Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Alla företag kan bli cirkulära (även ditt) – börja med de här 3 stegen

Almi 23 november, 2023 6 minuters läsning
Cirkulärt och hållbart företagande i delningsekonomin

Cirkulärt företagande? Delningsekonomi? Hållbarhet? Termerna är mindre viktiga – det centrala är vad ditt företag gör. I den här guiden hjälper vi ditt företag att bli mer cirkulärt (och berättar vilka tre steg du kan starta med för störst effekt). Häng på!

Vad är cirkularitet? Jo, det handlar om att använda resurser på ett smart och ansvarsfullt sätt som är bra både för ekonomi, miljö och utvecklingen i stort. Visst låter det självklart, och ofta är det också väldigt lönsamt för företaget! (Varför det är lönsamt med hållbarhet? Lär dig här.)

Så varför börjar inte alla företag jobba cirkulärt? Bra fråga! Kanske verkar det krångligt, kanske är det svårt att komma igång? Hur som, är det hög tid att dra igång det cirkulära företagandet (även för dig!).

I den här guiden får du:

  1. De fyra delarna i ett cirkulärt företagande
  2. Frågorna alla företag behöver ställa sig
  3. Vad ditt företag kan göra direkt för att bli mer cirkulärt och hållbart
  4. 3 sätt att göra företagets affärsmodell mer cirkulär
  5. En plan för att komma igång med cirkulärt företagande i just ditt företag
  6. Veta vilka finansieringslösningar som finns hos Almi just nu – exempelvis om du står inför en grön omställning, har en ny, innovativ idé eller när du vill växa. Läs om olika typer av Almi-lån här.

1. De fyra delarna i cirkulärt företagande

För att få förstå vad cirkulärt företagande innebär, kan du utgå från följande fyra områden:

  1. Resurs- och energieffektivitet
  2. Återbruk
  3. Återvinning
  4. Deponi – i dagligt tal kallat soptipp

Ett exempel på cirkulärt företagande kan vara att tillverka produkter med extra lång livslängd och utbytbara delar, alternativt att hyra eller att hyra ut hållbara produkter som en tjänst. Kanske kan ditt företag skapa en cirkulär affärsmodell eller vara en del av en cirkulär lösning? Eller fundera över om ni kan skapa nyttigt avfall som snarare är till hjälp för naturen och människan.

Psst! Här kan du gå ett kostnadsfritt webinar om hur du kan tjäna mer pengar med hjälp av hållbarhetsarbete.

2. Frågorna ditt företag behöver ställa sig

Men det räcker inte att förstå vad cirkularitet innebär, ditt företag behöver agera också. Så låt oss börja med åtta frågor som du och dina medarbetare kan diskutera på nästa möte:

  • Hur jobbar ni resurs- och energieffektivt idag?
  • Hur kan ni jobba ännu mer resurs- och energieffektivt?
  • Vad i verksamheten återbrukas idag?
  • Vad skulle kunna återbrukas ytterligare?
  • Vad återvinner ni?
  • Vad skulle ni kunna återvinna mer?
  • Vad går till deponi (i dagligt tal soptipp)?
  • Vad kan minskas dit?

Genom att ställa de här frågorna (och såklart tänka ut bra svar) kan de flesta företag enkelt förbättra sitt cirkulära arbete. Och bäst av allt – oftast gör det företaget mer lönsamt samtidigt!

Psst! Vill du få hjälp med att ställa de rätta frågorna kan Almis affärsutvecklings-tjänster vara ett alternativ. Spana in dem här!

3. Vad kan mitt företag göra direkt för att bli mer cirkulärt?

Alright, nu förstår vi vad cirkularitet är och vilka frågor vi ska ställa. Men vad kan vi göra direkt (som andra redan har gjort) som verkligen gör skillnad? Häng med på några exempel!

  • Identifiera den energi, vattenkällor och övriga resurser som används i era aktiviteter.
  • Mät, registrera och rapportera er användning av energi, vatten och andra resurser.
  • Genomför åtgärder för att resurseffektivisera.
  • Komplettera eller ersätt icke förnybara resurser med alternativa hållbara, förnybara resurser och resurser med låg påverkan, där det är möjligt.
  • Använd återvunnet material och återanvänd vatten så långt det är möjligt.
  • Främja hållbar upphandling.
  • Överväg om ni kan tillämpa ett utökat producentansvar.
  • Främja en hållbar konsumtion i alla företagets val.

Dessutom är det viktigt att göra cirkularitet till en del av företagets DNA. Är alla medarbetare med på tåget?

4. Behöver vi ändra företagets affärsmodell för att bli mer cirkulära?

Troligen, ingen är perfekt! Så vad kan vi göra då. Konkreta exempel tack! Jo, till exempel.

