Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Äntligen agerar man mot fakturaskojarna

6 mars, 2012 Uppdaterades 18 december, 2024 9 minuters läsning
Äntligen gör politikerna något åt fakturaskojarna. När civilutskottet anordnade hearing om bluffakturor var man överens om att hårdare tag krävs för att sätta dit dem. Däremot fick förslag om ångerrätt, skriftliga avtal eller ändrad kreditupplysningslag tummen ner.

Justitieminister Beatrice Ask saknades, men ett antal andra politiker mötte upp när civilutskottet anordnade en öppen, direktsänd hearing om bluffakturor torsdagen 1 mars.

- Jag tror inte att vi kunde ana att vi skulle få ett så här starkt strålkastarljus på den här frågan. Jag tror att vi har tagit ett steg framåt i kampen mot de oseriösa företagarna. Vi kan utlova från utskottets sida att de här frågorna tänker vi inte släppa, sa vice ordförande Jan Ertsborn (FP) efteråt.

Då hade företrädare för myndigheter och organisationer föreläst i en timme, innan frågor från politikerna följde. Att åtgärder krävs var alla eniga om, och bland annat Företagarna kom med konkreta handlingsplaner. Regeringen har länge anklagats för att inte göra något, men där verkar det vara saker på gång:

- Det pågår i regeringskansliet ett arbete med att sammanställa information och vägledning till de som drabbas. Dessutom lovar nu justitieministern att under våren återkomma om hur en översyn av bedrägerilagstiftningen kan se ut, berättade Gustav Gellerbrant som är sakkunnig på Justitiedepartementet.

Har du inte möjlighet att se hela hearingen i efterhand (här finns del 1 och här del 2) bjuder här Driva Eget på en sammanfattning av vad som sades:

Skriftliga avtal kan skapa problem
Jori Munukka, professor i civilrätt på Stockholms universitet inledde med en genomgång av det juridiska. Rättssystemet ser – ytligt sett - ut att tillhandahålla tillräckliga medel mot bluffakturorna som ju är flera olika saker, sa han. Bedrägeri enligt brottsbalken kallar man civilrättsligt för svek, vilket leder till att avtal kan ogiltigförklaras. Enligt marknadsrätt kan också marknadsföring vara otillbörlig och aggressiv och förbjudas. Mot otillbörliga inkassoåtgärder finns inkassolagen.

Det finns dock andra delar i rättsystemet som motverkar. En av dem är att avtal ingås formfritt. Det betyder att en accept inte ens behöver vara muntlig. Det räcker med något slags handlande ur vilket man kan dra slutsatsen ur att det funnits avtalsvilja, påpekade han. Och har man fått något som motprestation, till exempel en hemsida, och bidragit till den, kan det bli svårt.

Att införa ett formkrav – tex krav på skriftiga avtal - trodde dock Jori Munukka skapar problem, eftersom det också handlar om internationella förpliktelser. Vid internationella köp finns inga formkrav. Men, sa han, i Frankrike jämförs småföretagare med konsumenter.

Ett problem är oförstående domare som i tvister ger blufföretagen rätt. Där kanske man kan informera dem om att blufföretag finns. Idag är också domaren skyldig att uppmana till förlikning.

- Möjligen ska man ändra rättegångsbalken för att förhindra förlikningsplikten om fordran kan verka ogrundad, sa Munukka.

Aktionsgrupp mot skojarna
Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel, spelade upp en ljudfil där en företagare försökte freda sig mot en aggressiv säljare som påstod att hon ingått ett avtal. Han berättade om problemets omfattning och polisens ovilja att agera.

- Vi har fyra personer som jobbar med bluffakturor, varav två på heltid. Vi har 100 ärenden varje dag, 50 företag på listan, och 50 utanför vi håller ögonen på. 80 procent av de som hör av sig är inte medlemmar hos oss, men det finns ingen annanstans att få hjälp, sa han och fortsatte:

- En majoritet av företagen på varningslistan gör sig skyldiga till grova bedrägerier, som de också måste utredas och lagföras för. Svensk Handel menar att det är den viktigaste åtgärden.

