Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

De ville absolut inte starta eget – nu älskar Mattz och Karina sina nya liv

Yasemin Bayramoglu 18 juli, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 10 minuters läsning
Motvilliga företagare som startade eget.

Foto: Möt Mattz och Karina – de motvilliga ­företagarna som hittat lösningen genom att starta eget.

Han var hantverkaren som blev arbetslös efter en långtids­sjukskrivning. Hon var ­akademikern som blev över­talig vid 60 plus. Möt Mattz och Karina – de motvilliga ­företagarna som hittat lösningen genom att starta eget.

Som barn såg Mattz Birath sin pappa sitta och räkna på jobb han aldrig fick. Pappan var hantverkare och företagare, jobbade och slet och gjorde massor av arbetstimmar som aldrig blev faktureringsbara. ”Så där vill jag aldrig ha det”, tänkte den unge Mattz.
– Det där genomsyrade min barndom. Pappa jobbade jämt och fick stå ut med mycket gnäll från kunderna. Jag ville inte göra massor av jobb som jag aldrig fick betalt för och jag bestämde mig tidigt: Aldrig företagare! berättar han.

I dag är Mattz hantverkare och företagare. Men ett av barndomslöftena har han hållit: Han lägger inte tid på att räkna på jobb han inte får. Hans affärsidé är lika enkel som företagsnamnet: Hyr en timme! Konceptet är precis som det låter. Kunderna kontaktar honom, anlitar honom för en timme eller fler och får en faktura för den tid som gått åt.

Under denna eller dessa timmar får de hjälp med diverse småjobb som större firmor ofta inte tar. Eftersom Mattz i grunden är elinstallatör kan det handla om att byta en dimmer eller kontakt, sätta upp ett nytt eluttag eller flytta en kontakt. Men det kan också handla om att montera och skruva fast en bokhylla, sätta upp gardinstänger eller sätta upp de där taklisterna som aldrig tycks komma på plats efter renoveringen.
– Jag gör de där småjobben som andra inte kan, vill eller hinner göra. För mig är det perfekt, jag vill ju inte fastna i de stora projekten och jag tackar nej till jobb som jag vet att jag inte klarar av. Jag vill åka ut, göra jobbet och sätter mig sedan hemma i soffan och skriver fakturan samma dag. Och jag tar betalt för den tid jag lägger ner – varken mer eller mindre.

Att Mattz – trots sina barndomslöften – valde att starta eget är en konsekvens av en lång sjukskrivning. Efter drygt 20 år på olika elfirmor, och en period som frilansande fotograf och elmontör, blev han anställd som projektledare, något som resulterade i att han till slut gick in i väggen och klappade ihop. En ambulansfärd och ett sjukhusbesök senare blev han sjukskriven för utmattningsdepression. Mattz sticker inte under stol med att det varit en tuff tid där marginalerna för vad han mäktade med var små. Men med tiden blev marginalerna allt större och det var dags att börja närma sig arbetslivet igen. Men nu fanns inte den gamla anställningen kvar. Mattz var hänvisad till att börja söka jobb och suckar tungt när han berättar om hur många tjänster han sökte.

– Jag har aldrig tidigare haft problem med att få jobb men man får inga jobb när man berättar att man varit sjukskriven för utmattningsdepression. När jag skrev i ansökan att jag varit sjukskriven blev jag inte kallad till intervju. Och när jag inte skrev det i ansökan blev jag kallad till intervju men fick inte jobb när jag berättade. Jag var för frisk för att vara sjukskriven men ansågs för sjuk för att få ett jobb, summerar han.

Lösningen blev en nygammal idé från frilanstiden. Webbadressen www.hyrentimme.se hade han registrerat då, liksom en enskild firma, och nu var det dags att ta tag i den på allvar. Han skaffade webbplats, en Facebooksida och köpte en Facebookannons för tusen kronor.
– På två veckor hade jag 700 gillar. Jag fick snabbt jobb så att jag hade framförhållning på fyra–sex veckor. Nu har jag en–två veckors framförhållning utan att jag marknadsfört mig. Det är Facebook och kunders rekommendationer som ger mig jobb.

