Till huvudinnehållet

Få tillgång till kunskapen andra bara drömmer om. » Driva Eget MasterMinds

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Allt om bokföring, ekonomi och nyckeltal när du ska starta eget företag

Visma Spcs 3 maj, 2022 Uppdaterades 16 april, 2025 6 minuters läsning
Bokföring, ekonomi och nyckeltal

När du ska starta eget företag behöver du snabbt få koll på bokföring, ekonomi och nyckeltal. I den här guiden går vi igenom allt du behöver veta för att komma igång och få ordning på företagets ekonomi.

Företagarens viktigaste arbete – för att bygga ett hållbart företag – är att fokusera på försäljning och affärs- och produktutveckling. Men, bakom försäljning, marknadsföring och utveckling behöver du samtidigt ha ett smart (och gärna digitalt) system som hjälper dig att hålla ordning på företagets ekonomi.

Just därför har vi tagit fram den här guiden som lär dig grunderna i företagets ekonomi för nystartade företag, bl.a:

  • Vilka budgetar ditt företag behöver
  • Om du ska ta hjälp med företagets ekonomi eller sköta den själv
  • Vilka nyckeltal som är viktigast i företaget
  • Hur du bäst automatiserar bokföringen och spar tid

Psst! Är du nystartad?
För att du ska få bästa starten får du halva priset när du väljer Visma Spcs mest köpta program för bokföring och fakturering. Se erbjudandet här.

Du kan också gå en kostnadsfri kostnadsfri starta eget-kurs här.

Passa också på att se avsnittet i StartUp-resan där Visma Spcs företagarexpert Boo Gunnarson ger sina viktigaste tips om företagets nyckeltal. Du ser avsnittet här.

Steg 1: Vilka budgetar ska företaget ha?

När du startar eget behöver du snabbt få ordning på pengarna i företaget. Hur mycket kommer in och hur mycket går ut? Hur och när ska moms och skatt betalas? Är resultat samma sak som pengar i kassan?

För att få koll och minska risken för ekonomiska problem använder de flesta företag budgetar och prognoser. Vår rekommendation är att använda följande tre verktyg för att få koll:

  • Resultatbudget
  • Likviditetsbudget
  • Löpande prognoser

Idag snurrar världen så snabbt att en ett års-budget snabbt kan bli irrelevant. Då kan löpande prognoser vara ett bra verktyg som komplement till dina mer “fasta budgetar”.

Tips!Här kan du läsa mer om olika typer av budget.

Resultatbudget

Med en resultatbudget gör du en prognos över hur ekonomin kommer att se ut under en viss period i företagets livscykel. Många företag gör en årsbudget som bryts ned i månadsbudgetar.

En resultatbudget delas ofta upp i:

  • Intäkter
  • Rörliga kostnader
  • Fasta kostnader
  • Kostnader för personal
  • Finansiella kostnader

Resultatbudgeten är exklusive moms och är en prognos för hur det antas gå för företaget under den angivna perioden. Många företag väljer att göra flera budgetar samtidigt – en best case, en realistisk och en worst case.

Likviditetsbudget

Som komplement till resultatbudgeten kan företaget behöva en likviditetsbudget – speciellt i början när det finns ont om pengar och då verksamheten är svår att prognostisera.

En likviditetsbudget är alltid inklusive moms och visar helt enkelt “pengar in” och “pengar ut” i företaget. Med andra ord – hur mycket kommer företaget ha på kontot och hur stor är således betalningsförmågan.

Det finns många exempel på företag som haft goda resultat, men som saknat pengar att betala fakturorna. Därför är det så viktigt med en likviditetsbudget – och här kan du ladda ned en mall för likviditetsbudget.

Löpande prognoser

Budgetar har en tendens att bli “liggande dokument”. Därför kan ditt företag behöva komplettera dem med en löpande prognos. En löpande prognos ska ständigt uppdateras med fakta – snarare än gissningar (som i en budget).

I din löpande prognos lägger du in intäkter och kostnader som är “klara”, och därmed får du en klar bild över hur verkligheten ser ut.

Tips! Är du redan igång med ditt företag?
Prova bokföringsprogrammet Visma eEkonomi kostnadsfritt här.
I programmet kan du enkelt skapa budget och prognos, och koppla ihop dem med företagets bokföring.

