Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Detta är nytt i årets deklaration

16 april, 2013 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
I år kan även du som är delägare i fåmansbolag och handelsbolag e-deklarera. En annan nyhet i år är höjd räntefördelning, ändrade 3:12-regler och generösare avdrag för forskning. Läs här om allt kriong årets deklaration.



Redan förra året kunde du som har enskild näringsverksamhet e-deklarera och få pengar till midsommar. Skatteverket lockar i år med detta även för dig som har fåmansbolag och handelsbolag.



Skatteverket gör allt för att få oss att sluta deklarera på pappersblanketter och därmed spara pengar åt staten. Förra året valde drygt 65 procent att e-deklarera. Nu ska du till och med kunna avbeställa pappersblanketter inför nästa års deklaration.



Bilagorna NE och K4 kan du i årets deklaration importera från ditt dataprogram.



Här är några av årets deklarationsnyheter:



3:12-reglerna



De krångliga 3:12-reglerna förändras nästan varje år. Det kom ändringar i årets vårproposition och det finns ändringar även i årets deklaration jämfört med hur det var i förra årets deklaration:



  • I deklarationen är det första året när man endast kan använda förenklingsregeln för ett aktiebolag per person.

  • Å andra sidan höjs schablonbeloppet något – från 2,5 till 2,75 inkomstbasbelopp och därmed 143 275 kr i årets deklaration. Ett tak på 90 inkomstbasbelopp införs för hur mycket som behöver beskattas som inkomst av tjänst.
Räntefördelning



En annan nyhet är att räntesatsen för positiv räntefördelning blir 5,5 och inte 5 procent plus statslåneräntan. Det betyder att denna i årets deklaration är 7,15 procent. Denna procentsats avgör hur stor del av vinsten i enskild firma och handelsbolag som ska beskattas med 30-procentig kapitalskatt. Exempel:



  • Din firma äger tillgångar, exempelvis fastigheter eller skog, till ett värde av 1 miljon. 71 500 kr av vinsten i företaget ska då beskattas med endast 30-procents skatt.
Forskaravdrag



Företag får i årets deklaration ökade möjligheter att göra avdrag för forskning och utveckling. Hittills har det bara blivit avdrag om kostnaderna varit ”anknuten till kärnverksamheten”. Nu blir det avdrag även för sådan forskning och utveckling som kan ha ett ”rimligt intresse med hänsyn till verksamheten”.



Miljöbilar



Nya regler gäller för nedsättning av förmånsvärdet av miljöbilar. Endast el- och laddhybridbilar, som kan laddas från elnätet, samt gasbilar (ej gasol) får nedsättning utöver justeringen till jämförbar bil.



Resor och uthyrning



Avdragsbegränsningen för resor mellan bostad och arbetsplats har höjts från 9 000 kronor till 10 000 kronor. Du som hyrt ut din privatbostad (villa, lägenhet eller fritidshus) eller hyresrätt får göra ett schablonavdrag med 21 000 kronor.



Övriga upplysningar



Avsnittet Övriga upplysningar på din deklarationsblankett har fått nytt utseende. Nu finns fyra olika rutor där du kryssar i om du vill ha omfördelning av rot-/rutavdrag, om någon kontrolluppgift är felaktig eller saknas, om du har haft inkomst från utlandet eller om du begär avräkning av utländsk skatt. Kryssar du i någon av rutorna ska du även komplettera med information under fältet Övrigt. Motsvarande rutor finns i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1.



Sist i avsnittet om din näringsverksamhet finns också en kryssruta, den fyller du i om din näringsverksamhet har upphört.



Fonder



Från och med den 1 januari 2012 ska svenska fonder inte längre vara skattskyldiga för inkomst av tillgångar som ingår i fonden. I stället ska den som är andelsägare i en investeringsfond, svensk eller utländsk, ta upp en schablonintäkt som beräknas på grundval av värdet på andelsägarens fondandelar vid kalenderårets ingång. För att beräkna schablonintäktens storlek ska underlaget multipliceras med 0,4 procent.



Reglerna gäller fondandelsägare som är såväl fysiska som juridiska personer. Privatpersoner ska ta upp schablonintäkten i inkomstslaget kapital och aktiebolag och juridiska personer i inkomstslaget näringsverksamhet.



Mer skattehjälp av Driva Eget:

  • Här på sajten kommer nya deklarationsråd varje vardag 18 april-2 maj fram till sista deklarationsdagen.

  • I nya numret av tidningen (nr 3/2013) finns 10 sidor med de bästa skattestrategierna i företagets olika faser.

  • Alla deklarationssiffror hittar du här.


