Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Dags för nästa revolution!

5 december, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
När jag gick in i marknadsundersökningsbranschen på 90-talet, var det fortfarande en värld full av papper. Skriftliga enkäter skickades med vanlig post och svaren på telefonenkäter fyllde åtskilliga lådor med papper efter den enklaste undersökning. Många timmar ägnade jag åt att mata in data från dessa papper och att packa utskick med papper. Papper som bara mötte två par ögon: respondentens eller intervjuarens och inkodarens.

Tidigt snappade jag upp och förverkligade de möjligheter som idag gjort branschen i stort sett pappersfri. Jag var först i Jönköping med datorbaserade telefonintervjuer och jag var bland de första i landet med webbenkäter. Det var fantastiskt att få vara med och driva denna positiva utveckling, men framför allt blev arbetet väldigt mycket smidigare och företaget mer lönsamt.

När jag för några år sedan växlade över till att syssla med bokföring beklagade jag för mig själv att jag nu åter igen trädde in i en värld av papper. Men vad kunde jag göra? Lagen kräver ju pärmar med bokföringspapper som sparas i sju år. Inte kan det väl räcka med att spara något bara på datorn - det måste ju gå att följa alla verifikationer i pärmen. Det var bara att bita ihop och köra på. Många lådor med papper har jag köpt sedan dess och ännu mer har jag fått av mina kunder.

Tills nu. Jag har under det senaste året fått allt mer belägg för att jag inte varit ensam om att beklaga alla papper. Jag har blivit varse om att min bransch är på väg att genomgå väldigt omvälvande förändringar. En del går så långt som att hävda att vi om fem år inte kommer att sitta och mata in konteringar i datorn längre, vi kommer på sin höjd att bara kontrollera att det som redan bokförts med automatik har gjorts som det ska. Sedan kommer vi att ägna resten av vår tid åt rådgivning till våra kunder.

Hur mycket en sådan utveckling än lockar, kan jag inte se den fullt genomförd på bara fem år. Det finns för många som ska med på tåget och intresset för bokföringen som sådan är för svalt, för att den stora revolutionen ska vara helt genomförd på så kort tid. Men mycket kommer ändå att hända och nu har jag bestämt mig för att ställa mig i första ledet och göra vad jag kan för att driva den här utvecklingen.

Jag har främst Fortnox, min systemleverantör, att tacka för den ögonöppnare jag genomgått den senaste tiden. Jag har inte fog för att säga att de är bättre eller mer drivande än andra bokföringsprogramleverantörer när det gäller digitaliseringen av branschen, men driver gör de och de tar varje chans att förklara för oss kunder hur vi ska göra oss av med så mycket som möjligt av pappershanteringen. Visst, de kvitton och fakturor som man fått på papper måste fortfarande sparas, men det är inte självklart hur och var det sker och väldigt mycket kan göras för att minska pappersskörden markant. Inte minst måste vi tillsammans förklara för våra leverantörer att vi inte vill ha våra kvitton och fakturor på traditionellt sätt; vi vill ha dem direkt in i datorn, allra helst raka vägen in i bokföringsprogrammet.

Det är inte bara en pappersbesparing som väntar, vi kommer att få ett helt nytt tänk i branschen. Bokföringen får nu en chans att ligga betydligt bättre i fas med de verksamheter som vi servar. Vi kommer att kunna ge bättre råd, just precis för att vår information är bättre uppdaterad. Vi kommer inte att behöva träffa våra kunder alls lika mycket för att bara lämna över bokföringsunderlag på papper, vilket öppnar upp möjligheter för att istället träffas för att diskutera affärer, baserat på de senaste och väldigt färska siffrorna. Att kunna använda kontorets bokhyllor och lagringsutrymmen till något annat än ändlösa rader av pärmar - att till och med kunna flytta med sig kontoret till ett café eller till kunden, just för att en dator är allt som behövs  - kommer som en mycket positiv bieffekt.

Jag är redo för att vara med och revolutionera en bransch till. Häng med du också!

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.