Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Äntligen agerar man mot fakturaskojarna

6 mars, 2012 Uppdaterades 18 december, 2024 9 minuters läsning
Äntligen gör politikerna något åt fakturaskojarna. När civilutskottet anordnade hearing om bluffakturor var man överens om att hårdare tag krävs för att sätta dit dem. Däremot fick förslag om ångerrätt, skriftliga avtal eller ändrad kreditupplysningslag tummen ner.

Justitieminister Beatrice Ask saknades, men ett antal andra politiker mötte upp när civilutskottet anordnade en öppen, direktsänd hearing om bluffakturor torsdagen 1 mars.

- Jag tror inte att vi kunde ana att vi skulle få ett så här starkt strålkastarljus på den här frågan. Jag tror att vi har tagit ett steg framåt i kampen mot de oseriösa företagarna. Vi kan utlova från utskottets sida att de här frågorna tänker vi inte släppa, sa vice ordförande Jan Ertsborn (FP) efteråt.

Då hade företrädare för myndigheter och organisationer föreläst i en timme, innan frågor från politikerna följde. Att åtgärder krävs var alla eniga om, och bland annat Företagarna kom med konkreta handlingsplaner. Regeringen har länge anklagats för att inte göra något, men där verkar det vara saker på gång:

- Det pågår i regeringskansliet ett arbete med att sammanställa information och vägledning till de som drabbas. Dessutom lovar nu justitieministern att under våren återkomma om hur en översyn av bedrägerilagstiftningen kan se ut, berättade Gustav Gellerbrant som är sakkunnig på Justitiedepartementet.

Har du inte möjlighet att se hela hearingen i efterhand (här finns del 1 och här del 2) bjuder här Driva Eget på en sammanfattning av vad som sades:

Skriftliga avtal kan skapa problem
Jori Munukka, professor i civilrätt på Stockholms universitet inledde med en genomgång av det juridiska. Rättssystemet ser – ytligt sett - ut att tillhandahålla tillräckliga medel mot bluffakturorna som ju är flera olika saker, sa han. Bedrägeri enligt brottsbalken kallar man civilrättsligt för svek, vilket leder till att avtal kan ogiltigförklaras. Enligt marknadsrätt kan också marknadsföring vara otillbörlig och aggressiv och förbjudas. Mot otillbörliga inkassoåtgärder finns inkassolagen.

Det finns dock andra delar i rättsystemet som motverkar. En av dem är att avtal ingås formfritt. Det betyder att en accept inte ens behöver vara muntlig. Det räcker med något slags handlande ur vilket man kan dra slutsatsen ur att det funnits avtalsvilja, påpekade han. Och har man fått något som motprestation, till exempel en hemsida, och bidragit till den, kan det bli svårt.

Att införa ett formkrav – tex krav på skriftiga avtal - trodde dock Jori Munukka skapar problem, eftersom det också handlar om internationella förpliktelser. Vid internationella köp finns inga formkrav. Men, sa han, i Frankrike jämförs småföretagare med konsumenter.

Ett problem är oförstående domare som i tvister ger blufföretagen rätt. Där kanske man kan informera dem om att blufföretag finns. Idag är också domaren skyldig att uppmana till förlikning.

- Möjligen ska man ändra rättegångsbalken för att förhindra förlikningsplikten om fordran kan verka ogrundad, sa Munukka.

Aktionsgrupp mot skojarna
Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel, spelade upp en ljudfil där en företagare försökte freda sig mot en aggressiv säljare som påstod att hon ingått ett avtal. Han berättade om problemets omfattning och polisens ovilja att agera.

- Vi har fyra personer som jobbar med bluffakturor, varav två på heltid. Vi har 100 ärenden varje dag, 50 företag på listan, och 50 utanför vi håller ögonen på. 80 procent av de som hör av sig är inte medlemmar hos oss, men det finns ingen annanstans att få hjälp, sa han och fortsatte:

- En majoritet av företagen på varningslistan gör sig skyldiga till grova bedrägerier, som de också måste utredas och lagföras för. Svensk Handel menar att det är den viktigaste åtgärden.

