Till huvudinnehållet

❤️ Just nu: Testa Driva Eget Plus för 19 kr/mån i tre månader. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Bli medlem

6 steg till ett starkare varumärke

1 november, 2017 6 minuters läsning

Foto: Bygg ditt varumärke från grunden. Foto: Getty Images

”Bygg ditt varumärke” – etta på floskeltoppen? På sätt och vis. Men bygger du i rätt ordning kan det leda till konkurrensfördelar. Allt börjar med dina egna värderingar.

Budskapet kommer från Thomas von Krusenstjerna, grundare av varumärkesbyrån Paradigm i Göteborg. Han har jobbat med dessa frågor i 20 år och sett trenderna komma och gå.

En stark trend idag är att kunder söker information på egen hand, ofta via olika sociala medier där de kan få referenser. De vill veta vem de gör affärer med och de vill gilla varumärket. Och ju mer likartade erbjudandena är, desto viktigare blir varumärket.

LÄS OCKSÅ: Bygg ditt varumärke i hissenHur gör man då för att synas? Vänd blicken inåt, föreslår Thomas. Floskeln ”bygga varumärke” får då en ny innebörd: Det handlar om att formulera den röda tråd som gör att ditt företag blir som du vill ha det.

De kunder du vill ha hittar då till dig, och kommer tillbaka. Ännu viktigare är att de kommer att hjälpa andra att hitta dig. Följden blir att du själv ägnar dig åt något som engagerar dig, i stället för att åt något du tror att andra vill ha.

Varor och tjänster med starka varumärken uppfattas som annorlunda mot sina konkurrenter – oavsett om de är det eller inte. Detta ”annorlunda” gör att kunderna är beredda att betala ett högre pris. Och ibland mycket högre.

Många företag gör medvetet affärer med andra företag utifrån att de har tydliga värden som de kan alliera sig med. På så sätt hittar de partner som hjälper till att bygga upp deras eget varumärke och position.

När Thomas pratar varvar han orden ”varumärke” och ”värderingar”. Han har goda skäl till det.

– Alla, såväl företagare som konsumenter, blir allt mer medvetna och värderingsdrivna. Exempelvis har Sverigestudien visat stora skillnader på hur ungdomar tänker idag jämfört med för några år sedan, säger han.

LÄS OCKSÅ: Så bygger du ditt personliga varumärkeMed värderingsdriven menas att ha ett tydligt syfte med sin verksamhet, vilja bidra till samhället med det man gör. Det räcker inte att ”tjäna pengar” eller ”försörja sig” – även om många börjar sitt företagande där, kanske av nödvändighet.

– Dina värderingar är ditt konkurrensmedel. Om du klart och tydligt kan svara på varför ditt företag finns till, vilka värden det bidrar med och utifrån vilka värderingar du gör affärer, ger det starka skäl att välja ditt företag. Kunder som vet att du tänker som de gör, föredrar dig framför dina konkurrenter, säger Thomas.

Två problem måste lösas:
  1. Vilken eller vilka är dina värderingar och
  2. Hur får kunderna veta det?

– Nummer 1 är en läxa att göra och nummer 2 kräver att du lever dessa värderingar själv. Då sprider sig budskapet, exempelvis i sociala medier som Tripadvisor. Var säker på att du kommer att bli diskuterad, då är det viktigt att din personlighet, ditt budskap och ditt erbjudande stämmer med varandra, säger Thomas.

Ja – men var lite mer konkret! Hur tar jag reda på vilka värderingar som är sanna för mig och som jag kan ”leva”? Thomas ger sig in storbolagsvärlden för att hämta exempel:
  • APPLE: 2001 beslöt man att bli en hub för digital livsstil, och inte bara en vanlig datortillverkare. Varenda anställd uppmanades att ”leva det” och blev tvungen att tänka: Vad är en hub och vad är en digital livsstil? Efter det kom alla de tjänster som nu är helt självklara: iPad, iTunes, hälsoarmbanden, alla apparna. Produkterna uppfattades dessutom som helt olika konkurrenternas, trots att de byggde på känd teknologi.
  • Ikea: på 40-talet beslöt Ingvar Kamprad att han skulle underlätta människors vardag genom att möblera deras hem. Det ledde till att han utvecklade en genialisk modell för distribution. Vilket i sin tur ledde till att företaget kunde positionera sig och ta nya marknader. Få bolag är dessutom tydligare med vilka värderingar man grundar sin verksamhet – och det finns inga jämförbara företag på global basis.

