Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Därför borde nöjd personal göra dig sömnlös

Yasemin Bayramoglu 26 september, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 10 minuters läsning

Nöjda medarbetare gör företagsledare nöjda. Men det borde snarare fungera som en varningsklocka, menar föreläsaren Svante Randlert. Här berättar han varför.

Svante Randlert är en av Sveriges hetaste föreläsare just nu. Men inte bara här. Han reser jorden runt och berättar om hur man blir en drömarbetsgivare.

LÄS OCKSÅ: SÄLJARENS SJU DÖDSSYNDER

Hans sätt att göra det på är lösningen på själva huvudfrågan: hur får man människor att prestera max? Jo, man engagerar dem! När Svante talade på vårt event Business Hacks nyligen var engagemanget på topp.

När han var rådgivare på Academic Works Business & People gick man från en till fyra miljarder i omsättning på tio år. Numera har han fullt upp med att föreläsa.

– Jag håller 170 föreläsningar om året. Jag är den som träffar flest bolag i Europa. Jag ser vad gör de bästa och de sämsta gör. Vad gör de bästa arbetsgivarna? Vet ni? Precis tvärtom mot vad de sämsta gör!

Snabbast vinner

Ett av problemen är att man inte fattar hur snabbt marknaden förändras.

– Alla tjatar om "nu går det fort". Men gemene chef och företagare har inte koll på hur fort det går. Har ni kollat Fortune 500? Det är bra att kolla på vilka branscher som går upp och ner.

Gör man det upptäcker man snart att bolag som ligger i toppen ett år kan vara som bortblåst kort därefter.

– Det som har tagit er hit idag är kanske inte det som kommer ta er dit i morgon. Jag tittar på bolag som ökar mest i orderingång, marknadsandelar och vinst och det är den snabba som slår den långsamma rakt av. Så det handlar om hur vi behåller vi snabbheten. Titta på bankerna, de är inte snabba längre. Helt plötsligt kommer Klarna och andra som är snabbare.

Vid sidan av snabbhet handlar det om att titta inåt och att plocka bort att "corporate bullshit". Vad kan det vara, frågar Svante. "Bra personal", svarar någon i publiken.

– Bra personal är faktiskt rätt. Men bra personal är de som har det här: engagemang! Och det handlar om nivån på engagemanget, det är det som skiljer de bästa från de andra.

Nöjd = fat and happy?

Skillnaden mellan nöjda och engagerade medarbetare är stor, menar han. Därför blir det så knasigt när arbetsgivare stoltserar med medarbetarundersökningar som visar att nio av tio är nöjda på jobbet.

Vad är det att vara nöjd? Hämta ut lönen, bekväm, ingen utveckling föreslår några i publiken.

– Någon sa mätt, va? Fat and happy säger de i Europa, eller lazy cat. Man går alltså ut och mäter hur fat and happy vi är. "Vi är all time high på nöjdhet", säger någon. Men vad är det? Det kan vara så att de som ville ha mer har dragit? De som vill mer drar ju, säger Svante och pekar på två saker:

– De som har mer engagemang har lägre sjukskrivning, samtidigt som bolaget har högre vinst! Ni kan aldrig få en kund att älska er om inte personalen älskar bolaget.

Svante tror att allt handlar om lagen om orsak och verkan. Alla som är föräldrar kan det här, menar han: Man gjorde något – och det blev något.

– Resultat är en konsekvens. Något som blivit av prestationer. Koncentrera er på prestationer och fokusera på relationer mellan människor. Vi har aldrig jobbat så lite med relationer som idag 2019.

Relationer bygger bolag

Svante pratar snabbt. Det går fort i tanken, han far över golvet. Han frågar och han gestikulerar. Och han har publiken som i en ask.

Han vänder sig mot hur man uttrycker sig i företagarvärlden. B2B, business to business, vad är det?

– När hände det att ett organisationsnummer gjorde affärer med ett annat organisationsnummer? Bolag är av människor för människor. Glöm inte det. Det är inte bolag som förändrar, det är människor som förändrar bolag. Allt bygger på relationer.

Det finns två ord som Svante ogillar så mycket att han vill totalförbjuda i alla affärsstrategier. Det ena kanske du redan anat.

– Säg aldrig mer nöjd, att ni strävar efter nöjd personal. Då kan ni gå hem, det kommer ändå inte hända mer.

