Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

7 steg till fler och bättre möten

2 april, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Okej, du har lyft luren. Men vad säger du sedan för att personen i andra änden ska vilja träffa dig? Ett av Sveriges främsta mötesbokarproffs avslöjar sina hemligheter.

Karl-Erik von Bahr är VD för och delägare i företaget Bisfront, vars affärsidé är att hjälpa andra företag att boka fler och bättre affärsmöten.

Från början var de bara två som satt och ringde – nu ringer företagets medarbetare hundratals samtal varje dag för att få till möten åt sina kunder.

Enligt Karl-Erik von Bahr är det stora problemet inte att småföretagare är dåliga på att boka möten utan att de sällan kommer så långt som att lyfta luren.

Här är mötesproffsets sju viktiga steg som leder till fler och bättre möten – och mer affärer för dig:

1. Gör en bra kontaktlista
Gör en strukturerad lista över företagen du vill kontakta, kontaktperson och kontaktuppgifter. Annars är risken att du bara sätter dig ner för att ringa – och fastnar på nätet för att leta upp all information. Vips så har halva dagen gått.

– Börja i rätt ände så kan du fokusera på en sak i taget, säger Karl-Erik von Bahr.

2. Ha din pitch klar
Redan innan du lyfter luren – var klar över vad du ska säga. Karl-Erik von Bahr beskriver samtalet som en trailer för den ”film” du sedan ska visa på mötet. Väck nyfikenhet och berätta inte för mycket på telefon.

– Det ska vara kort och lockande och svara på en enda fråga: Vilken nytta kan du ge kunden? Berätta inte vem du är och vad du jobbar med utan berätta hur du kan göra livet enklare, billigare och bättre för din kund.

Olika människor har olika utgångspunkter. Vilka argument som biter kan därför variera.

– En VD kanske vill att det ska bli billigare, en marknadschef att något ska bli snyggare och en HR-chef att det ska bli enklare. Fundera över vem du ringer till innan du ringer – och vad kundnytta innebär för dem, säger Karl-Erik von Bahr.

3. Avsätt tid för att ringa
Nu är det dags att fokusera på riktigt. Det finns mycket som distraherar för en småföretagare – men när du ska ringa nya kunder gäller det att stänga av allt annat.

– Du måste hinna bli varm i kläderna. Att ringa på det här sättet blir lättare och lättare ju mer du gör det, men ett samtal här och där är fel teknik. Sätt av minst en halvdag i veckan och bara ring, ring, ring.

4. Lär dig gilla ”nej”
När du kallsäljer, alltså ringer helt nya kontakter, är ”nej” ett svar du kommer att få. Så enkelt är det – därför gäller det att inte bli nedslagen. Det låter som en klyscha, men ett ”nej” är det näst bästa du kan få:

– Samtalet har ändå varit bra marknadsföring. Nu vet det företaget vem du är och vad du gör – och det är bara ett steg kvar till ja, säger Karl-Erik von Bahr.

5. Bunkra med referenser
När du får tag på kunden, börja med slutet och säg: ”Jag vill jättegärna träffa dig och visa hur vi hjälper andra företag att spara tid/tjäna pengar/utvecklas.” Sedan finns det en sak som är bättre än allt annat i din verktygslåda: bra referenser.

Bäst är nöjda kunder i samma eller närliggande branscher:

– Berätta hur du hjälpt andra liknande företag. Det väcker nyfikenhet och ger dig tyngd och trovärdighet.

6. Sälj inte direkt
Här finns en risk att göra fel – vilket många också gör. När samtalet väl går bra försöker de gå direkt på avslut och sälja in sin produkt eller tjänst. Men stopp och belägg!

– Bokningen är början på något långsiktigt och om du försöker sälja på en gång kan du lätt förstöra det. Det är på mötet du ska sälja, säger Karl-Erik von Bahr.

7. Gör en snygg övergång
Att genomföra ett affärsmöte på rätt sätt är en annan artikel, men väl på plats är det viktigt att du håller den röda tråden från telefonsamtalet.

– Nu är det dags att ställa smarta och slipade frågor och försöka ta reda på kundens behov. Du ska inte direkt börja berätta om hur du kan hjälpa till. Det kanske du inte ens vet än.

Läs mer: Är att ringa kalla samtal inte din grej? Vill du komplettera med något mer?

Då kan du haka på nya trenden "smarketing" – här är 6 tips!

Dessutom lär vi dig att sälja mer via sociala medier i vår nya socialselling-skola – läs den här!Artikel uppdaterad: 2015-05-22.


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.