Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Ekonomi & Skatt

Dags att göra slut med firman?

Yasemin Bayramoglu 3 december, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Galenskaparnas Macken kör vidare på Lorensbergsteatern. Än så länge är affärerna goda, men hur hur länge orkar de?

Är det för ditt företag som för Macken? Att det börjar få många år på nacken? Förr eller senare är det dags att tänka på en stängning. Så här går en likvidation till.

Ditt aktiebolag har tjänat dig väl, men nu är det slut. Styrelsen har beslutat att försätta det i livkvidation.
Det finns i princip tre sätt att bli av med ett aktiebolag: Konkurs, försäljning och likvidation. Det första är som ett rött skynke för de flesta och det andra det mest tilltalande.

Men ska sanningen fram är det inte säkert att köparna står på rad. Det kan också vara så att du inte vill sälja. Då återstår likvidation, vilket innebär att du efter bästa förmåga omvandlar tillgångarna i bolaget till pengar, och delar ut dem till aktieägarna. Reträtt under ordna former, kan man säga.
Det gäller i alla fall frivillig likvidation. Det finns tvångslikvidation också, som Bolagsverket eller domstol kan fatta beslut om – om företaget inte uppfyller kraven på aktiebolag. Men det lämnar vi därhän i denna artikel.

Därför vill man lägga ner


De viktigaste anledningarna till att frivilligt likvidera ett företag är:
  • Företagaren vill gå i pension.
  • Verksamheten bär sig inte och företagaren måste ställa sig till arbetsmarknadens förfogande och behöver likvidera för att få a-kassa.
  • Företaget är sålt i en inkråmsaffär och företagaren står kvar med skalet.

Företaget drivs av kompanjoner som råkat i luven på varandra.
Oavsett anledning kräver likvidationen viss planering. Det börjar med ett bolagsstämmobeslut och en anmälan om likvidationen till Bolagsverket som annonserar i Post- & Inrikes tidningar, världens äldsta tidning som numera bara utkommer i di

[caption id="attachment_28987" align="alignright" width="166"] Leif Malmborg.[/caption]

gital form. Syftet med annonseringen är att ”okända borgenärer” får komma in med gamla betalningskrav på företaget. Det ska ske inom sex månader.

– Det händer ytterst sällan, men de ska få chansen, säger civilekonomen Leif Malmborg, som genom åren har varit likvidator i bortåt 3 000 likvidationer och som har skrivit boken Likvidation av aktiebolag, en kommentar till 25 kapitlet aktiebolagslagen. (Titeln kunde ha varit klatschigare, medger han själv.)

Håll nere kostnaderna


När de sex månaderna har gått skiftas tillgångarna i bolaget ut till aktieägarna. Finns det flera delägare tar var och en sin andel och betalar eventuell skatt på det.
Under tiden gäller det att planera likvidationen för att hålla nere kostnader och skatter. För att få hjälp med det anlitar många en likvidator, ofta en jurist eller redovisningskonsult.
– Men det kostar pengar, så det bästa är att ”städa” företaget så mycket man kan själv, säger Leif.

Det handlar om att se över alla kontrakt och avtal och planera för att avsluta dem på bästa sätt. Kan exempelvis hyreslokalkontraktet överlåtas på någon annan? Annars står kanske företaget där med en kostnad som löper på ett par år till. Eller planera så att kontraktet löper ut lagom tills verksamheten upphör.
Telefonabonnemang och billeasing kan eventuellt överföras på ägaren personligen. Leasing av andra inventarier, exempelvis espressomaskiner, kanske också kan överlåtas på någon annan, annars måste de troligen lösas. Förhandla med leasingföretaget.

Gör en plan för att sälja av


Alla prenumerationer och löpande leveranser måste avslutas. De stora frågorna rör ofta inventarier och lager, som måste säljas – om det går.

[caption id="attachment_28986" align="alignright" width="157"] Karin Berggren.
Foto: Oskar Omne[/caption]

– Om inte, behöver du ha en plan för hur du ska bli av med maskiner och varor. Det kan handla om återvinning, skrotning eller att skänka bort, säger Karin Berggren, chefsjurist på Företagarna.

Hon tipsar också om att i god tid se över vilka olika typer av ansvar du kan tänkas ha och hur företagsförsäkringen gäller.
– Om du exempelvis har en fastighet och har bedrivit verksamhet som förorenar naturen är du skyldig att sanera. Om du har verkat inom byggbranschen kan du ha ansvar för de arbeten du har utfört i tio år. Då är det bra om försäkringen täcker den period som är kvar efter likvideringen, säger hon.