Här föreslogs en aktionsgrupp med medlemmar från ekobrott, åklagare, Skattemyndigheten och andra som bara jobbar med fallen. Sedan måste polisen kunna samordna sina insatser, så att polisen har koll på pågående utredningar i olika delar av landet.

Om de åtgärderna inte hjälper bör man titta på det civilrättsliga, menade Geijer. Då handlar det om att utreda hur effektivt en ångerrätt skulle kunna vara, och om det verkligen får effekt mot bedragarna. Dessutom se över så att en enskild ansökan hos Kronofogden inte ger en betalningsanmärkning.

Skärpta krav för att få inkassotillstånd
Elisabeth Thand Ringvqist, vd för Företagarna, sa att samtalen till deras juridiska rådgivning ökade med 50 procent förra året. Om inget görs kommer fler företagare att drabbas, vilket medför ökade kostnader för både samhället och företagarna. På lång sikt kanske fler väljer att inte starta företag och förtroendet till rättsstaten urholkas.

Bluffakturor är en företeelse mellan civil- och straffrätt, och är inte bara en fråga för civilutskottet, påpekade hon innan hon gick igenom olika åtgärder man kan tänka sig:
  • Marknadsföringslagen innehåller förbud mot bedrägeriliknande försäljningsmetoder. Där kan man införa mer kännbara straff, och att se över hur Konsumentverket agerar vad gäller lagens efterlevnad. För att komma tillrätta med påstådda avtal kan man införa ångerrätt, men ett problem är hur man kan ångra ett avtal som aldrig ingåtts. Möjliga konsekvenser är att seriös verksamhet kan drabbas om man inför ångerrätt rakt av.
  • Mot bluffakturor kan § 30, 33 och 36 i avtalslagens tredje kapitel bli aktuella. Där kan man utreda om förändringar i lagen måste göras, eller om det räcker med att förändra tillämpningen i domstol. Det är dock svårt att förändra en så gammal lagstiftning.
  • Att många blufföretag har egna inkassobolag kan man komma åt genom att skärpa kraven för att få inkassotillstånd, krav som inte är så höga idag. Dessutom måste Datainspektionen skärpa tillsynen även för de som sköter sin egen inkasso, vilket inte kräver tillstånd. Det skulle göra det svårare att driva kriminell verksamhet.
  • I kreditupplysningslagen har förbättringar redan skett i och med möjligheten att rätta missvisande uppgifter. Där kan man också tänka sig att företagare får samma regler som privatpersoner så att en ansökan om betalningsföreläggande inte blir synlig. Det leder dock till att det blir svårare att se om ett företag är betalningsdugligt.
  • Hos polisen konstaterar Företagarna att bluffakturor idag inte är en prioriterad brottslighet, och att polis och åklagare kategoriserar problemet som civilrättsligt och aldrig utreder. Där bör man effektivisera arbetet mellan myndigheter och skapa en enhet som arbetar bara med bluffakturor. Höjda straffskalor kan också tänkas.
  • Företagarna föreslår att alla berörda myndigheter, organisationer och departement träffas en gång i halvåret för att beskriva framsteg, bakslag och idéer, med ett första möte i maj.
Ingen ändrad kreditupplysningslag
Roland Sigbladh, UC, ville inte se en ändrad kreditupplysningslag för att dölja betalningsanmärkningar för företagare. Det trots att hotet om Kronofogden får många att betala.

- Har ett företag en till två ansökningar om betalningsföreläggande är risken för obestånd sex gånger högre. Tre anmärkningar är 19 gånger högre, sa han och menade att nyttan för företagen alltså är mycket stor.

Alla upplysningsföretag har en skyldighet att utreda och korrigera eventuella felaktig anmärkningar. Sigbladh pekade också på att alla Sveriges upplysningsbolag kommit överens om att blockera anmärkningar som härrör från företag på Svensk Handels varningslista. Kan inte Kronofogden göra samma sak?, undrade han. Ytterligare förslag är att gå på betalningsförmedlingen genom att stoppa plus- och bankgiro, och se till att lagföra bedragarna.

Michael Necke på Kronofogden kunde klargöra att av de 51 000 personer och företag som ansökt om betalningsföreläggande var endast tre företag på Svensk Handels varningslista. Av 1,2 miljoner ansökningar hade dessa tre sammanlagt 37 stycken. Hotet är uppenbarligen nästan alltid bara ett hot.

