Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Så fungerar förmånsbeskattning – detta måste alla företagare veta

Visma Spcs 9 november, 2022 Uppdaterades 16 april, 2025 12 minuters läsning
förmånsbeskattning

Vill du ge dina anställda förmåner för att få dem att trivas lite extra? En förmån kan vara allt från friskvård till mobiltelefoner och det brukar uppskattas av personalen. Här berättar vi hur det funkar med förmånsbeskattningen!

Att hjälpa företagare att bli lite vassare inom alla snurriga skatteregler är något som Visma Spcs skatteexpert Jan-Åke Jernhem brinner för. Och nu får du ta del av hans bästa tips om förmånsbeskattning. Jan-Åke är en av landets mest anlitade utbildare i skattefrågor och driver tillsammans med kollegor företaget Skattehuset sedan många år tillbaka. Han kan med andra ord det mesta som är värt att kunna.

Vad är förmånsbeskattning?

Förmånsbeskattning är när en anställd får en eller flera förmåner genom sitt jobb som han eller hon måste betala skatt för.

All form av ersättning för arbete som den anställde får i annat än kontanter och som bekostar en privat levnadskostnad, utgör enligt Skatteverket förmåner (på engelska benefits). Exempel på sådana förmåner kan vara jobbmobil, tjänstebil eller motionsförmåner.


Förmåner på jobbet är som huvudregel skattepliktiga, men en del viktiga undantag finns.

En skattepliktig förmån ska normalt värderas till sitt marknadsvärde, vilket ska motsvara vad den anställde hade fått betala om den köpt förmånen på den lokala orten. Detta kallas förmånsgrundande pris eller förmånsgrundande belopp. I vissa fall beräknas den skattepliktiga förmånens storlek efter schabloner, till exempel för kost- och bilförmån.

Om den anställde betalar med sina beskattade pengar till arbetsgivaren för att få en skattepliktig förmån, ska förmånens värde sättas ned med det belopp som den anställde betalat. Men utgå ifrån att marknadsvärdet är det värde som normalt gäller om en anställd får något från sin arbetsgivare.

Tips! Nystartat företag? Kicka igång verksamheten. Oavsett företagsidé får du som nystartad halva priset första året när du väljer vårt mest köpta program för bokföring och fakturering. Halva priset för hela passionen. Upptäck Visma eEkonomi Smart här.

Vad är förmånsvärde?

Förenklat kan man säga ett förmånsvärde motsvarar den besparing den anställde gör genom att få förmånen genom jobbet jämfört med att köpa den privat. Det är denna mellanskillnad som kan bli skattepliktig. Vi brukar kalla det för den uteblivna privata levnadskostnaden.

Lästips! Förmånsvärden för beskattningsåret 2022.

Hur betalas förmånsskatten?

Fastän det är den anställde som förmånsbeskattas, är det arbetsgivaren som betalar in förmånsskatten åt den anställde till Skatteverket. Förmånen registreras på den anställdes lönespecifikation och ökar den anställdes skatt. Dessutom ökar underlaget för arbetsgivaravgiften, som ju är arbetsgivarens kostnad.

När är en förmån skattepliktig?

För att en förmån ska vara skattepliktig måste ägaren till företaget, dennes familj eller en anställd i regel använda sig av förmånen för att den ska anses skattepliktig. Men i vissa fall kan Skatteverket anse att förmånen är skattepliktig även om förmånen inte används. Till exempel kan rätten till ett fritidshus via jobbet anses skattepliktigt. Vi brukar kalla det för att
man har dispositionsrätt till förmånen.

Lästips!Läs mer om hur Skatteverket resonerar i frågor om fritidshus, båtar och andra ekonomiskt värdefulla inventarier.

Att överlåta skattepliktiga anställningsförmåner

Om en anställd låter en närstående ta del av en skattepliktig anställningsförmån kan det skattemässigt betraktas på två olika sätt. Om den anställde utverkar förmånen av sin arbetsgivare, men låter en närstående nyttja förmånen, kommer den anställde att förmånsbeskattas.

Situationen är alltså densamma som om den anställde skulle ta emot inkomst för arbete av sin arbetsgivare, och sedan överlåta inkomsten till en närstående. Om arbetsgivaren däremot utger en skattepliktig förmån direkt till den anställdes närstående, kommer den anställde i regel inte att beskattas utan den närstående.

Tips! Låt lönehanteringen sköta sig själv. Visma Lön Smart är inte bara smart, utan väldigt smart. Fullpackat med finesser och finurligheter som du inte ens visste att du behövde. Och du, du har alltid 30 dagars öppet köp.
Läs mer om Visma Lön Smart här.

