Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Årets 10 viktigaste lagändringar för dig som är företagare

23 januari, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Juristen hjälper dig att få koll på årets nya lagar. FOTO: GETTY IMAGES

I samband med årsskiftet trädde flera nya lagar i kraft. Här redogör juristen för tio av dessa som kan vara bra för dig som företagare att känna till.

Från sänkt moms, skatt och viss arbetsgivaravgift, men också sänkt representationsavdrag, till nya regler om allt från upphandling till plastpåsar. Flera nya lagar har precis trätt i kraft som kan påverka dig som driver eget.

[caption id="attachment_22976" align="alignright" width="146"]Johanna Nielsen Johanna Nielsen[/caption]

– Det såklart viktigt att man vet vad som gäller, först då kan man hitta sätt att dra nytta av de lagar och regler som finns, säger Johanna Nielsen, affärsjurist, företagsekonom – och själv småföretagare. Hon driver Virmeda som erbjuder virtuella bolagsjurister, ekonomer och assistenter.

Här nedan listar hon de tio lagförändringar som hon menar är de viktigaste att ha koll på. Och när det handlar om att dra nytta av dem nämner hon som exempel nummer tio på listan, hållbarhetsrapportering. Den rör egentligen bara större företag. Men Johanna menar att den kan vara bra även för mindre bolag att känna till.

– Även om det inte är ett krav på små företag kan det vara en konkurrensfördel om man känner till den och kan anpassa sig efter den och därmed sticka ut och ligga lite i framkant. Kan man som mindre företag vara snabbfotad och berätta att: ”vi gör det här och arbetar aktivt för att driva frågorna framåt” kan det vara positivt.

10 nya lagarna som kan påverka ditt företag:
  1. Växa-stöd för den först anställda
    Ett tillfälligt växa-stöd ska göra det enklare för småföretagare att anställa för första gången. Enskilda näringsidkare som inte har haft någon anställd sedan den 1 januari 2016 och som anställer en person efter den 31 mars 2016, behöver endast betala ålderspensionsavgiften på 10,21 procent på ersättningen till den anställda under de tolv första månaderna, så länge ersättningen inte överstiger 25 000 kr per månad. Övriga arbetsgivaravgifter, allmän löneavgift och särskild löneskatt behöver inte betalas.
  2. Nytt regelverk om upphandling
    Flera lagändringar ska göra det enklare och mer flexibelt med upphandlingar, till exempel genom konkurrenspräglad dialog och innovationspartnerskap. Det blir även obligatoriskt att kommunicera elektroniskt vid upphandlingar. Läs mer på Upphandlingsmyndighetens hemsida.
  3. Skadestånd för konkurrensöverträdelser
    En ny konkurrensskadelag underlättar möjligheterna att få skadestånd för företag och konsumenter som har lidit skada, och ger utrymme för ersättning för utebliven vinst. Läs mer på Konsumentverkets webbsida.
  4. Ändrade regler för representation
    Från och med årsskiftet är kostnader för måltidsrepresentation inte längre avdragsgilla. För momsens del införs det en enhetlig beloppsgräns på 300 kr per person och tillfälle och för inkomstskattens del slopas rätten till avdrag helt. Läs mer här.
  5. Komplettering av RUT-avdraget – nytt Rep-avdrag
    En positiv nyhet för verksamheter som arbetar med reparation och underhåll av vitvaror (till exempel tvättmaskin, kyl, frys och spis) är att RUT-avdraget nu utvidgas till att omfatta även detta (så kallat REP-avdrag). Skattereduktionen har samma subventionsgrad och förutsättningar som RUT-avdrag.
  6. Nya regler kring plastkassar
    Enligt en ny EU-förordning om plastbärkassar ska den som tillhandahåller sådana (till exempel i butik) lämna information till konsumenter om dessas miljöpåverkan, fördelarna med en minskad förbrukning och hur den kan minskas. Tillverkare och importörer av plastbärkassar måste rapportera hur många som tillhandahålls på den svenska marknaden. Läs mer på Naturvårdsverkets hemsida.
  7. Omsättningsgräns för moms
    För att minska den administrativa bördan för mindre verksamheter med liten omsättning införs en omsättningsgräns för moms. Beskattningsbara personer vars omsättning inte överstiger 30 000 kr exklusive moms under innevarande beskattningsår och som inte heller under de två föregående åren har haft högre omsättning behöver inte redovisa eller registrera sig för moms – och har därmed inte heller avdragsrätt för ingående moms.
  8. Sänkt moms på vissa reparationer
    En positiv nyhet för verksamheter som arbetar med reparationer av cyklar, skor, lädervaror, kläder och hushållslinne är att momsen för dessa sänks från 25 procent till 12 procent.
  9. Sänkt reklamskatt
    Skattesatsen för annonser som följer med en allmän nyhetstidning sänks från 3 till 2,5 procent. Skattesatsen för övriga annonser och reklam sänks från 8 till 7,65 procent. Dessutom höjs gränsen för redovisningsskyldighet för reklamskatt för övriga annonser och reklam från 20 000 kronor till 60 000 kronor. Förslaget förväntas innebära att cirka 700 småföretag och idrottsföreningar slipper redovisa och betala reklamskatt.
  10. Krav på hållbarhetsrapportering och mångfaldspolicy inom stora företag
    Företag som uppfyller mer än ett av följande villkor: antalet anställda överstiger 250, företagets balansomslutning uppgår till mer än 175 MSEK eller företagets nettoomsättning uppgår till mer än 350 MSEK, ska göra en hållbarhetsrapport. Den ska innehålla upplysningar om hur företaget arbetar med bland annat miljö, mänskliga rättigheter och motverkande av korruption.
    Stora noterade bolag ska också i sin bolagsstyrningsrapport upplysa om den mångfaldspolicy som tillämpas för styrelsen när det gäller exempelvis ålder, kön och utbildning.
Fakta: Johanna Nielsen är affärsjurist och företagsekonom och driver Virmeda som erbjuder virtuella bolagsjurister, ekonomer och assistenter. I sin blogg ger hon tips kring företagsjuridik.

 

 

 


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.