Steg 2: Företagets viktigaste nyckeltal

I början av ett företags liv finns det två nyckeltal som ofta är viktigare än andra. Dessa är:

  • Livstidsvärde för en kund (Lifetime Value)
  • Kostnad per ny kund (Customer Acquisition Cost)

Genom att direkt mäta dessa nyckeltal blir det lätt att styra försäljnings- och marknadsaktiviteterna. Du vet ju vad en ny kund får kosta och vad en kund är värd!

Tips!Här lär vi dig mer om de viktigaste nyckeltalen.

Livstidsvärde för en kund (Lifetime Value)

Med “Lifetime Value” menas hur mycket en kund spenderar hos ditt företag under hela sin kundresa. Detta kan vara svårt att mäta för ett företag vars kunder ständigt återkommer, men låt oss ta ett exempel:

Exempel: En butik har 1 000 kunder per år och kunderna återkommer inte fler än en gång. Alla dessa kunder handlar förstås för olika summor, men den totala intäkten för butiken under året är 254 000 kronor. Då blir “Lifetime Value” per kund 254 000 / 1 000 = 254 kronor.

Förkortas ofta LTV.

Kostnad per ny kund (Customer Acquisition Cost)

Nästa nyckeltal att lägga på minnet är kostnaden per ny kund, som ofta förkortas CAC. Här vill vi alltså ha svar på vad det kostar att hitta en ny kund. Ofta beräknas detta på den rena marknadskostnaden för att få in kunden, och inte inkluderat fasta kostnader.

Exempel: En e-handel sköter all sin marknadsföring och försäljning via Facebook-annonser. Förra året spenderade man 340 000 kronor på denna annonsering, och man fick in 540 nya kunder. Då blir CAC 340 000 / 540 = 630 kronor.

När detta nyckeltalet blir tydligt, kan företaget snabbt se om det är lönsamt att annonsera efter fler kunder (dvs. är LTV högre än 630 kronor?). Med tydliga nyckeltal blir det också enkelt att göra förbättringar för att företaget ska bli mer lönsamt.

Tips!Här kan du gå en kostnadsfri bokföringskurs.

Steg 3: Ta hjälp med bokföringen eller sköta den själv?

Många nystartade företagare väljer att sköta bokföringen själva – för att lära sig, för att få bättre koll och för att det ofta är billigare. När företaget sedan blir lönsamt kan man lägga ut hela eller delar av bokföringen på en redovisningsbyrå.

Psst! Vill du komma igång med aktiebolaget snabbare?
När du köper Visma Spcs ekonomiprogram får du ett lagerbolag gratis – läs mer här!

Viktigt! För att bygga ett hållbart ekonomiskt system som spar tid och energi – välj ett smart och digitalt bokföringsprogram som blir navet i ditt företags ekonomi. Här kan du smidigt sköta bokföringen själv, och när det är dags kan redovisningsbyrån jobba vidare i samma system.

Tänk på detta när du ska välja bokföringsprogram, till exempel Visma eEkonomi.

  • Det ska vara molnbaserat och ha en smart app som gör att du kommer åt uppgifterna direkt i mobilen. Smarta företagare har direkt tillgång till företagets ekonomi i fickan.
  • Det ska hela tiden uppdateras med de senaste reglerna och lagarna
  • Det ska finnas många, smarta funktioner som du lätt kan lägga till när företaget växer
  • Det ska finnas inbyggda funktioner för automatisering av betalning av leverantörsfakturor och kundfakturor
  • Det ska finnas kopplingar med alla de vanliga bankerna
  • Det ska finnas appar för exempelvis kvittohantering och tidrapportering
  • OBS! Var noga med att programmet följer de lagar och regler som finns, och att det tryggt sparar dina bokföringsunderlag så länge lagen kräver. Tänk på att du måste välja ett svenskt moln för dina underlag, vilket exempelvis Visma Spcs program gör automatiskt. En bra leverantör har musklerna att prioritera säkerheten så att din data förvaras korrekt.

Med rätt bokföringsprogram och en smart bokföringsprocess kan du snabbt spara många timmar i veckan, och din bokföring sparas korrekt.