Kostförmån – förmånsbeskattning av mat

Måltider som arbetsgivaren betalar åt den anställde ger ofta en skattepliktig kostförmån, oavsett om måltiden intas i Sverige eller utomlands. Men undantag finns. Måltid vid representation, på intern kurs/konferens liksom fri kost på allmänna transportmedel ger ingen kostförmån, även om arbetsgivaren betalar.

Samma gäller i regel fri frukost på hotell vid övernattning. Värdet på skattepliktiga kostförmåner räknas ut enligt en schablonlista, se Visma Spcs ekonomifakta. Om en måltid subventioneras av arbetsgivaren blir skatten skillnaden mellan det subventionerade priset och schablonvärdet.

Tips! Oavsett om du redan driver företag eller bara har en helt-fantastisk-affärsidé-du-måste-förverkliga-nu, är Visma eEkonomi bokföringssystemet för dig. Låt bokföringen puttra på i bakgrunden och fokusera på din passion.
Läs mer om Visma eEkonomi här.

Förmån av enklare förtäring

Den allra vanligaste skattefria förmånen som anställda brukar få är att arbetsgivaren på arbetsplatsen bjuder på sånt som Skatteverket beskriver som ”förfriskningar och annan enklare förtäring i samband med arbete och som inte kan ses som en måltid”. Till det skattefria hör exempelvis kaffe, te, enklare andra drycker, bullar, kakor, enklare mackor, frukt.

Lästips! Representation – vad är det? Här finns allt du behöver veta.

Förmånscykel – förmånsbeskattning av cykel

Om arbetsgivaren erbjuder den anställde en tjänstecykel som används privat, utgör det en skattepliktig förmån, en så kallad förmånscykel. Förmånsvärdet består då av en månatlig kostnad för värdeminskning, tillbehör, service, reparationer och en kapitalkostnad.

Värdeminskning räknas ut genom att ta kostnaden för cykeln och dividera med den tid som den anses hålla. Kapitalkostnaden beräknas genom att multiplicera inköpspriset med statslåneräntan plus en procentenhet.

Förmånsbeskattning av aktier och värdepapper

Om en anställd får eller köper aktier till ett förmånligt pris på grund av sin anställning, räknas detta vanligtvis som en skattepliktig förmån. För att aktien ska räknas som en förmån måste aktieerbjudandet särbehandla just den anställde och priset för aktien måste vara mindre än marknadsvärdet.

Förmånsvärdet är då alltså detsamma som skillnaden mellan aktiens marknadsvärde vid förvärvet och vad den anställde har fått betala för aktien. Lagen kräver även att förmånen tas upp samma år som den anställde fick värdepappren. Skulle den anställde i stället betala fullt marknadsvärde för aktien, beskattas den som kapital och inte som förmån.

Det finns dock ett sätt att erbjuda aktier till anställda utan att de blir föremål för förmånsbeskattning, även om priset understiger marknadsvärdet. Lösningen är att erbjuda allmänheten samma aktieerbjudande och villkor som de anställda. Detta under villkor att anställda och aktieägare inte köper mer än 20 procent av antalet erbjudna aktier, samt att den enskilda anställde inte förvärvar aktier för mer än 30 000 kronor.

Förmånskatt på lån

Vad händer om arbetsgivaren vill låna ut pengar till sina anställda, blir det då förmånsbeskattning? Svaret beror på om lånevillkoren hos arbetsgivaren är mer förmånliga än marknadsmässiga lån. Förmånliga villkor kan innebära att lånet är räntefritt eller att räntan är lägre än marknadsräntan.

En låneförmån, även kallat förmånslån, läggs till den anställdes inkomst och beskattas. Om lånet är räntefritt eller sker med fast ränta, motsvarar förmånsvärdet skillnaden mellan den rådande statslåneräntan plus 1 procent, och låneräntan för den anställde. Ligger statslåneräntan på 4 procent och den anställde lånar till 2 procent, blir själva förmånen alltså (4+1)-2 = 3 procent av lånebeloppet.

Den anställde får lov att dra av ränteförmånen som ränteutgift i sin inkomstdeklaration. Skattekonsekvenserna för den anställde kan variera beroende på om den bara betalar kommunalskatt eller också betalar statlig skatt. I de fall den anställde betalar ränta på lånet och har hög marginalskatt, kan det i dagens läge med låga bolåneräntor ibland vara klokare att avstå från sådana låneförmåner via jobbet.

