Att tänka, skapa och sälja
Jag har haft hund i 12 år, och av de 12 åren har jag tränat agility i 10 och varit instruktör i 9. Agility är, enkelt beskrivet, hundvärldens variant på hästhoppning. Det handlar om att ta sig runt en bana med hinder på snabbast tid och utan fel. Det går snabbt och marginalerna mellan diskvalificering och ett nollat lopp är ibland väldigt liten. Det är en spännande sport både att utöva och att titta på. Jag har försökt sluta många gånger. Lägga min tid på annat än hundarna, som idag är tre till antalet. Det händer oss alla att man ibland ifrågasätter sina val i livet. Man väger positivt mot negativt. För mig betyder min hobby väldigt mycket. Till och med så mycket att jag så sent som i våras valde att fortsätta efter att ha övervägt att sluta. Jag skaffade hund nummer tre i februari, en valp, och jag började skriva på agilityboken. Den som blev beställd för två år sedan, och ett material som har efterfrågats av flera efter det. Så jag började skissa på vad en sådan här bok kunde tänkas innehålla.
Jag hade aldrig skrivit en bok tidigare. Jag satt där med papper och penna och började skriva ner de önskemål som jag hade hört under de här två åren. Jag hade ett perfekt läge at göra en bra bok då steget att prata med marknaden – användarna – redan var gjort. Och det är inom ett ämne som jag kan väldigt bra. Därmed var några av processens steg redan avklarade; marknadsanalys, research och behovsanalys.
När jag hade skrivit ner några ämnen frågade jag direkt två av mina vänner vad de skulle vilja se i en sådan här bok. Jag ville höra vilka förväntningar de hade. Titeln hade jag faktiskt redan bestämt. Grunden är grunden skulle den heta, för det var just grunderna inom agilityn som jag ville fokusera på. I min marknadsanalys, och till viss del konkurrensanalys, såg jag att det inte fanns något sådant här material på marknaden idag. Det finns mängder av hund- och agilityböcker, men ingen som liknade det jag ville skriva. Det som användarna nu sökte.
Skrivadet började. Skissandet började. Jag ville göra ett pedagogiskt material utan för mycket läsning. Korta texter till varje övning, skiss, och sedan några få sidor med mer läsning. Boken skulle passa ny som erfaren agilityförare eftersom att jag ville inkludera så många som möjligt att kunna använda min bok. För att göra materialet än mer pedagogiskt finns det filmer till några av övningarna att hitta på min hemsida.
Parallellt med skrivandet var det dags att bestämma format och bindning. Hur skulle boken användas? När, och av vem? Kriterierna för min bok var att den skulle rymmas i träningsväskan. Vara i kraftigt papper samt ha en bindning som gjorde det enkelt att använda boken utan att den till exempel slår ihop. Resultatet blev en stående A5 med kraftigt papper på inlaga och omslag. Jag valde även att laminera omslaget för att göra det extra tåligt. Bindningen blev en spiralbindning, eller wirebindning som det också kallas, som dels ger känslan av ett träningsblock, dels underlättar användningen betydligt. Antalet sidor begränsades till 96 + 4 (96 + omslag). Beroende på hur boken trycks kan man med fördel anpassa antalet sidor efter hur många sidor som får plats på ett ark. Först hade jag tänkt ca 80 sidor, men när det inte blev någon skillnad i pris om jag valde 96 var valet enkelt. Det första upplagan bestämdes bli 1000 exemplar.
Jag har fördelen att jag både kan skriva, redigera bilder samt layouta ett sådant här material. Det gjorde processen enkel ur det perspektivet. Men det är fortfarande mycket att lära. När väl boken var färdig och jag hade fått offert från tryckeriet och allt skulle gå iväg återstod att fixa ISBN-nummer samt streckkod. Samtidigt hörde ett lokalt företag av sig och frågade om jag ville släppa boken via deras nystartade förlag. Jag hade tänkt släppa boken utan förlag (det finns både för- och nackdelar), men valde att tacka ja och fick därmed hjälp med de här bitarna. Det är inget avancerat egentligen, men skönt att slippa tänka på där och då. Ett samarbete med ett förlag ger även möjligheten att sälja boken via Bokrondellen, där alla fysiska och nätbaserade butiker kan hitta din bok.

Oj, så mycket text det blev. Det finns så mycket att skriva om det här. Jag vill rekommendera dig att våga skriva en bok. Våga fundera på det i alla fall. Det är inte så läskigt som det kanske först verkar. Just nu arbetar jag på min andra bok, som förhoppningsvis hinner komma ut lagom till jul. Den här boken handlar om hundträning för barn och ungdomar. Den här gången samarbetar jag både med en illustratör och en fotograf, vilket gör processen mera spännande och utvecklande. Samtidigt planerar jag den andra upplagan av agilityboken, men avvaktar beskedet från butikerna först för att veta hur många jag ska låta trycka den här gången.