Behåll inte – attrahera

Det andra ordet är: behålla. Som när man pratar om att behålla personal. Han gör en liknelse vid någon som har en fågel i en öppen hand. Fågeln stannar för att den vill. Andra kramar snabbt ihop handen om fågeln så fort den satt sig i handen.

– De sämsta arbetsgivarna är nöjda och behåller. De håller krampaktigt i. Så ska vi behålla kunder och medarbetare? Det är hemskt.

Motsatsen till behålla och nöjd är i stället attrahera, engagera och utveckla.

– Vi jagar så jäkla så mycket nytt idag. Det största misstaget som bolag gör är att jaga nya kunder. Men de befintliga då? Försök sälja en produkt till en till en befintlig kund. Tänk Stordalen och jordgubbarna.

När man hela tiden har fokus på att ersättningsrekrytera och att hitta nya kunder tappar man helt enkelt fokus på de kunder och anställda som man faktiskt redan har. Risken är då att de också tröttnar och drar. Det handlar alltså inte bara om att att attrahera nya, utan att på samma sätt attrahera de som ännu är kvar.

– Vi ska inte behålla en sjuksköterska, vi ska attrahera och engagera. Då är de kvar. Det mest affärskritiska vi har är det här.

Bara tre trampar av tio

Svante målar en bild där han jämför ett företag med tio anställda med en tandemcykel med tio sadlar och trampor.

– Tre av tio cyklar framåt i alla bolag. Det är normalkurvan. De två längst bak, vad gör de? De jävlarna har vänt på sadeln! "Det var bättre på Hylands tid." Då har vi fem kvar, vad gör de då? Jag vänder mig om, vad gör polarn? Jo, han är sjukt nöjd och sitter med fötterna på ramen. I alla bolag finns det fem som bara åker med. Två trampar bakåt och tre framåt. I de bolag som går bäst cyklar 7–10 personer framåt. Ska du ha tillväxt måste det vara så.

Ok, så nöjd personal är inget att sträva efter. Men frågan är om den ska vara motiverad heller. Det är skillnad mellan motiverad och engagerad menar han.

– Båda är drivkrafter, men motivation kommer utifrån, engagemang infifrån. Lyssna på ordet – MOTIVator. Vilka motiv har dina anställda för att göra sitt jobb? Min känslomässiga anknytning till vad man ska göra i bolaget är engagemang. Motivation är bensinen.

Bonusar används som bensin. Men det är feltänkt, menar Svante.

– Vi betalar bonus för att betala folk för att göra det de ska göra. Om ni tror på framgång måste ni ha människor som både är engagerade och motiverade. Nu har vi människor som är motiverade men som inte är engagerade.

Jaget för laget

Förutom att åka runt på bolag så har Svante Randlert även uppdrag för Svenska Fotbollsförbundet där han jobbar med ledarna. Han var med senast det var VM i Ryssland.

– Vi kom femma – med vårt spelarmaterial! Rysslands-VM var det första VM:et där de bästa fick åka hem. Tyskland, Portugal… de var motiverade, men ni skulle sett ögonen på spelarna i Sverige!

Sett till anställd personal är 27 procent av världen anställda engagerade, menar Svante. De vet vad de ska göra – och varför. Och de älskar det.

Tre av fyra är inte engagerade. 52 procent vet vad de ska göra och gör bara det man alltid gjort, medan 12 procent inte har någon aning om vad de ska göra, eller varför.

Här faller allt tillbaka på ledarskapet. Engagerade medarbetare tyder på chefer som är bra på att engagera.

Svante visar en bild på ett diagram där energi mäts på den vertikala axeln och uppfattad tydlighet på den horisontella. Tio är max på vardera axel.

Alla människor har rätt att tolka, understryker Svante. Alltså måste man tala om uppfattad tydlighet, inte bara tydlighet. I Tyskland har de snarare elva på tydlighet om man ska tro Svante. Däremot lågt på energin.

Mer information – mindre tydlighet

Sverige ligger på en femma sett till energi – och då är det ganska högt jämförelsevis.

– Vi är en femma på tydlighet för annars blir människor kränkta. Vi säger tillräckligt mycket – men för lite för att det ska förstå. Vet ni varför vi är en femma på energi? "Vi ska ha kul på jobbet, men det är en arbetsplats också!" Det är sådana som går hem tidigt på lördagskvällar och säger "Det är en morgondag också!", säger Svante och publiken skrattar.

