Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Att tänka, skapa och sälja

27 oktober, 2014 6 minuters läsning
För två år sen fick jag frågan om att skriva en bok. Mina kursdeltagare uttryckte frustration över att det var så svårt att komma på vad man ska träna och hur man ska träna det. Någonting som jag själv har lätt för. Men där och då kändes inte en agilitybok aktuell. Visst ville jag skriva en bok, men jag ville skriva en roman. Inte en träningsbok för agility.

Jag har haft hund i 12 år, och av de 12 åren har jag tränat agility i 10 och varit instruktör i 9. Agility är, enkelt beskrivet, hundvärldens variant på hästhoppning. Det handlar om att ta sig runt en bana med hinder på snabbast tid och utan fel. Det går snabbt och marginalerna mellan diskvalificering och ett nollat lopp är ibland väldigt liten. Det är en spännande sport både att utöva och att titta på. Jag har försökt sluta många gånger. Lägga min tid på annat än hundarna, som idag är tre till antalet. Det händer oss alla att man ibland ifrågasätter sina val i livet. Man väger positivt mot negativt. För mig betyder min hobby väldigt mycket. Till och med så mycket att jag så sent som i våras valde att fortsätta efter att ha övervägt att sluta. Jag skaffade hund nummer tre i februari, en valp, och jag började skriva på agilityboken. Den som blev beställd för två år sedan, och ett material som har efterfrågats av flera efter det. Så jag började skissa på vad en sådan här bok kunde tänkas innehålla.

Jag hade aldrig skrivit en bok tidigare. Jag satt där med papper och penna och började skriva ner de önskemål som jag hade hört under de här två åren. Jag hade ett perfekt läge at göra en bra bok då steget att prata med marknaden – användarna – redan var gjort. Och det är inom ett ämne som jag kan väldigt bra. Därmed var några av processens steg redan avklarade; marknadsanalys, research och behovsanalys.

När jag hade skrivit ner några ämnen frågade jag direkt två av mina vänner vad de skulle vilja se i en sådan här bok. Jag ville höra vilka förväntningar de hade. Titeln hade jag faktiskt redan bestämt. Grunden är grunden skulle den heta, för det var just grunderna inom agilityn som jag ville fokusera på. I min marknadsanalys, och till viss del konkurrensanalys, såg jag att det inte fanns något sådant här material på marknaden idag. Det finns mängder av hund- och agilityböcker, men ingen som liknade det jag ville skriva. Det som användarna nu sökte.

Skrivadet började. Skissandet började. Jag ville göra ett pedagogiskt material utan för mycket läsning. Korta texter till varje övning, skiss, och sedan några få sidor med mer läsning. Boken skulle passa ny som erfaren agilityförare eftersom att jag ville inkludera så många som möjligt att kunna använda min bok. För att göra materialet än mer pedagogiskt finns det filmer till några av övningarna att hitta på min hemsida.

Parallellt med skrivandet var det dags att bestämma format och bindning. Hur skulle boken användas? När, och av vem? Kriterierna för min bok var att den skulle rymmas i träningsväskan. Vara i kraftigt papper samt ha en bindning som gjorde det enkelt att använda boken utan att den till exempel slår ihop. Resultatet blev en stående A5 med kraftigt papper på inlaga och omslag. Jag valde även att laminera omslaget för att göra det extra tåligt. Bindningen blev en spiralbindning, eller wirebindning som det också kallas, som dels ger känslan av ett träningsblock, dels underlättar användningen betydligt. Antalet sidor begränsades till 96 + 4 (96 + omslag). Beroende på hur boken trycks kan man med fördel anpassa antalet sidor efter hur många sidor som får plats på ett ark. Först hade jag tänkt ca 80 sidor, men när det inte blev någon skillnad i pris om jag valde 96 var valet enkelt. Det första upplagan bestämdes bli 1000 exemplar.

Jag har fördelen att jag både kan skriva, redigera bilder samt layouta ett sådant här material. Det gjorde processen enkel ur det perspektivet. Men det är fortfarande mycket att lära. När väl boken var färdig och jag hade fått offert från tryckeriet och allt skulle gå iväg återstod att fixa ISBN-nummer samt streckkod. Samtidigt hörde ett lokalt företag av sig och frågade om jag ville släppa boken via deras nystartade förlag. Jag hade tänkt släppa boken utan förlag (det finns både för- och nackdelar), men valde att tacka ja och fick därmed hjälp med de här bitarna. Det är inget avancerat egentligen, men skönt att slippa tänka på där och då. Ett samarbete med ett förlag ger även möjligheten att sälja boken via Bokrondellen, där alla fysiska och nätbaserade butiker kan hitta din bok.

Produktbild lienNär boken lämnades till tryck och vi hade fått ett leveransdatum började jag sälja boken. Jag kontaktade ett företag med webbutik och ett populärt varumärke inom hundvärlden, och de var mycket positiva och ville ta in 300 exemplar. En riktigt skön start på försäljningen! Jag gick ut i sociala medier och marknadsförde boken med möjligheten att förbeställa den till rabatterat pris (20 kr).  Under den perioden såldes ungefär 100 exemplar. De första böckerna levererades i börja av juni i år, och under hela sommaren hade jag försäljning via min hemsida och via det här företaget. Vi sålde riktigt bra, men trots det hade jag målet att hitta fler återförsäljare. Ett jobb som under sommartid inte var helt enkelt… De stora kedjorna gick inte att få tag i då, men väl några mindre företag. Nu hade jag sålt flera lådor varav några på kommission, vilket innebär att företaget lagerhåller ett antal böcker och bara betalar för det antalet de har sålt. Jag brukar göra en avstämning den 28:e varje månad. Man får vara beredd på att anpassa sig efter företaget. Allra helst vill jag förstås sälja böckerna lådvis, men det är inte alla butiker som vågar ta in, i mitt fall, 29 böcker. Någon har köpt 10. Ett annat företag 15, och ett annat företag köpte 3 lådor på en gång. Var flexibel och anpassa erbjudandet till det företag som du har framför dig, men var noga med att inte ge bort böckerna! Jag har tackat nej till några företag som prutade för mycket.  Idag har jag bara några få lådor kvar i lager, sen är den första upplagan slut. Och nu i oktober får jag besked om två av de största butikskedjorna vill köpa in min bok.

Oj, så mycket text det blev. Det finns så mycket att skriva om det här. Jag vill rekommendera dig att våga skriva en bok. Våga fundera på det i alla fall. Det är inte så läskigt som det kanske först verkar. Just nu arbetar jag på min andra bok, som förhoppningsvis hinner komma ut lagom till jul. Den här boken handlar om hundträning för barn och ungdomar. Den här gången samarbetar jag både med en illustratör och en fotograf, vilket gör processen mera spännande och utvecklande. Samtidigt planerar jag den andra upplagan av agilityboken, men avvaktar beskedet från butikerna först för att veta hur många jag ska låta trycka den här gången.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Ekonomi & Skatt

Gör tvärtom – och spara 30-50 % av företagets kostnader!

Genom små, enkla knep kan du spara stora pengar och massor med tid. Vi gissar att fyra smarta förhållningssätt kan minska företagets löpande kostnader med 30-50 % per år. Vill du också prova?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 12 maj, 2025 3 minuters läsning
Göra tvärtom

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.