  1. Erbjud reparation
    Om du säljer produkter är möjligheten till reparation av dessa en viktig del för att nå cirkularitet.
  2. Testa andrahandsförsäljning
    Att sälja i andra hand är också viktigt för att förlänga livet på produkter som en kund känner sig klar med.
  3. Hyr ut mer
    Delningsekonomi handlar mycket om skiftet från ägande till tillgång. Kunderna behöver inte äga allt utan kan ha tillgång till rätt produkter. Kanske testa att erbjuda prenumeration?

Tips! Här hjälper vi dig att få koll på företagets ekonomi och öka lönsamheten.

5. Det här kan alla företagare göra för att bli mer cirkulära

Nu vet du vad du kan göra, så låt oss tillsammans sammanfatta en plan för hur du kommer igång:

  1. Identifiera nuläge
    Var står ni? Och vart vill ni ta er? Utan nuläge är det svårt att förbättra sig.

    Tips! Almi kan hjälpa ditt företag att hitta både nuläge och planen för framtiden – här får du veta hur.
  1. Kom igång
    Viktigast – sitt inte på kammaren och slipa på dina cirkulära tankar tills allt är perfekt. Utveckla och testa hela tiden – för det tar tid. Precis som allt företagande. Psst! Hos Almi finns kostnadsfria mallar för affärsplan och budget om du är nystartad.
  2. Våga vara pionjär
    Ett litet företag måste våga förändra befintliga strukturer och processer, det är en stor fördel med stora konkurrenter. Ska ni jobba långsiktigt måste ni jobba hållbart, annars har företaget ingen framtid. Och du, kunderna kommer att gilla att ni försöker – så se till att dela det!
  3. Det nya ska vara bättre än det gamla!
    Ta inte fram en produkt, tjänst eller affärsmodell som är sämre än den ni har, bara för att ta fram en cirkulär eller mer hållbar variant. Den måste vara minst lika bra och gärna bättre. Mät kundnöjdhet hela tiden.
  4. Mät hållbarhetsarbetet
    Att samla data är väldigt viktigt. Det kan vara procent av återbrukat, mängden besparat avfall, reducerad koldioxid och så vidare.
  5. Berätta vad ni gör – på ett snyggt sätt
    Cirkulär ekonomi och hållbarhet kan lätt bli “tomma ord”, så prata inte i floskler utan beskriv vad ni faktiskt gör.

Fundera på ett grönt lån

Det gäller att få in cirkularitet som en central del av din affär. Att tänka hållbart är ett sätt att framtidssäkra ditt företag. Identifiera de hållbarhetsområden som är relevanta för ditt företag, där din påverkan är som störst och fokusera på dem. Det gäller också att finansiera sin gröna omställning – eller sina satsningar för att växla upp sin hållbara affär. Almi har flera olika lån som kan stötta dig i din hållbara omställning.

Innan du kan ansöka om Almis gröna lån har Almi obligatoriska inslag kopplat till hållbarhet och cirkularitet. Här ska ditt företag hitta din USP vad gäller hållbarhet.

Tips! Ett smart steg för denna förstudie är att använda Almis Framtidsgenerator – som dessutom är kostnadsfri. Här får små och medelstora företag, oavsett hur långt de kommit i sin hållbarhetsresa, hjälp att identifiera såväl nya affärsmöjligheter som risker kopplat till hållbarhet, samt underlag för en initial hållbarhetsstrategi.



ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Missa inte detta i deklarationen 2025 – expertens bästa tips

Vad är viktigast att tänka på i deklarationen 2025? Bara lugn, vi ska hjälpa dig. Ditt fokus ska vara på företaget – deklarationen ska gå näst intill automatiskt. Här är expertens viktigaste tips inför deklarationen 2025.

Visma Spcs 27 mars, 2025 6 minuters läsning
Nyheter i deklarationen 2024

Äntligen deklarationsdags! Vänta nu – äntligen? You bet – idag kan det vara både enkelt och smidigt att deklarera. Hemligheten är att använda ett superenkelt bokföringsprogram, så finns i princip allt underlag klart. Det blir som att följa en checklista. Dessutom kan du smidigt få hjälp med att spara slantar på minskad skatt. Så nice är det för många företagare, vare sig du deklarerat företaget tidigare, är nybörjare eller lägger ut den på en byrå.

Deklarationen för privatpersoner och enskilda firmor ska vara inne senast den 2 maj 2025 (om du inte har uppskov, läs mer om det nedan).

Inför deklarationen 2025 vill vi hjälpa dig med två saker.

  1. Visa hur enkel deklarationen är om du gör det smart – med rätt verktyg och program.
  2. Berätta vad du måste tänka på i deklarationen 2025, så att du inte missar några smarta avdrag, skattefria förmåner eller eventuella nyheter.

