Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Alla företag kan bli cirkulära (även ditt) – börja med de här 3 stegen

Almi 23 november, 2023 Uppdaterades 16 april, 2025 6 minuters läsning
Cirkulärt och hållbart företagande i delningsekonomin

Cirkulärt företagande? Delningsekonomi? Hållbarhet? Termerna är mindre viktiga – det centrala är vad ditt företag gör. I den här guiden hjälper vi ditt företag att bli mer cirkulärt (och berättar vilka tre steg du kan starta med för störst effekt). Häng på!

Vad är cirkularitet? Jo, det handlar om att använda resurser på ett smart och ansvarsfullt sätt som är bra både för ekonomi, miljö och utvecklingen i stort. Visst låter det självklart, och ofta är det också väldigt lönsamt för företaget! (Varför det är lönsamt med hållbarhet? Lär dig här.)

Så varför börjar inte alla företag jobba cirkulärt? Bra fråga! Kanske verkar det krångligt, kanske är det svårt att komma igång? Hur som, är det hög tid att dra igång det cirkulära företagandet (även för dig!).

I den här guiden får du:

  1. De fyra delarna i ett cirkulärt företagande
  2. Frågorna alla företag behöver ställa sig
  3. Vad ditt företag kan göra direkt för att bli mer cirkulärt och hållbart
  4. 3 sätt att göra företagets affärsmodell mer cirkulär
  5. En plan för att komma igång med cirkulärt företagande i just ditt företag
  6. Veta vilka finansieringslösningar som finns hos Almi just nu – exempelvis om du står inför en grön omställning, har en ny, innovativ idé eller när du vill växa. Läs om olika typer av Almi-lån här.

1. De fyra delarna i cirkulärt företagande

För att få förstå vad cirkulärt företagande innebär, kan du utgå från följande fyra områden:

  1. Resurs- och energieffektivitet
  2. Återbruk
  3. Återvinning
  4. Deponi – i dagligt tal kallat soptipp

Ett exempel på cirkulärt företagande kan vara att tillverka produkter med extra lång livslängd och utbytbara delar, alternativt att hyra eller att hyra ut hållbara produkter som en tjänst. Kanske kan ditt företag skapa en cirkulär affärsmodell eller vara en del av en cirkulär lösning? Eller fundera över om ni kan skapa nyttigt avfall som snarare är till hjälp för naturen och människan.

Psst! Här kan du gå ett kostnadsfritt webinar om hur du kan tjäna mer pengar med hjälp av hållbarhetsarbete.

2. Frågorna ditt företag behöver ställa sig

Men det räcker inte att förstå vad cirkularitet innebär, ditt företag behöver agera också. Så låt oss börja med åtta frågor som du och dina medarbetare kan diskutera på nästa möte:

  • Hur jobbar ni resurs- och energieffektivt idag?
  • Hur kan ni jobba ännu mer resurs- och energieffektivt?
  • Vad i verksamheten återbrukas idag?
  • Vad skulle kunna återbrukas ytterligare?
  • Vad återvinner ni?
  • Vad skulle ni kunna återvinna mer?
  • Vad går till deponi (i dagligt tal soptipp)?
  • Vad kan minskas dit?

Genom att ställa de här frågorna (och såklart tänka ut bra svar) kan de flesta företag enkelt förbättra sitt cirkulära arbete. Och bäst av allt – oftast gör det företaget mer lönsamt samtidigt!

Psst! Vill du få hjälp med att ställa de rätta frågorna kan Almis affärsutvecklings-tjänster vara ett alternativ. Spana in dem här!

3. Vad kan mitt företag göra direkt för att bli mer cirkulärt?

Alright, nu förstår vi vad cirkularitet är och vilka frågor vi ska ställa. Men vad kan vi göra direkt (som andra redan har gjort) som verkligen gör skillnad? Häng med på några exempel!