Driva Egets käpphäst i fokus
Driva Eget lyfte förra året fram den för många okända möjligheten att få en felaktig uppgift struken hos Kronofogden. Den möjligheten nämndes nu av flera talare. Enligt Michael Necke var det bara ett 60-tal uppgifter förra året som ströks på grund av bluffakturor.

- Det är en stor kunskapsbrist hos företagen. Om man ska göra något snabbt så är det att upplysa om hur systemet fungerar hos Kronofogden. Det finns för lite information hos företagarorganisationerna. Där har vi erbjudit oss att ta fram en information hela kedjan ut, sade Necke.

Tommy Svensson, Svenskt Näringsliv, menade att frågan måste hanteras i bred samverkan.

- Det är svårt att förändra grundläggande avtalsrätt utan att se alla konsekvenser. Det är en mängd frågor vi måste få klargjorda innan vi kan ta ställning till något sådant. Det är svårt att hitta en övergripande lösning som löser alla problem, sa han och menade att näringslivet bör samarbeta mer med polisen.

- Vi kan försöka hitta lagändringar, men jag tror att det handlar om att gå på bred front. Det är stor risk att frågan dör om man bestämmer sig för att införa ångervecka och tror att man löst problemet. Nej, bättre är ständigt arbete för att få in grus i maskineriet hos de kriminella.

Han pekade också på att många företag betalade i onödan av rädsla:

– Man hotar med rättegång, fast det är inte farligt att gå på en rättegång. Man har faktiskt rätt till det i ett rättssamhälle.

Per Blomqvist på Rikspolisstyrelsen berättade att bluffakturor är ”ett problem som går från det civilrättsliga över någon slags gråzon till det straffrättsliga”. Det krävs en mängd åtgärder för att fånga det i sin helhet. Hos polisen ses bluffakturorna som en del av bedrägeribrotten och inte som något enskilt. Om en månad är man klar med en förstudie om bedrägerier i sin helhet – bland annat mer effektiv samordning och information och, kompetensutveckling.

"Företagaren är inte rättslös"
Gustav Gellerbrant, sakkunnig på justitiedepartementet, sammanfattade Regeringens syn på området:

- Min bild är inte att företagaren är rättslös. Grundläggande i avtalsrätt är att avtal är ett uttryck för parternas vilja. Den som påstår att avtal ingåtts har bevisbördan. Rättssystemet skyddar inte bluffmakaren. Problemet är att många som drabbas inte har hela bilden över hur det fungerar. Man blir osäker när man får ett krav, sade han. Näringslivets organisationer har där en viktig funktion genom att upplysa om vad som gäller och få fler att bestrida fakturor. Men regeringen har också ett ansvar:

- Det pågår därför i regeringskansliet ett arbete med att sammanställa information och vägledning till de som drabbas, berättade han. Detta för att hindra att rättsväsendet används som ett hot av blufföretagen.

Kan då nya regler hjälpa, som ångerätt och ändrad kreditupplysningslag? - De oseriösa aktörerna bryter redan idag mot befintliga regler. Man kan därför ifrågasätta om nya regler skulle följas bättre av bluffbolagen, menade Gustav Gellerbrant.

- En oseriös aktör kan tex påstå att avtalets ingåtts vid en annan tidpunkt, tex att ångerätten gått ut – och saken måste då ändå prövas i domstol, påpekade han. - I den dialog vi haft med näringslivet så har vi fått intrycket att näringslivet inte önskar den här typen av förändringar. Men vi fortsätter dialogen.

Gustav Gellerbrant pekade ut tre viktiga verktyg mot bluffbolagen:
  • Information, där regeringen men även andra har ett ansvar.
  • Organisatoriska förändringar för att möjliggöra polisutredningar.
  • Korrekt utformad straffrätt för att komma åt bedragarna.

- Idag aviserar därför justitieministern att hon under våren har för avsikt att återkomma med detaljer om hur en översyn av bedrägerilagstiftningen kan se ut, avslutade Gustav Gellerbrant.


ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.