(Rakt på sak? Okej! Om du A.S.A.P. vill få de viktigaste avdragen, rekommenderar vi den här listan med bästa avdragen 2025. Men öppna den i en annan flik, för du kommer vilja läsa den här guiden också, trust us!)

Experttipsen i guiden kommer från Visma Spcs skatteexpert Jan-Åke Jernhem. Jan-Åke är utbildare på Skattehuset, ett fristående utbildnings- och informationsföretag i Göteborg, och har en gedigen erfarenhet inom skatteområdet (så nice, då slipper du kunna allting själv!). Så – här kommer de viktigaste tipsen inför deklarationen 2025.

Hur fixar jag deklarationen 2025 superenkelt?

Bra fråga! Kanske får du ont i magen bara du tänker på skatter, blanketter och deklaration? Don´t worry! Det finns bokföringsprogram som hämtar alla siffror från årsbokslutet och efter några klick är det bara att godkänna och skicka in deklarationen till Skatteverket (beroende på hur omfattande ditt företags deklaration är såklart).

Första och viktigaste steget är att välja rätt bokföringsprogram som inte kräver högskoleexamen. Satsa på ett program som har allt du behöver – bokföring och fakturering förstås – men också deklaration och årsredovisning. Det ska fungera i mobilen (du vet, företaget på fickan!), vara så gott som självkörande (så att du kan fokusera på din passion) och ligga i molnet (måste vara ett svenskt moln, det säger lagen).

Vi kan ta Visma Spcs bokförings- och faktureringsprogram som exempel, där det finns supersmidigt stöd för deklarationen. Här fixar du enkelt bokföringen löpande under året, och när det är dags för bokslut och deklaration finns allt på plats.

Deklarationen blir snabb och enkel (oavsett om du gör det själv eller tar hjälp av en byrå). Har du aktiebolag hjälper programmet dig att enkelt skicka in årsredovisningen digitalt till Bolagsverket. Bonus! Du kan prova dig fram och se din skatteuträkning innan du skickar in din deklaration – och få stenkoll!

Deklarationstider – lös din deklaration smidigt 
Andas ut. Skaffa Visma Spcs bokföringsprogram och koppla på deklarationstillvalet för halva priset. Då löser du deklaration, årsredovisning och bokföring i samma program. Smart!

Skattefria personalförmåner

Arbetsgivare kan erbjuda sina anställda skattefria naturaförmåner, exempelvis massage på arbetsplatsen. Dessutom kan företaget erbjuda skattefria friskvårdsbidrag på upp till 5 000 kr per anställd och år, förutsatt att det erbjuds med lika stort belopp och på samma villkor till hela personalen. 

Inget nytt kanske, men ett värdefullt tips och ett smart sätt att skapa nöjdare medarbetare. Och kom ihåg – om du är anställd i ditt företag, gäller det dig också. Nice!

Obs! Punkten ovan berör endast aktiebolag. Dags att ombilda till AB? Läs den här checklistan.

Reseavdrag – vad gäller i deklarationen 2025?

Förutsättningar för reseavdrag med bil är att:

  • Reseavdraget är 25 kr/mil med egen bil för inkomståret 2024.
  • Avståndet mellan din bostad och din arbetsplats måste vara minst fem kilometer.
  • Tidsvinsten jämfört med att resa med kollektivtrafik måste vara minst två timmar.
  • Du kan få avdrag för den del av dina utgifter som överstiger 11 000 kronor.

Sålt fastighet 2024? Tänk på detta

Om du har sålt en fastighet under 2024 måste du deklarera försäljningen i din deklaration året efter (2025, alltså!). För att göra det lämnar du en bilaga som du hittar i Skatteverkets e-tjänst Inkomstdeklaration 1.

Om du har sålt din bostad och fått rotavdrag för någon åtgärd, ska du ta hänsyn till det vid beräkningen av vinsten. Den del som du fått skattereduktion för ska minska omkostnadsbeloppet och därmed öka vinsten. Det är bra för dig!

Glöm inte! Uppskovsränta slopades 2021

Glöm inte att den årliga skatten på bostadsuppskov, även känd som uppskovsränta, togs bort redan den 1 januari 2021. Detta innebär att du inte längre behöver betala någon skatt om du har uppskov med kapitalvinst på din privatbostad. Reglerna gäller både gamla och nya bostadsuppskov. För många sparar det tusenlappar varje år. Katjing!

Deklarera försäljning av värdepapper – tänk på detta

Om du har sålt värdepapper under året måste du lämna in bilaga K4 med din deklaration. I Skatteverkets e-tjänst är bilagan redan skapad med de flesta uppgifterna förifyllda, men du behöver lägga till ditt omkostnadsbelopp (dvs. vad du köpt dina värdepapper för).

Om du inte vet vad omkostnadsbeloppet är (lätt gjort…) kan du använda 20 procent av försäljningspriset som omkostnadsbelopp, enligt schablonmetoden. Men, försök att ta reda på vad omkostnadsbeloppet är, så att du inte betalar extra skatt i onödan.