Så varför är vi inte bättre än 27 procent? Svante har grävt i medarbetarundersökningar och menar att det som går upp är informationen. Men samtidigt sjunker man i tydlighet.

– Det här är ganska allvarligt när det blinkar på tydlighet. ”Vi får väl informera mer då”, säger folk. Men det är ju informationen som tagit oss till otydlighet! Det borde stå kommunikation – kommunikation är tvåvägs. Information envägs, säger Svante och fortsätter:

– Tydlighet skapar trygghet. Trygga medarbetare mår bäst. Men den långa sjukskrivningen i Sverige har gått upp. Otryggheten går upp för att vi är otydliga.

Bara människor är unika

Otryggheten finns inte bara på jobbet, utan i samhället i stort. Svante pekar på terrorister, världsledare och Brexit som spelar på ängslighet och rädsla. Det här spiller sedan över i en rädsla för att göra fel, vilket resulterar i att vi gör lika dant som alla andra gör.

– Tre vd:ar i bilbranschen har sagt till mig "vi är unika", säger Svante och visar en bild på 12 väldigt lika vita SUV:ar av olika fabrikat.

Han utmanar företagen att hitta det som verkligen är unikt.

– Vad har du som ingen annan har, vad har du som ingen tar för givet? Jag brukar ta företags egna annonser till ledningsgruppen och så säger jag säger ”stryk det som ingen annan säger”. Det blir inget kvar! Motsatsen – vad har ni som alla andra säger och som alla tar för givet? Det är det som alla har.

Det finns bara en sak som inte går att kopiera och det är människor, menar Svante.

– Det bolag som jag är delägare i har ingen unik affärsidé. Det enda vi har som de andra inte har är våra människor. Framtiden kommer inte handla om talanger, eller organisationer. Den kommer att handla om lag. Det är därför jag alltid visar denna bilden, säger han och visar bilden på svenska fotbollslandslaget igen.

Satsa på kulturen

– Vi är tio miljoner svenskar. Ändå blev vi femma. Hur är det möjligt? Jo, vi är bra på lag. Det är för farligt att satsa på en enda talang. Det vi jobbar med i landslaget jag för laget. Alla jobbade för laget. Bolag växer när människor växer. Vi gick till fyra miljarder på den meningen.

Hur mycket bättre är din personal det här året än förra året? Det är det som kommer göra skillnaden på sista raden, menar han.

– Därför ska ni jobba med en sak: företagskulturen. Allt annat går att kopiera. Allt som kan digitaliseras kan kopieras. Starka kulturföretag river policys. Svaga skriver dem. Kultur är det som inte går att skriva på ett papper.

Starka kulturbolag jobbar med tre saker, menar Svante:

KOLLABORATION, LAG. Inte backar eller mittfältare. Lag. Man måste jobba ihop annars blir det inte någon match.
– Men jag har aldrig sett så mycket pyramider nu. Stuprör, ingen hängränna. Var är hängrännan?

KONTRIBUTION, PÅVERKAN. Tillbaka till tandemcykeln. Hur många är det som bidrar? Det intressanta med landslaget är att allt handlar om laget. Innan Janne Andersson kom in handlade allt om Zlatan. Alla spelade allt på Zlatan. Nu jobbar vi med kontribution. Hur många har du som bidrar på din firma?

KREDD – BERÖM, UPPSKATTNING. Svante har tagit fram något som han kallar Se, lyssna, uppskatta, belöna. I stressiga tider jobbar vi med att belöna. Men när vi hela tiden belönas med bekräftelse i sociala medier kan belöningarna liknas vid sockerkickar, menar han.

Lyssna och uppmärksamma

– Vi har aldrig belönat människor så mycket som känt sig så lite uppskattade. Det är ett jättesocialt problem. Belöning kommer inte ta er framåt. Men tre saker som ger mer effekt över tid – se, lyssna och uppmärksamma. Det är dessutom gratis.

Svante menar att många kanske tror att de är närvarande och lyssnande. Men det är alltid mottagaren som bestämmer.

– Ni ska lyssna inte höra. Vi ska vara närvarande, inte synliga, säger han och härmar chefer som läst böcker om "walk around management". De är sjukt synliga, men inte närvarande.



ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.