Tips!Läs Visma Spcs stora bokföringsguide här.

Om Visma Spcs
Vardagen ska vara enkel och trygg. Med digitala lösningar och smidiga program får du hjälp, så att ditt företags administration blir både säker, automatisk och mer lönsam. Visma Spcs gör allt för att du ska kunna fokusera på det du gör bäst – driva företaget framåt. I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.



ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Så kan Almi finansiera ditt företag 2026

Hur hittar jag som företagare smart finansiering? Och hur hittar jag kapital till företagets hållbarhetssatsningar? Det och mycket mer får du veta i den här guiden.

Almi 21 juni, 2023 Uppdaterades 7 maj, 2026 6 minuters läsning
Almi Finansiering

Psst! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

I osäkra tider är det många företag som avvaktar och minimerar risk – men det kan faktiskt vara helt rätt att våga satsa. När alla andra tvekar har du en möjlighet till försprång, och den satsning du gör idag kan visa sig mycket lönsam i framtiden.

I den här guiden berättar vi hur Almi kan hjälpa ditt företag att dels hitta finansiering, och dels få smart rådgivning som gör att ditt företag kan växa mer hållbart.

Tips! Se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Hur skiljer sig Almi från banken?

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering.

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med Almis rådgivare är du som företagare också bättre påklädd för att gå till banken. 

När du ansöker om ett lån till ditt företag hos Almi får du inte bara finansiering – du får också en hållbarhetsdialog och en genomgång av företagets ekonomi. Det gör att ditt lån inte bara stärker kassan, utan även ditt företags framtid, lönsamhet och prioriteringar.

Och Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken. 

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, grönt lån, innovationslån och mikrolån. Läs mer om Almis lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om verifieringsmedel från Almi här.

Kan Almi hjälpa mig att finansiera satsningar på hållbarhet?

Att alla företag behöver ställa om vet vi, men att investera i hållbarhet kan verka dyrt. Men faktum är att ett konkret hållbarhetsarbete driver lönsamhet och gör ditt företag relevant även i framtiden. Därför kan Almis gröna lån med bra villkor vara extra intressant för företag som vill ställa om till ett mer hållbart företagande.

Det kan handla om att hitta och välja de frågor där ditt företag kan ha störst påverkan, som dina kunder tycker är viktiga och som ligger i linje med företagets verksamhet. Det kan Almi hjälpa till med samtidigt som de kan hjälpa dig se över möjligheten att finansiera din satsning.

Både kunders förväntningar på sina leverantörer och skärpningar i regelverk visar tydligt att företag som arbetar på ett mer hållbart sätt och som kan berätta om det – har framtiden för sig.

Tips! Se här om Almi kan finansiera din tillväxtsatsning.

Det är hett att satsa på hållbarhet – och kunderna börjar kräva det

Almi träffar 1 000-tals företagare varje år och märker att många företag är intresserade av att utvecklas på ett mer hållbart sätt. Det är en framtidsfråga – och det vet företagen.

Hållbar utveckling är vägen framåt för företagen, det är tydligt. Det är smart att arbeta resurseffektivt, det är bra för både plånboken och miljön. Det är också smart att ta reda på vilka behov ens kunder har eller när nya lagar kommer att börja gälla.

Många små och medelstora företag är underleverantörer till större företag, som ställer krav på att alla leverantörer kan visa vilken påverkan deras verksamhet har på både miljömässig och social hållbarhet. För att behålla kontrakt med stora företag behöver alltså du som har ett mindre företag arbeta hållbart och ta fram de dokument som krävs.

Hur skapar jag både lönsamhet och ett mer hållbart företagande?

Tillsammans med Almis rådgivare kan ditt företag få bättre insikter kring de möjligheter och krav som finns i framtidens affärer. Dessutom kan de satsningar och förändringsarbete som krävs finansieras genom Almi.

Almi har kapital att låna ut till, eller investera i, företag som behöver finansiering. Det kan de komplettera med affärsrådgivning för att rusta företag att ta klokare beslut. För att lyckas krävs ofta en kombination av kunskap och kapital.

