Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

6 trender inom digital marknadsföring du måste ha koll på

9 mars, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Du som vill göra digitala avtryck i framtiden måste veta vad du gör. Alex Råberg är digital strateg på Baluba och här tipsar han om sex trender att hålla koll på 2016.

1. Vi tar videon till nästa steg

En och samma version av ett videoklipp fungerar inte på alla sociala plattformar eftersom de har så olika förutsättningar.
– En variant för YouTube behövs såklart, en annan för Facebook som ska funka med autostart och utan ljud. En tredje variant för Instagram som är max 15 sekunder lång och varför inte även en kort-kort version för Vine också, säger Alex Råberg och fortsätter:
[caption id="attachment_20233" align="alignright" width="150"]klar_portratt-smal_ALEX_R Alex Råberg[/caption]

– Livesändningar kommer mer och mer precis som virtual reality-video (VR) som antagligen får sitt stora genombrott 2016. Även om denna utveckling ligger i sin linda satsar Facebook, Youtube och stora mediehus hårt på VR redan nu. Själva innehållet blir en utmaning för byråer och marknadsavdelningar medan konsumenten blir vinnaren.

Läs mer: Hitta rätt fokus i företaget i tre steg – så gör du 

2.   Adblockers tvingar fram bättre innehåll

Nästan varannan person använder någon form av blockeringstjänst för att slippa reklam. Vissa hävdar att traditionella banners kommer att dö ut under 2016. Nu blir det viktigare än någonsin för annonsörer och publicister att hitta andra vägar att nå ut och ge sin publik innehåll som den faktiskt vill ha. Vi kommer att se fler och nya samarbeten mellan publicister och annonsörer, så kallad nativeannonsering.

3.    Användarna stannar i sina flöden

– Facebook instant articles, Twitter moments och Google accelerated mobile pages. Alla är de exempel på hur publicister kan synas direkt i sociala jättars flöden där användarna finns istället för att försöka driva trafik till deras egna sajter.
– Med allt fler tjänster på gång som ska underlätta detta beteende för publicister lär vi helt klart få se mer av detta innehåll framöver, säger Alex.

4.    Ännu viktigare att mäta

Du måste veta vad din content marketing ger för effekt. Ju mer data du samlar, desto bättre kommer du att förstå dina följare och kunder. Dessutom är verktygen för detta redan alltför bra för att låta bli att mäta.

5. Mobilen regerar

Google gynnar mobilanpassade webbplatser i sökresultaten och framöver får hänvisningar till innehåll i appar högre prioritet medan det tidigare främst har handlat om webb- och mobilanpassade sajter.
– Google har tillhandahållit möjligheten att indexera nativeappar (app som är skriven direkt för den smarta mobilens operativsystem, reds anm.) i deras sökresultat ett tag. Men 2016 väntas bli året då detta blir mer utbrett och verkligen får en betydande effekt på SEO, säger Alex och fortsätter:
–Företag som har hela eller delar av sitt utbud och sina tjänster enbart i nativeappar kommer alltså snart att bli synliga även i vanliga sökningar i Google.
Läs mer: 7 tips – Kom igång med mobil marknadsföring

6.    Kunden får en sömlös upplevelse över alla kanaler

Många pratar om omnikanaler och många har egna definitioner. Man kan nog ändå säga att närvaro i alla kanaler och plattformer och sömlösa köp ur kundens perspektiv är en grundläggande beskrivning.
– Ett besök på Disneyland ger en känsla för hur man tar det längre, säger Alex. Från bekräftelsemejlet efter första bokningen som kanske görs via webbplatsen till fysiska utskick inför resan, mejl till mobilen på väg och färdbeskrivningen skickat till den smarta klockan som kanske också utgör åkpasset. Marknadsföringen utformas beroende på var och när på dygnet kunden tar emot den.
– Jag hoppas att 2016 blir året då fler företag visar exempel på helhetstänket, säger han.]]>


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.