Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

De ville absolut inte starta eget – nu älskar Mattz och Karina sina nya liv

Yasemin Bayramoglu 18 juli, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 10 minuters läsning
Motvilliga företagare som startade eget.

Foto: Möt Mattz och Karina – de motvilliga ­företagarna som hittat lösningen genom att starta eget.

Han var hantverkaren som blev arbetslös efter en långtids­sjukskrivning. Hon var ­akademikern som blev över­talig vid 60 plus. Möt Mattz och Karina – de motvilliga ­företagarna som hittat lösningen genom att starta eget.

Som barn såg Mattz Birath sin pappa sitta och räkna på jobb han aldrig fick. Pappan var hantverkare och företagare, jobbade och slet och gjorde massor av arbetstimmar som aldrig blev faktureringsbara. ”Så där vill jag aldrig ha det”, tänkte den unge Mattz.
– Det där genomsyrade min barndom. Pappa jobbade jämt och fick stå ut med mycket gnäll från kunderna. Jag ville inte göra massor av jobb som jag aldrig fick betalt för och jag bestämde mig tidigt: Aldrig företagare! berättar han.

I dag är Mattz hantverkare och företagare. Men ett av barndomslöftena har han hållit: Han lägger inte tid på att räkna på jobb han inte får. Hans affärsidé är lika enkel som företagsnamnet: Hyr en timme! Konceptet är precis som det låter. Kunderna kontaktar honom, anlitar honom för en timme eller fler och får en faktura för den tid som gått åt.

Under denna eller dessa timmar får de hjälp med diverse småjobb som större firmor ofta inte tar. Eftersom Mattz i grunden är elinstallatör kan det handla om att byta en dimmer eller kontakt, sätta upp ett nytt eluttag eller flytta en kontakt. Men det kan också handla om att montera och skruva fast en bokhylla, sätta upp gardinstänger eller sätta upp de där taklisterna som aldrig tycks komma på plats efter renoveringen.
– Jag gör de där småjobben som andra inte kan, vill eller hinner göra. För mig är det perfekt, jag vill ju inte fastna i de stora projekten och jag tackar nej till jobb som jag vet att jag inte klarar av. Jag vill åka ut, göra jobbet och sätter mig sedan hemma i soffan och skriver fakturan samma dag. Och jag tar betalt för den tid jag lägger ner – varken mer eller mindre.

Att Mattz – trots sina barndomslöften – valde att starta eget är en konsekvens av en lång sjukskrivning. Efter drygt 20 år på olika elfirmor, och en period som frilansande fotograf och elmontör, blev han anställd som projektledare, något som resulterade i att han till slut gick in i väggen och klappade ihop. En ambulansfärd och ett sjukhusbesök senare blev han sjukskriven för utmattningsdepression. Mattz sticker inte under stol med att det varit en tuff tid där marginalerna för vad han mäktade med var små. Men med tiden blev marginalerna allt större och det var dags att börja närma sig arbetslivet igen. Men nu fanns inte den gamla anställningen kvar. Mattz var hänvisad till att börja söka jobb och suckar tungt när han berättar om hur många tjänster han sökte.

– Jag har aldrig tidigare haft problem med att få jobb men man får inga jobb när man berättar att man varit sjukskriven för utmattningsdepression. När jag skrev i ansökan att jag varit sjukskriven blev jag inte kallad till intervju. Och när jag inte skrev det i ansökan blev jag kallad till intervju men fick inte jobb när jag berättade. Jag var för frisk för att vara sjukskriven men ansågs för sjuk för att få ett jobb, summerar han.

Lösningen blev en nygammal idé från frilanstiden. Webbadressen www.hyrentimme.se hade han registrerat då, liksom en enskild firma, och nu var det dags att ta tag i den på allvar. Han skaffade webbplats, en Facebooksida och köpte en Facebookannons för tusen kronor.
– På två veckor hade jag 700 gillar. Jag fick snabbt jobb så att jag hade framförhållning på fyra–sex veckor. Nu har jag en–två veckors framförhållning utan att jag marknadsfört mig. Det är Facebook och kunders rekommendationer som ger mig jobb.