Här föreslogs en aktionsgrupp med medlemmar från ekobrott, åklagare, Skattemyndigheten och andra som bara jobbar med fallen. Sedan måste polisen kunna samordna sina insatser, så att polisen har koll på pågående utredningar i olika delar av landet.

Om de åtgärderna inte hjälper bör man titta på det civilrättsliga, menade Geijer. Då handlar det om att utreda hur effektivt en ångerrätt skulle kunna vara, och om det verkligen får effekt mot bedragarna. Dessutom se över så att en enskild ansökan hos Kronofogden inte ger en betalningsanmärkning.

Skärpta krav för att få inkassotillstånd
Elisabeth Thand Ringvqist, vd för Företagarna, sa att samtalen till deras juridiska rådgivning ökade med 50 procent förra året. Om inget görs kommer fler företagare att drabbas, vilket medför ökade kostnader för både samhället och företagarna. På lång sikt kanske fler väljer att inte starta företag och förtroendet till rättsstaten urholkas.

Bluffakturor är en företeelse mellan civil- och straffrätt, och är inte bara en fråga för civilutskottet, påpekade hon innan hon gick igenom olika åtgärder man kan tänka sig:
  • Marknadsföringslagen innehåller förbud mot bedrägeriliknande försäljningsmetoder. Där kan man införa mer kännbara straff, och att se över hur Konsumentverket agerar vad gäller lagens efterlevnad. För att komma tillrätta med påstådda avtal kan man införa ångerrätt, men ett problem är hur man kan ångra ett avtal som aldrig ingåtts. Möjliga konsekvenser är att seriös verksamhet kan drabbas om man inför ångerrätt rakt av.
  • Mot bluffakturor kan § 30, 33 och 36 i avtalslagens tredje kapitel bli aktuella. Där kan man utreda om förändringar i lagen måste göras, eller om det räcker med att förändra tillämpningen i domstol. Det är dock svårt att förändra en så gammal lagstiftning.
  • Att många blufföretag har egna inkassobolag kan man komma åt genom att skärpa kraven för att få inkassotillstånd, krav som inte är så höga idag. Dessutom måste Datainspektionen skärpa tillsynen även för de som sköter sin egen inkasso, vilket inte kräver tillstånd. Det skulle göra det svårare att driva kriminell verksamhet.
  • I kreditupplysningslagen har förbättringar redan skett i och med möjligheten att rätta missvisande uppgifter. Där kan man också tänka sig att företagare får samma regler som privatpersoner så att en ansökan om betalningsföreläggande inte blir synlig. Det leder dock till att det blir svårare att se om ett företag är betalningsdugligt.
  • Hos polisen konstaterar Företagarna att bluffakturor idag inte är en prioriterad brottslighet, och att polis och åklagare kategoriserar problemet som civilrättsligt och aldrig utreder. Där bör man effektivisera arbetet mellan myndigheter och skapa en enhet som arbetar bara med bluffakturor. Höjda straffskalor kan också tänkas.
  • Företagarna föreslår att alla berörda myndigheter, organisationer och departement träffas en gång i halvåret för att beskriva framsteg, bakslag och idéer, med ett första möte i maj.
Ingen ändrad kreditupplysningslag
Roland Sigbladh, UC, ville inte se en ändrad kreditupplysningslag för att dölja betalningsanmärkningar för företagare. Det trots att hotet om Kronofogden får många att betala.

- Har ett företag en till två ansökningar om betalningsföreläggande är risken för obestånd sex gånger högre. Tre anmärkningar är 19 gånger högre, sa han och menade att nyttan för företagen alltså är mycket stor.

Alla upplysningsföretag har en skyldighet att utreda och korrigera eventuella felaktig anmärkningar. Sigbladh pekade också på att alla Sveriges upplysningsbolag kommit överens om att blockera anmärkningar som härrör från företag på Svensk Handels varningslista. Kan inte Kronofogden göra samma sak?, undrade han. Ytterligare förslag är att gå på betalningsförmedlingen genom att stoppa plus- och bankgiro, och se till att lagföra bedragarna.

Michael Necke på Kronofogden kunde klargöra att av de 51 000 personer och företag som ansökt om betalningsföreläggande var endast tre företag på Svensk Handels varningslista. Av 1,2 miljoner ansökningar hade dessa tre sammanlagt 37 stycken. Hotet är uppenbarligen nästan alltid bara ett hot.