Förmånsbeskattning av motion och friskvård

Det är möjligt för arbetsgivaren att erbjuda anställda skattefri motion och friskvård av mindre värde, om erbjudandet riktar sig till alla i personalen. Dessa typer av skattefria förmåner kan dels lämnas som en naturaförmån och dels som ett friskvårdsbidrag. Det är fullt möjligt att kombinera de båda formerna av förmåner.

Med naturaförmån menas att kostnaden för förmånen betalas direkt av arbetsgivaren, exempelvis genom att arbetsgivaren får en faktura på ett årskort till ett gym som företaget betalar, och sedan ger själva årskortet till den anställde. För denna typ av motionsförmån ska anses vara en skattefri förmån av mindre värde finns ingen fastställd beloppsgräns. Man brukar dock anse att exempelvis ett årskort på ett ordinärt gym på den ort där den anställde finns, alltid blir en skattefri naturaförmån om arbetsgivaren får fakturan på gymkortet och betalar det.

Om den anställde själv betalar för en motionsaktivitet och får ersättning för utlägg är det fråga om ett friskvårdsbidrag. Gränsen går vid 5000 kronor, däröver ska hela friskvårdsbidraget beskattas. Så det är klokt att hålla sig under 5000 kronor.
Ridning, segling, utförsåkning och golf räknas som skattefria förmåner. Motorsport, pistolskytte och lerduveskytte räknas som 'exklusiva' och är inte skattefria förmåner.

Skatteverket publicerar inte längre någon lista över godkända friskvårdsaktiviteter. Det beror på att listan gick att uppfatta som en komplett lista över godkända aktiviteter. Att exempellistan tagits bort innebär inte att reglerna har ändrats.

Lästips!Friskvårdsbidrag – allt du behöver veta!

Förmånsskatt på sjukvårdsförsäkring

En sjukvårdsförsäkring kan ge den anställde fri sjukvård under vardagar utan att behöva stå i kö – en allt vanligare personalförmån hos arbetsgivare. Dessutom brukar sjukvårdsförsäkringar erbjuda ytterligare sjukvårdsservice, som hälsoprofil på webben, gratis rådgivning och psykologstöd liksom omfattande rehabiliteringsinsatser vid behov.

Från och med 1 juli 2018 infördes förmånsskatt på privat sjukvård som arbetsgivaren betalar för en anställd från detta datum. När en arbetsgivare betalar den anställdes sjukvårdsförsäkring och det ingår tjänster för rehabilitering i försäkringen, är förmånsvärdet för en sådan försäkring 60 procent av arbetsgivarens kostnad för försäkringen. I stort sett alla i Sverige förekommande sjukvårdsförsäkringar är av denna typ.

Förmånsbeskattning av dator och mobiltelefon

Arbetsgivare kan erbjuda anställda privat och skattefri mobiltelefoni, oavsett om användandet sker på eller utanför arbetsplatsen. Då måste tre villkor uppfyllas. Det måste handla om ett abonnemang mot fast avgift. Det privata mobilanvändandet ska inte gå att skilja från jobbanvändandet. Dessutom måste mobilanvändningen vara av “väsentlig betydelse” för att den anställde ska kunna sköta sitt jobb.

Om den anställde inte behöver företagsmobilen i jobbet men ändå tar med den hem, uppstår det en förmån som måste beskattas till marknadsvärdet. Samma regel gäller även annan elektronisk utrustning som dator, surfplatta och nätverksrouter. Privat mobilanvändning som faktureras separat från abonnemanget, till exempel utlandssamtal, måste också förmånsbeskattas hos den anställde.

Förmånsskatt på resor

Fria resor eller subventionerade resor som inte ingår i tjänsten, räknas som skattepliktiga förmåner. Resor till och från arbetet och hemresor är i regel privata resor och är då skattepliktiga om arbetsgivaren betalar sådana resekostnader. Undantag görs för anställda som anses ha sitt så kallade tjänsteställe i hemmet, exempelvis för hantverkare som varje år har många olika arbetsplatser och reser direkt från hemmet till dessa arbetsplatser.

Studie- och konferensresor

Renodlade studie- och konferensresor som arbetsgivaren står för, beskattas inte för värdet. Om resan innehåller mindre inslag av nöje och avkoppling, så ska det inte påverka att resan blir skattepliktig för anställda. Om nöjesaktiviteter och avkoppling däremot har en mer framträdande roll i konferens- eller studieresan, kan resan istället betraktas som en skattepliktig förmån för den anställda.

Den skattefria förmånen kan gälla både hela, eller delar av beloppet. Det beror på hur stor del av resans aktiviteter som är kopplade till nöje och avkoppling.

