Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Ekonomi & Skatt

Automatisera företagets bokföring och spar tid – här är checklistan

Sponsrad artikel 4 februari, 2022 5 minuters läsning
Automatisera företagets bokföring

Smarta företagare väljer att automatisera företagets bokföring och spara många sköna timmar i veckan. I den här guiden får du en checklista för att automatisera företagets bokföring och ekonomi.

Ditt jobb som företagare är att utveckla företaget och era produkter eller tjänster. Och såklart att marknadsföra och sälja dem. Därför ska du lägga så lite tid som möjligt på företagets administration – till och med automatisera stora delar av den.

Av just den anledningen vill vi visa dig hur du kan automatisera företagets bokföring, och i den här checklistan lär vi dig bland annat:

  • Hur ett smart bokföringsprogram kan bokföra automatiskt
  • Hur du kopplar ihop ditt bokföringsprogram med banken och får automatiska avstämningar
  • Hur du bäst hanterar kundfakturor och påminnelser
  • Hur du ser till att aldrig få en påminnelse
  • Hur du fotar kvitton direkt och bokför dem automatiskt

Innan vi börjar: Psst! Är du nystartad? För att du ska få bästa starten får du halva priset när du väljer Visma Spcs mest köpta program för bokföring och fakturering.

Tips!Ta del av specialerbjudandet här

Passa också på att se avsnittet i StartUp-resan där Visma Spcs digitaliseringsexpert Helene Struthers ger sina 11 bästa tips om automatiserad bokföring. Du ser avsnittet här.

Välj ett smart bokföringsprogram

Valet av bokföringsprogram kan avgöra hur mycket av företagets ekonomi du kan automatisera. Det är fullt möjligt att skapa en självkörande ekonomiprocess där du som användare bara behöver göra minimal handpåläggning och hantera avvikelser.

Tänk så här när du väljer bokföringsprogram.

  • Det ska vara molnbaserat och ha en smart app som gör att du kommer åt uppgifterna direkt i mobilen. Smarta företagare har direkt tillgång till företagets ekonomi i fickan.
  • Det ska hela tiden uppdateras med de senaste reglerna och lagarna
  • Det ska finnas många, smarta funktioner som du lätt kan lägga till när företaget växer
  • Det ska finnas inbyggda funktioner för automatisering av betalning av leverantörsfakturor och kundfakturor
  • Det ska finnas kopplingar med alla de vanliga bankerna
  • Det ska finnas appar för exempelvis kvittohantering och tidrapportering
  • OBS! Var noga med att programmet följer de lagar och regler som finns, och att det tryggt sparar dina bokföringsunderlag så länge lagen kräver. Tänk på att du måste välja ett svenskt moln för dina underlag, vilket exempelvis Visma Spcs program gör automatiskt.

Tips! Läs Vismas stora bokföringsguide här.

Steg 2: Automatisera företagets bokföring med en smart process

Smarta företag gör ingenting i onödan. Ett vasst bokföringsprogram ger dig ordning och reda direkt, och de smarta funktionerna gör att bokföringsprocessen blir automatiserad per automatik.

Så här kan en automatiserad och smart bokföringsprocess se ut – och du ställer in den direkt i programmet!

  1. Välj ett digitalt leveranssätt när du ska skicka kundfakturor, undvik snigelpost och pappersutskrifter. Och ta hjälp med påminnelsehanteringen, oftast finns professionella och billiga påminnelse- och inkassotjänster inbyggda i programmet.
  2. Har du fakturor som ser likadana ut varje månad, kan du enkelt ställa in månadsfakturering och systemet sköter allt.
  3. Låt dina leverantörer skicka fakturor rakt in i ditt system, så slipper du många onödiga moment och kan både bokföra och betala fakturan i ett enda moment.
  4. Programmet föreslår automatiskt hur en viss händelse ska bokföras.
  5. Med en smart bankkoppling känner programmet av när en betalning gjorts på banken, och bokför automatiskt händelsen.
  6. Kvitton fotar du direkt med kvittoappen. Alla uppgifter tolkas av och du får hjälp att bokföra händelsen på rätt sätt.
  7. Använd påminnelse-funktionerna i bokföringsprogrammet för att aldrig missa en uppgift. Till exempel kan du undvika försenade betalningar genom att det smarta programmet påminner dig om något förfaller.

Med rätt bokföringsprogram och en smart bokföringsprocess kan du snabbt spara många timmar i veckan, och din bokföring sparas korrekt.

Tips!Här kan du gå en kostnadsfri bokföringskurs.

