Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Nyheter

Blåst på onlineköpet – blev en ny startup

Yasemin Bayramoglu 22 maj, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 8 minuters läsning
wilhelm schenning

Det räcker inte med en bra idé. Man måste ha en lösning på ett verkligt problem, som andra känner igen sig i.
Det menar Wilhelm Schenning, vars startup Woilà kom till när han känt sig blåst på pengar efter onlineköp.

Vi är nog ganska många som köpt något för att kort därpå upptäcka att priset satts ned. Vi känner oss lite blåsta och försöker glömma och gå vidare.

LÄS OCKSÅ: WILHELMS 6 TIPS NÄR DU SKA STARTA EN STARTUP

Studenten Wilhelm Schenning, däremot, han glömde inte. När han i slutet av 2016 upptäckte att priset på skjortan han köpt just hade sänkts med flera hundra kronor ringde han i stället upp kundtjänsten och bad om att få tillbaka mellanskillnaden.

– Jag var student och varje krona var enormt värdefull. Först blev jag arg på mig själv och tänkte ”varför väntade jag inte lite”, men sedan insåg jag att jag inte kommer att veta när de sätter ner priset, så jag tänkte att jag står på mig och ser vad som händer. Då fick jag svaret ”vi har krediterat mellanskillnaden tillbaka till ditt konto”!

Många har redan prisgarantier

Det Wilhelm inte visste då var att många e-handelsbolag har
olika typer av prisgarantier. Så det går att göra precis som han gjorde. Det är
bara det att få känner till det – och ännu färre orkar hålla koll på
prisförändringar.

Wilhelm, som vuxit upp med Shark Tank och Dragons Den på tv, och som länge drömt om att bli entreprenör, såg plötsligt sin affärsidé. Han kontaktade en kompis från studietiden, Carl Enbom, för att kolla om han kände igen sig i problematiken.

– Vi tog en öl och snackade. Han kände igen sig i att man har bra koll före köpet tack vare prisjämförelsesajterna, men inte efter köpet. Vi bestämde oss för att testa det här på fler butiker. Om det bara var en butik som betalade tillbaka skulle det inte vara en affär att skala på.

Sagt och gjort. Wilhelm och Carl började beställa alla möjliga produkter. Babyprylar, vuxenkläder, elektronik. Fast först hade de kollat att det faktiskt fanns ett billigare pris på marknaden, så att det fanns en mellanskillnad att faktiskt be om.

Vi såg att de flesta butiker väljer att betala tillbaka mellanskillnaden i stället för att jag ska returnera varan och få en dålig kundupplevelse.

– Vi beställde 10–20 paket varje vecka. Jag hade en mindre lagerlokal hemma och personalen på Postnord började titta konstigt på mig. Jag hämtade ut tio paket, sedan lämnade jag tillbaka tio paket, för jag hade ju inte råd att köpa en massa dyra grejor. Då fick vi en bra känsla för vad som funkar på marknaden och vi såg att de flesta butiker väljer att betala tillbaka mellanskillnaden i stället för att jag ska returnera varan och få en dålig kundupplevelse.

Släkt och vänner fick testa

Just vid köp online är tryggheten för köparen extra stark
tack vare distansköplagen. Wilhelm behövde alltså inte ta några risker för att
göra sin marknadsanalys.

Nästa steg blev att testa tjänsten på andra. För det behövde
de en enkel testmiljö – och webbutvecklare. Rickard Bergeling och Jonas
Friman fanns också inom kompiskretsen och kom in och hjälpte till att bygga en
testsajt.

Sedan kopplades släkt och vänner in som testkonsumenter.
Wilhelm och gänget insåg snart att det skulle kunna fungera, förutsatt att
någon kunde utveckla tjänsten fullt ut. För dittills hade Wilhelm själv suttit
och googlat fram prissänkningar på produkterna som föräldrar och kusiner köpt.

Tanken var att bygga ett system där kunden registrerar sig på deras sajt, sedan skulle man skapa en robot som känner av när kunden får ett kvitto från en e-handel i mejlboxen. Roboten börjar då automatiskt känna av priserna på marknaden. Hittar man ett lägre pris går ett mejl till butiken där kunden handlat och man ber om mellanskillnaden tillbaka.

– Vi ville få upp trycket i tjänsten, vi ville få 50 000 användare, 100 000. Då kontaktade vi Almi och sökte innovationsbidrag och innovationslån. Vi ville bygga tjänsten snabbare än vi hade kapacitet för.

Fick lån från Almi

På Almi förstod man först inte pitchen. Wilhelm bad att få komma dit och berätta. Då satt pitchen perfekt och de fick sitt lån. Nu kunde man ta hjälp av fler webbutvecklare. Detta var 2017. Men det skulle dröja till april 2018 innan tjänsten var igång.

