Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Airdine lägger ner - och här är deras problem

5 oktober, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Minns ni Airdine? Bolaget som kopierade Air BnB konceptet men med tanken att man skulle bjuda hem varandra på middag? Idag släppte Breakit nyheten om att de lägger ner sin verksamhet på grund av att man inte nått tillräckligt många användare. På Breakits Facebooksida menar någon att marknadsföringen är problemet. Det har hen säkert rätt i. Jag har själv inte sett några större drives från Airdine utom vid releasen. Jag ska prata mer om marknadsföring lite längre fram därför att jag har identifierat flera problem med dagens marknadsföring och också hittat vad jag tror är lösningen (men det är en annan historia).

Marknadsföringen var säkerligen ett problem. Jag vet inte hur den sköttes men jag vet att jag knappt sett röken av Airdine i de flöden där reklamen står som spön i backen. Men deras stora problem är ett helt annat.

Då jag 2007 startade en familjeportal för att låta föräldrar möta lärare och andra som jobbade utanför skolan men med föräldrarnas barn så trodde jag att jag hade kommit på en genial lösning på ett problem: stöket kring ungdomarna i och utanför skolan. Genom att ta in aktörerna kring barnen digitalt så kunde föräldrarna lätt möta dem och ta del av sitt barns vardag när som helst.  Idén fick tummen upp av socialtjänst, polis och andra som arbetar för att våra barn ska vara trygga. Skolorna var däremot mer ljumma i mottagandet ("vi har ju inga problem här på vår skola") men de som mest hårdnackad motsatte sig idén var föräldrarna.

Det finns det nog många anledningar till men en av de största var att det skulle kräva att de man skapade ett nytt beteende. De skulle plötsligt börja kolla upp vad som hände i deras område med deras barn och engagera sig i det så pass mycket att de skaffade ett socialt medie konto till, ett lösenord och användarnamn till och framförallt att de engagerade sig i ett nytt medie de inte kände till. Vi ville få dem att skaffa sig ett nytt beteende i sin sociala medie flora. Och skapandet av nya beteenden är det absolut svåraste du kan göra.

Airdine hade en fin idé. Jag minns att jag frågade mig då de startade: men vem vill bjuda hem främlingar på middag? Jag fick snabbt mothugg på deras Facebook sida. Folk stod i kö för att göra det här. I alla fall så sa de att de ville stå i kö för det taggades personer hej vilt. Jag trodde att jag hade haft fel. Dessutom tänkte jag: Halv åtta hemma hos mig är ett av Sveriges populäraste program och matlagning är fortfarande stekhett samtidigt som det poppar upp nya restauranger som svampar ur jorden. Det här kan bli en ny trend. Samtidigt: jag visste att de var tvungna att få svenskarna att köpa ett nytt beteende. Svenskar. Som är de mest trögrörliga och förändringsobenägna folket som finns (eller nu tar jag i  men det finns ett korn av sanning här). Och det blev en för hög tröskel för Airdine.

Jag säger inte att det är hela orsaken men de uppmärksammar det själva och jag tror att de har rätt.  Det beteende de ville skapa har en hög insatsströskel då det kommer till personligt engagemang hos användaren. Man ska upplåta sitt hem och visa prov på sin matlagningskonst för okända människor. Här i finns problemet med svenskens blygsamhet i sina färdigheter (kanske milleniebarnen som inte gör annat än boostar varandras egon blir bättre på det här med självförtroende men jag tror egentligen de känner sig ännu mer hämmade än min generation), svensken ovilja att ta till sig främlingar och dessutom upplåta sitt hem åt främmande människor. Men AirBnB kunde ju. Så varför inte Airdine? Kanske för att det handlade om att möta folk istället för att bara upplåta sitt hem? Kanske för att det blev för personligt?

Airdine var entusiaster. De ville. De hade en grymt härlig idé. Men som de själva erkänner: "Det är svårt att skapa ett helt nytt beteende." Bang on target pal (Hassan 1993, Schyffert i Do the choka choka). Det var vad jag själv fick erfara under åtta tunga år.

Men säger då vän av ordning. Det skapas ju ändå appar och tekniker som folk tar till sig. Ja. Låt oss titta på Tinder (eftersom jag håller på att utveckla en anti-Tinder app - Dating with a twist). Att få framförallt unga människor som är om sig och kring sig och nyfikna och framförallt mycket utseendefixerade i dagens mediavärld; att få dem att swipea höger och vänster för att få datea inom några timmar är ett beteende som är lättadaptivt och kräver väldigt lite insats. Insatsen är de reda bekanta med på Instagram och Snapchat. Eller ta spelkonsolen Wii. Dataspelsbranschen var explosiv - nu tog man ut den i det fysiska rummet. Nästa steg? Tro mig då jag säger att VR hjälmar kommer slå ut smartphones.

Att skapa ett nytt beteende kräver en insats hos de som ska nyttja tjänsten. Jag tror att Airdine hade en för hög insats i form av personligt engagemang i kokkonst och upplåtande av gästfrihet där man själv ska närvara. Nej svensken var inte redo. Jag kan tänka mig att det här kan fungera bättre i Spanien eller kanske Italien med en mer öppen kultur och mer familjär koppling till mat men jag är absolut ingen kännare av olika marknader inom området.

Hur som helst gjorde de en resa precis som jag där båda slutade i ett misslyckande. Och det är det man lär sig av. De är säkert snart uppe i sadeln igen med nya projekt. Precis som jag. Men att skapa nya beteenden hos folk är bland det värsta du kan ge dig in på. Och är ni intresserade så är det precis det jag själv har försöker göra med min dating app men jag tror jag har räknat ut varför den kommer fungera. Det kommer den här bloggen också att handla om inom kort. Och Airdine (och alla ni andra som misslyckats): kör hårt. Ni kommer lyckas nästa gång! Den här bloggen är faktiskt väldigt mycket till er.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.