Årskort och periodkort

Anställda som reser i jobbet eller pendlar en längre sträcka använder i många fall årskort eller periodkort. Om privata resor görs med ett årskort som betalas av arbetsgivaren, men som inte redovisas till arbetsgivaren, borde den förmånen värderas till kostnaden för ett årskort om det inte finns några begränsningar av den privata användningen.

Om tjänstekortet inte används till privata resor, räknas det inte som en skattepliktig förmån. Ett årskort som endast används i tjänsten ska förtydligas genom ett avtal mellan arbetsgivaren och den anställda. Resekort som endast gäller i en specifik region (så kallade lokala eller regionala resekort) förutsätts också kunna användas för privat bruk även om arbetsgivaren betalar resekortet. I dessa fall förmånsbeskattas den anställde för hela kortvärdet.

Det finns några typer av resor som är undantagsfall och som är skattefria förmåner.

Det är bland annat:

  • hemresor för FN-personal
  • inställelse- och arbetsresor
  • resa till och få anställningsintervju,
  • reseförmån med inskränkande villkor
  • rättsinformation

Förmånsbeskattning av bostad

En bostad som är fri eller subventionerad av arbetsgivaren utgör en skattepliktig förmån. Så länge boendet inte är semesterbostad ska den anställde redovisa förmånens marknadsvärde i sin inkomstdeklaration. Förmånsvärdet räknas då per kvadratmeter bostadsyta och uträkningen bör ske enligt Skatteverkets rekommendationer.

Arbetsgivaren i sin tur ska följa en särskild schablonvärdering av bostaden vid beräkning av preliminärskatt och arbetsgivaravgifter. Förmånsvärdena är uppdelade i fem regioner i Sverige och gäller för omöblerade bostäder, inklusive värmen men exklusive hushållsel.

Förmånsskatt på gåvor

Gåvor från arbetsgivaren till anställda är i regel skattepliktiga, men ibland kan julgåvor, jubileumsgåvor och minnesgåvor vara fria från förmånsbeskattning. Då är gåvans marknadsvärde inklusive moms lägre än vissa schablonvärden, se Visma Spcs ekonomifakta.

Dessutom får inte gåvan bestå av pengar eller andra betalningsmedel som kan bytas mot pengar. Läs mer om vad du som arbetsgivare bör tänka på när du ger jul- och minnesgåvor till anställda.

Lästips! Gåvor mellan aktiebolag blir ofta komplicerat, läs mer här.

Förmånsbeskattning av parkering och garageplats

När anställda erbjuds fri parkering eller garageplats vid arbetsplatsen, utgör det ofta en skattepliktig förmån. Förmånen består av marknadsvärdet, som ska motsvara hyrkostnaden för en parkeringsplats nära arbetsplatsen. Det innebär att om anställda kan parkera gratis på motsvarande platser nära arbetsgivarens platser, blir parkeringen skattefri.

Om de anställda har egna parkeringsplatser måste de förmånsbeskatta för alla dagar, oavsett om bilen använder platsen alla dagar eller inte. Anställda som parkerar där det finns ledig plats behöver bara förmånsbeskatta de dagar när de använder parkeringen. Anställda som nyttjar bilförmån slipper förmånsbeskatta för parkering som erbjuds av arbetsgivaren.

Skatt på personalrabatter

Personalrabatten är skattefri när den:

  • riktar sig till alla medarbetare,
  • avser vara eller tjänst som ingår i företagets ordinarie sortiment,
  • inte är större än sedvanlig personalrabatt,
  • inte är större än den största rabatt som en vanlig kund kan få på affärsmässiga grunder.

Det får heller inte vara så att en anställd kan välja mellan högre lön eller rabatt. Att få rabatt utbetald i efterhand går däremot bra.

Viktigt att notera är att om rabatten överstiger den högsta rabatt som en vanlig kund kan få hos företaget eller på marknaden är personalrabatten skattepliktig. Exakt var gränsen går varierar eftersom rabattsatserna kan variera mellan olika branscher och orter.

Obs! De senaste besluten och reglerna kring förmånsbeskattning finns alltid på Skatteverket.se. Visma Spcs ansvarar inte för hur informationen om förmånsbeskattning används eller för eventuella följder av att beräkningar baserat på informationen inte blir korrekta.

Om Visma Spcs
Lev ut din passion! Visma Spcs har alltid trott på att människor och samhället i stort växer och mår bättre när fler vågar göra företag av det bästa de vet. Därför vill vi göra företagandet lustfyllt och enkelt med hjälp av självkörande ekonomisystem. Administration ska vara det enklaste som finns, så att du kan leva ut dina drömmar. Det är vår passion. Make it a business.



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.