Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Därför är det helt rätt att vara liten

27 juli, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Stor mot liten.

Foto: Spelplanen för företagare håller på att ritas om. Nu kan småföretagarna slå ut de stora drakarna. Foto Istock

Spelplanen för företagare håller på att ritas om. Futuristen Stefan Hyttfors menar att det är nu småföretagarna kan slå ut de stora drakarna. Småföretag har när­heten till kunderna och kan ställa om snabbt.Som småföretagare är det extremt viktigt att du följer med utvecklingen och förändrar din verksamhet efter kundens behov. Utan den insikten blir du lätt lämnad kvar på perrongen när framtidståget går.
Men dagens snabba teknikutveckling öppnar också helt nya möjligheter för entreprenörer att ställa om och utmana jättarna. Att vara störst behöver inte längre betyda att du automatiskt är bäst, det menar futuristen och framtidsexperten Stefan Hyttfors.

– Under de senaste 200 åren har det självklara målet för ett företag varit att växa sig så stort som möjligt eftersom stor alltid har varit bättre än liten. Just nu när vi är inne i en extremt snabb förändringsprocess i samhället gäller inte de spelreglerna längre. Det stora företaget blir långsamt och trögt och riskerar att halka efter, säger Stefan och fortsätter:

– Det riktigt farliga nu är att tro att allt kommer att vara som vanligt och hamna i status quo. Erfarenhet kan vara livsfarlig om det betyder att ett företag tror att det behärskar något till fullo och slutar leta efter nya lösningar.
Som småföretagare är det bara att tacka och ta emot.

– Det är den bästa nyheten man kan tänka sig! I ett nätverkssamhälle vinner den som har störst nätverk och stort nätverk får man genom att ge till andra och inte ta. Vad ger storföretagen dig i dag? Ta bankerna till exempel, känner du att du får mycket tillbaka av din bank? Det är ju bara en mellanhand som tar ifrån dig pengar och allt sker av gammal vana eftersom vi är vana vid att det ska vara så. Det kommer inte att hålla i längden och är en fantastisk möjlighet för alla entreprenörer och småföretagare, resonerar Stefan.

Det han beskriver är början till det nätverkssamhälle vi precis har klivit in i och som enligt alla experter kommer att utvecklas kraftigt den närmaste tiden. Vi nätverkar genom sociala medier men också genom att dela eller byta saker.

Bostadsuthyraren Airbnb är bara ett av alla exempel där vanliga människor delar varor eller tjänster med varandra utan att blanda in stora och kända företag.

– Man talar om delningsekonomi som den nya trenden men egentligen har vi alltid delat och bytt med varandra. Den stora skillnaden är att vi nu gör det med människor som vi inte känner. Den tekniska utvecklingen har gjort att jag kan hyra en lägenhet av en man i Indien utan att känna honom eftersom jag kan se att andra har gett honom bra omdöme på sajten. Jag behöver inte längre ett välkänt namn som Radisson för att känna mig trygg på min semester.

Det låter ju fint, betyder det att vi är på väg in i en ekonomi där vi litar på varandra?

– På sikt kommer vi att bli så duktiga på att bygga våra egna filter att vi inte längre behöver några monopol som ska känna pengar mellan oss. Då kan vi börja prata om en verklig delningsekonomi. Möjligheten är fantastisk!

Stefan Hyttfors är själv egenföretagare utan anställda och trivs bra med det. Han har haft två anställningar i sitt liv men trivs inte med att ”jobba för någon annans dröm” eller med att inte kunna bestämma över sin egen tid.

För att hantera det nya och dra nytta av det på bästa sätt menar Stefan att vi måste se på framgång ur nya perspektiv. Och ställa nya frågor.

– Fokusera på ditt nätverk i stället för att se till de gamla stela paramet­rarna som omsättning och antal anställda. Det är totalt ointressant i dag. Det viktiga är frågan: Hur skapar man värde som någon annan är redo att betala för?

Precis som Stefan kan vi bli lite av trendspanare. För det går att förutspå trender menar han.

– Absolut, det gör man genom att titta på vilka problem vi har i dag som vi måste lösa. Det kan till exempel vara hälsoproblem. WHO säger att år 2030 kommer det största folkhälsoproblemet i världen att vara depression. Om du med din affärsmodell får andra att må bättre blir du garanterat framgångsrik. Där har du ett konkret problem som måste lösas.

Var befinner vi oss om 50 år?
– Jag vågar sätta alla mina pengar på att de företag som vi inspireras av om 50 år inte är bildade än. Tänk att vi har allt detta framför oss! Det är en oerhört inspirerande möjlighet för alla småföretagare.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.