Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Nyheter

Blåst på onlineköpet – blev en ny startup

Yasemin Bayramoglu 22 maj, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 8 minuters läsning
wilhelm schenning

Det räcker inte med en bra idé. Man måste ha en lösning på ett verkligt problem, som andra känner igen sig i.
Det menar Wilhelm Schenning, vars startup Woilà kom till när han känt sig blåst på pengar efter onlineköp.

Vi är nog ganska många som köpt något för att kort därpå upptäcka att priset satts ned. Vi känner oss lite blåsta och försöker glömma och gå vidare.

LÄS OCKSÅ: WILHELMS 6 TIPS NÄR DU SKA STARTA EN STARTUP

Studenten Wilhelm Schenning, däremot, han glömde inte. När han i slutet av 2016 upptäckte att priset på skjortan han köpt just hade sänkts med flera hundra kronor ringde han i stället upp kundtjänsten och bad om att få tillbaka mellanskillnaden.

– Jag var student och varje krona var enormt värdefull. Först blev jag arg på mig själv och tänkte ”varför väntade jag inte lite”, men sedan insåg jag att jag inte kommer att veta när de sätter ner priset, så jag tänkte att jag står på mig och ser vad som händer. Då fick jag svaret ”vi har krediterat mellanskillnaden tillbaka till ditt konto”!

Många har redan prisgarantier

Det Wilhelm inte visste då var att många e-handelsbolag har
olika typer av prisgarantier. Så det går att göra precis som han gjorde. Det är
bara det att få känner till det – och ännu färre orkar hålla koll på
prisförändringar.

Wilhelm, som vuxit upp med Shark Tank och Dragons Den på tv, och som länge drömt om att bli entreprenör, såg plötsligt sin affärsidé. Han kontaktade en kompis från studietiden, Carl Enbom, för att kolla om han kände igen sig i problematiken.

– Vi tog en öl och snackade. Han kände igen sig i att man har bra koll före köpet tack vare prisjämförelsesajterna, men inte efter köpet. Vi bestämde oss för att testa det här på fler butiker. Om det bara var en butik som betalade tillbaka skulle det inte vara en affär att skala på.

Sagt och gjort. Wilhelm och Carl började beställa alla möjliga produkter. Babyprylar, vuxenkläder, elektronik. Fast först hade de kollat att det faktiskt fanns ett billigare pris på marknaden, så att det fanns en mellanskillnad att faktiskt be om.

Vi såg att de flesta butiker väljer att betala tillbaka mellanskillnaden i stället för att jag ska returnera varan och få en dålig kundupplevelse.

– Vi beställde 10–20 paket varje vecka. Jag hade en mindre lagerlokal hemma och personalen på Postnord började titta konstigt på mig. Jag hämtade ut tio paket, sedan lämnade jag tillbaka tio paket, för jag hade ju inte råd att köpa en massa dyra grejor. Då fick vi en bra känsla för vad som funkar på marknaden och vi såg att de flesta butiker väljer att betala tillbaka mellanskillnaden i stället för att jag ska returnera varan och få en dålig kundupplevelse.

Släkt och vänner fick testa

Just vid köp online är tryggheten för köparen extra stark
tack vare distansköplagen. Wilhelm behövde alltså inte ta några risker för att
göra sin marknadsanalys.

Nästa steg blev att testa tjänsten på andra. För det behövde
de en enkel testmiljö – och webbutvecklare. Rickard Bergeling och Jonas
Friman fanns också inom kompiskretsen och kom in och hjälpte till att bygga en
testsajt.

Sedan kopplades släkt och vänner in som testkonsumenter.
Wilhelm och gänget insåg snart att det skulle kunna fungera, förutsatt att
någon kunde utveckla tjänsten fullt ut. För dittills hade Wilhelm själv suttit
och googlat fram prissänkningar på produkterna som föräldrar och kusiner köpt.

Tanken var att bygga ett system där kunden registrerar sig på deras sajt, sedan skulle man skapa en robot som känner av när kunden får ett kvitto från en e-handel i mejlboxen. Roboten börjar då automatiskt känna av priserna på marknaden. Hittar man ett lägre pris går ett mejl till butiken där kunden handlat och man ber om mellanskillnaden tillbaka.

– Vi ville få upp trycket i tjänsten, vi ville få 50 000 användare, 100 000. Då kontaktade vi Almi och sökte innovationsbidrag och innovationslån. Vi ville bygga tjänsten snabbare än vi hade kapacitet för.

Fick lån från Almi

På Almi förstod man först inte pitchen. Wilhelm bad att få komma dit och berätta. Då satt pitchen perfekt och de fick sitt lån. Nu kunde man ta hjälp av fler webbutvecklare. Detta var 2017. Men det skulle dröja till april 2018 innan tjänsten var igång.

