Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Airdine lägger ner - och här är deras problem

5 oktober, 2017 5 minuters läsning
Minns ni Airdine? Bolaget som kopierade Air BnB konceptet men med tanken att man skulle bjuda hem varandra på middag? Idag släppte Breakit nyheten om att de lägger ner sin verksamhet på grund av att man inte nått tillräckligt många användare. På Breakits Facebooksida menar någon att marknadsföringen är problemet. Det har hen säkert rätt i. Jag har själv inte sett några större drives från Airdine utom vid releasen. Jag ska prata mer om marknadsföring lite längre fram därför att jag har identifierat flera problem med dagens marknadsföring och också hittat vad jag tror är lösningen (men det är en annan historia).

Marknadsföringen var säkerligen ett problem. Jag vet inte hur den sköttes men jag vet att jag knappt sett röken av Airdine i de flöden där reklamen står som spön i backen. Men deras stora problem är ett helt annat.

Då jag 2007 startade en familjeportal för att låta föräldrar möta lärare och andra som jobbade utanför skolan men med föräldrarnas barn så trodde jag att jag hade kommit på en genial lösning på ett problem: stöket kring ungdomarna i och utanför skolan. Genom att ta in aktörerna kring barnen digitalt så kunde föräldrarna lätt möta dem och ta del av sitt barns vardag när som helst.  Idén fick tummen upp av socialtjänst, polis och andra som arbetar för att våra barn ska vara trygga. Skolorna var däremot mer ljumma i mottagandet ("vi har ju inga problem här på vår skola") men de som mest hårdnackad motsatte sig idén var föräldrarna.

Det finns det nog många anledningar till men en av de största var att det skulle kräva att de man skapade ett nytt beteende. De skulle plötsligt börja kolla upp vad som hände i deras område med deras barn och engagera sig i det så pass mycket att de skaffade ett socialt medie konto till, ett lösenord och användarnamn till och framförallt att de engagerade sig i ett nytt medie de inte kände till. Vi ville få dem att skaffa sig ett nytt beteende i sin sociala medie flora. Och skapandet av nya beteenden är det absolut svåraste du kan göra.

Airdine hade en fin idé. Jag minns att jag frågade mig då de startade: men vem vill bjuda hem främlingar på middag? Jag fick snabbt mothugg på deras Facebook sida. Folk stod i kö för att göra det här. I alla fall så sa de att de ville stå i kö för det taggades personer hej vilt. Jag trodde att jag hade haft fel. Dessutom tänkte jag: Halv åtta hemma hos mig är ett av Sveriges populäraste program och matlagning är fortfarande stekhett samtidigt som det poppar upp nya restauranger som svampar ur jorden. Det här kan bli en ny trend. Samtidigt: jag visste att de var tvungna att få svenskarna att köpa ett nytt beteende. Svenskar. Som är de mest trögrörliga och förändringsobenägna folket som finns (eller nu tar jag i  men det finns ett korn av sanning här). Och det blev en för hög tröskel för Airdine.

Jag säger inte att det är hela orsaken men de uppmärksammar det själva och jag tror att de har rätt.  Det beteende de ville skapa har en hög insatsströskel då det kommer till personligt engagemang hos användaren. Man ska upplåta sitt hem och visa prov på sin matlagningskonst för okända människor. Här i finns problemet med svenskens blygsamhet i sina färdigheter (kanske milleniebarnen som inte gör annat än boostar varandras egon blir bättre på det här med självförtroende men jag tror egentligen de känner sig ännu mer hämmade än min generation), svensken ovilja att ta till sig främlingar och dessutom upplåta sitt hem åt främmande människor. Men AirBnB kunde ju. Så varför inte Airdine? Kanske för att det handlade om att möta folk istället för att bara upplåta sitt hem? Kanske för att det blev för personligt?

Airdine var entusiaster. De ville. De hade en grymt härlig idé. Men som de själva erkänner: "Det är svårt att skapa ett helt nytt beteende." Bang on target pal (Hassan 1993, Schyffert i Do the choka choka). Det var vad jag själv fick erfara under åtta tunga år.

