Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Fridas 5 tips för att nå 5 miljoner på 5 år

10 juli, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: För inredningsbloggaren Frida Ramstedt är det självklart att lägga tid på att planera för ekonomin i företaget och att göra en budget.

Frida Ramstedt, som driver Trendenser, en av Sveriges största inredningsbloggar, har lyckats nå en omsättning på omkring fem miljoner – på fem år. Mycket tack vare sitt ekonomiska tänk redan från start, tror hon. Här ger hon sina bästa tips för att bli strukturerad.Det var inte helt självklart för Frida Ramstedt att säga upp sig från sin tjänst på reklambyrån Forsman & Bodenfors. Hon trivdes på jobbet, hade en jättebra lön och roliga kunder, som Ikea.Men samtidigt hade hennes inredningsblogg, som hon först drev på hobbynivå, vuxit sig stor.
– Jag gick till en jobbcoach som frågade vad som skulle få mig att känna en ekonomisk trygghet med eget. Vi kom fram till att en halv miljon hade känts tryggt att rulla framför mig som buffert, att inte börja helt på noll. Så det blev mitt första ekonomiska mål som jag började att arbeta upp under tiden som anställd, berättar Frida, som var väldigt noga med att kolla av med arbetsgivaren att det var okej att hon startade sitt företag vid sidan av.

Sedan har miljonerna rullat på. Förra året hade Frida en omsättning på drygt fyra miljoner kronor och ett resultat efter finansnetto på drygt två miljoner.

Att det har gått så bra för henne beror mycket på att hon också planerar ordentligt för sin ekonomi, tror Frida:
– Jag tror att det utmärker mig om jag jämför med andra i min bransch. Jag har hela tiden haft det ekonomiska intresset i att driva företag. För mig har det varit en väldig trygghet, att exempelvis göra en årsbudget med mål för kommande år och att jag alltid har sett till att ha flera ben att stå på.

Inför varje nytt år gör hon en ekonomisk planering där hon bryter ned vilka olika tänkbara intäktskällor hon har under året, vissa mer säkra än andra.
– En del annonsbyråer bokar upp annonser för hela det kommande året och då vet jag vilken grund som finns.

Bland övriga intäktskällor finns sponsormärkta inlägg, frilansuppdrag, samarbeten, föredrag – och oplanerade intäkter.
– Större delen av min beläggning är planerad inför året. Tid är en trång sektor, men jag såg från början till att inte vara beroende av att bara sälja mina timmar.

Budgeten för året stämmer Frida av varje kvartal. Det gör att hon hinner reagera om någon intäktskälla inte går som planerat eller om något i budgeten behöver justeras.
– Jag stämmer av mot mitt årsmål, hur jag ligger till och om några intäktsgrenar släpar efter. Det kan vara uppdrag som jag inte har haft tid att dra i. Då ser jag vad jag kan ta igen kommande kvartal.

Från början var hon ensam i företaget, men nu anlitar hon en assistent och två säljare och i dessa samarbeten har hon också nytta av sin budgetplanering.
– För mig har det underlättat väldigt mycket. När jag haft svackor och inte kunnat vara så engagerad i företaget som det varit tänkt har planeringsarbetet gjort det lättare för mig att delegera. Det är ju inte bara en ekonomisk plan, utan även en hjälp strategiskt och tidsmässigt – som beskriver när och hur man behöver genomföra saker. Som förra året när min svåger gick bort i cancer och min energi inte var på topp, då blev det lättare för mig att prioritera bort eller köpa in hjälp på vissa fronter eftersom jag snabbt kunde se vilka delar som var strategiskt mer viktiga än andra.

När Frida ett par månader innan slutet av 2016 stämmer av årets budget ser det ljust ut:
– Mina säljare och jag hade fem miljoner som mål i årsomsättning, men mitt eget mål var 5,6 miljoner. Årets sista månader är alltid de bästa för mig, när annonsörer vill synas inför jul. Så det ser inte omöjligt ut att uppfylla årets mål.

