Den obehagliga tillväxtprocessen – bryt flow och introducera tillväxtdrivare
Det som fascinerar mig mest med tillväxt är att jag kan uppleva att det finns en viss motsägelse i hur man behöver tänka.
Foto: Unsplash/Författaren
På ett personligt plan kan jag verkligen uppskatta när företaget har ett flow, när allting rullar på, när alla kan sin roll och när saker bara är som de ska vara.
Och flow borde väl egentligen vara en indikator på ett företag mår bra.
Men jag anser att ett företag som vill växa ordentligt, och som vill fortsätta växa ordentligt, aktivt behöver bryta sitt flow och introducera tillväxtdrivare.
I teorin är det lätt att föreställa sig att tillväxt kan ske på ett smidigt och inkrementellt sätt. Ett litet steg i taget. Men i verkligheten är det inte så.
Man smygmyser inte igång tillväxt
Tillväxt är ofta binär. Det är allt eller inget inom ett visst område. Man smygmyser inte igång ett nytt system, man byter rakt av. Man byter inte lager en pall i taget, utan en morgon är det bara dags att flytta 52 lastbilar varor och sen är man igång med helt nya system.
Man 'dejtar' inte en nyanställd i ett år med morgonmöte varannan vecka, utan man anställer nytt och justerar roller. Och man tar inte in en ny produkt, utan man tar in en ny kategori.
Och allt ovan leder troligen till obekväma situationer under justeringstiden.
Tillväxt är sjukt otacksamt
För egen del har vi en fullkomligt horribel kommande månad med 17 containrar gods som kommer in. Det är 340 ton utrustning. Eller sådär 600-800 pallplatser extra.
- En sjukt otacksam uppgift för lagret att lösa
- En fullkomligt omöjlig uppgift att lösa likviditetsmässigt
- En hopplös uppgift att lösa för kundtjänst som ska montera, fota och sälja in
- Och en bedrövlig uppgift för inköp med att försöka gissa hur det påverkar övriga lagerinköp
Men, det behöver ske. För det är rätt läge nu med låg dollar, rimliga containerpriser, en bransch som fortfarande slickar såren efter lågkonjukturen, en bostadsmarknad som börjat komma igång (folk som köper hus köper hemmagym) och företag som försöker locka anställda till kontoren genom diverse morötter (så som företagsgym).
Det svåra är bara att så fort den här satsningen är över så måste nästa redan ha dragit igång.
Och det är inte bekvämt. Men det är ett måste.
Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.