Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Bättre flyt gör dig mer produktiv

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 21 augusti, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Det är roligare att jobba när allt funkar som det ska. Krånglade IT, telefoni och skrivare stjäl både tid och arbetsglädje. Med fungerande teknik från ITS Nordic får du bättre flyt.

I problemfyllda relationer ger man till slut upp och skiljer sig. Det gäller mellan partners, mellan vänner och det gäller också på din arbetsplats. Därför är arbetsmiljö och kollegor viktigare faktorer än till exempel hög lön för att känna motivation och glädje på jobbet. I en problemfri tillvaro aktiveras de signalsubstanser som ger upphov till positiva känslor och som motiverar oss till att bry oss om och hjälpa andra. Det betyder att personalen på ett företag motiveras mer av inre drivkrafter, känslan av att bidra, av delaktighet och av att hitta ett bra flyt, än av yttre motivation.

ITSFLYT_entreprenörslogik_980x240

För att skapa en arbetsmiljö där allt flyter på finns det några konkreta tips:
  • Tillåt dig att distraheras ibland
    Visste du att din hjärna är utformad för att bli distraherad? Det är en kvarleva från våra förhistoriska förfäder: För att överleva måste de kunna släppa fokus från bärbusken om en sabeltandad tiger kommer krypande. Hjärnan har helt enkelt anpassat sig till att kunna fokusera på förändringar i vår omgivning. Men det är skillnad på positiva och negativa distraktioner.
  • Stäng av meddelandeljuden
    På en arbetsplats finns flera källor till distraktion. Även om vi älskar och uppskattar allt som datorer och smartphones kan göra för oss, så kan de också hindra vårt fokus och vår produktivitet. Det är därför smart att stänga av störande funktioner som meddelandeljud, notiser och popup-fönster.
  • Enkla uppgifter ger hjärnan en paus
    Men det gäller att inte låta sinnet glida iväg helt och hållet. Håll hjärnan alert genom att engagera dig i en enkel uppgift, som att städa skrivbordet eller göra lunch, efter att ha fokuserat på ett svårt problem. Det ger din hjärna den paus den behöver för att lösa problemet på ett effektivt sätt.
  • Så formar du en arbetsplats med flyt
    Genom att ta hänsyn till ljud, ljus och föremål omkring dig kan du själv skapa rum för flyt på din arbetsplats. Ljud kan fungera på olika sätt beroende på hur vår arbetsmiljö ser ut. Många av oss behöver total tystnad när vi arbetar, medan andra vill ha musik som ser till att de håller tempot uppe. Gemensamt är dock att vi gärna väljer vår ljudbild själva och det viktigaste är att skapa en arbetsmiljö som kan anpassas efter individen.
  • Ljus
    Vissa typer av ljus kan öka produktiviteten. Både blått och vitt ljus hjälper oss att fokusera och att motverka mental trötthet. I en brittisk studie ljussattes två identiska arbetsytor med olika ljus: en med vitt och en med blåvitt. Människorna som jobbade i blåvitt ljus rapporterade förbättrad koncentration i högre utsträckning än de andra.
  • Föremål
    Om du inte kan styra över ljudnivån eller ljussättningen, så finns det ytterligare en faktor som du själv kan påverka, och det är röran. Allt på skrivbordet (det gäller det fysiska såväl som det digitala) kämpar om din uppmärksamhet och minskar därmed ditt fokus på jobbet. Rensa i röran och känn skillnaden!
  • Kollegornas inverkan
    Vi är mer kreativa, och får därigenom bättre flyt, när vår omgivning är inspirerande. Det innebär att även arbetskamrater och den sociala och kulturella kontexten spelar in. Därför är det viktigt att ha “rätt person på rätt plats”. Kreativa personer kommer till exempel mer till sin rätt tillsammans med andra kreativa personer, medan till exempel den som är mer strukturerad får mest utbyte av att jobba med likasinnade.
  • Bättre flyt gör dig mera produktiv!
    Flyt är viktigare än man tror. Det hjälper oss att hålla motivationen uppe och gör så att vi presterar bättre. ITS Nordic levererar smarta IT-, telekom- och utskriftslösningar till alla typer av småföretagare. De bygger på den senaste tekniken och på insikten att flyt är bland det viktigaste vi kan ge till våra kunder. De som jobbar med ITS Nordic ska alltid kunna jobba, maila, surfa, skriva ut och kopiera, utan störningar och avbrott.

Behöver ni bättre flyt på jobbet? Boka ett flyt-test med ITS!

Är du en av dem som uppskattar musik under arbetet så vill vi också tipsa om ITS flyt-listor på Spotify, som du hittar här.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.