Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Därför borde nöjd personal göra dig sömnlös

Yasemin Bayramoglu 26 september, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 10 minuters läsning

Nöjda medarbetare gör företagsledare nöjda. Men det borde snarare fungera som en varningsklocka, menar föreläsaren Svante Randlert. Här berättar han varför.

Svante Randlert är en av Sveriges hetaste föreläsare just nu. Men inte bara här. Han reser jorden runt och berättar om hur man blir en drömarbetsgivare.

LÄS OCKSÅ: SÄLJARENS SJU DÖDSSYNDER

Hans sätt att göra det på är lösningen på själva huvudfrågan: hur får man människor att prestera max? Jo, man engagerar dem! När Svante talade på vårt event Business Hacks nyligen var engagemanget på topp.

När han var rådgivare på Academic Works Business & People gick man från en till fyra miljarder i omsättning på tio år. Numera har han fullt upp med att föreläsa.

– Jag håller 170 föreläsningar om året. Jag är den som träffar flest bolag i Europa. Jag ser vad gör de bästa och de sämsta gör. Vad gör de bästa arbetsgivarna? Vet ni? Precis tvärtom mot vad de sämsta gör!

Snabbast vinner

Ett av problemen är att man inte fattar hur snabbt marknaden förändras.

– Alla tjatar om "nu går det fort". Men gemene chef och företagare har inte koll på hur fort det går. Har ni kollat Fortune 500? Det är bra att kolla på vilka branscher som går upp och ner.

Gör man det upptäcker man snart att bolag som ligger i toppen ett år kan vara som bortblåst kort därefter.

– Det som har tagit er hit idag är kanske inte det som kommer ta er dit i morgon. Jag tittar på bolag som ökar mest i orderingång, marknadsandelar och vinst och det är den snabba som slår den långsamma rakt av. Så det handlar om hur vi behåller vi snabbheten. Titta på bankerna, de är inte snabba längre. Helt plötsligt kommer Klarna och andra som är snabbare.

Vid sidan av snabbhet handlar det om att titta inåt och att plocka bort att "corporate bullshit". Vad kan det vara, frågar Svante. "Bra personal", svarar någon i publiken.

– Bra personal är faktiskt rätt. Men bra personal är de som har det här: engagemang! Och det handlar om nivån på engagemanget, det är det som skiljer de bästa från de andra.

Nöjd = fat and happy?

Skillnaden mellan nöjda och engagerade medarbetare är stor, menar han. Därför blir det så knasigt när arbetsgivare stoltserar med medarbetarundersökningar som visar att nio av tio är nöjda på jobbet.

Vad är det att vara nöjd? Hämta ut lönen, bekväm, ingen utveckling föreslår några i publiken.

– Någon sa mätt, va? Fat and happy säger de i Europa, eller lazy cat. Man går alltså ut och mäter hur fat and happy vi är. "Vi är all time high på nöjdhet", säger någon. Men vad är det? Det kan vara så att de som ville ha mer har dragit? De som vill mer drar ju, säger Svante och pekar på två saker:

– De som har mer engagemang har lägre sjukskrivning, samtidigt som bolaget har högre vinst! Ni kan aldrig få en kund att älska er om inte personalen älskar bolaget.

Svante tror att allt handlar om lagen om orsak och verkan. Alla som är föräldrar kan det här, menar han: Man gjorde något – och det blev något.

– Resultat är en konsekvens. Något som blivit av prestationer. Koncentrera er på prestationer och fokusera på relationer mellan människor. Vi har aldrig jobbat så lite med relationer som idag 2019.

Relationer bygger bolag

Svante pratar snabbt. Det går fort i tanken, han far över golvet. Han frågar och han gestikulerar. Och han har publiken som i en ask.

Han vänder sig mot hur man uttrycker sig i företagarvärlden. B2B, business to business, vad är det?

– När hände det att ett organisationsnummer gjorde affärer med ett annat organisationsnummer? Bolag är av människor för människor. Glöm inte det. Det är inte bolag som förändrar, det är människor som förändrar bolag. Allt bygger på relationer.

Det finns två ord som Svante ogillar så mycket att han vill totalförbjuda i alla affärsstrategier. Det ena kanske du redan anat.

– Säg aldrig mer nöjd, att ni strävar efter nöjd personal. Då kan ni gå hem, det kommer ändå inte hända mer.

