Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Årets 10 viktigaste lagändringar för dig som är företagare

23 januari, 2017 4 minuters läsning

Foto: Juristen hjälper dig att få koll på årets nya lagar. FOTO: GETTY IMAGES

I samband med årsskiftet trädde flera nya lagar i kraft. Här redogör juristen för tio av dessa som kan vara bra för dig som företagare att känna till.

Från sänkt moms, skatt och viss arbetsgivaravgift, men också sänkt representationsavdrag, till nya regler om allt från upphandling till plastpåsar. Flera nya lagar har precis trätt i kraft som kan påverka dig som driver eget.

[caption id="attachment_22976" align="alignright" width="146"]Johanna Nielsen Johanna Nielsen[/caption]

– Det såklart viktigt att man vet vad som gäller, först då kan man hitta sätt att dra nytta av de lagar och regler som finns, säger Johanna Nielsen, affärsjurist, företagsekonom – och själv småföretagare. Hon driver Virmeda som erbjuder virtuella bolagsjurister, ekonomer och assistenter.

Här nedan listar hon de tio lagförändringar som hon menar är de viktigaste att ha koll på. Och när det handlar om att dra nytta av dem nämner hon som exempel nummer tio på listan, hållbarhetsrapportering. Den rör egentligen bara större företag. Men Johanna menar att den kan vara bra även för mindre bolag att känna till.

– Även om det inte är ett krav på små företag kan det vara en konkurrensfördel om man känner till den och kan anpassa sig efter den och därmed sticka ut och ligga lite i framkant. Kan man som mindre företag vara snabbfotad och berätta att: ”vi gör det här och arbetar aktivt för att driva frågorna framåt” kan det vara positivt.

10 nya lagarna som kan påverka ditt företag:
  1. Växa-stöd för den först anställda
    Ett tillfälligt växa-stöd ska göra det enklare för småföretagare att anställa för första gången. Enskilda näringsidkare som inte har haft någon anställd sedan den 1 januari 2016 och som anställer en person efter den 31 mars 2016, behöver endast betala ålderspensionsavgiften på 10,21 procent på ersättningen till den anställda under de tolv första månaderna, så länge ersättningen inte överstiger 25 000 kr per månad. Övriga arbetsgivaravgifter, allmän löneavgift och särskild löneskatt behöver inte betalas.
  2. Nytt regelverk om upphandling
    Flera lagändringar ska göra det enklare och mer flexibelt med upphandlingar, till exempel genom konkurrenspräglad dialog och innovationspartnerskap. Det blir även obligatoriskt att kommunicera elektroniskt vid upphandlingar. Läs mer på Upphandlingsmyndighetens hemsida.
  3. Skadestånd för konkurrensöverträdelser
    En ny konkurrensskadelag underlättar möjligheterna att få skadestånd för företag och konsumenter som har lidit skada, och ger utrymme för ersättning för utebliven vinst. Läs mer på Konsumentverkets webbsida.
  4. Ändrade regler för representation
    Från och med årsskiftet är kostnader för måltidsrepresentation inte längre avdragsgilla. För momsens del införs det en enhetlig beloppsgräns på 300 kr per person och tillfälle och för inkomstskattens del slopas rätten till avdrag helt. Läs mer här.
  5. Komplettering av RUT-avdraget – nytt Rep-avdrag
    En positiv nyhet för verksamheter som arbetar med reparation och underhåll av vitvaror (till exempel tvättmaskin, kyl, frys och spis) är att RUT-avdraget nu utvidgas till att omfatta även detta (så kallat REP-avdrag). Skattereduktionen har samma subventionsgrad och förutsättningar som RUT-avdrag.
  6. Nya regler kring plastkassar
    Enligt en ny EU-förordning om plastbärkassar ska den som tillhandahåller sådana (till exempel i butik) lämna information till konsumenter om dessas miljöpåverkan, fördelarna med en minskad förbrukning och hur den kan minskas. Tillverkare och importörer av plastbärkassar måste rapportera hur många som tillhandahålls på den svenska marknaden. Läs mer på Naturvårdsverkets hemsida.
  7. Omsättningsgräns för moms
    För att minska den administrativa bördan för mindre verksamheter med liten omsättning införs en omsättningsgräns för moms. Beskattningsbara personer vars omsättning inte överstiger 30 000 kr exklusive moms under innevarande beskattningsår och som inte heller under de två föregående åren har haft högre omsättning behöver inte redovisa eller registrera sig för moms – och har därmed inte heller avdragsrätt för ingående moms.
  8. Sänkt moms på vissa reparationer
    En positiv nyhet för verksamheter som arbetar med reparationer av cyklar, skor, lädervaror, kläder och hushållslinne är att momsen för dessa sänks från 25 procent till 12 procent.
  9. Sänkt reklamskatt
    Skattesatsen för annonser som följer med en allmän nyhetstidning sänks från 3 till 2,5 procent. Skattesatsen för övriga annonser och reklam sänks från 8 till 7,65 procent. Dessutom höjs gränsen för redovisningsskyldighet för reklamskatt för övriga annonser och reklam från 20 000 kronor till 60 000 kronor. Förslaget förväntas innebära att cirka 700 småföretag och idrottsföreningar slipper redovisa och betala reklamskatt.
  10. Krav på hållbarhetsrapportering och mångfaldspolicy inom stora företag
    Företag som uppfyller mer än ett av följande villkor: antalet anställda överstiger 250, företagets balansomslutning uppgår till mer än 175 MSEK eller företagets nettoomsättning uppgår till mer än 350 MSEK, ska göra en hållbarhetsrapport. Den ska innehålla upplysningar om hur företaget arbetar med bland annat miljö, mänskliga rättigheter och motverkande av korruption.
    Stora noterade bolag ska också i sin bolagsstyrningsrapport upplysa om den mångfaldspolicy som tillämpas för styrelsen när det gäller exempelvis ålder, kön och utbildning.
Fakta: Johanna Nielsen är affärsjurist och företagsekonom och driver Virmeda som erbjuder virtuella bolagsjurister, ekonomer och assistenter. I sin blogg ger hon tips kring företagsjuridik.

 

 

 


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.