– Jag är en tidsfascist när det gäller att komma i tid till möten, men en tidsoptimist i projekt. En bra regel som jag lärt mig under den här resan är att när du ska starta ett projekt som vårt så räkna på tiden – och räkna sedan med faktor två. Då får du ungefär den tid det faktiskt kommer att ta.

Woilà
Första tiden har Woilà haft kontoret på SUP46.

Den lärdomen gav fler lärdomar som: skriv en tydlig tidplan
och sätt en deadline. Om ni inte klarar deadline – utvärdera varför. Allt för
att bli bättre till nästa gång.

Alla företagare pratar om hinder som måste övervinnas. Ingen klarar sig undan hindren.

– Hela resan har varit ett enda stort hinder i så fall, säger W och skrattar. Men det är ju alltid det här att man får försöka lära sig och testa olika vägar att gå.

Satsade på vattentäta avtal

Pengabristen var förstås det kanske största hindret. När väl pengarna kom från Almi fick man möjlighet att utveckla tjänsten. Men man valde också att lägga en slant på att titta på juridiken kring företaget.

– Vi fick rådet att skriva ett aktieägaravtal men också sätta användarvillkor och privacy policy. Nu med GDPR är det enormt viktigt att ha den typen av skydd när man väl lanserar något, så att man har ett vattentätt skydd för sig själv.

Man ska inte försöka göra allt själv om man ska bygga ett bolag som ska göra större skillnad.

Nu är de alltså fyra medgrundare i företaget. Fyra viljor som ska samsas om strategi, arbetstakt och mål. Wilhelm menar att om det är något han gjort bra så är det att han tidigt insåg att han inte skulle klara allt själv. Han byggde tidigt ett team med personer som kompletterade hans egen kompetens.

– Ett misstag som jag tror att många gör är att man ägnar tid åt en massa olika saker i stället för att fokusera på det man själv är bäst på. Man ska inte försöka göra allt själv om man ska bygga ett bolag som ska göra större skillnad.

I början av 2018 tog Woilà in sin första investering från
affärsänglar, närmare bestämt från tre stycken. Då kunde alla fyra delägarna
äntligen börja jobba heltid i bolaget. I april kunde man äntligen lansera
tjänsten brett och börja trycka på med marknadsföring för att inte bara förlita
sig på word of mouth.

Växer snabbt nu

Då, äntligen, kom den första kunden som inte var en mamma, flickvän eller kompis kompis.

– Att upptäcka att ”den här personen känner jag inte igen, vem är det?” – det var skithäftigt! Riktigt stort, säger Wilhelm glatt.

Målet är att ha 50 000 registrerade användare före sommaren. När vi ses är det är det tid kvar och de ser ut att nå målet utan problem.

– Nu växer det något enormt. Det är jättekul. Och nyligen fick vi vår senaste finansiering så att vi kan växa ännu mer.

Att ta in kapital eller inte är en fin avvägning. Vad är värt att avstå för att nå målet? Än så länge är grundarna majoritetsägare.

– Det är alltid en intressant fråga – behöver vi finansiering för att fortsätta företaget? En del säger nej och att man vill bootstrappa, alltså försörja sig på de intäkterna man skapar. Men då gäller det att sätta intäkter direkt och ha en så stor kritisk massa att man kan betala löner direkt för att kunna leva på det. Där vi befann oss hade vi inte möjligheter att ta ut det vi behövde för att kunna leva på det om vi skulle kunna göra det på heltid. Och vi ville jobba heltid för att kunna springa så snabbt som möjligt, säger Wilhelm.

Bra stöd av sina finansiärer

De funderade också på vilken typ av finansiärer de ville ha med sig. Sådana som bara petar in kapital och väntar på avkastningen eller så kallade smarta pengar – alltså finansiärer som är mer delaktiga.

– För oss var det självklart att vi ville ta in investerare som kom in med sina kontaktnät och sin kunskap och som kunde vägleda oss i situationer där vi själva inte hade erfarenheten.

Han medger att han var lite rädd för att investerarna skulle ha bråttom med att få tillbaka sina pengar.

– Men de har varit tydliga med att de vill att vi ska bygga en så bra produkt som möjligt, för har man bara en bra produkt kan man alltid skruva på affärsmodellen senare för att tjäna pengar. Så fokus har varit att bygga en så bra och konsumentvänlig produkt att det alltid finns ett behov av den.

Att det kommer konkurrenter är Wilhelm övertygad om. Men han låter inte särskilt bekymrad.

– Vi har byggt tjänsten så att det blir ganska höga barriärer för konkurrenter att komma ikapp och så har vi har skapat en bra relation med många stora nätbutiker.

Han låter nöjd.
– Mycket nöjd!

LYSSNA på hela samtalet här.



ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.