Frida Ramstedts 5 steg för en bra ekonomisk struktur

  1. Bli inte för låst vid det kreativa
    – Jag ser ofta hos många andra i min bransch att man blir för låst vid sina kreativa visioner. Det gäller att skifta fokus och även tänka ur ett ekonomiskt perspektiv för att få lönsamhet i en verksamhet och ibland måste man göra avkall på förverkligandet för att få allt att gå ihop. Men när det går ihop ekonomiskt är det betydligt lättare att sedan vara kreativ.
  2. Se budgeten som en trygghet
    – En budget inte är krångligare än plus och minus! Du planerar för dina intäkter och kostnader. Budgeten är till för att skapa en tydlig målbild för vad du ska jobba mot. Om du ska köra bil där du aldrig varit förr gör du det inte på måfå utan letar upp en karta eller ställer in din GPS för att slippa köra fel. Det är samma sak med företagets ekonomi. Jag försöker tänka på budgeten som en hjälp mer än något som är jobbigt. Försök ändra inställning och gör det inte så krångligt med avancerade mallar och Excelfiler, utan ta ett vitt papper och räkna dig fram. Du behöver inte vara ett mattegeni.
  3. Mät inte ditt värde i tid utan i resultat
    – Intäkterna är ett experimenterande. Man får se vilka som faktiskt fungerar. Ett tips är att inte enbart se till hur lång tid ett uppdrag tar utan vilket värde du bidrar med. Erfarenhet och expertis gör dig snabbare, då blir tid en skev mätvariabel. Det jag gör på en timme kan ta tio timmar för någon annan. Jag tar hellre betalt per projekt och det resultat som kunden får av mig.
  4. Försök hålla nere kostnaderna
    – Jag som inte behöver hålla ett lager av produkter har inte så stora kostnader. Det är en fördel såklart och viktigt för mig att inte ha behövt ta så stora ekonomiska risker. Mina kostnader – lön, hyra, mobiltelefon, försäkringar och pension – har jag också försökt hålla nere. Varje år ställer jag upp mina kostnader där jag även har med oväntade utgiftsposter.
  5. Gör löpande avstämningar
    – Jag gör både månads- och kvartalsavstämningar. Då slipper jag upptäcka saker i slutet av året. Och det gäller att inte bara titta på vad du har sålt utan det som står på sista raden – ditt resultat.


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. LånAlmi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi InvestRiskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. VerifieringsmedelHar du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Digital Marknadsföring

Sveriges 10 största influencers på Instagram 2025

De är Sveriges största influencers på Instagram – men också duktiga företagare som vi kan lära oss av. Låt oss gå igenom listan på våra mest populära influencers, och vad de gjort för att lyckas.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 7 november, 2025 Uppdaterades 6 november, 2025 5 minuters läsning
Driva Eget

Foto: Driva Eget / Unsplash

Sverige har flera influencers som slagit igenom stort, både nationellt och internationellt. Här listar vi de 10 svenska profilerna med flest följare på Instagram.

Tips! Följ Driva Eget på Instagram och få våra bästa framgångstips varje dag. 7 000+ följer redan.

1. Felix 'PewDiePie' Kjellberg (@pewdiepie)

Det förvånar väl ingen att Felix Kjellberg kniper förstaplatsen även i år. Han är fortfarande ett av de mest välkända ansiktena på planeten, speciellt bland internet-generationen. Felix började sin framgångsresa 2010 med att spela spel och vara underhållande på YouTube, vilket snabbt blev populärt. Tre år senare var han världens största Youtuber. Idag driver han sina sociala kanaler på heltid, med innehåll som sträcker sig långt bortom gaming.

Hur många följare har PewDiePie på Instagram? 20,2 miljoner

2. Elsa Hosk (@hoskelsa)

Elsa Hosk började sin modellkarriär tidigt. Vid 14 års ålder fick hon sitt första uppdrag i Tokyo och nominerades senare till årets modell i Sverige 2005 och 2006. Hon blev Victoria's Secret Angel och har sedan dess arbetat med stora internationella modemärken. Med nästan 9 miljoner följare på Instagram är hon en av de svenska profiler som nått längst inom modebranschen globalt.

Hur många följare har Elsa Hosk på Instagram? 8,8 miljoner

3. Anna Nyström (@annanystrom)

Anna Nyström startade sitt Instagramkonto 2013 och började samtidigt träna med tunga vikter, vilket på den tiden var sällsynt bland tjejer. Hennes träningsbilder fick snabbt genomslag och följarskaran växte. Hon utbildade sig till personlig tränare och lanserade klädmärket Ryvelle 2020, men lämnade styrelsen året efter. Trots flera miljoner följare håller hon en låg profil och ställer sällan upp på intervjuer. Hennes innehåll består främst av träningsbilder och livsstilsinnehåll. Hårt, konsekvent arbete och en unik vinkel verkar vara hennes nyckel till framgång på Instagram. 