Det gäller särskilt grön omställning eftersom det är en nyckel för positiv utveckling. Företag som arbetar med miljömässig och social hållbarhet blir också mer finansiellt hållbara. De blir starkare företag helt enkelt.

Läs mer om hur Almis hållbarhetsdialog stärker ditt företag för framtiden.

Varför är Almis rådgivning ett viktigt komplement till kapital?

Almi är en nationell och statlig aktör med 500 medarbetare över hela landet, vilket innebär att det finns kunskap om både lokalt näringsliv och om vilka nationella och internationella strategier eller regelverk som påverkar företagens utveckling.

Almi har länge arbetat nära Sveriges företag och det gör att de vet vilka utmaningar företagen står inför och vad som behövs för att de ska lyckas. Almis uppdrag är att Sveriges företagare ska nå framgång och de har välbeprövade verktyg och finansieringsupplägg som är anpassade för företagens behov.

Det verkar alltså klokt att:

  1. Skapa en strategi för företagets hållbara utveckling
  2. Skapa underlag för att beskriva hållbarhetsarbetet för andra, och
  3. Ta kontakt med Almi för att både utveckla dessa och för att få tillgång till det kapital som behövs för den utveckling som sker i bolagen.

De senaste årens många omvälvande händelser har påverkat nästan alla företagare. För många har det varit tufft, men många har också hittat nya lösningar, satsat sig igenom utmaningarna och blivit starkare. Vilka möjligheter finns för ditt företag att ställa om eller accelerera ert hållbarhetsarbete, växa och bli mer lönsamt? Och behöver du Almis hjälp för att nå dit?

Tips! Här kan du läsa mer om alla möjligheter som ditt företag kan hitta hos Almi.

Om Almi

Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet.
Finansieras av Europeiska Unionen
Finansiering genom Grönt lån, Tillväxtlån och Mikrolån beviljas med stöd från Europeiska unionen under InvestEU-fonden. InvestEU har inrättats för att stödja EU:s politiska mål genom insatser som bland annat bidrar till EU:s konkurrenskraft; tillväxt, sysselsättning och hållbarhet.



Starta Eget-skolan

Olika betallösningar för nya företag – från faktura till Swish 

Att få in pengar är hela poängen med att driva företag. Ändå är det många som startar utan att riktigt ha tänkt igenom hur de ska ta betalt. Du kan bättre – så börja med att läsa den här guiden om olika betallösningar.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 17 mars, 2026 Uppdaterades 7 maj, 2026 4 minuters läsning
Betallo¨sningar fo¨r nya fo¨retag – sa° tar du betalt smidigt fra°n dag ett

Foto: Montage/Canva

Ska du skicka faktura? Ta betalt med kort? Använda Swish? Erbjuda delbetalning?

Det finns inget rätt svar för alla företag. Men det finns smartare och mindre smarta val beroende på hur du säljer. Låt oss reda ut vilka betallösningar som finns och vilken (eller vilka!) som passar ditt företag.

Tips från Nordea: Nyfiken på vad det kostar att använda Swish i ditt företag? Det får du veta här.

1. Börja med frågan: hur säljer du?

Din betallösning ska anpassas efter din affärsmodell.

Säljer du till företag (B2B)?

Då är faktura nästan alltid standard. Företag förväntar sig:

  • 10–30 dagars betalningsvillkor
  • Faktura via e-post eller e-faktura
  • Tydliga betaluppgifter

I klassisk B2B-försäljning är kort och Swish ovanligt.

Säljer du direkt till privatpersoner (B2C)?

Då vill kunderna kunna betala direkt. Vanliga alternativ:

  • Swish
  • Kort
  • Faktura (via betaltjänst)
  • Delbetalning

Här är smidighet viktigare än betalvillkor.

Säljer du online via e-handel?

Då behöver du en betalleverantör som kan hantera:

  • Kortbetalningar
  • Swish
  • Faktura
  • Eventuellt Apple Pay / Google Pay

Har du en e-handel behöver du en integrerad lösning, så välj gärna en bank eller annan betalleverantör som kan erbjuda alla lösningar du behöver.

Tips från Nordea: Du kan minska administrationen avsevärt genom automatisk hantering av in- och utbetalningar med tjänsten Corporate Access Lite. Ditt affärssystem kopplas ihop med banken, så skickas info mellan affärssystemet och banken automatiskt. Läs om hur det fungerar här!

