Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Då blir det knäpptyst i gnällhörnan

23 september, 2012 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
På dom flesta företag finns det negativa personer, människor som tillsammans bildar en bitter klunga. En klunga som har bestämt sig:



På det här jobbet är det minsann helt omöjligt att bli framgångsrik!



Att på rasterna dag efter dag diskutera kring detta faktum gör bara alla ännu mer övertygade. Det är omöjligt!



Vad händer då om du bestämmer dig för att bli framgångsrik i en sådan miljö? Tror du att du kommer få en hejaklack? Tror du att du kommer bli gratulerad?



Glöm det!



Det kommer bli precis tvärtom. Gnällhörnan kommer att hålla tummarna för att deras största önskan ska gå i uppfyllelse: Att du ska misslyckas.



Jag kommer ihåg det så väl, när jag för 16 år sedan drog igång min första, riktiga satsning på att fördubbla min försäljning på kort tid. Jag hade precis köpt mitt första exemplar av Psychoselling och hade tagit ett beslut.



JAG SKA LYCKAS. JAG SKA DUBBLA MIN FÖRSÄLJNING PÅ 8 VECKOR.



Jag fick massor av inspirerande hejarop: Du kommer aldrig att klara det! Det är OMÖJLIGT att öka så fort. Du är en loser, Max!



Det gjorde mig bara ännu mer övertygad. Jag ska lyckas. Och jag gjorde det. Tack vare den fokus jag hade och dom tips jag fick av Bruce King.



Och nu tänkte jag ge dig chansen att göra samma sak. Från och med idag och 8 veckor framåt kommer jag att coacha dig i dom principer som Bruce lärde mig i Psychoselling, vecka för vecka. Självklart blir det inte lika utförligt som han skriver i boken, det finns det inte plats för i ett kort veckobrev.



Principen bygger på att du fokuserar på vissa saker en vecka i taget. Och att du för en gångs skull GÖR DOM! Tänk på vilket resultat du kan få!



Vecka 1: Bli en entusiastisk expert på dina produkter och kunder



Lägg tid efter jobbet varje dag den här veckan på att lära dig mer om dina produkter eller tjänster och vad dom faktiskt LÖSER åt dina kunder. Du kanske har jobbat länge med samma sak? Då har saker en förmåga att betraktas som vardagsmat.



Men har du tänkt på en sak? Bara för att du tar en sak för given är det inte så att dina kunder gör det. För dom finns det bara en fantastisk sak med dig och dina produkter.



Hur dom ökar vinsten med den.



Gör så här: Lär dig något nytt om det du säljer varje dag den här veckan. Tänk ut exakt vad kunderna vinner på det. Det kommer göra dig entusiastisk och expert på det du säljer.



Och en entusiastisk säljare som vet vad han eller hon pratar om är helt oemotståndlig för en kund. Din entusiasm GÖR att kunden vill köpa.



Det här är det ena du ska öva på i vecka 1.



Det andra du ska göra är lära dig fokusera, fokusera på ditt mål. I Psychoselling lärde jag mig att göra en avslappningsövning som både gav mig ny energi och lärde mig att fokusera stenhårt på målet. Du kanske tycker att det här låter konstigt eller obekvämt?



Det är precis vad gnällhörnan också tycker!



Det jag kan säga till dig är att den här övningen är det som gör att du kommer lyckas. Och vågar du, som jag vågade för 16 år sedan så är det DU som kommer lyckas den här gången.



Gör så här: Sätt dig eller lägg dig ner på ett bekvämt ställe där du är helt ostörd och slappna av helt. Blunda och fokusera bara på din andning i 10 minuter. När du är helt avslappnad börjar du tänka på saker som du ska göra när du har nått ditt mål.



Vad ska du köpa för pengarna du tjänar? Hur kommer du må som människa när du blir månadens säljare? Vad kommer det innebära för dig när du ökar din föräljning och din inkomst?



Tänk på detta i 10 minuter och se bilderna framför dig. Det gör att du ställer in din hjärna på att det ska bli så. När du når ditt mål.



Denna övningen ska du göra varje dag.



Och då är frågan som du själv bestämmer svaret på:



Ska du lyckas med din säljökning eller ska du sitta i gnällhörnan och titta på när dina konkurrenter gör det?



Tänk så här: När du kommer tillbaka efter 8 veckors fokus på dig själv och din ökade försäljning och kan säga till dom andra att du har lyckats.



DÅ blir det knäpptyst i gnällhörnan!



Nu kör vi järnet för att stänga september och kvartal 3.



Allt går!



- Max



PS. Det finns fortfarande några platser kvar till Masters of sales nästa vecka, där Bruce King och jag kommer lära ut ÄNNU FLER Psychoselling principer.
KOM DIT! Du kommer aldrig att ångra dig. Tänk dig en heldag med fokus på det roligaste som finns. Din fördubbling av försäljningen. Anmäl dig HÄR
Och vill du ha ditt eget exemplar av Psychoselling, för att få ännu fler tips förklarade mycket mer utförligt beställer du den HÄR.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchage

Partner

Riskerna med PDF-fakturor gör e-faktura till tryggaste valet

Att skicka fakturor som PDF eller i word-format kan kännas enkelt och invant. Men det kan också bli en fälla – både för dig som företagare och för dina kunder. Här går vi igenom tre risker med PDF-fakturor – och varför det är smartare med e-faktura.

inexchange
Inexchange 27 juni, 2025 Uppdaterades 2 juli, 2025 3 minuters läsning
e-faktura

Foto: Inexchange

Innan vi går igenom riskerna med PDF-fakturor och fördelarna med e-fakturor; visste du att Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange? Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Risk 1: Dina fakturor fastnar i spamfilter eller försvinner

Fakturor som skickas via e-post riskerar att:

  • fastna i spamfilter
  • hamna i fel inkorg
  • glömmas bort, eller skrivas ut och förloras

Varför är e-fakturor bättre? Jo, e-fakturor levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Risk 2: Du riskerar att utsättas för bluffakturor och bedrägerier

PDF-fakturor och pappersfakturor kan manipuleras på vägen eller till och med skapas av bedragare. Någon kan lägga in sina egna betalningsuppgifter i en faktura som ser äkta ut.