Hur många följare har Anna Nyström på Instagram? 7,7 miljoner

4. Linn Löwes (@linnlowes)

Linn Löwes började träna under sin kamp mot lymfkörtelcancer och omvandlade erfarenheten till en karriär som personlig tränare, och så småningom influencer. Hon delar träningsprogram och recept som når miljontals människor världen över. 2021 startade hon klädföretaget Stacci Athletics, som tredubblade sin vinst på två år. Parallellt drev hon träningsappen Athli, som hon sålde till USA 2023. Affären gav bolaget en vinst på 38 miljoner kronor enligt Breakit. Hennes affärsupplägg visar hur influencers kan bygga lönsamma företag.

Hur många följare har Linn Löwes på Instagram? 3,3 miljoner

5. Matilda Djerf (@matildadjerf)

Matilda Djerf började sin resa som influencer 2016 med en semesterblogg och bikinibilder på Instagram. När följarskaran växte övergick hon till heltidsinfluencer två år senare. Tillsammans med sin pojkvän Rasmus Johansson grundade hon modekoncernen Djerf Avenue. Varumärket, känt för bär-tryck och skandinavisk estetik, värderades 2022 till 360 miljoner kronor med en omsättning på 230 miljoner kronor. I december 2024 hamnade bolaget i blåsväder när Aftonbladet granskade arbetsmiljön efter vittnesmål från elva anställda om stress och tufft arbetsklimat.

Hur många följare har Matilda Djerf på Instagram? 2,7 miljoner

6. Hanna Öberg (@hannaoeberg)

Hanna Öberg startade sin Youtubekanal 2016 med träningsvideos och vardagsvloggar. Kanalen har passerat 1 miljon prenumeranter och imponerande 76 miljoner visningar. På Instagram har hon byggt upp en av Sveriges mest lönsamma fitnessprofiler genom att kombinera träningsinnehåll med digital produktutveckling. Hon driver flera träningsföretag, däribland Ownu-appen med digitala träningsprogram. Och företagen omsätter tillsammans över 20 miljoner kronor.

Hur många följare har Hanna Öberg på Instagram? 2,2 miljoner följare.

7. Rachel Bråthén (@yoga_girl)

Rachel Bråthén byggde sitt Instagramkonto 'Yoga Girl' från grunden 2012 som växte till miljontals följare. Hennes bok med samma namn blev New York Times-bästsäljare 2015 och översattes till sex språk. På Aruba grundade hon yogastudion Island Yoga och wellnessplattformen oneOeight, vilket ledde till en plats på Forbes lista över inflytelserika fitnessprofiler. Sedan 2021 bor hon i Sverige med sin familj och fortsätter driva sitt wellness-företag internationellt.

Hur många följare har Rachel Bråthén på Instagram? 1,9 miljoner

8. Emelie Lindmark - Emitaz (@emitaz)

Emelie Lindmark har drivit sitt konto sedan 2010 och stadigt byggt en följarskara på Instagram. Hon bor i Barcelona med sin familj och kombinerar skandinavisk minimalism med en medelhavsstil för att skapa starkt visuellt innehåll. Hennes känsla för mode har lett till samarbeten med flera lyxvarumärken och deltagande på Paris Fashion Week. Hon har även lanserat sitt eget modemärke, Le Capsole, som hon driver från Spanien. 

Hur många följare har Emelie Lindmark på Instagram?  1,8 miljoner följare.

9. Kenza Zouiten Subosic (@kenzas)

Kenza Zouiten är också ett namn få har missat. Hon startade sin blogg redan 2006 som tonåring och har följt med genom hela influencer-branschens utveckling. Hon har alltså hållit sig relevant i snart två decennier. Efter sina framgångar med modekoncernen IvyRevel grundade hon hårvårdsmärket The Every 2019, som hon fortfarande driver tillsammans med sin man. På Instagram balanserar hon entreprenörskap med familjelivet som trebarnsmamma. 

Hur många följare har Kenza Zouiten Subosic på Instagram? 1,7 miljoner

10. Amanda Khamkaew (@amandakhamkaew)

Amanda Khamkaew började posta på Instagram 2013 och blev känd för det populära Gen Z-formatet mirror modeling, där man fotograferar sina outfits i spegeln hemma. Hon har samarbetat med modevarumärken som Revolve och Meshki och är bland de yngsta på listan. Hon representerar generationen som vuxit upp med Instagram som primär plattform, där autenticitet väger tyngre än polerad estetik.

Hur många följare har Amanda Khamkaew på Instagram? 1,4 miljoner

Vill du också lyckas på Instagram? Spana in vår guide: Så lyckas du med instagram – 6 smarta strategier.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.