Hans omkostnader är små. Kontoret har han på fickan. Firmabilen leasar han, verktygen likaså. Utöver det behöver han bara tänka på att få ihop till sitt eget leverne.
I dag jobbar Mattz cirka sex timmar om dagen. Det är lagom. Han har ju startat firman för att inte gå in i väggen igen och är noga med att arbeta lagom mycket och inte ta på sig för stora uppdrag. Han behöver inte bli rik på sin verksamhet; han behöver bara försörja sig och må bra.

– Blir jag lyckligare av mycket pengar? Nej! Jag blir rik när själen mår bra. Jag tar en månad i taget, hoppas på lagom med jobb och att bli helt frisk och jag mår bara bättre och bättre. Min belöning är den kärlek och tacksamhet jag får från kunderna. När jag kommer hem till en äldre dam, som har bakat kakor och bullar för att jag ska komma, och hon är överlycklig för att hon äntligen ska få upp de där hyllorna och gardinstängerna – då får jag energi.
I dag är killen som aldrig skulle bli företagare en nöjd sådan.
– Jag fick ingen hjälp med starta eget-bidrag men man måste våga satsa ändå. Att starta eget är det bästa jag har gjort, säger han.

Karina DiLucia har samma känsla. Att driva eget är det bästa hon gjort i yrkeslivet. Hon är lite förvånad själv eftersom hon beskriver sig som en motvillig företagare.
– Jag är en gruvarbetarunge från Malmberget och har präglats av det. Att driva eget fanns inte på kartan. Företagare? Aldrig! Det har inte funnits i min värld. Jag får väl erkänna att jag känt en motvilja mot ”de där konsulterna”. Nu är jag själv en sådan, säger hon och skrattar innan hon fortsätter:
– Men bakom den där motviljan fanns säkert en rädsla också.

Nej, en trygg anställning var det självklara valet. Gruvarbetarungen från Malmberget blev frisören som blev sjuksköterska, barnmorska och sjukgymnast, skaffade en specialistutbildning inom psykiatri och en rad kurser utöver det. Karina har arbetat inom offentlig sektor i hela sitt liv – inom vården, försvaret och med studenthälsa vid Umeå universitet.
– För tre år sedan blev jag övertalig vid universitet och tänkte: ”Herregud, vad ska jag göra nu?”

Ja, vad gör man när man blir arbetslös och pensionsstrecket finns några få år bort? Karina tänkte över huvud taget inte ordet ”pension”. I stället lockade fortsatta studier.
– Jag hade tidigare gått ledarskapsutbildningar och nu ville jag plussa på med gestaltterapeutiska kurser. Under den tiden mognade beslutet fram – jag ville jobba med HR, med individer och grupper. Att starta eget har aldrig tidigare varit något som ens slagit mig, men plötsligt insåg jag att jag har så mycket erfarenhet, kompetens och kunskap som jag kan bidra med. Nu jäklar skulle jag starta eget.

I dag driver hon DiLucias Utvecklingsbyrå och jobbar med HR-utveckling, ledarskapsutveckling och coachning.
Den ganska nyinköpta Villa Insikt används för kurser, workshops och uthyrning.
Karina bor i Umeå men valde att starta företag i Burträsk, ett inte alldeles självklart val kan tyckas. Men för Karina var det ett smartare val.
– De stora företagen och kunderna finns ju i Umeå, men där finns också min konkurrens. Jag ville rikta mig mer mot Skellefteå, där konkurrensen är mindre och där jag såg att de kunder jag ville vända mig mot finns – mindre och medelstora företag där jag kan få en rakare kommunikation med chefen eller med en personalansvarig.

Sedan hade familjen sedan tidigare ett hus i Burträsk, som ligger närmare Skellefteå, och därför blev det så.
– Men det finns inte många potentiella kunder i Burträsk – jag får röra mig mellan Umeå och Skellefteå.
Det svåra med att starta företag har varit att hitta kunderna, anser Karina.
– Jag vet vad jag kan men hur ska jag få framtida kunder att förstå det? Det finns ju tusen företag som jobbar med ungefär samma sak och den stora utmaningen har varit: Hur ska jag få dem att välja just mig?