Men säger då vän av ordning. Det skapas ju ändå appar och tekniker som folk tar till sig. Ja. Låt oss titta på Tinder (eftersom jag håller på att utveckla en anti-Tinder app - Dating with a twist). Att få framförallt unga människor som är om sig och kring sig och nyfikna och framförallt mycket utseendefixerade i dagens mediavärld; att få dem att swipea höger och vänster för att få datea inom några timmar är ett beteende som är lättadaptivt och kräver väldigt lite insats. Insatsen är de reda bekanta med på Instagram och Snapchat. Eller ta spelkonsolen Wii. Dataspelsbranschen var explosiv - nu tog man ut den i det fysiska rummet. Nästa steg? Tro mig då jag säger att VR hjälmar kommer slå ut smartphones.

Att skapa ett nytt beteende kräver en insats hos de som ska nyttja tjänsten. Jag tror att Airdine hade en för hög insats i form av personligt engagemang i kokkonst och upplåtande av gästfrihet där man själv ska närvara. Nej svensken var inte redo. Jag kan tänka mig att det här kan fungera bättre i Spanien eller kanske Italien med en mer öppen kultur och mer familjär koppling till mat men jag är absolut ingen kännare av olika marknader inom området.

Hur som helst gjorde de en resa precis som jag där båda slutade i ett misslyckande. Och det är det man lär sig av. De är säkert snart uppe i sadeln igen med nya projekt. Precis som jag. Men att skapa nya beteenden hos folk är bland det värsta du kan ge dig in på. Och är ni intresserade så är det precis det jag själv har försöker göra med min dating app men jag tror jag har räknat ut varför den kommer fungera. Det kommer den här bloggen också att handla om inom kort. Och Airdine (och alla ni andra som misslyckats): kör hårt. Ni kommer lyckas nästa gång! Den här bloggen är faktiskt väldigt mycket till er.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Billo Företag

Partner

Äntligen lanseras företagens digitala brevlåda – för alla bolagsformer

Att vara företagare är ett pussel av mejl, papperspost, fakturor och möten. Men hur hittar du balans i vardagen och frigör mer tid till det som faktiskt skapar värde för företaget? En lösning är att sköta all sin företagspost digitalt – hur mycket tid kan du och ditt företag spara med en digital brevlåda?

billo
Billo Företag 3 februari, 2025 4 minuters läsning
Digital-brevlada-for-foretag-1400x788

Foto: Billo

Den som har drivit företag ett tag känner igen sig i den ständiga strömmen av papperspost: fakturor, myndighetsutskick, försäkringspapper och allt däremellan. Detta blir lätt en källa till både stress och felhantering.

Nu lanseras Billo Företag, Sveriges första digitala företagsbrevlåda för alla bolagsformer (även enskild firma!). Med Billo Företag blir det möjligt att samla alla viktiga dokument på ett ställe – direkt i mobilen eller på datorn. Du slipper klipp-och-klistra-lösningar med olika system och kan hantera hela ditt administrativa flöde från samma plattform. Värt att läsa mer om va? Det gör du här.

En ny undersökning från IPSOS (på uppdrag av Billo), visar att 47 procent av svenska småföretagare känner frustration kring administrationsarbete och hantering av fakturor och dokument. I många fall spenderas upp till en dag på administrativa uppgifter.

I praktiken är det här tid som kan läggas på kärnverksamheten, kundkontakter eller helt enkelt en välbehövlig paus. Då blir en smart digital brevlåda mer än bara en bekvämlighet – den kan faktiskt ge konkurrensfördelar.

– Vår undersökning visar att över 82 procent av svenska småföretagare behöver spendera minst en dag i veckan på att arbeta med administration och papperspost. Vi vill hjälpa till att minska tiden, stressen och risken för påminnelseavgifter genom att samla all post och dokument på ett ställe, och samtidigt göra det enkelt att betala fakturor direkt i appen, säger Billos vd Johan Eklöf.

Tips! Vill du också testa Billo Företag? Just nu kan du prova första månaden för 0 kronor, utan bindningstid. Läs mer här.

