"Det gäller att vårda sina kunder"

- Jag ville starta en e-butik med en produkt som var enkel att lagerhålla hemma, eftersom jag skulle driva företaget vid sidan om mitt vanliga jobb som it-tekniker. Slipsar är också relativt enkelt att fota och lägga upp på sajten, så det gick ganska snabbt att komma igång. Mitt senaste tillskott är en förvaringsserie med bland annat slips- och skärphållare.
Var får du slipsarna ifrån?
- Mest från Asien, men även från europeiska och svenska leverantörer.
Kan du driva firman på heltid?
- Inte helt och hållet, jag har fortfarande ett annat jobb. Men Slipskungen har blivit mycket mer än en hobby. För två år sedan insåg jag att jag antingen skulle vara tvungen att släppa sajten eller göra något riktigt av den. Så då satsade jag och la mer kraft och energi på den. Sedan dess har det gått uppåt.
Hur står du dig i konkurrensen?
- Det gäller att hela tiden plocka fram sidor och produkter som ingen annan har. Då har du en anledning till varför de ska handla just hos er. Dessa incitament bör aldrig sluta komma. Att slå sig till ro när man har en webb-butik är detsamma som att bjuda in andra och att godta en nedåtgående trend i försäljningen. Fortsätt överraska positivt!
Vad är dina bästa tips för att lyckas med sin e-butik?
- Bra foton är jätteviktigt. Dessutom får du räkna med att det kostar pengar. Det låter så enkelt att bara starta en e-butik men det kräver en del investeringar. Glöm heller inte att marknadsföra din sajt, det räcker inte att den bara finns där. Sista tipset: Det gäller att vårda sina existerande kunder, kanske genom att skicka en liten present eller ge rabatt när de handlar.
Bär du själv slips?
- Inte till vardags, men är det fest - alltid!
Läs mer om Johan Byströms företag Slipskungen i Driva Egets företagsregister.
Här kan du presentera ditt eget företag som prenumerant - och stärka din position i Google.
