Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Rekrytering, Personal & Anställda

7 sätt - så kan ditt företag förbättra integrationen

29 augusti, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Foto: Det lönar sig att satsa på integration.

Dra ditt strå till stacken för integrationen, hjälp andra, och vinn konkurrensfördelar! Från en enkel kopp kaffe, till praktik och jobb – vi reder ut hur du kommer igång och vad du kan få för bidrag.

Integration och etablering av nyanlända är ett ansvar som angår alla och som behövs på alla nivåer i samhället, det säger Lina Nordstrand och Malin Eirefelt som skrivit boken Lilla integrationshandboken för företag.int2De menar att företagare i Sverige har ett ansvar för att nyanlända kommer i arbete.

– Självklart är det också en uppgift för alla nyanlända. Men om inte företagen vet vad som gäller och i alla fall ger nyanlända en chans, provar att anställa eller öppnar upp för språkpraktik, kommer vi aldrig att få ett integrerat samhälle, säger Lina.

Att skapa jobbtillfällen är ett av de effektivaste verktygen för att bidra till en bättre integration, menar de.

– Så okunskap eller rädsla får aldrig vara skäl för att inte anställa nyanlända. För faktum är: det är inte så svårt! Vår bok ger svar på alla ”dumma frågor” som en företagare kan ha. Samtidigt går den till botten med frågorna som till och med myndighetsanställda och koncernchefer tycker är kluriga, säger Lina.

För – att anställa nyanlända kan förutom att hjälpa andra och samhället även ge dig konkurrensfördelar.

– Ikea lockar till sig arabisktalande kunder genom att ha arabisktalande personal, till exempel. Genom att ha mångfald på arbetsplatsen kan man nå fler kunder. Vill man expandera globalt är mångfald en förutsättning för framgång. Dessutom ses företag som arbetar med mångfaldsfrågor som en attraktiv arbetsgivare bland många unga. En attraktiv arbetsgivare lockar till sig de bästa talangerna och kan göra de bästa affärerna, säger Malin.

Ge någon chansen – kanske hittar du en stjärna!1. Skapa instegsjobb

Anställer du någon som läser svenska på SFI och jobbar deltid under tiden kan du få upp till 80 procent av personens lön betald av Arbetsförmedlingen. Som mest kan du få 800 kronor per dag vid heltidsanställning. Du kan även få ett bidrag på 50 kronor per dag i tre månader för att du handleder. Du ska ge lön och förmåner enligt kollektivavtalet i branschen.

2. Skapa nystartsjobb

Anställer du en nyanländ som har läst klart sin SFI-utbildning får du ett belopp som motsvarar 2,5 gånger arbetsgivaravgiften för lön upp till 22000 kronor per månad vid heltid. Vid deltid minskas stödet proportionellt. Du ska ge lön och förmåner enligt kollektivavtalet i branschen.

3. Ta in en praktikant

Att erbjuda arbetspraktik via Arbetsförmedlingen i upp till sex månader kostar inte dig någonting. Du får själv välja vilka kvalifikationer och kompetenser din praktikant ska ha och förbinder dig inte att ta emot en praktikant för att du anmäler intresse – så varför inte prova!

4. Sysselsätt en asylsökande

Du kan anställa en asylsökande trots att den inte har ett svenskt personnummer. Det som krävs är att personen har ett samordningsnummer från Skatteverket, ett AT-UND från Migrationsverket och tillgång till ett bankkonto.

5. Öppna upp ditt nätverk

Superviktigt här i Sverige där 7 av 10 jobb förmedlas genom kontakter, påpekar Lina. Yrkesdörren är ett initiativ som matchar etablerade och nya yrkesaktiva svenskar, utifrån yrke, utbildning och region. Syftet är att den etablerade svensken ska presentera den nya svensken för två av sina kontakter. De två kontakterna tar sedan över stafettpinnen och presenterar den nya svensken för ytterligare två kontakter.