Behåll inte – attrahera

Det andra ordet är: behålla. Som när man pratar om att behålla personal. Han gör en liknelse vid någon som har en fågel i en öppen hand. Fågeln stannar för att den vill. Andra kramar snabbt ihop handen om fågeln så fort den satt sig i handen.

– De sämsta arbetsgivarna är nöjda och behåller. De håller krampaktigt i. Så ska vi behålla kunder och medarbetare? Det är hemskt.

Motsatsen till behålla och nöjd är i stället attrahera, engagera och utveckla.

– Vi jagar så jäkla så mycket nytt idag. Det största misstaget som bolag gör är att jaga nya kunder. Men de befintliga då? Försök sälja en produkt till en till en befintlig kund. Tänk Stordalen och jordgubbarna.

När man hela tiden har fokus på att ersättningsrekrytera och att hitta nya kunder tappar man helt enkelt fokus på de kunder och anställda som man faktiskt redan har. Risken är då att de också tröttnar och drar. Det handlar alltså inte bara om att att attrahera nya, utan att på samma sätt attrahera de som ännu är kvar.

– Vi ska inte behålla en sjuksköterska, vi ska attrahera och engagera. Då är de kvar. Det mest affärskritiska vi har är det här.

Bara tre trampar av tio

Svante målar en bild där han jämför ett företag med tio anställda med en tandemcykel med tio sadlar och trampor.

– Tre av tio cyklar framåt i alla bolag. Det är normalkurvan. De två längst bak, vad gör de? De jävlarna har vänt på sadeln! "Det var bättre på Hylands tid." Då har vi fem kvar, vad gör de då? Jag vänder mig om, vad gör polarn? Jo, han är sjukt nöjd och sitter med fötterna på ramen. I alla bolag finns det fem som bara åker med. Två trampar bakåt och tre framåt. I de bolag som går bäst cyklar 7–10 personer framåt. Ska du ha tillväxt måste det vara så.

Ok, så nöjd personal är inget att sträva efter. Men frågan är om den ska vara motiverad heller. Det är skillnad mellan motiverad och engagerad menar han.

– Båda är drivkrafter, men motivation kommer utifrån, engagemang infifrån. Lyssna på ordet – MOTIVator. Vilka motiv har dina anställda för att göra sitt jobb? Min känslomässiga anknytning till vad man ska göra i bolaget är engagemang. Motivation är bensinen.

Bonusar används som bensin. Men det är feltänkt, menar Svante.

– Vi betalar bonus för att betala folk för att göra det de ska göra. Om ni tror på framgång måste ni ha människor som både är engagerade och motiverade. Nu har vi människor som är motiverade men som inte är engagerade.

Jaget för laget

Förutom att åka runt på bolag så har Svante Randlert även uppdrag för Svenska Fotbollsförbundet där han jobbar med ledarna. Han var med senast det var VM i Ryssland.

– Vi kom femma – med vårt spelarmaterial! Rysslands-VM var det första VM:et där de bästa fick åka hem. Tyskland, Portugal… de var motiverade, men ni skulle sett ögonen på spelarna i Sverige!

Sett till anställd personal är 27 procent av världen anställda engagerade, menar Svante. De vet vad de ska göra – och varför. Och de älskar det.

Tre av fyra är inte engagerade. 52 procent vet vad de ska göra och gör bara det man alltid gjort, medan 12 procent inte har någon aning om vad de ska göra, eller varför.

Här faller allt tillbaka på ledarskapet. Engagerade medarbetare tyder på chefer som är bra på att engagera.

Svante visar en bild på ett diagram där energi mäts på den vertikala axeln och uppfattad tydlighet på den horisontella. Tio är max på vardera axel.

Alla människor har rätt att tolka, understryker Svante. Alltså måste man tala om uppfattad tydlighet, inte bara tydlighet. I Tyskland har de snarare elva på tydlighet om man ska tro Svante. Däremot lågt på energin.

Mer information – mindre tydlighet

Sverige ligger på en femma sett till energi – och då är det ganska högt jämförelsevis.

– Vi är en femma på tydlighet för annars blir människor kränkta. Vi säger tillräckligt mycket – men för lite för att det ska förstå. Vet ni varför vi är en femma på energi? "Vi ska ha kul på jobbet, men det är en arbetsplats också!" Det är sådana som går hem tidigt på lördagskvällar och säger "Det är en morgondag också!", säger Svante och publiken skrattar.

