Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Är du David mot Goliat 2012?

14 februari, 2012 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
Nu drar nästa omgång av David mot Goliat-priset 2012 igång - och du kan nominera ditt företag. Först ut som nominerad är Kristina Kallur. När jättarna i barnmatsbranschen inte ville producera den mat som passade hennes son gjorde hon det själv.

Kristina Kallur från Falun är den första nominerade till Driva Egets David-mot-Goliatpris 2012, som drar igång i år med en ny tävlingsomgång.

Hon tänkte egentligen inte bli företagare. Men när det visade sig att sonen Lukas var allergiskt mot mjölk upptäckte hon att det saknades barnmat anpassad för sonens mage:

– Jag har alltid varit bra på näringslära men aldrig varit en matlagningsfantast. Jag saknade välling och gröt som min son kunde äta.

Hon vände sig därför till branschens jättar. Men de tyckte varken att det lät ekonomiskt eller intressant att tillverka sådana produkter.

– Då får jag väl göra det själv, sa hon.

I dag driver hon aktiebolaget Enago och säljer mjölkfri välling och gröt. De stora internationella företagen Nestlé och Semper är hennes främsta konkurrenter. Strax efter att Enagos försäljning tog fart började nämligen de stora produ- centerna också med mjölkfri barnmat.

Det tog två år från idé till färdig produkt. Kristina Kallur, som är köksbordslärd i både företagande och nutrition, ringde runt till professorer och läste allt hon kom över för att lära sig mer om allergin och maten. Sedan gick det fort:

– Många tidningar skrev om mig efter- som jag betraktades som den lilla gulliga mamman som ska göra barnmat. Snart började folk fråga efter produkterna i butiker.

Men det finns också en sårbarhet i att vara liten. Speciellt när Enago har haft konflikter med jättarna, bland annat för att produkterna har blivit så lika:

– Det har varit jobbigt att sätta sig ensam på ena sidan förhandlingsbordet när de är många på andra sidan. Men så har jag kommit fram till att jag faktiskt är kunnig inom min lilla nisch.

Till skillnad från jättarna kan Enago vara personlig. Kunder kan ringa och prata direkt med Kristina Kallur om både produkterna och allergin. De tror att hon är vd med många anställda. Men hon är ensam i företaget.

Från början var drömmen att överhuvudtaget finnas. I dag säljs Enagomaten via de stora matvarukedjorna i Sverige. Drömmen är nu att finnas i flera länder och att ta fram nya produkter – men då tillsammans med någon av de större producenterna.

– Konkurrens är bra, men jag vill inte vara en nagel i ögat på någon. Jag må vara en liten plutt men jag kan min nisch, säger Kristina Kallur.

Är du vår David mot Goliat 2012?
Nu startar en ny omgång av vår tävling David mot Goliat – om små företag som lyckas konkurrera med de stora. Föreslå dig själv eller någon annan HÄR. Bland dessa förslag nominerar vi nya kandida- ter i tidningen och på nätet fram till prisutdelningen i oktober 2012.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Så kan Trumps tullar slå mot svenska småföretagare

USA:s tariffer riskerar att slå hårt mot svenska bolag som redan har små marginaler. Något som kan hämma hela landets ekonomiska utveckling, menar Magnus Persson, COO på kredittjänsten Toborrow.

toborrow_logo
Toborrow 30 juni, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Trumps Tullar

Foto: Toborrow

– Företagens tillgång till finansiering blir ännu viktigare i en orolig handelsmiljö, säger Magnus på Toborrow

Sedan Donald Trump inledde sitt handelskrig har världsmarknaderna skakat. Osäkerheten har varit stor, och buden har varit många kring vad som egentligen gäller. För svenska småbolag – som antingen handlar direkt med USA eller agerarunderleverantörer till bolag som gör det – kan tarifferna innebära ett riktigt dråpslag.

– Vi ser att Trumps återinförda eller höjda tullar, särskilt de mot Kina och EU, kan skapa en osäkerhet för svenska små- och medelstora företag som är beroende av export eller import. Högre tullar innebär ofta ökade kostnader för insatsvaror och komponenter, vilket slår hårt mot mindre bolag vars marginaler redan är små”, säger Magnus Persson.

Bästa tipset direkt! Hos Toborrow kan du göra en enda ansökan och låta flera aktörer ge ditt företag bästa villkoren för factoring och lån. Hur bra villkor kan ditt företag få 2025 – värt att testa här va? 

Tullarna riskerar att sätta käppar i hjulet för svenska småföretagare

Svenska företag som exporterar till USA kan drabbas om deras varor blir dyrare jämfört med lokalproducerade alternativ. Eftersom små- och medelstora bolag står för 99 procent av den svenska ekonomin riskerar det att bromsa tillväxt och investeringar, och i slutändan sänka hela vår BNP.

Toborrow följer man utvecklingen noga, och ser hur allt fler bolag söker finansiering för att stärka likviditeten eller få råd med viktiga nysatsningar. En trend är att många väljer bort storbankerna, eftersom de ofta är trögrörliga när det gäller att tillgodose de små- och medelstora bolagens behov.

Psst! För att få bästa finansieringsvillkoren behöver ditt företag ha ett bra kreditbetyg. Här kan du testa ditt kreditbetyg (utan kreditupplysning och helt kostnadsfritt). 