6. Bjud på kaffe

Kontakta en närliggande SFI-skola eller annan organisation och bjud in personer där till att fika med er på en kafferast.

– Genom att lära känna människor 94 från andra områden, åldrar, kulturer och intresseområden vidgas dina anställdas perspektiv och kunskaper om omvärlden. Allt kan hända. Det kostar en kopp kaffe, men det ger ofantligt mycket mer!

7. Bli mentor

Dela med dig av din erfarenhet, tid och dina kontakter – ovärderligt för en nyanländ! Hör med din kommuns näringslivschef om vilka lokala initiativ som finns. Du kan även få hjälp av rotary (www.rotarymentorer.se), Röda Korset, Mitt Liv och sajten Newcomers (https://newcomers.io/ ).

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan

Att driva eget handlar om mer än att få betalt för jobbet du gör. Redan innan du skickar din första faktura bör du veta hur fakturering fungerar – och hur du kan slippa vanliga misstag som kan kosta tid, pengar och kunder. Här är guiden för dig som vill fakturera smart från dag ett – förslagsvis med e-faktura.

inexchange
Inexchange 13 augusti, 2025 Uppdaterades 21 oktober, 2025 4 minuters läsning
fakturera smart

Foto: Inexchange-Artikel-2

Psst! Innan vi går igenom hur smart fakturering fungerar; visste du att Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange? Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här! 

Okej, då kör vi igång.

Vad ska en faktura innehålla?

Oavsett om du fakturerar som enskild firma eller aktiebolag måste dina fakturor följa Skatteverkets regler. En korrekt faktura ska innehålla:

  • Ditt företags namn, adress och organisationsnummer
  • Kundens namn och adress
  • Fakturanummer (i löpande serie)
  • Fakturadatum
  • Förfallet datum (betalningsvillkor)
  • Beskrivning av varan/tjänsten
  • Pris och moms (specificerat)

Varning: Skickar du en bristfällig faktura kan kunden neka att betala tills den är korrekt.

Behöver jag ett faktureringssystem?

Nej, du måste inte ha ett system – men det underlättar! Ett smart alternativ till dyra system kan vara Inexchange, där Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Ett bra faktureringsverktyg:

  • Hjälper dig att skapa korrekta fakturor
  • Skickar automatiska påminnelser
  • Håller koll på vad som betalats
  • Gör bokföringen enklare

Många företagare utan bra system (som kanske använder word eller excel) lägger alldeles för mycket tid på faktureringen. Tid som istället skulle kunna läggas på kunderna.

Varför ska jag använda e-faktura istället för PDF?

Många nya företagare börjar med att skicka sina fakturor som PDF och via mejl. Det kan fungera – men med tiden dyker problemen upp:

  • Fakturor fastnar i spamfilter eller tappas bort
  • Du får inget kvitto på att fakturan levererats
  • Bedragare kan manipulera PDF-fakturor
  • Manuell hantering ökar risken för fel

E-fakturor är digitala, strukturerade och säkra. De skickas direkt in i kundens ekonomisystem och du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot. 

Förbered för framtiden – nya krav på e-faktura kan komma

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag.

Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land. Skatteverket, Bolagsverket och Digg (Myndigheten för digital förvaltning) har uppvaktat regeringen och föreslagit att det tillsätts en utredare som undersöker möjligheterna att införa ett sådant lagkrav.

Om du börjar med e-faktura från start är du förberedd – och slipper byta system när reglerna väl ändras.

Du behöver inte spara pappersverifikationer

Med ett digitalt faktureringsflöde behöver du inte längre:

  • Spara papperskopior
  • Sortera och arkivera i fysiska permar
  • Hitta kvitton i plastfickor

Enligt Skatteverket går det bra att spara bokföringsmaterial digitalt – så länge det sker på ett säkert och verifierbart sätt. Läs mer om den nya kvittolagen här.

Varför är e-fakturor bättre än PDF?