– Värderingen eller tanken ger en röd tråd och något att gå efter när varje litet beslut ska fattas, förklarar Thomas.

Ok, men det här är ju inte nytt. Många företag har följt varumärkeskonsulternas råd och tänkt ut en värdering eller devis att leva efter. Varför har inte alla blivit rika och berömda?

Därför att det krävs skicklighet och förmåga att konkretisera sina värderingar. Ett vanligt fel är att vara för yvig och vag. Vilket företag som helst vill ”förbättra människors vardag” – allt från matkasseleverantören till allergiforskaren på KI. Men hur?

Genom att köra hem bra mat och goda recept till folk. Genom att uppfinna ett medel som tvättar bort allergener från hundars och katters päls. Det gör man inte förrän budskapen har smalnats av till ”god och sund vardagsmat” respektive ”fler barn ska ha en fyrbent kompis”.

– Skickligheten ligger i att formulera något som dels stämmer med din egen personlighet, dels är värdefull och betyder något för andra, säger Thomas.

När varumärket är på plats, då är det dags för marknadsföringen – inte förr. Thomas anser att varumärkesbyggandet ofta är missförstått.

– Kommunikation och marknadsföring är en konsekvens av varumärket. Många blandar ihop dem. Du måste först ha en genuin tanke, sedan kan du kommunicera den, säger han.

Här är det många som trampar fel. De vill ha en logotype och en grafisk profil snabbt och börjar där. Men utan att ha gjort varumärkesläxan är det omöjligt att utforma en ”flagga” som speglar personligheten. Den som gör saker i fel ordning riskerar att få en snygg och proffsig katalog – som ser exakt ut som konkurrenternas.

För den som funderar på om det går att räkna hem en satsning på att ta hjälp med varumärkesbygget handlar det om att sätta upp mätbara mål.

– I takt med att du blir känd på marknaden kan du checka av hur du blir uppfattad. Om du etablerar dina värderingar och din position kan du sätta det i relation till hur väl du lyckas kommersiellt, och se om din position driver dig till att blir marknadsledare, säger Thomas.

Men den viktigaste poängen är att om du formulerar dina värderingar och lever dem, kommer du att själv få en ”bättre vardag”. Genom att göra det du tror på håller du ledan borta och får det trevligare på jobbet.

6 steg till ett starkt varumärke

  1. Bestäm syftet. Vad har du för värderingar? Fundera över syftet med ditt företag. ”Tjäna pengar” räcker inte. Vad vill du bidra med?
  2. Konkretisera. Formulera något som dels stämmer med din egen personlighet, dels är värdefullt och betyder något för andra.
  3. Var konsekvent. Låt värderingarna leda till produktutveckling, bestämma affärsmodellen, styra vem du anställer, tala om hur du ska möblera på kontoret, vilka uppdrag du tackar ja eller nej till, vilket kaffe du serverar dina besökare. Stort och smått.
  4. Lev som du lär. Tar du på dig ett uppdrag som inte stämmer, uppfattas du inte som genuin. Det kommer att märkas i bedömningarna på sociala medier, i kundernas samtal om dig. Berättelsen om dig och ditt företag kommer att spreta.
  5. Var tydlig. Undvik budskap som är abstrakta och långsökta. Alla vill ha världsfred. Det är viktigt beskriva varför ditt företag finns till.
  6. Nu kommer vinsten. När dina varor och tjänster laddas med ditt varumärke kommer det att uppfattas som att de skiljer sig från konkurrenternas, oavsett om det är sant eller inte. Då kan du också ta ut ett högre pris.

 


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.