Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

7 steg för att integrera sociala media i företagets externa kommunikation

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 31 januari, 2012 3 minuters läsning
Hej där

Det är mycket nu.. och januari som brukar vara en rätt lugn månad - men inte här inte... läser febrilt senaste nyheterna om multinationella företag som McDonalds, misslyckade Twitter kampanj.



Här tror man att de stora företagen har rätt resurser runt omkring sig för att ha en väl utarbetad Twitter Strategi - men icke.... För dig som inte läst detta - Jo McDonalds lanserade i förra veckan en Twitter kampanj där man bad föjare att tweeta in sina bästa McDonalds upplevelser. Det tog inte lång tid förrän följarna började tweeta in sina dåliga upplevelser, som "jag fick en nagel i min hamburgare", "när jag slutade på McDonalds gick jag ner 25 kg" osv. Dvs. effekten blev helt motsatt och efter 24 timmar valde företaget att ta bort kampanjen! Lärdom - använd rätt sociala media för rätt budskap/dialog. Här fick det helt motsatt effekt!


Såg nylligen också en svensk myndighet som lade upp saker på Linkedin som inte alls följer det juridiska Användarvillkoret man förbinder sig att följa när man som fysisk person registrerar sig på LinkedIn. När jag tog kontakt med dem, fick jag till svar "vi testar just nu att använda sociala media" och "oj, nej vi har inte läst några villkor!! Ja vad säger man...



Idag tar jag med de sista två stegen i "att komma igång med sociala media"



Steg 5: Optimera

Här kan det vara läge att ta extern hjälp eller gå en utbildning! Om ditt företag (du eller andra internt), har ont om tid och resurser, anlita en konsult som hjälper dig att integrera och optimera valda sociala mediekanaler i din verksamhet. Försäkra dig om att både du själv och konsulten verkligen förstår och kan - vad som menas med integrerad marknadsföring, vikten av att sätta konkreta mål och som kan hjälpa dig att integrera en plan som följer företagets övergripande affärsplan.



Anlita bara konsulter som verkligen kan bidra med kunskap och erfarenhet av att göra Affärs- och Marknadsplaner och kan sociala media. Vägra acceptera en lista med förslag på aktiviteter som inte är integrerade i den övergripande planen!

Optimering innebär också att du skapar marknadsföringsmöjligheter för besökare att hitta ditt företag på valda kanaler från webbplatsen, bloggen, webbshopen etc. Med det menar jag att lägga in sociala s.k plug-ins eller widgets, skapa en Företags Sida på Facebook, optimera din LinkedIn profil och inte minst integrera dessa kanaler med varandra.



Steg 6: Implementera

Nu är det dags att skapa aktiviteter och taktiker där sociala media inkluderas. Implementera social media in i företagets affärsplan med fokusering på att verkligen använda sociala media för att stödja dina affärsmål. Din affärsplan behöver kanske justeras allteftersom du hittar nya infallsvinklar och lär dig hur sociala media fungerar och resultaten du uppnår kort- och långsiktigt!


Gör en konkret handlingsplan över alla marknads- och försäljningsaktiviteter och lägg in hur sociala media kanalerna ska användas. Skapa en s.k. Posting Plan/Konversations Kalender där företaget beskriver vad och hur aktiviteter ska kommuniceras och hur och vem som ska göra det. Och sätt upp mätbara mål för varje aktivitet.

Steg 7: Mät och följ upp

Mät och följ upp varje aktivitet t ex kvartalsvis. Det är lättare att börja med några få aktiviteter där du integrerar sociala medier och mäta dem, för att se hur resultat blivit, om de givit önskat resultat etc. Så att du lär känna dina valda kanaler och kan utveckla dem eller addera fler kanaler.



Nästa blogginlägg kommer jag att börja prata om hur man bygger upp en Företags Sida på Facebook!



Annica

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.