Fakturor som skickas ut som erbjudanden, men ser ut som betalningskrav, är en växande fälla för småföretag.

Varför är e-fakturor bättre? Med e-faktura (till exempel via Inexchange, som 60 000 företag har valt) minskar du risken för att ta emot falska fakturor.

Informationen är digital, strukturerad och skickas på ett säkert sätt direkt från avsändarens system till mottagarens fakturahantering. Fakturan passerar ingen inkorg eller skrivbord där bluffversioner ofta smyger sig in. Det är också lättare att verifiera avsändaren via till exempel Peppol-id (Läs mer om vad Peppol är här).

Risk 3: Du tappar tid och kontroll

PDF-fakturor kräver ofta manuell hantering, registrering och bokföring. Det ökar risken för fel, tar tid och blir därmed kostsamt. Dessutom försvårar det spårbarheten om du behöver gå tillbaka och kontrollera en betalning.

Varför är e-fakturor bättre?

  • du slipper pappersarkiv
  • du får automatiska påminnelser och matchning mot inköpsorder
  • du får bättre statistik över utgifter och intäkter

Många sparar 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura. Och här kan du testa att skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt.

Vad är en e-faktura egentligen?

En e-faktura är en faktura som skickas i ett strukturerat digitalt format, och inte som en PDF eller bild. Den går att läsa av automatiskt av mottagarens system. E-fakturan möter även framtidens krav. Det blir allt viktigare att skicka och ta emot fakturaformat som uppfyller rekommenderad europeisk standard. Exempelvis Peppol BIS. Det är ett format skapat i EU:s regi och som också börjat breda ut sig i andra världsdelar.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Mindre papper, mindre utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på
  • Besparingar: Lägre pris, inget slöseri med tid.

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än  60 000 företag effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.

60 000 anslutna företag
Många användare är en kvalitetsgaranti. För det betyder att förtroendet är högt. Alla uppskattar tjänster man kan lita på.

Miljontals fakturor varje vecka
Fakturaleveranser behöver löpa via tillförlitliga system. Inexchange handskas varje vecka med miljonvolymer. Säkert och tryggt.

Hållbart och miljövänligt
Genom att skicka och ta emot fakturor och andra affärsdokument elektroniskt hjälps vi åt att minska miljöpåverkan.



Rekrytering, Personal & Anställda

Den Bisarra Delegerings-Hetsen!

Sedan jag fick min första kollega för sådär 8 år sedan så får jag någon gång i veckan en variant på meningen "Du tänker väl på att delegera?".

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 18 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Delegerings hets

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att det är sprunget ur kärlek, men rätt ofta tror jag man delegerar utan att tänka på varför man gör det, eller vad det ska leda till. Man känner sig helt enkelt överbelamrad med saker, och då skyfflar man över lite på någon stackars kollega som i värsta fall åker på en uppgift där de ändå behöver ditt godkännande/din feedback dag efter dag, och ni blockerar bara varandras flow.

Rent krasst anser jag att folk verkar delegera saker de inte är redo att delegera, antingen för att de saknar kollegor de verkligen litar på, eller för att deras system inte är redo.

Om jag nu delegerar ansvaret för lagret till just lagret då vill jag inte spendera varje vecka med uppföljande möten och ständiga kontroller, för då har jag dels inte släppt ansvaret, dels tar det massor av tid, dels försenas beslut, och dels kommer folk känna sig kontrollerade.

Jag älskar att lämna bort områden, men min filosofi är att jag i princip bara lämnar bort områden som folk kan hantera helt utan min inblandning. Jag behöver inte vara delaktig i att lägga upp nya produkter för vi har ett system kring hur vi prissätter, lägger in bilder, skriver, etc. Och behöver det ändras så är det inte jag som ändrar det.

Jag behöver inte lägga mig i kundtjänstens öppettider, chattar, reklamationssystem, etc. För de som hanterar kundtjänsten har utvecklat det själva - precis som lagret har utvecklat sina mottagningsrutiner, packrutiner, etc.

Och genom att i princip inte lägga någon tid alls på kontroller, möten och uppföljningar så kan jag rodda en hela 'ledningsgruppen' själv. Vilket dels gör beslutsvägen extremt kort, men det är givetvis också en trevlig besparing ekonomiskt. 

Det kan säkert låta stressigt att hantera inköp, kontakt med Marknadsföring/IT-konsulter, leverantörer, produktutveckling, VD-jox, strategi-tjafs, förhandlingar, ingående och utgående fakturering, etc på en person, men det handlar snarare om att bygga enkla kommunikationsformer så att information flödar smidigt. Och med det på plats är det faktiskt inte så farligt.

Det finns massor av invändningar här som är fullt rimliga:

  • Bolaget blir givetvis personberoende av mig
  • Det blir begränsat av min kunskap och mina visioner
  • Vi saknar senior kompetens
  • Vad händer om jag ska sälja
  • Tänk om någon missköter sig inom de områden som är frigående, etc etc...

Rimliga invändningar, men så som jag vill bygga Gymkompaniet så är det egentligen inga större problem.

Och i slutändan bygger vi ju bolagen på vårt sätt. Varför ska vi annars ha dom?

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.