Har företag gått med stora vinster och dessa ligger skattade och klara kvar i bolaget, gäller det att tänka till extra. Annars riskerar man att betala mycket i skatt när pengarna tas ut.
– Har man ett aktiebolag gäller 3:12-reglerna och då ses likvidation som avyttring. En viss del kan då tas ut som utdelning med 20 procent i skatt och en annan del som inkomst av tjänst. Den läggs ovanpå arbetsinkomst eller pension och marginalskatten kan då bli 58 procent, säger Karin.

Låta företaget vila kan vara smart


Hur stor del som kan tas ut till den lägre skatten beror på företagarens gränsbelopp för kapitalbeskattad utdelning. Du hittar det senast framräknade beloppet i K10-
bilagan till din inkomstdeklaration.
Var gränsen hamnar i det enskilda fallet beror på många faktorer. Om utskiftningen (de pengar du får efter likvidationen) ger en kapitalvinst (utskiftning minus omkostnadsbeloppet) som blir lägre än gränsbeloppet, blir skatten 20 procent.

Därefter blir kapitalvinsten beskattad som inkomst av tjänst. Efter beskattning som inkomst av tjänst med 100 inkomstbasbelopp, ungefär sex miljoner kronor, beskattas resten av kapitalvinsten som inkomst av kapital med 30 procent.
Ett sätt att hålla skatten låg för den som har stora beskattade vinster är att låta företaget gå i vila i fem år. I ett så kallat 5:25-bolag har ägaren avslutat verksamheten och lagt ner all aktivitet, men vinstpengarna ligger kvar. Varken företagaren själv eller närstående får vara aktiv i liknande verksamhet i ett annat fåmansföretag.

När fem år har gått kan du ta ut pengarna och då bara betala 25 procent i skatt. Under de fem åren är det möjligt att ta ut en årlig schablonutdelning på 2,75 inkomstbasbelopp till 20 procents skatt. För 2018 motsvarar det en utdelning på 171 875 kronor.

6 spartips

  1. Förbered så mycket som möjligt själv, för att minska kostnaderna för likvidatorn.
  2. Tänk efter vad som går att överlåta: Kundregister, lokalen, lagret, varumärket. Försök sälja dessa tillgångar till en eller flera köpare.
  3. Beräkna hur mycket som blir kvar och kostnaderna för att bli av med det. Kan gälla skrotning, bortskänkning, forsling till återvinning etcetera.
  4. För över sådant du vill behålla på dig själv, som telefonabonnemang, tidningar, billeasing.
  5. Kontrollera när leasing- och hyresavtal löper ut och försök anpassa likvidationen.

Påbörja likvidationen i god tid före bokslutet, helst sju–åtta månader före. Då slipper du lämna in ytterligare en årsredovisning.
AV INGRID KINDAHL


ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Så kan Trumps tullar slå mot svenska småföretagare

USA:s tariffer riskerar att slå hårt mot svenska bolag som redan har små marginaler. Något som kan hämma hela landets ekonomiska utveckling, menar Magnus Persson, COO på kredittjänsten Toborrow.

toborrow_logo
Toborrow 30 juni, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Trumps Tullar

Foto: Toborrow

– Företagens tillgång till finansiering blir ännu viktigare i en orolig handelsmiljö, säger Magnus på Toborrow

Sedan Donald Trump inledde sitt handelskrig har världsmarknaderna skakat. Osäkerheten har varit stor, och buden har varit många kring vad som egentligen gäller. För svenska småbolag – som antingen handlar direkt med USA eller agerarunderleverantörer till bolag som gör det – kan tarifferna innebära ett riktigt dråpslag.

– Vi ser att Trumps återinförda eller höjda tullar, särskilt de mot Kina och EU, kan skapa en osäkerhet för svenska små- och medelstora företag som är beroende av export eller import. Högre tullar innebär ofta ökade kostnader för insatsvaror och komponenter, vilket slår hårt mot mindre bolag vars marginaler redan är små”, säger Magnus Persson.

Bästa tipset direkt! Hos Toborrow kan du göra en enda ansökan och låta flera aktörer ge ditt företag bästa villkoren för factoring och lån. Hur bra villkor kan ditt företag få 2025 – värt att testa här va? 

Tullarna riskerar att sätta käppar i hjulet för svenska småföretagare

Svenska företag som exporterar till USA kan drabbas om deras varor blir dyrare jämfört med lokalproducerade alternativ. Eftersom små- och medelstora bolag står för 99 procent av den svenska ekonomin riskerar det att bromsa tillväxt och investeringar, och i slutändan sänka hela vår BNP.