Hälften av Sveriges mindre bolag väljer bort storbankerna för finansiering

Enligt en undersökning genomförd av fintechbolaget Capcito väljer hälften av Sveriges mindre bolag bort storbankerna när de söker finansiering.

– Det gamla bankväsendet är för trögrörligt. Om man behöver ett företagslån gäller det att man har haft kontakt med dem sedan tidigare, annars är det jättesvårt att komma in. När småföretagare nu pressas av tullar och lågkonjunktur är det superviktigt att de kan göra sina satsningar, för att driva på hela ekonomin”, säger Magnus Persson.

Därför erbjuder Toborrow enkel och smidig företagsfinansiering, skräddarsydd för att passa varje individuellt bolag.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow
I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sin unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån eller factoring? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerad i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.



Nyheter

Från källarklippning till 45 000 följare: vad en självlärd 19-åring kan lära oss

För två år sedan klippte Sven Zetterberg, 19, sin första kund i källaren. Det blev ett fiasko. Idag reser kunder från hela Sverige för att sätta sig i hans frisörstol i Göteborg.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 10 november, 2025 Uppdaterades 10 november, 2025 3 minuters läsning
2026 (7)

Foto: sz.blends profil på TikTok

Svens historia säger någonting om att starta företag 2025. Tröskeln för att komma igång är lägre än någonsin, men vägen till framgång kräver, som vanligt, dedikation. I en intervju med TV4:s Nyhetsmorgon berättar Sven hur resan började.

Blev frisör – med hjälp av YouTube

Sven kollade på Youtube och tänkte: det här ser enkelt ut! Han köpte en klippmaskin och bjöd in en gammal klasskompis. Hur frisyren blev? Katastrofal. Men Sven fortsatte ändå.

– Jag är väldigt mycket så att när jag ger mig på någonting så blir det bara att jag fortsätter, berättar han i TV4:s Nyhetsmorgon.

Här finns den första lärdomen till dig som funderar på att starta eget. Misslyckanden ska aldrig stoppa dig. Det är den naturliga startpunkten.

45 000 följare på TikTok

Det tog två år att gå från första klippningen i källaren till 45 000 TikTok-följare, vilket kan låta snabbt. Men zoomar vi ut kan vi se vilka beteenden som bidrog till framgången. Vi bryter ner det i fyra steg. Kanske kan du göra samma sak med din dröm?

1. Hundratals repetitioner. 

Varje kund blev en övning. Varje misstag gav erfarenhet. Youtube visade tekniken, men färdigheten kom från repetition.

2. Konsekvent innehållsskapande. 

TikTok-följare kommer inte av sig själva. Sven behövde lära sig två yrken samtidigt: frisör och Content Creator.

3. Förståelse för målgruppen

Hans unga kunder vet exakt vad de vill ha. "Textured fringe med low-taper" är inte slumpmässiga ord utan specifika trender. Sven behövde förstå kulturen, språket och preferenserna.

4. Uthållighet 

Efter den första motgången i källaren hade han kunnat sluta. Istället såg han det som en utmaning och fortsatte utvecklas.

Vad kan vi lära oss av Sven?

Det viktigaste först. Gratis utbildning finns överallt. Youtube, TikTok och Internet i stort har demokratiserat kunskap. Vill du lära dig bokföring, webbdesign, copywriting eller matlagning? Allt finns där. 

Skillnaden mellan att titta passivt och att aktivt lära sig ligger i handling. Hur ofta omvandlar du teori till handling?

Sven behövde heller ingen salong i cityläge. Hans TikTok-konto blev hans skyltfönster, marknadsföring och kundcase samtidigt – allt som behövdes var en mobil. 

Men: 45 000 följare krävde två års kontinuerligt arbete. Algoritmer gynnar konsekvens, inte tur.

Notera att Sven inte klippte "hår för alla". Han fokuserade på herrklippning för unga killar som känner till TikTok-trenderna. Den nischen blev hans styrka. Folk reser till Göteborg eftersom han levererar exakt den stilen de vill ha.

Nischen skapar kunder.

Hur kan du göra samma sak i ditt företag?

Om du funderar på att starta företag visar Svens historia två saker.

Det går att börja med nästan ingenting. En klippmaskin, Youtube och en källare räckte för att starta. Liknande exempel finns inom allt från webbdesign och personlig träning till konsulttjänster.

Men att "börja" och "lyckas" är olika saker. Mellan Svens första klippning och hans 45 000 följare ligger två år av arbete som inte syns på ytan. Misslyckade klippningar, dagar utan kunder och innehåll som floppade. Sven fortsatte ändå.

Sven beskriver sig själv som rastlös, som någon som trivs i press och utmaningar.

– Annars blir det ganska tråkigt för mig, säger han till TV4.

Svens historia visar att alla kan lyckas. Kontinuitet, en tydlig nisch och ständiga förbättringar är något alla kan lära sig av.

Ska du starta företag? Testa Driva Eget Plus – utan kostnad

Vi har gjort det riskfritt för dig som är nyfiken att prova Driva Eget Plus. Testa en månad och se själv vad vi skriver, testa våra verktyg och ta del av våra rabatter och förmåner.

Här är länken till att starta igång ditt medlemsskap.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.