Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Satsa på en smidig köpprocess

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 7 augusti, 2017 2 minuters läsning

Foto: Hanteringen av kunddata ställer krav på företagen. Foto: Getty Images

Engagemang och en smidig köpprocess är avgörande för att kunden ska öppna plånboken. Det visar en ny undersökning som tittat närmare på konsumenternas köpvilja.

Enligt undersökningen som genomförts av Ricoh tillsammans med Censuswide så är det de företag som lyckas skapa engagemang och en bra relation före, under och efter en kundresa som också är mest lönsamma.

Bland annat visar undersökningen att nästan 7 av 10 konsumenter undviker ett varumärke eller en produkt efter en dålig kundserviceupplevelse, och hela 9 av 10 uppger att svårigheter under en transaktion skulle stoppa dem från att köpa en produkt eller tjänst.

57 procent uppger att de spenderar mer tid med varumärken som får dem att känna sig uppskattade. Men samtidigt så uppger närmare 9 av 10 att de skulle hoppa av en köpprocess om de kände att varumärket var för påträngande.

Samtidigt som ny teknik skapar nya möjligheter för både målgruppsanpassade insikter och effektmätning så står företag nu inför avvägningen att avstå från personliga budskap eller att uppfattas som inskränkande av konsumentens integritet. 6 av 10 konsumenter uppger att de tycker att varumärken borde vara mer transparenta kring vilken kunddata de samlar in, och hur de använder den för att skapa personlig kommunikation.

– Vi befinner oss i en tid där data fullkomligt strömmar, mer än någonsin tidigare, och det kommer att bli avgörande för många affärer framöver hur företag klarar av att hantera datamängderna. Inte minst när GDPR träder i kraft nästa år så kommer detta att ställas på sin spets. Vår undersökning visar att det även från konsumentens håll efterfrågas transparens i datahantering – och att det kan stå ivägen för transaktioner om datan används på ett alltför integritetskränkande sätt, säger Magnus Christerson, marknadschef på Ricoh Sverige.

Tre åtgärder för företag: 1. Öppenhet och transparens: Företag behöver fundera över när och hur de på bästa sätt kan kommunicera datapolicies gentemot befintliga och nya kunder.

2. GDPR-kompabilitet: Många organisationer håller nu på att försöka förstå sina nya skyldigheter inför att GDPR träder i kraft den 25 maj 2018. Till att börja med bör de undersöka gapet mellan deras verksamhet idag och det upplägg som den nya dataskyddsförodningen kräver, och lägga upp en tidplan för anpassningen, och inte försöka åtgärda alla förändringar som krävs samtidigt.

3. Säkra alla enheter: Företag har behov av att distribuera, dela, spåra och hantera konfidentiella dokument i hela organisationer – vilket innebär stora risker för datasäkerheten. Med fördel kan exempelvis data cleansing-tjänster användas, som ser till att ingen personlig eller kritisk information går att få tag på via exempelvis minnet på en skrivare.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Ladda ner kostnadsfri och interaktiv fakturamall här

Vem sa att fakturering måste vara tråkigt? Ladda ner Visma Spcs fakturamall gratis så fixar du en stilren faktura lika smidigt som en kopp kaffe – oavsett om du säljer blommor på torget eller driver konsultbolag! Mallen fungerar bäst i Adobe Acrobat men andra program funkar också.

Fyll i din e-postadress nedan så kan du ladda ner fakturamallen direkt.

Visma Spcs 11 februari, 2025 1 minuts läsning

Innan du laddar ner mallen, visste du att det finns mer kostnadsfri hjälp att få? Till exempel:

Boom! Tryck på knappen nedan för att ladda ner fakturamallen direkt.

Ladda ner fakturamallen här. Yeah!

Snyggt! Här hittar du kostnadsfri mall, checklista och ett skönt erbjudande

Vad kul att du också laddat ned Visma Spcs fakturamall. Bäst av allt – det finns mer kostnadsfri hjälp att få, till exempel:

- Kostnadsfri starta-eget-checklista (du hittar den här hos Visma Spcs)
- Kostnadsfri mall för affärsplan (du kan ladda ned den här)

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, är ditt företag nystartat får du halva priset när du väljer Visma Spcs mest köpta program för bokföring och fakturering – Visma eEkonomi. Se erbjudandet här! 

Lycka till!



Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.