Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

De sätter fart på vårdens digitalisering

Yasemin Bayramoglu 20 juni, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: De utmanar jättarna inom vården. Foto: Anna Sigvarsson

De senaste åren har vården på nätet ökat explosionsartat. Tjänster som Kry och Min Doktor har vuxit snabbt. Men några killar i Göteborg tänkte annorlunda. I stället för att göra en vårdcentral på nätet med egna läkare, skapade de en plattform för redan etablerade vårdgivare. Nu växer Visiba Care snabbt.

Johan Gustafsson är inte bara vd på Visiba Group AB, han är pappa också, skulle man kunna säga för att travestera en gammal reklamkampanj. Men i Johans fall spelar det roll. Han har en dotter som är född med ett kromosomfel och de har spenderat oräkneliga timmar hos olika vårdgivare genom åren.

LÄS OCKSÅ: Rösta på årets David mot Goliat-vinnare här

– I december 2013 blev jag kontaktad av två bekanta och började diskutera hur det kom sig att digitala lösningar förenklat så mycket i livet – utom inom vården. Där var det som att allt låg 10–15 år efter, säger han.

De började omvärldsbevaka och insåg att om det inte hände så mycket i Sverige så hände desto mer i USA.

– Vi kom med ett konsumentperspektiv, medan de lösningar som redan fanns skapats ur vårdgivarperspektivet. Vården såg ett stort behov av att digitalisera vårdbehovet, men de tjänster som hade kommit var inte vad vården behövde.

De tjänster som hittills gjort väsen av sig i Sverige, som appen Kry, ses snarare som konkurrenter av landsting och enskilda vårdcentraler, som efterlyste ett verktyg som hjälper dem att leverera sina egna tjänster.

– Så vi ville hjälpa till att förändra den riktiga vården – och hjälpa vården att själv bygga upp sin digitala verksamhet, säger Johan.

I deras produkt möter patienten alltså inte Visiba Care, utan sin egen lokala vårdcentral till exempel.

Att kunna prata med en doktor via videolänk hemifrån är en sak. Men Johan och hans vänner ville inte stanna där.

– Det är också viktigt att få med ett helt vårdflöde, där man inte bara kan beställa tid hos sin läkare utan även automatiskt skickas vidare till provtagningar och tester.

Utifrån situationen på hemmaplan med en dotter som behövde träffa såväl hjärtläkare som ortopeder och logopeder – bland annat – var Johan väl medveten om hur viktigt det är att vårdbesöken flyter på. Och hur mycket tid och energi de kräver – både för att få en tid hos rätt expertis, men också för de fysiska besöken.

2014 hade Johan och hans partners tagit fram en färdig produkt: en plattform som levererar ett gränssnitt som kan bjuda in patienten till möten. Här kan man även boka drop-in-möten och boka en ny tid samt skicka textmeddelanden mellan patient och vårdgivare. Förhoppningen är att kunna minska administrationen för att kunna lägga mer resurser på själva vården.

– Vi hade väldigt höga ambitioner, samtidigt som det var stor osäkerhet – var marknaden redo för det här?

Men oron var obefogad. Om inte marknaden var redo, så blev den det snart i alla fall. Runt årsskiftet 2015/2016 tog försäljningen fart rejält och sedan dess har de ökat med 20 procent per månad.

Det betyder dock inte att de drar in några jättepengar än – trots att de fått storkunder som exempelvis Stockholms läns landsting och SOS International. De är fortfarande i behov av investeringar.

– Man ska vara medveten om att när man bygger upp ett mjukvaruföretag på licensintäkter så tar det ett tag innan det får snurr. Även om vi får ett avtal med en part som har 10 000 anställda, så kanske man börjar väldigt smått, med kanske 40 anställda, för att testa. Så vi har en stor tillväxtfaktor på våra kunder, säger han.

Responsen har varit jättebra och nu ser Johan det som att de driver utvecklingen av produkten i dialog med sina kunder. Och det verkar som om snacket går mellan vårdgivarna runt om i landet.

– Utan tvekan. Vi får förfrågningar flera gånger i veckan. Nu handlar det mest om att kunna ta emot alla och hinna leverera.

Planen är att fortsätta utveckla plattformen så att man framöver kan kunna göra en digital anamnes (sjukdomshistoria) och monitorera hälsodata, det vill säga att till exempel kroniskt sjuka patienter ska kunna ta värden på sig själva och återkommande kunna mata in dem i systemet för att kunna vara med och övervaka sin hälsa bättre, till exempel.

Är du vår ”David” 2017?


Nu pågår en ny omgång av vår tävling David mot Goliat där vi vill premiera små företag som lyckas ta marknadsandelar från jättarna eller med nya smarta infallsvinklar slå storföretagen.

Bland de nominerade väljer vi ut kandidater som lyfts fram på driva-eget.se och i magasinet. Vinnaren som koras på mässan Eget företag i november får en specialdesignad träskulptur av konstnären Signar N Bengtson och pris från sponsorer.

Nominera på: driva-eget.se/davidpriset.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 5 juni, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Hitta inte dig själv. Skapa dig själv! (så här gör du)

Sluta lägg din energi på att hitta dig själv (så gör ju alla andra, och hur går det?). Fokusera istället på att skapa dig själv. Här får du tre enkla steg som hjälper dig att skapa en ny, härlig version av dig själv.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 17 juli, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 1 minuts läsning
Hitta sig sja¨lv

Foto: Unsplash

Det handlar inte om att hitta sig själv. Det handlar om att skapa sig själv. Det var citatmaskinen George Bernard Shaw som sa det först, och vi kunde inte hålla med mer.

När vi är ute med Driva Eget möter vi så otroligt många företagare som fortfarande letar efter ”vad de egentligen vill”. Människor som vill ”hitta sig själva”. Och det är ju nobelt och bra, men är det möjligt?

Vi tror snarare att det handlar om att skapa sig själv. Eller som Tony Robbins sa när vi såg honom i London: ”I create this motherfucker!”. Boom, inga halvmesyrer, det är upp till oss själva att skapa det vi vill ha i våra liv. Och att bli de människor vi önskar.

Skapa dig själv i tre steg!

Första steget är att släppa din mentala upphetsning kring allt du inte kan påverka. Väder, andra människor etc. Lägg istället allt ditt fokus på det du kan förändra, vilket i huvudsak är dig själv.

Andra steget är att göra en tydlig målbild: hur vill du vara som människa? Vad vill du att gästerna säger om dig på din begravning? Vad vill du vara känd för? Här kan du enkelt skapa en trevlig storytelling som bygger historien om dig och ditt företag. Människor älskar att följa dem som är på väg någonstans.

Tredje steget är att skapa integritet i alla steg. Om det du tänker är samma sak som det du säger och vad du sedan gör, kommer du att må bra. Så länge det du tänker är bra för världen, såklart!



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.