. Han har jobbat med dessa frågor i 20 år och sett trenderna komma och gå.

En stark trend idag är att kunder söker information på egen hand, ofta via olika sociala medier där de kan få referenser. De vill veta vem de gör affärer med och de vill gilla varumärket. Och ju mer likartade erbjudandena är, desto viktigare blir varumärket.

LÄS OCKSÅ: Bygg ditt varumärke i hissenHur gör man då för att synas? Vänd blicken inåt, föreslår Thomas. Floskeln ”bygga varumärke” får då en ny innebörd: Det handlar om att formulera den röda tråd som gör att ditt företag blir som du vill ha det.

De kunder du vill ha hittar då till dig, och kommer tillbaka. Ännu viktigare är att de kommer att hjälpa andra att hitta dig. Följden blir att du själv ägnar dig åt något som engagerar dig, i stället för att åt något du tror att andra vill ha.

Varor och tjänster med starka varumärken uppfattas som annorlunda mot sina konkurrenter – oavsett om de är det eller inte. Detta ”annorlunda” gör att kunderna är beredda att betala ett högre pris. Och ibland mycket högre.

Många företag gör medvetet affärer med andra företag utifrån att de har tydliga värden som de kan alliera sig med. På så sätt hittar de partner som hjälper till att bygga upp deras eget varumärke och position.

När Thomas pratar varvar han orden ”varumärke” och ”värderingar”. Han har goda skäl till det.

– Alla, såväl företagare som konsumenter, blir allt mer medvetna och värderingsdrivna. Exempelvis har Sverigestudien visat stora skillnader på hur ungdomar tänker idag jämfört med för några år sedan, säger han.

LÄS OCKSÅ: Så bygger du ditt personliga varumärkeMed värderingsdriven menas att ha ett tydligt syfte med sin verksamhet, vilja bidra till samhället med det man gör. Det räcker inte att ”tjäna pengar” eller ”försörja sig” – även om många börjar sitt företagande där, kanske av nödvändighet.

– Dina värderingar är ditt konkurrensmedel. Om du klart och tydligt kan svara på varför ditt företag finns till, vilka värden det bidrar med och utifrån vilka värderingar du gör affärer, ger det starka skäl att välja ditt företag. Kunder som vet att du tänker som de gör, föredrar dig framför dina konkurrenter, säger Thomas.

Två problem måste lösas:
  1. Vilken eller vilka är dina värderingar och
  2. Hur får kunderna veta det?

– Nummer 1 är en läxa att göra och nummer 2 kräver att du lever dessa värderingar själv. Då sprider sig budskapet, exempelvis i sociala medier som Tripadvisor. Var säker på att du kommer att bli diskuterad, då är det viktigt att din personlighet, ditt budskap och ditt erbjudande stämmer med varandra, säger Thomas.

Ja – men var lite mer konkret! Hur tar jag reda på vilka värderingar som är sanna för mig och som jag kan ”leva”? Thomas ger sig in storbolagsvärlden för att hämta exempel:
  • APPLE: 2001 beslöt man att bli en hub för digital livsstil, och inte bara en vanlig datortillverkare. Varenda anställd uppmanades att ”leva det” och blev tvungen att tänka: Vad är en hub och vad är en digital livsstil? Efter det kom alla de tjänster som nu är helt självklara: iPad, iTunes, hälsoarmbanden, alla apparna. Produkterna uppfattades dessutom som helt olika konkurrenternas, trots att de byggde på känd teknologi.
  • Ikea: på 40-talet beslöt Ingvar Kamprad att han skulle underlätta människors vardag genom att möblera deras hem. Det ledde till att han utvecklade en genialisk modell för distribution. Vilket i sin tur ledde till att företaget kunde positionera sig och ta nya marknader. Få bolag är dessutom tydligare med vilka värderingar man grundar sin verksamhet – och det finns inga jämförbara företag på global basis.

– Värderingen eller tanken ger en röd tråd och något att gå efter när varje litet beslut ska fattas, förklarar Thomas.

Ok, men det här är ju inte nytt. Många företag har följt varumärkeskonsulternas råd och tänkt ut en värdering eller devis att leva efter. Varför har inte alla blivit rika och berömda?

Därför att det krävs skicklighet och förmåga att konkretisera sina värderingar. Ett vanligt fel är att vara för yvig och vag. Vilket företag som helst vill ”förbättra människors vardag” – allt från matkasseleverantören till allergiforskaren på KI. Men hur?

Genom att köra hem bra mat och goda recept till folk. Genom att uppfinna ett medel som tvättar bort allergener från hundars och katters päls. Det gör man inte förrän budskapen har smalnats av till ”god och sund vardagsmat” respektive ”fler barn ska ha en fyrbent kompis”.

– Skickligheten ligger i att formulera något som dels stämmer med din egen personlighet, dels är värdefull och betyder något för andra, säger Thomas.

När varumärket är på plats, då är det dags för marknadsföringen – inte förr. Thomas anser att varumärkesbyggandet ofta är missförstått.

– Kommunikation och marknadsföring är en konsekvens av varumärket. Många blandar ihop dem. Du måste först ha en genuin tanke, sedan kan du kommunicera den, säger han.

Här är det många som trampar fel. De vill ha en logotype och en grafisk profil snabbt och börjar där. Men utan att ha gjort varumärkesläxan är det omöjligt att utforma en ”flagga” som speglar personligheten. Den som gör saker i fel ordning riskerar att få en snygg och proffsig katalog – som ser exakt ut som konkurrenternas.

För den som funderar på om det går att räkna hem en satsning på att ta hjälp med varumärkesbygget handlar det om att sätta upp mätbara mål.

– I takt med att du blir känd på marknaden kan du checka av hur du blir uppfattad. Om du etablerar dina värderingar och din position kan du sätta det i relation till hur väl du lyckas kommersiellt, och se om din position driver dig till att blir marknadsledare, säger Thomas.

Men den viktigaste poängen är att om du formulerar dina värderingar och lever dem, kommer du att själv få en ”bättre vardag”. Genom att göra det du tror på håller du ledan borta och får det trevligare på jobbet.

6 steg till ett starkt varumärke

  1. Bestäm syftet. Vad har du för värderingar? Fundera över syftet med ditt företag. ”Tjäna pengar” räcker inte. Vad vill du bidra med?
  2. Konkretisera. Formulera något som dels stämmer med din egen personlighet, dels är värdefullt och betyder något för andra.
  3. Var konsekvent. Låt värderingarna leda till produktutveckling, bestämma affärsmodellen, styra vem du anställer, tala om hur du ska möblera på kontoret, vilka uppdrag du tackar ja eller nej till, vilket kaffe du serverar dina besökare. Stort och smått.
  4. Lev som du lär. Tar du på dig ett uppdrag som inte stämmer, uppfattas du inte som genuin. Det kommer att märkas i bedömningarna på sociala medier, i kundernas samtal om dig. Berättelsen om dig och ditt företag kommer att spreta.
  5. Var tydlig. Undvik budskap som är abstrakta och långsökta. Alla vill ha världsfred. Det är viktigt beskriva varför ditt företag finns till.
  6. Nu kommer vinsten. När dina varor och tjänster laddas med ditt varumärke kommer det att uppfattas som att de skiljer sig från konkurrenternas, oavsett om det är sant eller inte. Då kan du också ta ut ett högre pris.

 


ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.