Driva Egets käpphäst i fokus
Driva Eget lyfte förra året fram den för många okända möjligheten att få en felaktig uppgift struken hos Kronofogden. Den möjligheten nämndes nu av flera talare. Enligt Michael Necke var det bara ett 60-tal uppgifter förra året som ströks på grund av bluffakturor.

- Det är en stor kunskapsbrist hos företagen. Om man ska göra något snabbt så är det att upplysa om hur systemet fungerar hos Kronofogden. Det finns för lite information hos företagarorganisationerna. Där har vi erbjudit oss att ta fram en information hela kedjan ut, sade Necke.

Tommy Svensson, Svenskt Näringsliv, menade att frågan måste hanteras i bred samverkan.

- Det är svårt att förändra grundläggande avtalsrätt utan att se alla konsekvenser. Det är en mängd frågor vi måste få klargjorda innan vi kan ta ställning till något sådant. Det är svårt att hitta en övergripande lösning som löser alla problem, sa han och menade att näringslivet bör samarbeta mer med polisen.

- Vi kan försöka hitta lagändringar, men jag tror att det handlar om att gå på bred front. Det är stor risk att frågan dör om man bestämmer sig för att införa ångervecka och tror att man löst problemet. Nej, bättre är ständigt arbete för att få in grus i maskineriet hos de kriminella.

Han pekade också på att många företag betalade i onödan av rädsla:

– Man hotar med rättegång, fast det är inte farligt att gå på en rättegång. Man har faktiskt rätt till det i ett rättssamhälle.

Per Blomqvist på Rikspolisstyrelsen berättade att bluffakturor är ”ett problem som går från det civilrättsliga över någon slags gråzon till det straffrättsliga”. Det krävs en mängd åtgärder för att fånga det i sin helhet. Hos polisen ses bluffakturorna som en del av bedrägeribrotten och inte som något enskilt. Om en månad är man klar med en förstudie om bedrägerier i sin helhet – bland annat mer effektiv samordning och information och, kompetensutveckling.

"Företagaren är inte rättslös"
Gustav Gellerbrant, sakkunnig på justitiedepartementet, sammanfattade Regeringens syn på området:

- Min bild är inte att företagaren är rättslös. Grundläggande i avtalsrätt är att avtal är ett uttryck för parternas vilja. Den som påstår att avtal ingåtts har bevisbördan. Rättssystemet skyddar inte bluffmakaren. Problemet är att många som drabbas inte har hela bilden över hur det fungerar. Man blir osäker när man får ett krav, sade han. Näringslivets organisationer har där en viktig funktion genom att upplysa om vad som gäller och få fler att bestrida fakturor. Men regeringen har också ett ansvar:

- Det pågår därför i regeringskansliet ett arbete med att sammanställa information och vägledning till de som drabbas, berättade han. Detta för att hindra att rättsväsendet används som ett hot av blufföretagen.

Kan då nya regler hjälpa, som ångerätt och ändrad kreditupplysningslag? - De oseriösa aktörerna bryter redan idag mot befintliga regler. Man kan därför ifrågasätta om nya regler skulle följas bättre av bluffbolagen, menade Gustav Gellerbrant.

- En oseriös aktör kan tex påstå att avtalets ingåtts vid en annan tidpunkt, tex att ångerätten gått ut – och saken måste då ändå prövas i domstol, påpekade han. - I den dialog vi haft med näringslivet så har vi fått intrycket att näringslivet inte önskar den här typen av förändringar. Men vi fortsätter dialogen.

Gustav Gellerbrant pekade ut tre viktiga verktyg mot bluffbolagen:
  • Information, där regeringen men även andra har ett ansvar.
  • Organisatoriska förändringar för att möjliggöra polisutredningar.
  • Korrekt utformad straffrätt för att komma åt bedragarna.

- Idag aviserar därför justitieministern att hon under våren har för avsikt att återkomma med detaljer om hur en översyn av bedrägerilagstiftningen kan se ut, avslutade Gustav Gellerbrant.


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.