44 smarta affärsidéer från Affärschansen
Här är 44 smarta affärsidéer som har tagits ut bland 250 inskickade bidrag i Affärschansen. Läs här vilka de 44 idéerna är.


- Det började otroligt bra. Det kommer inte att bli lätt att välja ut 10 finalister bland alla dessa duktiga innovatörer, säger Ulf Eriksson, VD för SU Innovation vid Stockholms universitet.
Han sitter i juryn tillsammans med Anna Nederby Bar Am, VD på Stockholms NyföretagaCentrum, Tomas Lund, serieentreprenör och Anders Andersson.
När de lyssnat på 44 presentationer ska de på söndag kväll utse tio finalister, som ska gå till final och få chans att vinna 100 000 kr.

Fredagspresentationen
- System för ordning på hemmakontoret. Karin Granström, Stockholm.
- Barnplockmat. Ann Pellkvist, Täby.
- Golfboll med GPS-teknik. Tord Johnson, Stockholm.
- Enhetsnål med färdigträdd nål. Anna-Kari Sundbaum, Stockholm.
- Biomarkörer, en ny sorts doktor. Ralf Torgrip, Älvsjö
- Ta till vara av kött där datum är nära att gå ut för portionsmat. Erik Waltré, Täby
- Brandvarnare i mobilen. Charlotte Nilsson, Sjöbo.
- Flaggstångsklädsel. Anders Carlsson, Enskede.
- Nättjänst för betyg på fastighetsmäklare. Anders Stening, Stockholm.
- Torktumlarfilter. Alex Nerö. Stockholm.
- Trådborttagarsprättare. Lena Wiman, Stockholm.
- Islandshästar för coachning. Cecilia Ahlstedt, Örebro.
- Okrossbara solglasögon. Ebba Kirkegard, Stockholm
- Vindtunnel. Robbin Havasi, Malmö.

Lördagspresentationen
- Idé för att prova glasögon. Kicki Jansson, Vällingby.
- 'Katastrofhus' . Tommy Anzelius, Åby.
- Kort för coachning. Dominic och David von Martens, Stockholm.
- Parmesanrivjärn. Jonas Hedlund, Ekolsund.
- Smårätter för barer. Niclas Johansson, Hägersten.
- Mobilsladdslösning. Ewa Moore, Ekerö.
- 'Lingonkalender'. Amy Ljungqvist, Stockholm.
- Bärhjälpmedel för äldre. Maria Palmgren, Solna.
- Specielanpasssad äldrevåtrdstjänst. Stig Knutsson,Stockholm.
- Virtuell garderob. Robin Westergren, Stockholm.
- Emailrecords. Benjamin Berglund, Malmö.
- Reklam på pizakartonger.Vali Shekhanzai, Göteborg.
Söndagspresentationen
- Personliga korsord. Helena Eriksson,Enköping.
- H&M-retro. Per Bornebusch, Helsingborg.
- Landsbyggdsfrämjande idé. Kristina Walters-Gustavsson, Enviken.
- Casinopromotion, Klas Moberg, Göteborg.
- Barnvänligt nässpray. Carl Svahnström, Stockholm.
- Kvällstaxin 'fyllechaffis'. Lotta Westerberg/Caroline Eriksson, Täby.
- Drive in-butik för mat. Therese Sjögren, Kungälv.
- Städklubb på webben. Maria Kenger. Falun.
- Brädspel från Wasa. Örjan Thorné, Malmö.
- Förvaringsskåp för båtar. Anna Lycke, Mölndal
- TalkingPen. Karin Sohlgren, Tensta.
- Blindskriftsmenyer. Claes Lund, Göteborg.
- Akrylskivor med LED. Lotta Sundberg, Uppsala.
- Bokning av tomma bilsäten. Viktor Moberg, Stockholm.
- Livsberättelsen. Ingela Hofsten, Sundsvall.
Digitala presentationen
- Hembesök för däckbyte. Ilka Ranta, Skellefteå.
- Gratis reklamfinansierat bredband. Anders Karlsson, Lidköping.
- GPS-sysmet för försvunna cyklar. Daniel Isaksson, Lindome.
Vanliga frågor (FAQ tillagd i efterhand av redaktionen)
Vad är kriterierna för en bra UF-företagsidé?
En bra UF-företagsidé ska helst lösa ett konkret problem, som flera av de framgångsrika exemplen i Affärschansen visar. Det kan vara allt från praktiska lösningar som "okrossbara solglasögon" till digitala innovationer som "GPS-system för försvunna cyklar". Det viktigaste är att idén är genomförbar och har en tydlig målgrupp.
Vilka typer av smarta UF-idéer var mest representerade i tävlingen?
Bland de 44 utvalda bidragen i Affärschansen fanns flera kategorier av smarta UF-idéer. De dominerande kategorierna var: - Tekniska lösningar (som brandvarnare i mobilen) - Vardagsproblemslösare (som system för ordning på hemmakontoret) - Digitala tjänster (som virtuell garderob) - Innovativa produkter (som barnvänligt nässpray)
Hur utvecklar man enkla UF-idéer till framgångsrika koncept?
För att utveckla enkla UF-idéer till framgångsrika koncept bör man, precis som deltagarna i Affärschansen, fokusera på att: 1. Identifiera ett tydligt behov 2. Skapa en enkel och genomförbar lösning 3. Ha en tydlig målgrupp 4. Kunna presentera idén på ett övertygande sätt
Vad skiljer bra UF-idéer från mindre framgångsrika?
De bästa UF-företagsidéerna, som många av exemplen i Affärschansen, kännetecknas av: - Innovativ problemlösning - Tydlig marknadspotential - Genomförbarhet inom UF-året - Skalbarhet och utvecklingsmöjligheter
Hur hittar man inspiration till nya affärsidéer för UF-företag?
Affärschansens 44 utvalda idéer visar att inspiration kan komma från många håll: - Vardagsproblem som behöver lösas - Tekniska innovationer - Förbättringar av existerande produkter - Tjänster som saknas på marknaden Ett tips är att studera framgångsrika exempel som de som presenterades i tävlingen.
Vilka branscher är mest lämpliga för UF-företag?
Baserat på de framgångsrika bidragen i Affärschansen ser vi att följande branscher fungerar särskilt bra för UF-företag: - Tech och digitala lösningar - Produktutveckling - Tjänster och service - Hållbarhetslösningar - Vardagsinnovationer