Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Då blir det knäpptyst i gnällhörnan

23 september, 2012 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
På dom flesta företag finns det negativa personer, människor som tillsammans bildar en bitter klunga. En klunga som har bestämt sig:



På det här jobbet är det minsann helt omöjligt att bli framgångsrik!



Att på rasterna dag efter dag diskutera kring detta faktum gör bara alla ännu mer övertygade. Det är omöjligt!



Vad händer då om du bestämmer dig för att bli framgångsrik i en sådan miljö? Tror du att du kommer få en hejaklack? Tror du att du kommer bli gratulerad?



Glöm det!



Det kommer bli precis tvärtom. Gnällhörnan kommer att hålla tummarna för att deras största önskan ska gå i uppfyllelse: Att du ska misslyckas.



Jag kommer ihåg det så väl, när jag för 16 år sedan drog igång min första, riktiga satsning på att fördubbla min försäljning på kort tid. Jag hade precis köpt mitt första exemplar av Psychoselling och hade tagit ett beslut.



JAG SKA LYCKAS. JAG SKA DUBBLA MIN FÖRSÄLJNING PÅ 8 VECKOR.



Jag fick massor av inspirerande hejarop: Du kommer aldrig att klara det! Det är OMÖJLIGT att öka så fort. Du är en loser, Max!



Det gjorde mig bara ännu mer övertygad. Jag ska lyckas. Och jag gjorde det. Tack vare den fokus jag hade och dom tips jag fick av Bruce King.



Och nu tänkte jag ge dig chansen att göra samma sak. Från och med idag och 8 veckor framåt kommer jag att coacha dig i dom principer som Bruce lärde mig i Psychoselling, vecka för vecka. Självklart blir det inte lika utförligt som han skriver i boken, det finns det inte plats för i ett kort veckobrev.



Principen bygger på att du fokuserar på vissa saker en vecka i taget. Och att du för en gångs skull GÖR DOM! Tänk på vilket resultat du kan få!



Vecka 1: Bli en entusiastisk expert på dina produkter och kunder



Lägg tid efter jobbet varje dag den här veckan på att lära dig mer om dina produkter eller tjänster och vad dom faktiskt LÖSER åt dina kunder. Du kanske har jobbat länge med samma sak? Då har saker en förmåga att betraktas som vardagsmat.



Men har du tänkt på en sak? Bara för att du tar en sak för given är det inte så att dina kunder gör det. För dom finns det bara en fantastisk sak med dig och dina produkter.



Hur dom ökar vinsten med den.



Gör så här: Lär dig något nytt om det du säljer varje dag den här veckan. Tänk ut exakt vad kunderna vinner på det. Det kommer göra dig entusiastisk och expert på det du säljer.



Och en entusiastisk säljare som vet vad han eller hon pratar om är helt oemotståndlig för en kund. Din entusiasm GÖR att kunden vill köpa.



Det här är det ena du ska öva på i vecka 1.



Det andra du ska göra är lära dig fokusera, fokusera på ditt mål. I Psychoselling lärde jag mig att göra en avslappningsövning som både gav mig ny energi och lärde mig att fokusera stenhårt på målet. Du kanske tycker att det här låter konstigt eller obekvämt?



Det är precis vad gnällhörnan också tycker!



Det jag kan säga till dig är att den här övningen är det som gör att du kommer lyckas. Och vågar du, som jag vågade för 16 år sedan så är det DU som kommer lyckas den här gången.



Gör så här: Sätt dig eller lägg dig ner på ett bekvämt ställe där du är helt ostörd och slappna av helt. Blunda och fokusera bara på din andning i 10 minuter. När du är helt avslappnad börjar du tänka på saker som du ska göra när du har nått ditt mål.



Vad ska du köpa för pengarna du tjänar? Hur kommer du må som människa när du blir månadens säljare? Vad kommer det innebära för dig när du ökar din föräljning och din inkomst?



Tänk på detta i 10 minuter och se bilderna framför dig. Det gör att du ställer in din hjärna på att det ska bli så. När du når ditt mål.



Denna övningen ska du göra varje dag.



Och då är frågan som du själv bestämmer svaret på:



Ska du lyckas med din säljökning eller ska du sitta i gnällhörnan och titta på när dina konkurrenter gör det?



Tänk så här: När du kommer tillbaka efter 8 veckors fokus på dig själv och din ökade försäljning och kan säga till dom andra att du har lyckats.



DÅ blir det knäpptyst i gnällhörnan!



Nu kör vi järnet för att stänga september och kvartal 3.



Allt går!



- Max



PS. Det finns fortfarande några platser kvar till Masters of sales nästa vecka, där Bruce King och jag kommer lära ut ÄNNU FLER Psychoselling principer.
KOM DIT! Du kommer aldrig att ångra dig. Tänk dig en heldag med fokus på det roligaste som finns. Din fördubbling av försäljningen. Anmäl dig HÄR
Och vill du ha ditt eget exemplar av Psychoselling, för att få ännu fler tips förklarade mycket mer utförligt beställer du den HÄR.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.