Toborrow följer man utvecklingen noga, och ser hur allt fler bolag söker finansiering för att stärka likviditeten eller få råd med viktiga nysatsningar. En trend är att många väljer bort storbankerna, eftersom de ofta är trögrörliga när det gäller att tillgodose de små- och medelstora bolagens behov.

Psst! För att få bästa finansieringsvillkoren behöver ditt företag ha ett bra kreditbetyg. Här kan du testa ditt kreditbetyg (utan kreditupplysning och helt kostnadsfritt). 

Hälften av Sveriges mindre bolag väljer bort storbankerna för finansiering

Enligt en undersökning genomförd av fintechbolaget Capcito väljer hälften av Sveriges mindre bolag bort storbankerna när de söker finansiering.

– Det gamla bankväsendet är för trögrörligt. Om man behöver ett företagslån gäller det att man har haft kontakt med dem sedan tidigare, annars är det jättesvårt att komma in. När småföretagare nu pressas av tullar och lågkonjunktur är det superviktigt att de kan göra sina satsningar, för att driva på hela ekonomin”, säger Magnus Persson.

Därför erbjuder Toborrow enkel och smidig företagsfinansiering, skräddarsydd för att passa varje individuellt bolag.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow
I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sin unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån eller factoring? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerad i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.



Ekonomi & Skatt

Ny brytpunkt för statlig skatt 2026 (och nytt prisbasbelopp) – här är siffrorna

Som företagare är det viktigt att ha koll på skattegränserna för att kunna planera löner, utdelning och privata uttag. Här går vi igenom vad som gäller från och med inkomståret 2026: brytpunkten för statlig skatt, prisbasbeloppet och vad du bör tänka på.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 15 november, 2025 Uppdaterades 15 november, 2025 2 minuters läsning
Ny brytpunkt fo¨r statlig skatt 2026

Foto: Unsplash

Vad är brytpunkten för statlig skatt?

Brytpunkten, eller den gräns där du börjar betala statlig inkomstskatt (för inkomst av tjänst), är ett viktigt riktmärke för privatekonomi – och för dig som aktiebolagsägare med lön eller utdelning. Om din beskattningsbara inkomst överstiger brytpunkten så tillkommer statlig skatt på delar av inkomsten.

Prisbasbeloppet för 2026

För inkomståret 2026 har Regeringen fastställt prisbasbeloppet till 59 200 kronor. Prisbasbeloppet används bland annat vid beräkning av socialförsäkringsförmåner – men påverkar indirekt även skatteplanering.

Bryt­punkten för statlig skatt 2026

Brytpunkten för statlig skatt för inkomståret 2026 blir då, om vi utgår från prisbasbeloppet, 660 400 kronor för personer som inte har fyllt 66 år vid årets ingång. Det motsvarar en månadslön på ungefär 55 033 kronor. För personer som fyllt 66 år vid årets ingång blir brytpunkten beräknad till 751 100 kronor, motsvarande cirka 62 590 kronor/månad. 

Vad innebär det för dig som företagare?

Planera lönen

Om du driver företag och tjänar nära eller över brytpunkten påverkas hur mycket du ”behåller” efter skatt. Exempelvis:

  • Om du har en årslön på 700 000 kronor och brytpunkten är 660 400 kronor, så börjar statlig skatt tillkomma på ca 39 600 kronor.
  • Genom att hålla lönen precis under brytpunkten (t.ex. 655 000 kronor) slipper du betala statlig skatt på lönen — vilket kan frigöra utrymme att plocka ut pengar på annat sätt (som utdelning) med lägre marginalskatt.

Utdelning och bolagsägare

För dig som ägare i ett aktiebolag handlar det om att kombinera lön och utdelning på ett skatteeffektivt sätt. Om lönen trycker upp dig över brytpunkten kan utdelningen bli ett viktigare verktyg för att undvika hög marginalskatt. Samtidigt behöver du följa reglerna för lön, gränsbelopp och underlag för utdelning.

Praktiska tips

  • Följ löneuttaget under året – om du når upp mot brytpunkten kan det vara dags att se över hur du strukturerar uttag det resterande året.
  • Om du har flera bolag eller kombinerad inkomst måste du se helheten – brytpunkten gäller total tjänsteinkomst.

Sammanfattning

  • Prisbasbeloppet för 2026: 59 200 kronor.
  • Brytpunkt för statlig skatt 2026 (baserat på orisbasbeloppet): 660 400 kronor (under 66 år) och 751 100 kronor (66 år eller äldre).
  • Som företagare är det centralt att planera lön och utdelning utifrån hur nära gränsen du ligger.
  • Genom aktiv planering kan du optimera efter skatt samtidigt som du följer regelverket.


Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.