Bio fylldes för inspiration och snabbdating


Driva Egets chefredaktör Anders Andersson slog direkt an tonen. Och det handlar i grunden om att sälja mer. Därför kom Elaine Bergqvists råd väl till pass, det vill säga hur du kommunicerar för att få potentiella köpare att lyssna.

- Tänk igenom, vad är det den du möter tittar på. Det är minst lika viktigt att tänka på hur du säger det du ska säga som vad du säger, förklarade hon och talade såväl om dialekter, kläder, kroppsspråk och generationsord.
Alla i publiken fick prova olika röstlägen, betoningar och att skratta i slutet av en mening. Självklart men ändå svårt när man är nervös som i en säljsituation.
Elaine bjöd på sig själv och berättade om situationer hon hamnat i till exempel i mötet med förre statsministern Göran Persson. Han är också nervös innan han ska tala visade det sig. "ar alltid nervös men aldrig rädd" förklarade han för Elaine.

Vad är det viktigaste för att locka dig? Anders Andersson ställde frågan på scenen:
- Det måste vara en genomförare. I Draknästet såg jag många geniala idéer men det måste vara rätt person som verkligen är övertygad. Sedan måste riskkapitalisten också ha en roll, kunna tillföra något förutom pengar.
Har du något konkret råd till småföretagarna som lyssnar här idag?
- Du behöver inte försöka vinna världen direkt. Många tänker så och gör saker för snabbt. Utveckling tar tid.
Max Söderpalm tog åhörarna tillbaka till den nära verkligheten och att sälja. Som säljcoach brinner han för hantverket att sälja:
- Du måste bestämma ett mål och ha fokus på det hela tiden. Jämför med idrottarna, tror ni att Silver-Gustaf skulle fått silver i Peking om han inte bestämt sig för att ta medalj? Och tänk positivt, jag vet att alla säger det, men om du inte gör det hur ska du då kunna argumentera för att sälja, sa Max och talade också om hur viktigt det är att undvika gnäll, som lätt blir destruktivt så det går ännu sämre.
Max gav alla i hemläxa att ta fram ett mål för hösten och utvärdera det kvällen före julafton. När målet är klart ska du göra en plan för hur du ska nå dit och gör sedan så.

- Jag har ett verktyg som du kan använda om du vill leva ett mer kreativt liv, få mer gjort och må bättre. Tänk igenom var du får de bästa idéerna, vilket inte brukar vara på jobbet, och försök att jobba mer där. Jag kallar det för Härarbeta, oavsett om det är på en ö i Söderhavet eller i en stuga någonstans i Sverige.



- Vi är här för att få reda på mer om företagandet och bli inspirerade. Och det blir vi. Just nu vill jag veta mer om franchising, sa Iren Abrami, som driver en sushirestaurang i Uppsala och än inte läst artikeln i detta ämne isenaste Driva Eget. Hon träffade designen Armanin Gaprelare.