Säljarens sju dödssynder (så undviker du dem)

25 september, 2019

Ska man lyckas som säljare gäller det att inte gå i de mest typiska fällorna, eller dödssynderna, som säljexperten Ulla-Lisa Thordén kallar dem.
Se upp för det här!

  1. SAKNAR MÅL, FOKUS OCH DRIVKRAFT. Du vet inte vad man håller på med eller vart du är på väg. Du har inte satt upp mätbara mål. Och du håller inte fokus på de kunder som du bestämt att bearbeta innan du byter målgrupp till exempel. Drivkraft är fruktansvärt viktigt, annars blir du sittande hemma och tänker ”jag gör det i morgon”. Om du inte gör jobbet kommer du aldrig i mål. Det är som att sikta på att bli golfproffs utan att ens ha klubbor.
  2. DÅLIGT PÅLÄST. Du vet inte tillräckligt om kunden eller du är inte ens intresserad av kunden. Du vill bara ha kunder och blir jätteirriterade om inte folk köper. Men nej, det är inte så det fungerar. Att inte vara tillräckligt intresserad av kunden som person, som människa och som samarbetspartner i din verksamhet är en jättefälla.
  3. VÅGAR INTE TA KONTAKT. Eller sätta rätt pris. Då är det svårt att få till några affärer.
  4. INGEN NYTTA. Ditt erbjudande saknar det absolut viktigaste: en tydlig nytta för kunden.
  5. PRATAR IHJÄL KUNDEN. Det är kunden som är absolut viktigast, inte du. Lyssna in och ställ smarta frågor till kunden så att du får ut den information du behöver för att kunna forma ditt erbjudande efter kunden.
  6. ÅTERKOPPLAR INTE. Att återkoppla efter ett samtal eller ett förslag är A och O.
  7. VÅGAR INTE KOMMA TILL SKOTT. Det är du som säljare som har ansvaret för att föra samtalet framåt mot ett avslut. Kunden kommer inte att ta det initiativet. Bestäm ditt eget värde, men ha kul när du förhandlar om prislappen.

LYSSNA PÅ HELA SAMTALET HÄR:




Foto av: Getty Images
5 enkla steg – så här säljer du mycket mer
Foto av: Instagramprofilen @broderauttexten
Sju oväntade säljtips för att maximera din höst!
Foto av: ADOBE STOCK
7 tips som skapar kundupplevelser i världsklass