Scanna kvitton och fakturor direkt med mobilen

En av de smartaste funktionerna i ett bra bokföringsprogram är att du kan scanna dina kvitton och fakturor direkt med appen i mobilen. Det innebär att:

  • Du får automatisk tolkning i bokföringsprogrammet och slipper knappa in något manuellt.
  • Du får en digital kopia av underlaget sparad i ditt bokföringsprogram.
  • Du kan enkelt samarbeta med din redovisningsbyrå, om du inte vill sköta bokföringen själv.

Tips!7 steg till automatiserad kvittohantering – läs guiden här.

Ta hjälp med företagets bokföring

Ingen företagare lyckas utan att ta hjälp – och det finns stora fördelar i att ta experthjälp för att automatisera företagets bokföring. Här är några sätt att få hjälp utan att det kostar dig speciellt mycket.

Använd supporten hos ditt bokföringsprogram

Hos seriösa bokföringsprogram finns ofta en gratis support som kan svara på dina vanligaste frågor om ditt bokföringsprogram.

Få hjälp på Visma Spcs Forum

Hos Visma Spcs finns ett stort forum med svar på nästan allt du kan behöva veta om bokföring. Du kan alltid läsa innehållet men om du använder Visma Spcs program kan du dessutom ställa frågor och få svar på just dem.

Tips! Upptäck Visma Spcs Forum här.

Anlita en redovisningsbyrå

Om du vill lägga ut delar eller hela företagets bokföring kan det vara smart att anlita en redovisningsbyrå. Kanske vill du sköta kundfakturering och attestering själv, medan redovisningsbyrån sköter resten? Ni kan enkelt jobba i samma program så länge det är molnbaserat – till exempel med Visma eEkonomi.

Se till att redovisningsbyrån du väljer är seriös, van vid ditt bokföringsprogram och att du får ett tydligt pris.

Tips!Är du redan igång med ditt företag? Prova bokföringsprogrammet Visma eEkonomi kostnadsfritt här.

Om Visma Spcs
Vardagen ska vara enkel och trygg. Med digitala lösningar och smidiga program får du hjälp, så att ditt företags administration blir både säker, automatisk och mer lönsam. Visma Spcs gör allt för att du ska kunna fokusera på det du gör bäst – driva företaget framåt. I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.



Driva Eget väljer Co-Member – för ökat engagemang och framtidssäkrad tillväxt

Driva Eget har valt att satsa på den svenska plattformen Co-Member för att ta nästa kliv i vår digitala utveckling. Med Co-Member får vi en kraftfull och skalbar lösning som kombinerar publiceringsverktyg, community-funktioner, betalvägg och AI-baserade verktyg – allt i ett.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 22 april, 2025 2 minuters läsning
Co-Member

Foto: Co-Member

Ett naturligt steg i vår tillväxtresa

Vi på Driva Eget har under många år inspirerat och stöttat tusentals småföretagare i Sverige – från den första idén till att bygga ett hållbart företag och ett liv man älskar. För att kunna fortsätta vara en relevant och värdefull resurs även i en snabbt föränderlig medievärld behövs inte bara rätt innehåll – utan också rätt plattform.

– Vi valde Co-Member eftersom det ger oss möjligheten att samla hela vår digitala närvaro i ett system – samtidigt som det är anpassat för de behov som moderna medier har idag och imorgon. Det här är ett stort lyft för oss och för våra läsare, säger Gustaf Oscarson VD för Driva Eget.

Varför Co-Member?

Co-Member är en svenskutvecklad plattform skapad för medier och community-baserade varumärken. Den hjälper redaktioner att:

  • Skapa och publicera innehåll snabbt och effektivt
  • Bygga starkare relationer med läsarna genom community-funktioner
  • Öka intäkterna med smidiga lösningar för annonser, prenumerationer och betalväggar
  • Få tillgång till smarta verktyg för engagemang, SEO och AI-stöd
  • Skala upp utan att tekniken sätter stopp

Plattformen driftas på svenska servrar, är GDPR-säkrad och alltid uppdaterad med ny funktionalitet – utan att kräva tunga interna resurser.

Vad betyder det för dig som läsare?

Den nya versionen av Driva Eget som lanserades under februari 2025 innebär en snabbare, enklare och mer engagerande upplevelse – både för dig som är ny i din företagarresa och för dig som vill växla upp.

Du kommer kunna spara artiklar, följa ämnen, ta del av exklusivt innehåll, och mycket mer. Framöver lanserar vi fler tjänster för dig som har Driva Eget Plus  – alltid med småföretagarens behov i fokus.

– Vår vision är att vara den bästa platsen för människor som bygger sitt drömföretag och sitt drömliv. Tillsammans med Co-Member kan vi skapa en digital plattform som stödjer den resan – varje dag, avslutar Gustaf.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.