Vill du lära dig mer om deklaration? Nu kan du få en deklarationsguide helt kostnadsfritt här.

Kontor i bostaden – kan jag fakturera företaget? Javisst!

Om du vill hyra ut en lokal i din villa eller bostadsrätt till ditt eget aktiebolag eller din egen arbetsgivare, kommer detta att ge kapitalbeskattning så länge hyran är marknadsmässig. Det är viktigt att tänka på att behovet av lokalen måste finnas, det får inte finnas en annan lokal som används samtidigt.

Marknadsmässig ersättning är maximal hyra och det måste finnas ett avtal mellan parterna – dig och ditt företag alltså. Missa inte detta om du sitter hemma och jobbar med ditt företag!

Psst! Vill du bli en mästare och lära dig allt om deklarationen 2025, även många detaljer? Då rekommenderar vi Visma Spcs samlingssida med allt om deklarationen 2025.

Moms vid måltidsrepresentation 2025 – beloppet är…

Vid måltidsrepresentation kan du lyfta moms på ett underlag på max 300 kronor. Det gäller även moms på alkohol och gäller för alla bolagsformer. Tänk på att beloppet för max 300 kronor per person inkluderar både mat och dryck. Så ta det lugnt med representationen (om minskad skatt är det viktiga, förstås). Få stenkoll på beloppen för representation här.

Sent ute? Du kan få anstånd med deklarationen

Om du av någon anledning inte kan lämna in din deklaration i tid kan du ansöka om anstånd. Det är viktigt att ansöka senast den 2 maj. Om du inte har möjlighet att logga in med e-legitimation eller om du behöver anstånd under en längre period, kan du ansöka på Skatteverkets blankett Ansökan – Anstånd att lämna inkomstdeklaration m.m. (SKV 2600). Vill du veta exakt hur uppskov fungerar, läs mer här.

Tänk på att skicka in blanketten till Skatteverket minst tio dagar före den 2 maj för att ha chans att få anstånd med deklarationen. Man måste alltså vara i tid för att få mer tid.

Tips! Gör deklarationen enkel och smidig – välj ett superenkelt bokföringsprogram med deklaration (deklarationstillvalet får du dessutom för halva priset).



Driva Eget väljer Co-Member – för ökat engagemang och framtidssäkrad tillväxt

Driva Eget har valt att satsa på den svenska plattformen Co-Member för att ta nästa kliv i vår digitala utveckling. Med Co-Member får vi en kraftfull och skalbar lösning som kombinerar publiceringsverktyg, community-funktioner, betalvägg och AI-baserade verktyg – allt i ett.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 22 april, 2025 2 minuters läsning
Co-Member

Foto: Co-Member

Ett naturligt steg i vår tillväxtresa

Vi på Driva Eget har under många år inspirerat och stöttat tusentals småföretagare i Sverige – från den första idén till att bygga ett hållbart företag och ett liv man älskar. För att kunna fortsätta vara en relevant och värdefull resurs även i en snabbt föränderlig medievärld behövs inte bara rätt innehåll – utan också rätt plattform.

– Vi valde Co-Member eftersom det ger oss möjligheten att samla hela vår digitala närvaro i ett system – samtidigt som det är anpassat för de behov som moderna medier har idag och imorgon. Det här är ett stort lyft för oss och för våra läsare, säger Gustaf Oscarson VD för Driva Eget.

Varför Co-Member?

Co-Member är en svenskutvecklad plattform skapad för medier och community-baserade varumärken. Den hjälper redaktioner att:

  • Skapa och publicera innehåll snabbt och effektivt
  • Bygga starkare relationer med läsarna genom community-funktioner
  • Öka intäkterna med smidiga lösningar för annonser, prenumerationer och betalväggar
  • Få tillgång till smarta verktyg för engagemang, SEO och AI-stöd
  • Skala upp utan att tekniken sätter stopp

Plattformen driftas på svenska servrar, är GDPR-säkrad och alltid uppdaterad med ny funktionalitet – utan att kräva tunga interna resurser.

Vad betyder det för dig som läsare?

Den nya versionen av Driva Eget som lanserades under februari 2025 innebär en snabbare, enklare och mer engagerande upplevelse – både för dig som är ny i din företagarresa och för dig som vill växla upp.

Du kommer kunna spara artiklar, följa ämnen, ta del av exklusivt innehåll, och mycket mer. Framöver lanserar vi fler tjänster för dig som har Driva Eget Plus  – alltid med småföretagarens behov i fokus.

– Vår vision är att vara den bästa platsen för människor som bygger sitt drömföretag och sitt drömliv. Tillsammans med Co-Member kan vi skapa en digital plattform som stödjer den resan – varje dag, avslutar Gustaf.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.