Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Det hände efter Noko Jeans

11 maj, 2012 Uppdaterades 18 december, 2024 1 minuts läsning
Såg du dokumentären om Noko Jeans som sändes igår på SVT? Tre svenska entreprenörer lyckades ta sig in i Nordkorea för att tillverka jeans. Så här gick det sedan.



På torsdagskvällen sändes den omtalade dokumentären Maneuvers in the dark på SVT. De tre svenska entreprenörerna Jacob Åström, Jakob Ohlsson och Tor Rauden Källstigen bestämde sig för att tillverka jeans i Nordkorea under varumärket Noko Jeans.



– Alla sa att det inte skulle gå, säger Jakob Ohlsson i dokumentären.



Historien började 2007 då de tre killarna snubblade över en nordkoreansk hemsida som gjorde reklam för nordkoreanska exportprodukter. De skickade ett mejl – som blev startskottet för projektet Noko Jeans. Affärsidén var att tillverka jeans i Nordkorea, men också att nyttja handel som politiskt redskap.



– Resan vände fullständigt upp och ned på vår inrutade bild av Nordkorea, skriver grundarna på sin hemsida om första resan dit.



Tre år från det första mejlet firar de lanseringen av jeansen, som varuhuset PUB i Stockholm har köpt in. Medieuppbådet är massivt, både i Sverige och utomlands. Många hyllar entreprenörerna, andra kritiserar dem för att göra affärer med en diktatur.



– Om vi bara velat samarbeta med en diktatur hade vi valt Kina som alla andra, svarar en av grundarna en kritisk journalist i dokumentären.



Kort därefter slänger PUB ut Noko jeans. I ett uttalande säger varuhusets talesperson att de inte vill bli förknippat med politik. Projektet kollapsar.



Idag är företaget Noko Jeans nedlagt. Jakob och Jacob har startat reklambyrån Dear Future. Tor flyttade till Seoul för att studera koreanska men bor för tillfället i Berling.



HÄR kan du se hela dokumentären på SVT Play.



HÄR kan du läsa grundarnas berättelse om Noko Jeans.


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Vilka lån kan mitt företag få hos Almi 2025? Och vad är villkoren?

Vilka lånemöjligheter finns via Almi 2025? Hur hög är räntan? Och hur mycket kan företaget låna? I den här guiden går vi igenom möjligheterna till Almi-finansiering för ditt företag.

Almi 21 april, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 7 minuters läsning
Lån hos Almi 2025

Foto: Vilka lån finns hos Almi



Rekrytering, Personal & Anställda

Den Bisarra Delegerings-Hetsen!

Sedan jag fick min första kollega för sådär 8 år sedan så får jag någon gång i veckan en variant på meningen "Du tänker väl på att delegera?".

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 18 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Delegerings hets

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att det är sprunget ur kärlek, men rätt ofta tror jag man delegerar utan att tänka på varför man gör det, eller vad det ska leda till. Man känner sig helt enkelt överbelamrad med saker, och då skyfflar man över lite på någon stackars kollega som i värsta fall åker på en uppgift där de ändå behöver ditt godkännande/din feedback dag efter dag, och ni blockerar bara varandras flow.

Rent krasst anser jag att folk verkar delegera saker de inte är redo att delegera, antingen för att de saknar kollegor de verkligen litar på, eller för att deras system inte är redo.

Om jag nu delegerar ansvaret för lagret till just lagret då vill jag inte spendera varje vecka med uppföljande möten och ständiga kontroller, för då har jag dels inte släppt ansvaret, dels tar det massor av tid, dels försenas beslut, och dels kommer folk känna sig kontrollerade.

Jag älskar att lämna bort områden, men min filosofi är att jag i princip bara lämnar bort områden som folk kan hantera helt utan min inblandning. Jag behöver inte vara delaktig i att lägga upp nya produkter för vi har ett system kring hur vi prissätter, lägger in bilder, skriver, etc. Och behöver det ändras så är det inte jag som ändrar det.

Jag behöver inte lägga mig i kundtjänstens öppettider, chattar, reklamationssystem, etc. För de som hanterar kundtjänsten har utvecklat det själva - precis som lagret har utvecklat sina mottagningsrutiner, packrutiner, etc.

Och genom att i princip inte lägga någon tid alls på kontroller, möten och uppföljningar så kan jag rodda en hela 'ledningsgruppen' själv. Vilket dels gör beslutsvägen extremt kort, men det är givetvis också en trevlig besparing ekonomiskt. 

Det kan säkert låta stressigt att hantera inköp, kontakt med Marknadsföring/IT-konsulter, leverantörer, produktutveckling, VD-jox, strategi-tjafs, förhandlingar, ingående och utgående fakturering, etc på en person, men det handlar snarare om att bygga enkla kommunikationsformer så att information flödar smidigt. Och med det på plats är det faktiskt inte så farligt.

Det finns massor av invändningar här som är fullt rimliga:

  • Bolaget blir givetvis personberoende av mig
  • Det blir begränsat av min kunskap och mina visioner
  • Vi saknar senior kompetens
  • Vad händer om jag ska sälja
  • Tänk om någon missköter sig inom de områden som är frigående, etc etc...

Rimliga invändningar, men så som jag vill bygga Gymkompaniet så är det egentligen inga större problem.

Och i slutändan bygger vi ju bolagen på vårt sätt. Varför ska vi annars ha dom?

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.