Hans omkostnader är små. Kontoret har han på fickan. Firmabilen leasar han, verktygen likaså. Utöver det behöver han bara tänka på att få ihop till sitt eget leverne.
I dag jobbar Mattz cirka sex timmar om dagen. Det är lagom. Han har ju startat firman för att inte gå in i väggen igen och är noga med att arbeta lagom mycket och inte ta på sig för stora uppdrag. Han behöver inte bli rik på sin verksamhet; han behöver bara försörja sig och må bra.

– Blir jag lyckligare av mycket pengar? Nej! Jag blir rik när själen mår bra. Jag tar en månad i taget, hoppas på lagom med jobb och att bli helt frisk och jag mår bara bättre och bättre. Min belöning är den kärlek och tacksamhet jag får från kunderna. När jag kommer hem till en äldre dam, som har bakat kakor och bullar för att jag ska komma, och hon är överlycklig för att hon äntligen ska få upp de där hyllorna och gardinstängerna – då får jag energi.
I dag är killen som aldrig skulle bli företagare en nöjd sådan.
– Jag fick ingen hjälp med starta eget-bidrag men man måste våga satsa ändå. Att starta eget är det bästa jag har gjort, säger han.

Karina DiLucia har samma känsla. Att driva eget är det bästa hon gjort i yrkeslivet. Hon är lite förvånad själv eftersom hon beskriver sig som en motvillig företagare.
– Jag är en gruvarbetarunge från Malmberget och har präglats av det. Att driva eget fanns inte på kartan. Företagare? Aldrig! Det har inte funnits i min värld. Jag får väl erkänna att jag känt en motvilja mot ”de där konsulterna”. Nu är jag själv en sådan, säger hon och skrattar innan hon fortsätter:
– Men bakom den där motviljan fanns säkert en rädsla också.

Nej, en trygg anställning var det självklara valet. Gruvarbetarungen från Malmberget blev frisören som blev sjuksköterska, barnmorska och sjukgymnast, skaffade en specialistutbildning inom psykiatri och en rad kurser utöver det. Karina har arbetat inom offentlig sektor i hela sitt liv – inom vården, försvaret och med studenthälsa vid Umeå universitet.
– För tre år sedan blev jag övertalig vid universitet och tänkte: ”Herregud, vad ska jag göra nu?”

Ja, vad gör man när man blir arbetslös och pensionsstrecket finns några få år bort? Karina tänkte över huvud taget inte ordet ”pension”. I stället lockade fortsatta studier.
– Jag hade tidigare gått ledarskapsutbildningar och nu ville jag plussa på med gestaltterapeutiska kurser. Under den tiden mognade beslutet fram – jag ville jobba med HR, med individer och grupper. Att starta eget har aldrig tidigare varit något som ens slagit mig, men plötsligt insåg jag att jag har så mycket erfarenhet, kompetens och kunskap som jag kan bidra med. Nu jäklar skulle jag starta eget.

I dag driver hon DiLucias Utvecklingsbyrå och jobbar med HR-utveckling, ledarskapsutveckling och coachning.
Den ganska nyinköpta Villa Insikt används för kurser, workshops och uthyrning.
Karina bor i Umeå men valde att starta företag i Burträsk, ett inte alldeles självklart val kan tyckas. Men för Karina var det ett smartare val.
– De stora företagen och kunderna finns ju i Umeå, men där finns också min konkurrens. Jag ville rikta mig mer mot Skellefteå, där konkurrensen är mindre och där jag såg att de kunder jag ville vända mig mot finns – mindre och medelstora företag där jag kan få en rakare kommunikation med chefen eller med en personalansvarig.

Sedan hade familjen sedan tidigare ett hus i Burträsk, som ligger närmare Skellefteå, och därför blev det så.
– Men det finns inte många potentiella kunder i Burträsk – jag får röra mig mellan Umeå och Skellefteå.
Det svåra med att starta företag har varit att hitta kunderna, anser Karina.
– Jag vet vad jag kan men hur ska jag få framtida kunder att förstå det? Det finns ju tusen företag som jobbar med ungefär samma sak och den stora utmaningen har varit: Hur ska jag få dem att välja just mig?

