Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Försäljning & lönsamhet

7 steg till fler och bättre möten

2 april, 2014 4 minuters läsning
Okej, du har lyft luren. Men vad säger du sedan för att personen i andra änden ska vilja träffa dig? Ett av Sveriges främsta mötesbokarproffs avslöjar sina hemligheter.

Karl-Erik von Bahr är VD för och delägare i företaget Bisfront, vars affärsidé är att hjälpa andra företag att boka fler och bättre affärsmöten.

Från början var de bara två som satt och ringde – nu ringer företagets medarbetare hundratals samtal varje dag för att få till möten åt sina kunder.

Enligt Karl-Erik von Bahr är det stora problemet inte att småföretagare är dåliga på att boka möten utan att de sällan kommer så långt som att lyfta luren.

Här är mötesproffsets sju viktiga steg som leder till fler och bättre möten – och mer affärer för dig:

1. Gör en bra kontaktlista
Gör en strukturerad lista över företagen du vill kontakta, kontaktperson och kontaktuppgifter. Annars är risken att du bara sätter dig ner för att ringa – och fastnar på nätet för att leta upp all information. Vips så har halva dagen gått.

– Börja i rätt ände så kan du fokusera på en sak i taget, säger Karl-Erik von Bahr.

2. Ha din pitch klar
Redan innan du lyfter luren – var klar över vad du ska säga. Karl-Erik von Bahr beskriver samtalet som en trailer för den ”film” du sedan ska visa på mötet. Väck nyfikenhet och berätta inte för mycket på telefon.

– Det ska vara kort och lockande och svara på en enda fråga: Vilken nytta kan du ge kunden? Berätta inte vem du är och vad du jobbar med utan berätta hur du kan göra livet enklare, billigare och bättre för din kund.

Olika människor har olika utgångspunkter. Vilka argument som biter kan därför variera.

– En VD kanske vill att det ska bli billigare, en marknadschef att något ska bli snyggare och en HR-chef att det ska bli enklare. Fundera över vem du ringer till innan du ringer – och vad kundnytta innebär för dem, säger Karl-Erik von Bahr.

3. Avsätt tid för att ringa
Nu är det dags att fokusera på riktigt. Det finns mycket som distraherar för en småföretagare – men när du ska ringa nya kunder gäller det att stänga av allt annat.

– Du måste hinna bli varm i kläderna. Att ringa på det här sättet blir lättare och lättare ju mer du gör det, men ett samtal här och där är fel teknik. Sätt av minst en halvdag i veckan och bara ring, ring, ring.

4. Lär dig gilla ”nej”
När du kallsäljer, alltså ringer helt nya kontakter, är ”nej” ett svar du kommer att få. Så enkelt är det – därför gäller det att inte bli nedslagen. Det låter som en klyscha, men ett ”nej” är det näst bästa du kan få:

– Samtalet har ändå varit bra marknadsföring. Nu vet det företaget vem du är och vad du gör – och det är bara ett steg kvar till ja, säger Karl-Erik von Bahr.

5. Bunkra med referenser
När du får tag på kunden, börja med slutet och säg: ”Jag vill jättegärna träffa dig och visa hur vi hjälper andra företag att spara tid/tjäna pengar/utvecklas.” Sedan finns det en sak som är bättre än allt annat i din verktygslåda: bra referenser.

Bäst är nöjda kunder i samma eller närliggande branscher:

– Berätta hur du hjälpt andra liknande företag. Det väcker nyfikenhet och ger dig tyngd och trovärdighet.

6. Sälj inte direkt
Här finns en risk att göra fel – vilket många också gör. När samtalet väl går bra försöker de gå direkt på avslut och sälja in sin produkt eller tjänst. Men stopp och belägg!

– Bokningen är början på något långsiktigt och om du försöker sälja på en gång kan du lätt förstöra det. Det är på mötet du ska sälja, säger Karl-Erik von Bahr.

7. Gör en snygg övergång
Att genomföra ett affärsmöte på rätt sätt är en annan artikel, men väl på plats är det viktigt att du håller den röda tråden från telefonsamtalet.

– Nu är det dags att ställa smarta och slipade frågor och försöka ta reda på kundens behov. Du ska inte direkt börja berätta om hur du kan hjälpa till. Det kanske du inte ens vet än.

Läs mer: Är att ringa kalla samtal inte din grej? Vill du komplettera med något mer?

Då kan du haka på nya trenden "smarketing" – här är 6 tips!

Dessutom lär vi dig att sälja mer via sociala medier i vår nya socialselling-skola – läs den här!Artikel uppdaterad: 2015-05-22.


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.