Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

7 misstag du INTE ska göra i sociala medier

16 november, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Foto: Johan Åberg tipsar dig om de misstagen du ska undvika.

Når du inte riktigt ut på nätet? Skulle du vilja nå fler kunder? Se upp så du inte ramlat i någon av dessa fällor!

​Idag använder kunderna sociala medier för att skaffa sig information och är mer pålästa än någonsin. Samtidigt lever vi i ett enormt stort informationsflöde.

– Det gör att företag har en tuff uppgift framför sig - hur står vi ut från bruset med en kommunikation som upplevs som intressant och relevant för kunden? säger Johan Åberg, grundare av den digitala byrån Nivide i Malmö som hjälper sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt.

LÄS OCKÅ: Då är det bäst att posta på Instagram 

Det vanligaste misstaget företag gör i sociala medier är att glömma bort det strategiska arbetet, menar han.

– Man kastar sig gärna in i en kanal, exempelvis Facebook eller LinkedIn utan att veta vem målgruppen är, vad de är intresserade av att läsa om eller hur man ska få dem att hitta till företagets närvaro i sociala medier. Gör man ett grundläggande strategiskt arbete så lägger man en grund för ett bättre resultat.

Ett annat vanligt misstag är att stirra sig blind på antalet följare istället för att fråga sig om man når rätt personer.

– Tio följare som är i precis rätt målgrupp är mer betydelsefulla än 100 följare som med låg sannolikhet kommer att köpa dina produkter och tjänster. Det kan vara en bra idé att sätta sig in i hur Facebooks annonsverktyg fungerar, och exempelvis rikta annonsering till de som har besökt din hemsida. Då vet du att du kommer att nå ut till en relevant målgrupp.

7 exempel på vad du INTE ska göra i sociala medier

1. Undvik reklam och fokusera på att skapa värde för dina kunder. Kan ni sätta era produkter och tjänster i en kontext som skapar värde för kunden?

2. Undvik att kommunicera allt till alla. Segmentera dina målgrupper och gör specifika budskap till dina olika målgrupper, exempelvis i er annonsering.

3. Skriv inte bara om dig själv och ditt eget företag utan fokusera genomgående på kunden i din kommunikation. Skriv exempelvis en kundfokuserad profil på LinkedIn, där du fokuserar mer på hur du kan hjälpa din kund än på att bara lista dina meriter.

4. Undvik att ta fram en omfattande digital strategi som blir en hög med papper som sätts in i en pärm. Förutsättningarna kan snabbt förändras, så var flexibel och revidera din strategi löpande.

5. Undvik att bara hoppa på den senaste trenden och gör istället ett gediget arbete med grundläggande principer i digital marknadsföring. Använd till exempel konverteringsspårning (att spåra vad som händer efter att kunderna har interagerat med dina annonser – till exempel köper en produkt eller ringer till ditt företag), A/B-testning (där du testar två olika alternativ, som annonser eller sajtdesign, på din målgrupp och utvärderar vilket som fungerar bäst) och Content Marketing.

 6. Undvik att ha sociala plattformar som ni inte uppdaterar. Det ger ett negativt intryck till era potentiella kunder och påverkar varumärket negativt.

 7. Undvik att ta fram en lösning och sedan inte ha en plan för hur ni ska utvärdera den. Testa, utvärdera, analysera, testa igen och gör förbättringar, är ett framgångsrecept i digital marknadsföring.

– Det är viktigt att man har klart för sig vilket syfte som man har med sin närvaro i sociala medier. Vad är det som man vill att kunden gör i slutändan? Det handlar troligtvis om ökad försäljning, men det kan även handla om att man mäter antalet förfrågningar som man får via sin hemsida. Detta är kan man göra kostnadsfritt genom Google Analytics. Då får man även en större förståelse för var förfrågningarna kommer ifrån – till exempel Google, sociala medier eller e-postutskick.

Läs också: Så omvandlar du Instagramföljarna till nöjda kunder

Guiden är uppdaterad i november 2019



ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.