2. Faktura – enklast att börja med

För många nya företag räcker det långt att börja med faktura.

Det innebär att du:

  • Skapar faktura i bokföringsprogram
  • Anger Bankgiro eller Plusgiro (som du får via din bank)
  • Sätter betalningsvillkor (vanligt är 10 eller 30 dagar)

Fördelar:

  • Låga kostnader
  • Full kontroll
  • Passar B2B

Nackdelar:

  • Du får vänta på pengarna
  • Risk för sena betalningar

Tips:
Sätt kortare betalningsvillkor i början om kassaflödet är känsligt. Men tänk på att kunden måste godkänna detta, vilket du kan skriva in i exempelvis ett avtal eller köpvillkor.

Tips från Spiris: Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.

3. Swish företag – snabbt och populärt

Swish är enkelt och uppskattat, särskilt för:

  • Tjänster på plats
  • Mindre försäljning
  • Lokala företag
  • Konsulter som fakturerar privatpersoner

Fördelar:

  • Pengarna kommer direkt
  • Enkelt för kunden
  • Låg tröskel att betala

Nackdel:

  • Mindre vanligt i B2B
  • Transaktionsavgifter

Swish är ofta en bra komplettering – men sällan den enda lösningen.

Tips från Nordea: Swish är lika populärt som välkänt för dina kunder oavsett vilket sorts verksamhet du har. Passar lika bra i fysisk miljö som på webben, i app eller till och med på fakturan. Här kan du läsa mer om hur Swish fungerar och vad det kostar.

4. Kortbetalning – viktigt i fysisk handel

Har du:

  • Butik
  • Event
  • Café
  • Marknadsförsäljning

Då förväntar sig kunderna att kunna betala med kort. Det kräver:

  • Kortterminal
  • Avtal med inlösare
  • Transaktionsavgifter

Det kostar mer än faktura – men ökar ofta försäljningen. Kolla med din bank vilka lösninggar de kan erbjuda.

Tips från Nordea: Vill du veta hur det fungerar att ta betalt med kort, och vad det kostar? Läs mer här.

5. Betallösningar för e-handel

Här behöver du en betalleverantör som kopplas till din webbshop.

Vanligt är att erbjuda:

  • Kort
  • Swish
  • Faktura
  • Delbetalning

Här är det viktigt att titta på:

  • Transaktionsavgifter
  • Fast månadsavgift
  • Integration med plattform (Shopify, WooCommerce etc.)
  • Utbetalningstid

Kunder på nätet förväntar sig valfrihet. Saknas populära betalmetoder kan du tappa försäljning.

6. Hur påverkar betalsätt ditt kassaflöde?

Det här är viktigt.

BetalsättNär får du pengar?
SwishDirekt
KortOfta 1–3 dagar
Faktura10–30 dagar (eller mer)

Om du har höga kostnader i början kan det vara klokt att:

  • Ta förskottsbetalning
  • Ha kortare betalningsvillkor
  • Erbjuda direktbetalning

Det minskar risken för likviditetsproblem. Här lär vi dig att förbättra företagets kassaflöde.

7. Vanliga misstag nya företag gör

  • Startar utan att ha Bankgiro-nummer (fixa direkt via din bank!)
  • Erbjuder bara faktura till privatpersoner
  • Har för långa betalningsvillkor
  • Tänker inte på kassaflödet
  • Glömmer avgifterna i kalkylen

Betallösningar är en del av din affärsmodell – inte bara en teknisk detalj.

Sammanfattning – välj betalsätt efter hur du säljer

Det viktigaste är inte att ha “alla” betalsätt, utan rätt betalsätt.

  • Säljer du till företag → börja med faktura
  • Säljer du till privatpersoner → komplettera med Swish eller kort
  • Säljer du online via e-handel → välj en integrerad betalleverantör
  • Tänk på kassaflödet från början

En genomtänkt betallösning gör det enklare att få betalt – och det är det som håller företaget vid liv.

Psst! Vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus. Testa gratis här.

Tips! Här hittar du alla delar i Starta Eget-skolan. Bokmärk och kom tillbaka när det är dags för nästa steg.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.