– Jag är en tidsfascist när det gäller att komma i tid till möten, men en tidsoptimist i projekt. En bra regel som jag lärt mig under den här resan är att när du ska starta ett projekt som vårt så räkna på tiden – och räkna sedan med faktor två. Då får du ungefär den tid det faktiskt kommer att ta.

Woilà
Första tiden har Woilà haft kontoret på SUP46.

Den lärdomen gav fler lärdomar som: skriv en tydlig tidplan
och sätt en deadline. Om ni inte klarar deadline – utvärdera varför. Allt för
att bli bättre till nästa gång.

Alla företagare pratar om hinder som måste övervinnas. Ingen klarar sig undan hindren.

– Hela resan har varit ett enda stort hinder i så fall, säger W och skrattar. Men det är ju alltid det här att man får försöka lära sig och testa olika vägar att gå.

Satsade på vattentäta avtal

Pengabristen var förstås det kanske största hindret. När väl pengarna kom från Almi fick man möjlighet att utveckla tjänsten. Men man valde också att lägga en slant på att titta på juridiken kring företaget.

– Vi fick rådet att skriva ett aktieägaravtal men också sätta användarvillkor och privacy policy. Nu med GDPR är det enormt viktigt att ha den typen av skydd när man väl lanserar något, så att man har ett vattentätt skydd för sig själv.

Man ska inte försöka göra allt själv om man ska bygga ett bolag som ska göra större skillnad.

Nu är de alltså fyra medgrundare i företaget. Fyra viljor som ska samsas om strategi, arbetstakt och mål. Wilhelm menar att om det är något han gjort bra så är det att han tidigt insåg att han inte skulle klara allt själv. Han byggde tidigt ett team med personer som kompletterade hans egen kompetens.

– Ett misstag som jag tror att många gör är att man ägnar tid åt en massa olika saker i stället för att fokusera på det man själv är bäst på. Man ska inte försöka göra allt själv om man ska bygga ett bolag som ska göra större skillnad.

I början av 2018 tog Woilà in sin första investering från
affärsänglar, närmare bestämt från tre stycken. Då kunde alla fyra delägarna
äntligen börja jobba heltid i bolaget. I april kunde man äntligen lansera
tjänsten brett och börja trycka på med marknadsföring för att inte bara förlita
sig på word of mouth.

Växer snabbt nu

Då, äntligen, kom den första kunden som inte var en mamma, flickvän eller kompis kompis.

– Att upptäcka att ”den här personen känner jag inte igen, vem är det?” – det var skithäftigt! Riktigt stort, säger Wilhelm glatt.

Målet är att ha 50 000 registrerade användare före sommaren. När vi ses är det är det tid kvar och de ser ut att nå målet utan problem.

– Nu växer det något enormt. Det är jättekul. Och nyligen fick vi vår senaste finansiering så att vi kan växa ännu mer.

Att ta in kapital eller inte är en fin avvägning. Vad är värt att avstå för att nå målet? Än så länge är grundarna majoritetsägare.

– Det är alltid en intressant fråga – behöver vi finansiering för att fortsätta företaget? En del säger nej och att man vill bootstrappa, alltså försörja sig på de intäkterna man skapar. Men då gäller det att sätta intäkter direkt och ha en så stor kritisk massa att man kan betala löner direkt för att kunna leva på det. Där vi befann oss hade vi inte möjligheter att ta ut det vi behövde för att kunna leva på det om vi skulle kunna göra det på heltid. Och vi ville jobba heltid för att kunna springa så snabbt som möjligt, säger Wilhelm.

Bra stöd av sina finansiärer

De funderade också på vilken typ av finansiärer de ville ha med sig. Sådana som bara petar in kapital och väntar på avkastningen eller så kallade smarta pengar – alltså finansiärer som är mer delaktiga.

– För oss var det självklart att vi ville ta in investerare som kom in med sina kontaktnät och sin kunskap och som kunde vägleda oss i situationer där vi själva inte hade erfarenheten.

Han medger att han var lite rädd för att investerarna skulle ha bråttom med att få tillbaka sina pengar.

– Men de har varit tydliga med att de vill att vi ska bygga en så bra produkt som möjligt, för har man bara en bra produkt kan man alltid skruva på affärsmodellen senare för att tjäna pengar. Så fokus har varit att bygga en så bra och konsumentvänlig produkt att det alltid finns ett behov av den.

Att det kommer konkurrenter är Wilhelm övertygad om. Men han låter inte särskilt bekymrad.

– Vi har byggt tjänsten så att det blir ganska höga barriärer för konkurrenter att komma ikapp och så har vi har skapat en bra relation med många stora nätbutiker.

Han låter nöjd.
– Mycket nöjd!

LYSSNA på hela samtalet här.



ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. LånAlmi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi InvestRiskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. VerifieringsmedelHar du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.