Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Ekonomi & Skatt

Dags att göra slut med firman?

Yasemin Bayramoglu 3 december, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Galenskaparnas Macken kör vidare på Lorensbergsteatern. Än så länge är affärerna goda, men hur hur länge orkar de?

Är det för ditt företag som för Macken? Att det börjar få många år på nacken? Förr eller senare är det dags att tänka på en stängning. Så här går en likvidation till.

Ditt aktiebolag har tjänat dig väl, men nu är det slut. Styrelsen har beslutat att försätta det i livkvidation.
Det finns i princip tre sätt att bli av med ett aktiebolag: Konkurs, försäljning och likvidation. Det första är som ett rött skynke för de flesta och det andra det mest tilltalande.

Men ska sanningen fram är det inte säkert att köparna står på rad. Det kan också vara så att du inte vill sälja. Då återstår likvidation, vilket innebär att du efter bästa förmåga omvandlar tillgångarna i bolaget till pengar, och delar ut dem till aktieägarna. Reträtt under ordna former, kan man säga.
Det gäller i alla fall frivillig likvidation. Det finns tvångslikvidation också, som Bolagsverket eller domstol kan fatta beslut om – om företaget inte uppfyller kraven på aktiebolag. Men det lämnar vi därhän i denna artikel.

Därför vill man lägga ner


De viktigaste anledningarna till att frivilligt likvidera ett företag är:
  • Företagaren vill gå i pension.
  • Verksamheten bär sig inte och företagaren måste ställa sig till arbetsmarknadens förfogande och behöver likvidera för att få a-kassa.
  • Företaget är sålt i en inkråmsaffär och företagaren står kvar med skalet.

Företaget drivs av kompanjoner som råkat i luven på varandra.
Oavsett anledning kräver likvidationen viss planering. Det börjar med ett bolagsstämmobeslut och en anmälan om likvidationen till Bolagsverket som annonserar i Post- & Inrikes tidningar, världens äldsta tidning som numera bara utkommer i di

[caption id="attachment_28987" align="alignright" width="166"] Leif Malmborg.[/caption]

gital form. Syftet med annonseringen är att ”okända borgenärer” får komma in med gamla betalningskrav på företaget. Det ska ske inom sex månader.

– Det händer ytterst sällan, men de ska få chansen, säger civilekonomen Leif Malmborg, som genom åren har varit likvidator i bortåt 3 000 likvidationer och som har skrivit boken Likvidation av aktiebolag, en kommentar till 25 kapitlet aktiebolagslagen. (Titeln kunde ha varit klatschigare, medger han själv.)

Håll nere kostnaderna


När de sex månaderna har gått skiftas tillgångarna i bolaget ut till aktieägarna. Finns det flera delägare tar var och en sin andel och betalar eventuell skatt på det.
Under tiden gäller det att planera likvidationen för att hålla nere kostnader och skatter. För att få hjälp med det anlitar många en likvidator, ofta en jurist eller redovisningskonsult.
– Men det kostar pengar, så det bästa är att ”städa” företaget så mycket man kan själv, säger Leif.

Det handlar om att se över alla kontrakt och avtal och planera för att avsluta dem på bästa sätt. Kan exempelvis hyreslokalkontraktet överlåtas på någon annan? Annars står kanske företaget där med en kostnad som löper på ett par år till. Eller planera så att kontraktet löper ut lagom tills verksamheten upphör.
Telefonabonnemang och billeasing kan eventuellt överföras på ägaren personligen. Leasing av andra inventarier, exempelvis espressomaskiner, kanske också kan överlåtas på någon annan, annars måste de troligen lösas. Förhandla med leasingföretaget.

Gör en plan för att sälja av


Alla prenumerationer och löpande leveranser måste avslutas. De stora frågorna rör ofta inventarier och lager, som måste säljas – om det går.

[caption id="attachment_28986" align="alignright" width="157"] Karin Berggren.
Foto: Oskar Omne[/caption]

– Om inte, behöver du ha en plan för hur du ska bli av med maskiner och varor. Det kan handla om återvinning, skrotning eller att skänka bort, säger Karin Berggren, chefsjurist på Företagarna.

Hon tipsar också om att i god tid se över vilka olika typer av ansvar du kan tänkas ha och hur företagsförsäkringen gäller.
– Om du exempelvis har en fastighet och har bedrivit verksamhet som förorenar naturen är du skyldig att sanera. Om du har verkat inom byggbranschen kan du ha ansvar för de arbeten du har utfört i tio år. Då är det bra om försäkringen täcker den period som är kvar efter likvideringen, säger hon.

Har företag gått med stora vinster och dessa ligger skattade och klara kvar i bolaget, gäller det att tänka till extra. Annars riskerar man att betala mycket i skatt när pengarna tas ut.
– Har man ett aktiebolag gäller 3:12-reglerna och då ses likvidation som avyttring. En viss del kan då tas ut som utdelning med 20 procent i skatt och en annan del som inkomst av tjänst. Den läggs ovanpå arbetsinkomst eller pension och marginalskatten kan då bli 58 procent, säger Karin.

Låta företaget vila kan vara smart


Hur stor del som kan tas ut till den lägre skatten beror på företagarens gränsbelopp för kapitalbeskattad utdelning. Du hittar det senast framräknade beloppet i K10-
bilagan till din inkomstdeklaration.
Var gränsen hamnar i det enskilda fallet beror på många faktorer. Om utskiftningen (de pengar du får efter likvidationen) ger en kapitalvinst (utskiftning minus omkostnadsbeloppet) som blir lägre än gränsbeloppet, blir skatten 20 procent.

Därefter blir kapitalvinsten beskattad som inkomst av tjänst. Efter beskattning som inkomst av tjänst med 100 inkomstbasbelopp, ungefär sex miljoner kronor, beskattas resten av kapitalvinsten som inkomst av kapital med 30 procent.
Ett sätt att hålla skatten låg för den som har stora beskattade vinster är att låta företaget gå i vila i fem år. I ett så kallat 5:25-bolag har ägaren avslutat verksamheten och lagt ner all aktivitet, men vinstpengarna ligger kvar. Varken företagaren själv eller närstående får vara aktiv i liknande verksamhet i ett annat fåmansföretag.

När fem år har gått kan du ta ut pengarna och då bara betala 25 procent i skatt. Under de fem åren är det möjligt att ta ut en årlig schablonutdelning på 2,75 inkomstbasbelopp till 20 procents skatt. För 2018 motsvarar det en utdelning på 171 875 kronor.

6 spartips

  1. Förbered så mycket som möjligt själv, för att minska kostnaderna för likvidatorn.
  2. Tänk efter vad som går att överlåta: Kundregister, lokalen, lagret, varumärket. Försök sälja dessa tillgångar till en eller flera köpare.
  3. Beräkna hur mycket som blir kvar och kostnaderna för att bli av med det. Kan gälla skrotning, bortskänkning, forsling till återvinning etcetera.
  4. För över sådant du vill behålla på dig själv, som telefonabonnemang, tidningar, billeasing.
  5. Kontrollera när leasing- och hyresavtal löper ut och försök anpassa likvidationen.

Påbörja likvidationen i god tid före bokslutet, helst sju–åtta månader före. Då slipper du lämna in ytterligare en årsredovisning.
AV INGRID KINDAHL


ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.