Första digitala brevlådan för alla bolagsformer

Billo har redan etablerat sig på den privata marknaden, och nu har de tagit klivet in på företagsarenan. Billo Företag är Sveriges första digitala företagsbrevlåda som stödjer alla bolagsformer, inklusive enskilda firmor, aktiebolag och handelsbolag. Det här är en avgörande skillnad mot andra aktörer på marknaden som ofta riktar in sig på större bolag eller förutsätter att användaren redan är privatkund hos dem.

Så funkar Billo Företag

Billo Företag går ett steg längre än traditionella digitala brevlådor. Tack vare automatisk tolkning av innehåll, oavsett om du laddar upp ett digitalt dokument eller skannar in en pappersfaktura, blir hanteringen betydligt enklare. Systemet kan hjälpa dig att sortera och kategorisera dokument, vilket sparar tid och minskar risken för att missa viktiga deadlines.

En annan fördel är att du kan betala fakturor direkt i brevlådan. Du slipper alltså hoppa mellan olika bank- och bokföringssystem för att sköta ekonomin. Den här helhetslösningen är en av anledningarna till att många företagare anser att de sparar både tid och administration när de går över till Billo.

Vad skiljer Billo Företag från konkurrenterna?

  1. Direktbetalning av fakturor:
    I Billo kan du betala dina fakturor direkt i tjänsten, vilket innebär att du slipper logga in i banken separat varje gång.
  2. Stöd för enskild firma:
    Billo är unika med att erbjuda en digital brevlåda för enskilda firmor – något som andra större aktörer ännu inte har.
  3. Automatisk tolkning av uppladdade dokument:
    Oavsett om du fotar av eller skannar ett papper, eller får in en PDF, tolkar Billo innehållet automatiskt. Detta ger en smidigare översikt och sparar tid.
  4. Inget krav på privatkonto:
    Många konkurrenter kräver att du först blir privatkund för att kunna använda deras företagslösning. Billo kräver inte det. Du kan alltså köra igång med ditt företag direkt.

Så blir du mer effektiv med digital brevlåda för företaget

Så vad är fördelarna med att ha en digital brevlåda där allt hänger ihop? Och vad ska jag tänka på när jag väljer lösning?

  1. Samla allt på ett ställe:
    Se till att dina fakturor och papperspost finns i samma digitala ekosystem. Slipp pappershögar och separata system som inte pratar med varandra.
  2. Automatisera så mycket som möjligt:
    Använd inbyggda automationsfunktioner för att få aviseringar när fakturor förfaller, eller när nya myndighetsbeslut trillar in i brevlådan.
  3. Integrera med bokföringen:
    Rätt digital brevlåda kan samarbeta med ditt bokföringsprogram. Då behöver du inte dubbelregistrera uppgifter eller riskera missade verifikationer.
  4. Se över säkerheten:
    Säkerställ att tjänsten du väljer har stark kryptering och lösningar för att uppfylla GDPR-krav. På så sätt kan du undvika dyra säkerhetsincidenter.

Sammanfattning – varför ska mitt företag ha en digital brevlåda?

Digitala brevlådor har blivit ett självklart inslag för många privatpersoner – och nu är det hög tid för företagare att haka på tåget. Billo Företag sparar inte bara tid, utan kan också ge en bättre översikt över verksamhetens ekonomi och skriftliga kommunikation.

Genom att automatisera rutinuppgifter, samla all post på ett ställe och slippa krånglet med pappershantering kan du lägga mer fokus på det viktiga: att utveckla ditt företag.

Tips! Vill du också testa Billo Företag? Just nu kan du prova första månaden för 0 kronor, utan bindningstid. Läs mer här.

Om Billo
Billo Företag är den första digitala brevlådan som låter alla typer av bolag – inklusive enskilda firmor – lägga mindre tid på administration och mer tid på det de gör bäst: sitt jobb! Billo är en statligt godkänd digital brevlåda (Digg) med tillstånd hos Finansinpektionen (FI).



Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.