Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Ekonomi & Skatt

Dags att göra slut med firman?

Yasemin Bayramoglu 3 december, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Galenskaparnas Macken kör vidare på Lorensbergsteatern. Än så länge är affärerna goda, men hur hur länge orkar de?

Är det för ditt företag som för Macken? Att det börjar få många år på nacken? Förr eller senare är det dags att tänka på en stängning. Så här går en likvidation till.

Ditt aktiebolag har tjänat dig väl, men nu är det slut. Styrelsen har beslutat att försätta det i livkvidation.
Det finns i princip tre sätt att bli av med ett aktiebolag: Konkurs, försäljning och likvidation. Det första är som ett rött skynke för de flesta och det andra det mest tilltalande.

Men ska sanningen fram är det inte säkert att köparna står på rad. Det kan också vara så att du inte vill sälja. Då återstår likvidation, vilket innebär att du efter bästa förmåga omvandlar tillgångarna i bolaget till pengar, och delar ut dem till aktieägarna. Reträtt under ordna former, kan man säga.
Det gäller i alla fall frivillig likvidation. Det finns tvångslikvidation också, som Bolagsverket eller domstol kan fatta beslut om – om företaget inte uppfyller kraven på aktiebolag. Men det lämnar vi därhän i denna artikel.

Därför vill man lägga ner


De viktigaste anledningarna till att frivilligt likvidera ett företag är:
  • Företagaren vill gå i pension.
  • Verksamheten bär sig inte och företagaren måste ställa sig till arbetsmarknadens förfogande och behöver likvidera för att få a-kassa.
  • Företaget är sålt i en inkråmsaffär och företagaren står kvar med skalet.

Företaget drivs av kompanjoner som råkat i luven på varandra.
Oavsett anledning kräver likvidationen viss planering. Det börjar med ett bolagsstämmobeslut och en anmälan om likvidationen till Bolagsverket som annonserar i Post- & Inrikes tidningar, världens äldsta tidning som numera bara utkommer i di

[caption id="attachment_28987" align="alignright" width="166"] Leif Malmborg.[/caption]

gital form. Syftet med annonseringen är att ”okända borgenärer” får komma in med gamla betalningskrav på företaget. Det ska ske inom sex månader.

– Det händer ytterst sällan, men de ska få chansen, säger civilekonomen Leif Malmborg, som genom åren har varit likvidator i bortåt 3 000 likvidationer och som har skrivit boken Likvidation av aktiebolag, en kommentar till 25 kapitlet aktiebolagslagen. (Titeln kunde ha varit klatschigare, medger han själv.)

Håll nere kostnaderna


När de sex månaderna har gått skiftas tillgångarna i bolaget ut till aktieägarna. Finns det flera delägare tar var och en sin andel och betalar eventuell skatt på det.
Under tiden gäller det att planera likvidationen för att hålla nere kostnader och skatter. För att få hjälp med det anlitar många en likvidator, ofta en jurist eller redovisningskonsult.
– Men det kostar pengar, så det bästa är att ”städa” företaget så mycket man kan själv, säger Leif.

Det handlar om att se över alla kontrakt och avtal och planera för att avsluta dem på bästa sätt. Kan exempelvis hyreslokalkontraktet överlåtas på någon annan? Annars står kanske företaget där med en kostnad som löper på ett par år till. Eller planera så att kontraktet löper ut lagom tills verksamheten upphör.
Telefonabonnemang och billeasing kan eventuellt överföras på ägaren personligen. Leasing av andra inventarier, exempelvis espressomaskiner, kanske också kan överlåtas på någon annan, annars måste de troligen lösas. Förhandla med leasingföretaget.

Gör en plan för att sälja av


Alla prenumerationer och löpande leveranser måste avslutas. De stora frågorna rör ofta inventarier och lager, som måste säljas – om det går.

[caption id="attachment_28986" align="alignright" width="157"] Karin Berggren.
Foto: Oskar Omne[/caption]

– Om inte, behöver du ha en plan för hur du ska bli av med maskiner och varor. Det kan handla om återvinning, skrotning eller att skänka bort, säger Karin Berggren, chefsjurist på Företagarna.

Hon tipsar också om att i god tid se över vilka olika typer av ansvar du kan tänkas ha och hur företagsförsäkringen gäller.
– Om du exempelvis har en fastighet och har bedrivit verksamhet som förorenar naturen är du skyldig att sanera. Om du har verkat inom byggbranschen kan du ha ansvar för de arbeten du har utfört i tio år. Då är det bra om försäkringen täcker den period som är kvar efter likvideringen, säger hon.

Har företag gått med stora vinster och dessa ligger skattade och klara kvar i bolaget, gäller det att tänka till extra. Annars riskerar man att betala mycket i skatt när pengarna tas ut.
– Har man ett aktiebolag gäller 3:12-reglerna och då ses likvidation som avyttring. En viss del kan då tas ut som utdelning med 20 procent i skatt och en annan del som inkomst av tjänst. Den läggs ovanpå arbetsinkomst eller pension och marginalskatten kan då bli 58 procent, säger Karin.

