Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Bolagsupplysningen lurar till sig miljarder från småföretagare

17 oktober, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Enligt Driva Egets källor lyckades fakturaskojaren Bolagsupplysningen lura 10 000 småföretagare varje månad i somras, vilket kan innebära att de svindlat till sig över en miljard på ett år. Här reder vi ut varför myndigheterna inget gör, hur du undviker att luras och vad du gör om du råkat trilla dit.


Störst utskick, flest klagomål och flest lurade – Bolagsupplysningen är årets värsta fakturaskojare. Här är allt du behöver veta om den luriga uppdateringsblanketten.

Vilka är Bolags­­upplysningen?
Ett företag registrerat i Estland men med svenskar bakom, som driver företagskatalogen bolagsupplysningen.se.

Hur luras de?
Bolagsupplysningen skickar ut en blankett där du uppmanas att rätta och uppdatera dina företagsuppgifter.

Loggan liknar en statlig myndighets, fälten är numrerade precis som i deklarationen, och talongen är märkt med ”Dags att komplettera”.

I många fall verkar det som att de förtryckta företagsuppgifterna är gamla och felaktiga.

I det finstilta framgår att det handlar om ett erbjudande och att du vid underskrift förbinder dig att betala 4 795 kronor om året i två år för en ”förtursexponering” när någon söker på ditt företag på sajten bolagsupplysningen.se.

Hur stort är problemet?
Stort. Bara på en månad under sommaren fick Svensk Handel in 900 klagomål på företaget, och till Driva Eget hör lurade av sig varje vecka.

Postnord lämnar inte ut uppgifter om sina kunder, men insatta källor uppger för Driva Eget att Bolagsupplysningen skickar ut blanketter i en takt som motsvarar mer än en miljon på årsbasis, och att det under sommaren har gått tillbaka ungefär 10 000 svarspostförsändelser per månad.

Om alla dessa varit korrekt underskrivna innebär ett enda kvartals lurade att Bolagsupplysningen kunnat fakturera svenska företagare 144 miljoner kronor – och lika mycket till år två.

Om lika många skrivit på under övriga delar av året blir totalsumman över en miljard kronor.

Vad gör jag om jag drabbats?
Enligt både svensk och estländsk avtalsrätt kan det vara möjligt att ogiltigförklara ett avtal om du ingått det av misstag, eller vilseletts att ingå det.

Beskriv tydligt hur du lurades och att du bestrider, och mejla bestridandet. Bolagsupplysningen svarar i regel att ditt bestridande inte godtas, eftersom det framgår ”tydligt” i avtalstexten vad det gäller.

Du kommer få fler påminnelser, eller ett krav från ”ESB Inkasso”, som dock inte är ett riktigt inkassokrav, även om det också måste bestridas. Bakom ESB står samma personer som står bakom Bolagsupplysningen.

Kan de tvinga mig att betala?
Kanske. Till Kronofogden går de inte eftersom du enkelt kan bestrida även dit. För att få betalt måste i stället Bolagsupplysningen visa i domstol att det finns ett giltigt avtal.

Enligt avtalet ska tvister i första hand avgöras i Estland. Ingen har dock hittills stämts, och huruvida utformningen av blanketten är vilseledande eller inte har inte prövats.

Däremot så har liknande blanketter tidigare ansetts som vilseledande i flera svenska tingsrätter, vilket kan vara en orsak att Bolagsupplysningen valt att ligga lågt och låta de som vägrar att betala slippa undan.

Kan det bli dyrare om jag bestrider?
Ja. Om du förlorar en tvist i Estland måste du ersätta motpartens rättegångskostnader. Om du blir stämd och betalar innan det går till rättegång kan det handla om 7 000–8 000 kronor, annars mer.

I Sverige finns däremot en begränsningsregel för mindre tvister där du bara behöver stå för en timme av motpartens ombudskostnad.

I vissa fall erbjuder Bolagsupplysningen i stället de som bestridit att betala en mindre summa för att få saken ur världen.

Det här känns otäckt. Kan jag få hjälp?
Med största sannolikhet, ja. Om Bolagsupplysningen skulle stämma en enskild företagare för att få en vägledande dom ligger det i allas intresse att ge företagaren de bästa möjligheterna att vinna målet.

Svensk Handel vågar sätta ner foten redan nu:
– Vi kommer ta fajten om någon medlem drabbas, även om vi inte kan lova att vi tar alla ärenden alltid, säger Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel.

På Sveriges andra stora företagarorganisation, Företagarna, vill man däremot inte lova något i förväg.

Med tanke på det mycket stora antal som känner sig lurade av Bolagsupplysningen finns också möjligheten att starta en allmän insamling för att täcka juristkostnaderna.

Varför gör myndigheterna inget?
De kan inte. Varken svensk åklagare eller estländsk polis anser att man kan agera mot företaget, och från politiskt håll är det inte aktuellt med ändrade lagar.

Däremot kan man tycka att Skatteverket borde granska den långa rad – hittills sju stycken – av svenska bolag som står som betalningsmottagare på Bolagsupplysningens fakturor.

Trots att verksamheten ser ut att omsätta hundratals miljoner har Bolagsupplysningen i Estland bara redovisat en omsättning på runt 20 miljoner.

VIKTIGT:

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.