Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Är du redo för elbil?

9 februari, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Försäljningen av elbilar skjuter i höjden. Foto: Getty Images

Elbil är dyrt, svårt att ladda, kort räckvidd och få bilmodeller. Argumenten mot el- och laddhybridbilar har varit desamma länge. Men nu börjar de punkteras, undan för undan.

Månad efter månad sätts nya försäljningsrekord för laddbara bilar i Sverige. Bara under september blev de 1 825 fler.

Man kan bara spekulera i varför det händer nu. Diskussioner både i Sverige och flera andra länder om att förbjuda dieseldrivna bilar spelar säkert roll. Dieselbilsförsäljningen rasar nu i Sverige.

Liksom att Volvo i somras gick ut stort och berättade om sin satsning på elbilar. Även om det inte blev det stora miljökliv av Volvo som många hoppats på (det är i första hand så kallade mildhybrider det handlar om). Men man ska inte heller underskatta superentreprenören Elon Musks Teslas betydelse, som gjort elbilen superhet.

LÄS OCKSÅ: Så redovisar du din hållbarhetI en undersökning gjord på uppdrag av elbilsmässan eCar Expo frågade man drygt tusen bilägare vilket drivmedel de helst skulle välja vid nästa bilköp. Resultatet pekar på stort intresse för ebilarna. Elhybridbilen är klart populärast medan den rena elbilen hamnar på andra plats.

De närmsta åren kommer en rad nya laddbara modeller att rullas ut ur fabrikerna.

– Det börjar nu bli en stor bredd i det laddbara utbudet på marknaden, och det kommer att fortsätta växa i snabb takt de kommande åren. Samtidigt är laddinfrastrukturen inne i en expansiv fas, det byggs otroligt mycket just nu, säger Olle Johansson, vd för Power Circle, elkraftsbranschens intresseorganisation.

Så vad är det som händer med själva elbilarna? Jo, batterierna, som dragit upp kostnaderna för elbilar har inte bara blivit billigare utan även bättre. När Volkswagen Budd-E ska möta bilisterna påstås räckvidden vara 600 kilometer, 100 kilometer längre än den uppdaterade versionen av Audi Q7 e-tron, som väntar på att komma ut på marknaden.

Elbilsskeptikerna har tidigare haft dålig räckvidd och få laddstationer som argument för att hålla fast vid bensin- eller dieseldrivna bilar.

Och visst, 3 600 publika laddstationer låter kanske inte så mycket i ett stort land som Sverige. Och att det helt saknas stationer i 90 kommuner är förstås inget att ståta med. Men laddstationerna blir fler och fler, samtidigt som antalet bensinmackar minskar fortsätter minska. Bara de senaste 15 åren har var tredje mack försvunnit. Nu finns det totalt 2 670 i hela landet enligt Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet.

Tittar man på Sverigekartan kan man konstatera att visst, flest elbilar finns kring städerna. Men det är inte enbart ett storstadsfenomen, utan de finns spridda över hela landet. Och när räckvidden generellt blir bättre på batterierna så förbättras marknaden i glesbygd. Med långt till bensinmacken kan det vara ett argument så gott som något att kunna tanka hemma.

Ser man till snittkörningen så låg den förra året på 1 248 mil (en minskning med 90 mil sedan 2008), det vill säga cirka 3,5 mil per dag. Och flest mil per år kör man i Stockholmsområdet. Den här körningen ligger inom det spann där en laddhybridbil kan köra enbart på el.

Ytterligare ett plus för elbilen är att i ett test i auto motor & sports framkom att andrahandsvärdet på en elbil är bättre än på en hybridbil.

När du jämför bilpriser så glöm inte att även räkna på kostnaden för drivmedel. Mellan 1,50 och 2 kronor per mil räknar man med att det kostar att köra en elbil om man laddar den hemma. (Tesla har än så länge gratis laddstationer dessutom.) När detta skrivs kostar bensinen cirka 13,90 kronor per liter.

Vid en snittkörning på 3,5 mil per dag kostar elbilen alltså 6,13 kronor i el medan den vanliga bilen kostar 31,63 kronor i bränsle (räknat på 0,65 l/mil).

40 000 i miljöbilspremie till elbil

  • Supermiljöbilspremien trädde i kraft 2012 och syftar till att gynna försäljningen av de allra renaste bilarna genom en premie på max 40 000 kronor.
  • För att få maxbeloppet krävs att det är en privatperson eller enskild firma som köper bilen och att bilen klarar ett utsläppskrav på 50 gram koldioxid per kilometer blandad körning.
  • För juridiska personer krävs att man har en ren elbil (0 gram koldioxid/km blandad körning). I stället för en fast summa får man premie som motsvarar 35 procent av merkostnaden i jämförelse med en ”vanlig” bil, dock högst 40 000 kronor.
  • För 2017 avsattes 700 miljoner för premien och när detta skrivs återstår 483 miljoner.
  • I regeringens budget för 2018 vill man slopa supermiljöbilspremien och i stället införa en bonus på 60 000 kronor för bilar med nollutsläpp.

Läs mer på: transportstyrelsen.se.

3 typer av elbilar

1. Elbil (BEV)

[caption id="attachment_25839" align="alignright" width="700"] Tesla Winter[/caption]

BEV står för Battery elctric vehicle och syftar på en bil som helt körs på elmotor och som lagrar energin i ett batteri.

Exempel: Tesla Model S, Nissan Leaf

2. Laddhybrid (PHEV)

PHEV står för plug in hybrid electric vehicle. Här kombinerar man en bensin-/dieselmotor med en elmotor. För kortare sträcker räcker elmotorn, men vid längre körsträckor går förbränningsmotorn på när elen är slut. Man kan ladda batteriet med en sladd via elnätet.

Mitsubishi Outlander

Exempel: Mitsubishi Outlander PHEV, Volkswagen Passat GTE, Chevrolet Volt

 

3. Hybridbilar (HEV)

Även här har man en kombination av förbränningsmotor och elmotor som är igång samtidigt under körning. Men du kan inte ladda batteriet själv, utan batteriet laddas av till exempel spillvärme i bilen och bromsenergi, vilket i sin tur kan minska bensinförbrukningen. Här finns flera underkategorier som mildhybrid, lätthybrid och fullhybrid.

Exempel: Ford Mondeo Hybrid 2.0, Yaris Hybrid, Prius

Bubblare. Bränslecellsbilar (FCEV)

Inte en batteribil, utan här tankar man med vätgas, som sedan med hjälp av en bränslecell och syre omvandlas till elektricitet. Än så länge är tankställena få.

Exempel: Hyundai ix35 Fuel Cell och Toyota Mirai


ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.