Låta företaget vila kan vara smart


Hur stor del som kan tas ut till den lägre skatten beror på företagarens gränsbelopp för kapitalbeskattad utdelning. Du hittar det senast framräknade beloppet i K10-
bilagan till din inkomstdeklaration.
Var gränsen hamnar i det enskilda fallet beror på många faktorer. Om utskiftningen (de pengar du får efter likvidationen) ger en kapitalvinst (utskiftning minus omkostnadsbeloppet) som blir lägre än gränsbeloppet, blir skatten 20 procent.

Därefter blir kapitalvinsten beskattad som inkomst av tjänst. Efter beskattning som inkomst av tjänst med 100 inkomstbasbelopp, ungefär sex miljoner kronor, beskattas resten av kapitalvinsten som inkomst av kapital med 30 procent.
Ett sätt att hålla skatten låg för den som har stora beskattade vinster är att låta företaget gå i vila i fem år. I ett så kallat 5:25-bolag har ägaren avslutat verksamheten och lagt ner all aktivitet, men vinstpengarna ligger kvar. Varken företagaren själv eller närstående får vara aktiv i liknande verksamhet i ett annat fåmansföretag.

När fem år har gått kan du ta ut pengarna och då bara betala 25 procent i skatt. Under de fem åren är det möjligt att ta ut en årlig schablonutdelning på 2,75 inkomstbasbelopp till 20 procents skatt. För 2018 motsvarar det en utdelning på 171 875 kronor.

6 spartips

  1. Förbered så mycket som möjligt själv, för att minska kostnaderna för likvidatorn.
  2. Tänk efter vad som går att överlåta: Kundregister, lokalen, lagret, varumärket. Försök sälja dessa tillgångar till en eller flera köpare.
  3. Beräkna hur mycket som blir kvar och kostnaderna för att bli av med det. Kan gälla skrotning, bortskänkning, forsling till återvinning etcetera.
  4. För över sådant du vill behålla på dig själv, som telefonabonnemang, tidningar, billeasing.
  5. Kontrollera när leasing- och hyresavtal löper ut och försök anpassa likvidationen.

Påbörja likvidationen i god tid före bokslutet, helst sju–åtta månader före. Då slipper du lämna in ytterligare en årsredovisning.
AV INGRID KINDAHL


ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Hur får jag bäst villkor när företaget ska låna pengar?

Att hitta rätt finansiering för ditt företag kan vara en tidskrävande och komplicerad process. Att jämföra räntor, avgifter och villkor mellan olika långivare tar tid, och utan full insyn riskerar du att betala mer än nödvändigt.

toborrow_logo
Toborrow 10 mars, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 3 minuters läsning
Lånevillkor

Foto: toborrow

Men det finns smarta sätt att förenkla processen och samtidigt säkerställa att du får de bästa möjliga villkoren. Här lär vi dig hur!

Bästa tipset direkt! Genom att samla flera långivare på ett ställe sparar du tid och får en bättre överblick över de olika alternativen. Istället för att själv ansöka hos flera banker och kreditgivare kan du med hjälp av exempelvis Toborrow göra en enda ansökan och låta flera aktörer konkurrera om att ge dig de bästa villkoren. Nice va!

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

5 smarta tips för att säkra bästa lånevillkoren för ditt företag

1. Jämför alltid flera lånealternativ

Banker och långivare erbjuder olika villkor beroende på din bransch, omsättning och kreditvärdighet. Genom att jämföra olika erbjudanden kan du få ett bättre förhandlingsläge och undvika dolda avgifter.

2. Ha koll på ditt kreditbetyg

Ett starkt kreditbetyg ger dig tillgång till lägre räntor och fördelaktigare villkor. Se till att din kreditupplysning är korrekt, betala räkningar i tid och håll nere skuldsättningen för att förbättra din kreditvärdighet. Här kan du testa ditt kreditbetyg (utan kreditupplysning).

3. Förstå dina finansieringsbehov

Lån är inte alltid den bästa lösningen. Ibland kan leasing eller factoring vara mer kostnadseffektivt och ge ditt företag bättre kassaflöde. Toborrow kan fungera som ett bollplank för att hjälpa dig hitta den finansieringslösning som passar ditt företag bäst.

4. Var förberedd med rätt dokumentation

Företag med tydliga och välordnad ekonomi har större chans att få bättre lånevillkor. Ha redo balans- och resultaträkningar, affärsplan och budget för att visa att du har kontroll över din ekonomi.

5. Förhandla aktivt

Många företagare accepterar första bästa erbjudande, men det finns ofta utrymme att förhandla. Använd de konkurrerande erbjudanden du får genom Toborrow för att få fram de allra bästa villkoren.

Hur fungerar Toborrow?

Toborrow står på din sida, inte bara för att säkerställa att du får de bästa lånevillkoren, utan även för att hjälpa dig hitta rätt finansieringslösning för just ditt företag. Oavsett om du behöver ett lån, leasing eller factoring kan vi guida dig genom processen och koppla dig till de rätta långivarna.

Vill du veta mer om hur du kan optimera ditt företags finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig och se till att du får bästa möjliga villkor.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Personlig Utveckling & Hälsa

Kvällsvanorna som skapar framgång i ditt liv (visste du detta?)

Vad gör framgångsrika människor innan de går och lägger sig? Tittar de på skärmar? Läser de böcker? Skriver de dagbok? Här får du fem kvällsvanor som skapar framgång i ditt liv.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 15 juli, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 3 minuters läsning
Kva¨llsrutiner

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.