Några genvägar till svaret har hon inte hittat. Det gäller att ta kontakter där kontakterna finns. Hon nätverkar vid företagsträffar och frukostmöten, håller föredrag när hon kan och hon ringer, något motvilligt, de där kalla samtalen.
– Jag får ta mig själv i örat och ringa de där samtalen. Och visst – det är inte roligt när man får luren i örat.
Jag vill inte ringa och sälja utan i stället se det som ett samtal där jag frågar hur kundens behov ser ut. Efter den insikten har det gått lättare och nätverket har växt fram.

Karina delar synsätt med Mattz. Drivkraften är inte att bli rik. Hon vill att det ska vara roligt och meningsfullt och få det att snurra runt ekonomiskt.
– Det tar ju ett par år innan det tar fart men 2015 blev ett bra år bokslutsmässigt, konstaterar hon.

Nyföretagarcentrum möter dagligen personer som Mattz och Karina, kompetenta yrkesmänniskor som plötsligt blir arbetslösa och som funderar på eget företag som en lösning.

– Många av dem har inte alls tänkt starta eget men gör det för att de inte upplever att de har något val. Väldigt många som blivit övertaliga har ju sin yrkesskicklighet som de levt på i hela sitt liv och de flesta av dem fortsätter att göra samma sak som företagare. De flesta gör det för sin försörjning och många av dem lyckas bra, säger Harry Goldman, VD vid Nyföretagarcentrum.
Han ser en faktor som central för att lyckas:
– Drivkraften hos personen är det som avgör.

Mattz Biraths starta eget-tips

  • Du har inte mer att förlora än de pengar du sätter in i företaget. Man måste våga förlora lite pengar med betoning på ”lite” för att starta.
  • Gör en budget och se hur mycket du kan lägga undan till en buffert. Håll i pengarna och se till att du ligger på plus om du måste avveckla. Av samma skäl – se till att du inte sitter fast i dyra leasingavtal.
  • Skaffa en Facebooksida. Håll sidan levande och marknadsför dig där. Det är ett billigt och enkelt sätt att nå ut till riktigt många.
  • Fokusera på det du är bra på och låt andra sköta bokföringen.
  • Var proper! Gör ett seriöst intryck genom att tänka på detaljer som att ha proffsiga visitkort, ha en ren bil med firmanamnet på och ha kläder med firmaloggan på.

Karina DiLucias starta eget-tips

  • Köp tjänster som bokföring och webbplats om du inte är bra på det själv. Ägna i stället tiden åt det du tycker om och är bra på.
  • Låt inte din passion släckas av olyckskorpar.
  • Skaffa en mentor eller samtalspartner som hjälper dig att se dina styrkor och som peppar när det går tungt.
  • Leta upp nätverk där det finns kunder och andra som startar företag.
  • Om du tycker att det är svårt att sälja – kalla det inte ”sälj”. Se det som ett samtal med någon som kan bli en kund.

7 starta eget-tips

1. Förbered så mycket som möjligt genom att ta den gratishjälp som finns, se till exempel NyföretagarcentrumVerksamt Använd också dina egna nätverk.

2. Skaffa någon att bolla med, någon som har erfarenhet, en rådgivare som är hands on.

3. Få med familjen på dina planer – det är viktigt att ha både stöd och förståelse.

4. Ta reda på hur marknaden fungerar. Skaffa en mentor eller fråga andra i samma situation.

5. Prioritera försäljning och var kostnadseffektiv/snål till en början.

6. Ha en plan för allt organisatoriskt. Hur gör du med bokföring och redovisning?
Var noga med avtal och skaffa rutiner så att skatte- och moms­inbetalningar fungerar.

7. Fråga, fråga, fråga. Det finns inga dumma frågor, som det brukar heta.

(Källa: Harry Goldman, Nyföretagarcentrum.)

AV ANNIKA HÄLLQVIST

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.