  • Identifiera den energi, vattenkällor och övriga resurser som används i era aktiviteter.
  • Mät, registrera och rapportera er användning av energi, vatten och andra resurser.
  • Genomför åtgärder för att resurseffektivisera.
  • Komplettera eller ersätt icke förnybara resurser med alternativa hållbara, förnybara resurser och resurser med låg påverkan, där det är möjligt.
  • Använd återvunnet material och återanvänd vatten så långt det är möjligt.
  • Främja hållbar upphandling.
  • Överväg om ni kan tillämpa ett utökat producentansvar.
  • Främja en hållbar konsumtion i alla företagets val.

Dessutom är det viktigt att göra cirkularitet till en del av företagets DNA. Är alla medarbetare med på tåget?

4. Behöver vi ändra företagets affärsmodell för att bli mer cirkulära?

Troligen, ingen är perfekt! Så vad kan vi göra då. Konkreta exempel tack! Jo, till exempel.

  1. Erbjud reparation
    Om du säljer produkter är möjligheten till reparation av dessa en viktig del för att nå cirkularitet.
  2. Testa andrahandsförsäljning
    Att sälja i andra hand är också viktigt för att förlänga livet på produkter som en kund känner sig klar med.
  3. Hyr ut mer
    Delningsekonomi handlar mycket om skiftet från ägande till tillgång. Kunderna behöver inte äga allt utan kan ha tillgång till rätt produkter. Kanske testa att erbjuda prenumeration?

Tips! Här hjälper vi dig att få koll på företagets ekonomi och öka lönsamheten.

5. Det här kan alla företagare göra för att bli mer cirkulära

Nu vet du vad du kan göra, så låt oss tillsammans sammanfatta en plan för hur du kommer igång:

  1. Identifiera nuläge
    Var står ni? Och vart vill ni ta er? Utan nuläge är det svårt att förbättra sig.

    Tips! Almi kan hjälpa ditt företag att hitta både nuläge och planen för framtiden – här får du veta hur.
  1. Kom igång
    Viktigast – sitt inte på kammaren och slipa på dina cirkulära tankar tills allt är perfekt. Utveckla och testa hela tiden – för det tar tid. Precis som allt företagande. Psst! Hos Almi finns kostnadsfria mallar för affärsplan och budget om du är nystartad.
  2. Våga vara pionjär
    Ett litet företag måste våga förändra befintliga strukturer och processer, det är en stor fördel med stora konkurrenter. Ska ni jobba långsiktigt måste ni jobba hållbart, annars har företaget ingen framtid. Och du, kunderna kommer att gilla att ni försöker – så se till att dela det!
  3. Det nya ska vara bättre än det gamla!
    Ta inte fram en produkt, tjänst eller affärsmodell som är sämre än den ni har, bara för att ta fram en cirkulär eller mer hållbar variant. Den måste vara minst lika bra och gärna bättre. Mät kundnöjdhet hela tiden.
  4. Mät hållbarhetsarbetet
    Att samla data är väldigt viktigt. Det kan vara procent av återbrukat, mängden besparat avfall, reducerad koldioxid och så vidare.
  5. Berätta vad ni gör – på ett snyggt sätt
    Cirkulär ekonomi och hållbarhet kan lätt bli “tomma ord”, så prata inte i floskler utan beskriv vad ni faktiskt gör.

Fundera på ett grönt lån

Det gäller att få in cirkularitet som en central del av din affär. Att tänka hållbart är ett sätt att framtidssäkra ditt företag. Identifiera de hållbarhetsområden som är relevanta för ditt företag, där din påverkan är som störst och fokusera på dem. Det gäller också att finansiera sin gröna omställning – eller sina satsningar för att växla upp sin hållbara affär. Almi har flera olika lån som kan stötta dig i din hållbara omställning.

Innan du kan ansöka om Almis gröna lån har Almi obligatoriska inslag kopplat till hållbarhet och cirkularitet. Här ska ditt företag hitta din USP vad gäller hållbarhet.

Tips! Ett smart steg för denna förstudie är att använda Almis Framtidsgenerator – som dessutom är kostnadsfri. Här får små och medelstora företag, oavsett hur långt de kommit i sin hållbarhetsresa, hjälp att identifiera såväl nya affärsmöjligheter som risker kopplat till hållbarhet, samt underlag för en initial hållbarhetsstrategi.



ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.