Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Åk till USA och lär hur universiteten kan skapa nya jobb

12 juni, 2012 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Av gammal tradition lever forskare och företagare i två olika världar. Det är på väg att bli ändring på det. Men förändringen går alldeles för långsamt.



För en forskare av den gamla stammen spelar det ingen roll om åratals forskning slutar med något som kan användas praktiskt. Det viktiga är att upptäckten gjorts på ett vetenskapligt sätt och gett nya rön – oavsett om det nya går att använda eller inte. Grundforskningens principer står över allt annat.



För en entreprenör är det viktigaste att det går att göra affär av en ny upptäckt. Forskare har aldrig fostrats till att bli entreprenörer. Och företagare förstår sig inte på forskare.



Så har det varit i generationer. Utmaningen ligger nu i att få forskare och entreprenörer att mötas och dra nytta av varandra.



På universiteten finns inkubatorer som ska hjälpa till med det – exempelvis SU Inovation i Stockholm och Chalmers Innovation i Göteborg.



De sliter med att försöka göra affärer av forskarnas upptäckter och få forskarna att starta egna företag. Men de har många konventioner att jobba mot.



Statliga Vinnova hjälper också till och kan bevilja bidrag om det inblandade företaget ställer upp med lika mycket pengar som bidraget ger.



Det är utmärkt att Vinnova nu ska satsa på något som lite kryptiskt kallas strategiska branschöverskridande innovationsområden. Det bör betyda att Vinnova ska få forskare inom olika områden att samarbeta med varandra och med företag som ska kommersialisera forskningar där det finns lönsamhet att hämta.



Innovationsbron är en annan instuition som jobbar för sådant. När en affärsängel går in i ett affärsprojekt kan Innovationsbron ställa upp med lika mycket pengar. För att öka slagkraften vill näringsminister Annie Lööf nu slå ihop Innovationsbron och Almi Företagspartner.



Sådana åtgärder är utmärkta. Men det behövs mer radikala grepp.



Det handlar också om att förändra attityder. Detta är innovatören och forskaren Christina Lampe-Önnerud inne på i denna krönika i Svenska Dagbladet.



Hon undrar varför innovationsklimatet och företagarandan finns på universiteten i USA men inte I Sverige.



”Framgången ligger i kulturen att uppmuntra stora idéer som kanske kommer att misslyckas. Och att inte döma ut entreprenörer som lärt sig massor på resan”, skriver hon.



I USA kan man ta en konkurs som något positivt – något man kan dra nytta av i sitt nästa projekt. Vi borde lära oss att tänka så även i Sverige, och få bort den skadeglädje som många känner när de hör om en affärsidé som misslyckas.



”I USA tar man fasta på viljan att förbättra världen genom kunskap och entreprenörskap. Man blandar affärer och engagemang som leder till nya värderingar”, skriver Christina Lampe-Önnerud



Hon har sett att forskning och entreprenörskap i kombination anses coolt i USA.



Och hon vet vad hon talar om. På det privatägda universitetet MIT i Boston dit hon är knuten blomstrar entreprenörsandan. 25 000 i dag verksamma företag har startats av personer kopplade till MIT. Detta har gett 3,3 miljoner arbetstillfällen.



Det låter otroligt, men är tydligen sant.



Så min uppmaning till svenska myndigheter, politiker och universitetsprofessorer blir:

Åk dit och lär er hur man ska göra för att få in Sverige på samma väg!

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Möt våra medlemmar

Vill förändra mediebranschen – med fokus på kvalitet, lönsamhet och gemenskap

På Driva Eget vill vi lyfta våra medlemmar – människorna bakom idéerna, företagen och drivkrafterna. Därför bjuder vi in till personliga intervjuer med medlemmar i Driva Eget Plus för att inspirera, synliggöra och stärka gemenskapen. Idag tog vi ett snack med Sebastian.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 24 juni, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 2 minuters läsning
Foto Malin Lindner

Foto: Malin Lindner


Dela artikeln

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.