Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

De sköter småföretagarnas dåliga samvete: administrationen

26 augusti, 2013 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
Cesar Sangchi och kollegan Jonas Suijkerbuijk visste vad de själva behövde som småföretagare: slippa all administration. Med noll kunskap inom området har deras företag och faktureringshjälp Billogram etablerat sig bland småföretagarna och hanterat 1,2 miljarder kronor.

Det gick bra för Cesar Sangchis och Jonas Suijkerbuijks tidigare företagande. Så bra att de inte hann lägga tid på den administrativa biten.
Känner du igen dig?

De insåg att det fanns något att göra för alla småföretagare som behöver hjälp med just administrationen.

– Så nu vänder vi oss direkt till småföretagare som vill bli av med det jobbet. Med vårt faktureringssystem, som är online, kommer man igång på några minuter. Man loggar in, fyller i sina uppgifter och så sköter vi resten. Vi fakturerar, vare sig det gäller per mejl eller post, vi bevakar så att fakturorna betalas, annars skickar vi ut påminnelser. Och så bokför vårt program.

Men vad kostar det?
– Kunden betalar per faktura, tio kronor. Skickar du bara en per år blir det tio kronor. Vi kom på Billogram för att vi själva behövde precis en sådan här tjänst och ett rättvist sätt att betala för den.

Hur många kunder har ni nu?
– Nästan 4 000 registrerade och 61 procent av alla kunder kommer in på rekommendation.

Hur gick ni tillväga där i början?
– Vi kunde som sagt noll om faktureringssystem, men vände oss snart till Peter Sjunnesson (tidigare styrelseordförande för Klarna och vd för Intrum Justitia och Lindorff, reds. anm). Han gillade vår affärsidé, valde att gå in med startkapital och sitta som ordförande. Under första året hade vi daglig kontakt och det var jättebra. Sedan fick vi kontakt med riskkapitalbolaget Edastra Venture Capital och fick pengar därifrån.

Ni skrotade också er första modell av systemet och byggde snabbt ett helt nytt – hur avgörande var det nya?
– Jätteavgörande. Vi tog bort allt och byggde om från scratch. Det folk tyckte om från början behöll vi. Vårt nya system är lite som Facebook, där vi skickar ut meddelanden, försöker lära kunder hur de ska agera – ja, vi hjälper kunderna att agera lika professionellt som storbolag. Så vi använder oss mycket av realtidsinformation och kommunikation med kunderna.

Har du tips till andra som vill förverkliga en idé som ni har gjort?
– Det är ju inte så svårt som man kan tro. Vi kunde ingenting om branschen, men det löser sig. Om man bara tar första steget.

REGISTRERA! Vill du synas i vår serie? Registrera ditt företag bland Driva Egets företagspresentationer (gratis för prenumeranter)!


ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Ladda ner kostnadsfri och interaktiv fakturamall här

Vem sa att fakturering måste vara tråkigt? Ladda ner Spiris fakturamall gratis så fixar du en stilren faktura lika smidigt som en kopp kaffe – oavsett om du säljer blommor på torget eller driver konsultbolag! Mallen fungerar bäst i Adobe Acrobat men andra program funkar också.

Fyll i din e-postadress nedan så kan du ladda ner fakturamallen direkt.

spiris-de
Spiris 11 februari, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Innan du laddar ner mallen, visste du att det finns mer kostnadsfri hjälp att få? Till exempel:

Boom! Tryck på knappen nedan för att ladda ner fakturamallen direkt.

Ladda ner fakturamallen här. Yeah!

Snyggt! Här hittar du kostnadsfri mall, checklista och ett skönt erbjudande

Vad kul att du också laddat ned Spiris fakturamall. Bäst av allt – det finns mer kostnadsfri hjälp att få, till exempel:

- Kostnadsfri starta-eget-checklista (du hittar den här hos Spiris)
- Kostnadsfri mall för affärsplan (du kan ladda ned den här)

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, är ditt företag nystartat får du halva priset när du väljer bokföring och fakturering med Spiris. Ange koden: NYSTARTAD. Läs mer här! 

Lycka till!



Digitalisering

4 timmars arbetsvecka – är det möjligt?

Tim Ferriss storsäljare menar att 4 timmars arbetsvecka kan bli verklighet för oss företagare. Är det sant? Vi har läst boken och testat principerna. Läs här!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 10 juli, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 3 minuters läsning
4 timmars arbetsvecka

Foto: 4 timmars arbetsvecka



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.