Jo, e-fakturor levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Informationen är digital, strukturerad och skickas på ett säkert sätt direkt från avsändarens system till mottagarens fakturahantering. Fakturan passerar ingen inkorg eller skrivbord, där bluffversioner ser sin chans att smyga sig in i ett försök att lura dig. Det är också lättare att verifiera avsändaren via till exempel Peppol-id (Läs mer om vad Peppol är här). 

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, Färre utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på
  • Besparingar: Lägre pris, inget slöseri med tid.

H2: Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Ekonomi & Skatt

Ny brytpunkt för statlig skatt 2026 (och nytt prisbasbelopp) – här är siffrorna

Som företagare är det viktigt att ha koll på skattegränserna för att kunna planera löner, utdelning och privata uttag. Här går vi igenom vad som gäller från och med inkomståret 2026: brytpunkten för statlig skatt, prisbasbeloppet och vad du bör tänka på.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 15 november, 2025 Uppdaterades 15 november, 2025 2 minuters läsning
Ny brytpunkt fo¨r statlig skatt 2026

Foto: Unsplash

Vad är brytpunkten för statlig skatt?

Brytpunkten, eller den gräns där du börjar betala statlig inkomstskatt (för inkomst av tjänst), är ett viktigt riktmärke för privatekonomi – och för dig som aktiebolagsägare med lön eller utdelning. Om din beskattningsbara inkomst överstiger brytpunkten så tillkommer statlig skatt på delar av inkomsten.

Prisbasbeloppet för 2026

För inkomståret 2026 har Regeringen fastställt prisbasbeloppet till 59 200 kronor. Prisbasbeloppet används bland annat vid beräkning av socialförsäkringsförmåner – men påverkar indirekt även skatteplanering.

Bryt­punkten för statlig skatt 2026

Brytpunkten för statlig skatt för inkomståret 2026 blir då, om vi utgår från prisbasbeloppet, 660 400 kronor för personer som inte har fyllt 66 år vid årets ingång. Det motsvarar en månadslön på ungefär 55 033 kronor. För personer som fyllt 66 år vid årets ingång blir brytpunkten beräknad till 751 100 kronor, motsvarande cirka 62 590 kronor/månad. 

Vad innebär det för dig som företagare?

Planera lönen

Om du driver företag och tjänar nära eller över brytpunkten påverkas hur mycket du ”behåller” efter skatt. Exempelvis:

  • Om du har en årslön på 700 000 kronor och brytpunkten är 660 400 kronor, så börjar statlig skatt tillkomma på ca 39 600 kronor.
  • Genom att hålla lönen precis under brytpunkten (t.ex. 655 000 kronor) slipper du betala statlig skatt på lönen — vilket kan frigöra utrymme att plocka ut pengar på annat sätt (som utdelning) med lägre marginalskatt.

Utdelning och bolagsägare

För dig som ägare i ett aktiebolag handlar det om att kombinera lön och utdelning på ett skatteeffektivt sätt. Om lönen trycker upp dig över brytpunkten kan utdelningen bli ett viktigare verktyg för att undvika hög marginalskatt. Samtidigt behöver du följa reglerna för lön, gränsbelopp och underlag för utdelning.

Praktiska tips

  • Följ löneuttaget under året – om du når upp mot brytpunkten kan det vara dags att se över hur du strukturerar uttag det resterande året.
  • Om du har flera bolag eller kombinerad inkomst måste du se helheten – brytpunkten gäller total tjänsteinkomst.

Sammanfattning

  • Prisbasbeloppet för 2026: 59 200 kronor.
  • Brytpunkt för statlig skatt 2026 (baserat på orisbasbeloppet): 660 400 kronor (under 66 år) och 751 100 kronor (66 år eller äldre).
  • Som företagare är det centralt att planera lön och utdelning utifrån hur nära gränsen du ligger.
  • Genom aktiv planering kan du optimera efter skatt samtidigt som du följer regelverket.


Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.