Så varför är vi inte bättre än 27 procent? Svante har grävt i medarbetarundersökningar och menar att det som går upp är informationen. Men samtidigt sjunker man i tydlighet.

– Det här är ganska allvarligt när det blinkar på tydlighet. ”Vi får väl informera mer då”, säger folk. Men det är ju informationen som tagit oss till otydlighet! Det borde stå kommunikation – kommunikation är tvåvägs. Information envägs, säger Svante och fortsätter:

– Tydlighet skapar trygghet. Trygga medarbetare mår bäst. Men den långa sjukskrivningen i Sverige har gått upp. Otryggheten går upp för att vi är otydliga.

Bara människor är unika

Otryggheten finns inte bara på jobbet, utan i samhället i stort. Svante pekar på terrorister, världsledare och Brexit som spelar på ängslighet och rädsla. Det här spiller sedan över i en rädsla för att göra fel, vilket resulterar i att vi gör lika dant som alla andra gör.

– Tre vd:ar i bilbranschen har sagt till mig "vi är unika", säger Svante och visar en bild på 12 väldigt lika vita SUV:ar av olika fabrikat.

Han utmanar företagen att hitta det som verkligen är unikt.

– Vad har du som ingen annan har, vad har du som ingen tar för givet? Jag brukar ta företags egna annonser till ledningsgruppen och så säger jag säger ”stryk det som ingen annan säger”. Det blir inget kvar! Motsatsen – vad har ni som alla andra säger och som alla tar för givet? Det är det som alla har.

Det finns bara en sak som inte går att kopiera och det är människor, menar Svante.

– Det bolag som jag är delägare i har ingen unik affärsidé. Det enda vi har som de andra inte har är våra människor. Framtiden kommer inte handla om talanger, eller organisationer. Den kommer att handla om lag. Det är därför jag alltid visar denna bilden, säger han och visar bilden på svenska fotbollslandslaget igen.

Satsa på kulturen

– Vi är tio miljoner svenskar. Ändå blev vi femma. Hur är det möjligt? Jo, vi är bra på lag. Det är för farligt att satsa på en enda talang. Det vi jobbar med i landslaget jag för laget. Alla jobbade för laget. Bolag växer när människor växer. Vi gick till fyra miljarder på den meningen.

Hur mycket bättre är din personal det här året än förra året? Det är det som kommer göra skillnaden på sista raden, menar han.

– Därför ska ni jobba med en sak: företagskulturen. Allt annat går att kopiera. Allt som kan digitaliseras kan kopieras. Starka kulturföretag river policys. Svaga skriver dem. Kultur är det som inte går att skriva på ett papper.

Starka kulturbolag jobbar med tre saker, menar Svante:

KOLLABORATION, LAG. Inte backar eller mittfältare. Lag. Man måste jobba ihop annars blir det inte någon match.
– Men jag har aldrig sett så mycket pyramider nu. Stuprör, ingen hängränna. Var är hängrännan?

KONTRIBUTION, PÅVERKAN. Tillbaka till tandemcykeln. Hur många är det som bidrar? Det intressanta med landslaget är att allt handlar om laget. Innan Janne Andersson kom in handlade allt om Zlatan. Alla spelade allt på Zlatan. Nu jobbar vi med kontribution. Hur många har du som bidrar på din firma?

KREDD – BERÖM, UPPSKATTNING. Svante har tagit fram något som han kallar Se, lyssna, uppskatta, belöna. I stressiga tider jobbar vi med att belöna. Men när vi hela tiden belönas med bekräftelse i sociala medier kan belöningarna liknas vid sockerkickar, menar han.

Lyssna och uppmärksamma

– Vi har aldrig belönat människor så mycket som känt sig så lite uppskattade. Det är ett jättesocialt problem. Belöning kommer inte ta er framåt. Men tre saker som ger mer effekt över tid – se, lyssna och uppmärksamma. Det är dessutom gratis.

Svante menar att många kanske tror att de är närvarande och lyssnande. Men det är alltid mottagaren som bestämmer.

– Ni ska lyssna inte höra. Vi ska vara närvarande, inte synliga, säger han och härmar chefer som läst böcker om "walk around management". De är sjukt synliga, men inte närvarande.



ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.