Några genvägar till svaret har hon inte hittat. Det gäller att ta kontakter där kontakterna finns. Hon nätverkar vid företagsträffar och frukostmöten, håller föredrag när hon kan och hon ringer, något motvilligt, de där kalla samtalen.
– Jag får ta mig själv i örat och ringa de där samtalen. Och visst – det är inte roligt när man får luren i örat.
Jag vill inte ringa och sälja utan i stället se det som ett samtal där jag frågar hur kundens behov ser ut. Efter den insikten har det gått lättare och nätverket har växt fram.

Karina delar synsätt med Mattz. Drivkraften är inte att bli rik. Hon vill att det ska vara roligt och meningsfullt och få det att snurra runt ekonomiskt.
– Det tar ju ett par år innan det tar fart men 2015 blev ett bra år bokslutsmässigt, konstaterar hon.

Nyföretagarcentrum möter dagligen personer som Mattz och Karina, kompetenta yrkesmänniskor som plötsligt blir arbetslösa och som funderar på eget företag som en lösning.

– Många av dem har inte alls tänkt starta eget men gör det för att de inte upplever att de har något val. Väldigt många som blivit övertaliga har ju sin yrkesskicklighet som de levt på i hela sitt liv och de flesta av dem fortsätter att göra samma sak som företagare. De flesta gör det för sin försörjning och många av dem lyckas bra, säger Harry Goldman, VD vid Nyföretagarcentrum.
Han ser en faktor som central för att lyckas:
– Drivkraften hos personen är det som avgör.

Mattz Biraths starta eget-tips

  • Du har inte mer att förlora än de pengar du sätter in i företaget. Man måste våga förlora lite pengar med betoning på ”lite” för att starta.
  • Gör en budget och se hur mycket du kan lägga undan till en buffert. Håll i pengarna och se till att du ligger på plus om du måste avveckla. Av samma skäl – se till att du inte sitter fast i dyra leasingavtal.
  • Skaffa en Facebooksida. Håll sidan levande och marknadsför dig där. Det är ett billigt och enkelt sätt att nå ut till riktigt många.
  • Fokusera på det du är bra på och låt andra sköta bokföringen.
  • Var proper! Gör ett seriöst intryck genom att tänka på detaljer som att ha proffsiga visitkort, ha en ren bil med firmanamnet på och ha kläder med firmaloggan på.

Karina DiLucias starta eget-tips

  • Köp tjänster som bokföring och webbplats om du inte är bra på det själv. Ägna i stället tiden åt det du tycker om och är bra på.
  • Låt inte din passion släckas av olyckskorpar.
  • Skaffa en mentor eller samtalspartner som hjälper dig att se dina styrkor och som peppar när det går tungt.
  • Leta upp nätverk där det finns kunder och andra som startar företag.
  • Om du tycker att det är svårt att sälja – kalla det inte ”sälj”. Se det som ett samtal med någon som kan bli en kund.

7 starta eget-tips

1. Förbered så mycket som möjligt genom att ta den gratishjälp som finns, se till exempel NyföretagarcentrumVerksamt Använd också dina egna nätverk.

2. Skaffa någon att bolla med, någon som har erfarenhet, en rådgivare som är hands on.

3. Få med familjen på dina planer – det är viktigt att ha både stöd och förståelse.

4. Ta reda på hur marknaden fungerar. Skaffa en mentor eller fråga andra i samma situation.

5. Prioritera försäljning och var kostnadseffektiv/snål till en början.

6. Ha en plan för allt organisatoriskt. Hur gör du med bokföring och redovisning?
Var noga med avtal och skaffa rutiner så att skatte- och moms­inbetalningar fungerar.

7. Fråga, fråga, fråga. Det finns inga dumma frågor, som det brukar heta.

(Källa: Harry Goldman, Nyföretagarcentrum.)

AV ANNIKA HÄLLQVIST

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.