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan

Att driva eget handlar om mer än att få betalt för jobbet du gör. Redan innan du skickar din första faktura bör du veta hur fakturering fungerar – och hur du kan slippa vanliga misstag som kan kosta tid, pengar och kunder. Här är guiden för dig som vill fakturera smart från dag ett – förslagsvis med e-faktura.

inexchange
Inexchange 13 augusti, 2025 Uppdaterades 21 oktober, 2025 4 minuters läsning
fakturera smart

Foto: Inexchange-Artikel-2

Psst! Innan vi går igenom hur smart fakturering fungerar; visste du att Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange? Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här! 

Okej, då kör vi igång.

Vad ska en faktura innehålla?

Oavsett om du fakturerar som enskild firma eller aktiebolag måste dina fakturor följa Skatteverkets regler. En korrekt faktura ska innehålla:

  • Ditt företags namn, adress och organisationsnummer
  • Kundens namn och adress
  • Fakturanummer (i löpande serie)
  • Fakturadatum
  • Förfallet datum (betalningsvillkor)
  • Beskrivning av varan/tjänsten
  • Pris och moms (specificerat)

Varning: Skickar du en bristfällig faktura kan kunden neka att betala tills den är korrekt.

Behöver jag ett faktureringssystem?

Nej, du måste inte ha ett system – men det underlättar! Ett smart alternativ till dyra system kan vara Inexchange, där Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Ett bra faktureringsverktyg:

  • Hjälper dig att skapa korrekta fakturor
  • Skickar automatiska påminnelser
  • Håller koll på vad som betalats
  • Gör bokföringen enklare

Många företagare utan bra system (som kanske använder word eller excel) lägger alldeles för mycket tid på faktureringen. Tid som istället skulle kunna läggas på kunderna.

Varför ska jag använda e-faktura istället för PDF?

Många nya företagare börjar med att skicka sina fakturor som PDF och via mejl. Det kan fungera – men med tiden dyker problemen upp:

  • Fakturor fastnar i spamfilter eller tappas bort
  • Du får inget kvitto på att fakturan levererats
  • Bedragare kan manipulera PDF-fakturor
  • Manuell hantering ökar risken för fel

E-fakturor är digitala, strukturerade och säkra. De skickas direkt in i kundens ekonomisystem och du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot. 

Förbered för framtiden – nya krav på e-faktura kan komma

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag.

Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land. Skatteverket, Bolagsverket och Digg (Myndigheten för digital förvaltning) har uppvaktat regeringen och föreslagit att det tillsätts en utredare som undersöker möjligheterna att införa ett sådant lagkrav.

Om du börjar med e-faktura från start är du förberedd – och slipper byta system när reglerna väl ändras.

Du behöver inte spara pappersverifikationer

Med ett digitalt faktureringsflöde behöver du inte längre:

  • Spara papperskopior
  • Sortera och arkivera i fysiska permar
  • Hitta kvitton i plastfickor

Enligt Skatteverket går det bra att spara bokföringsmaterial digitalt – så länge det sker på ett säkert och verifierbart sätt. Läs mer om den nya kvittolagen här.

Varför är e-fakturor bättre än PDF?

Jo, e-fakturor levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Informationen är digital, strukturerad och skickas på ett säkert sätt direkt från avsändarens system till mottagarens fakturahantering. Fakturan passerar ingen inkorg eller skrivbord, där bluffversioner ser sin chans att smyga sig in i ett försök att lura dig. Det är också lättare att verifiera avsändaren via till exempel Peppol-id (Läs mer om vad Peppol är här). 

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, Färre utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på
  • Besparingar: Lägre pris, inget slöseri med tid.

H2: Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Ekonomi & Skatt

Ny brytpunkt för statlig skatt 2026 (och nytt prisbasbelopp) – här är siffrorna

Som företagare är det viktigt att ha koll på skattegränserna för att kunna planera löner, utdelning och privata uttag. Här går vi igenom vad som gäller från och med inkomståret 2026: brytpunkten för statlig skatt, prisbasbeloppet och vad du bör tänka på.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 15 november, 2025 Uppdaterades 15 november, 2025 2 minuters läsning
Ny brytpunkt fo¨r statlig skatt 2026

Foto: Unsplash

Vad är brytpunkten för statlig skatt?

Brytpunkten, eller den gräns där du börjar betala statlig inkomstskatt (för inkomst av tjänst), är ett viktigt riktmärke för privatekonomi – och för dig som aktiebolagsägare med lön eller utdelning. Om din beskattningsbara inkomst överstiger brytpunkten så tillkommer statlig skatt på delar av inkomsten.

Prisbasbeloppet för 2026

För inkomståret 2026 har Regeringen fastställt prisbasbeloppet till 59 200 kronor. Prisbasbeloppet används bland annat vid beräkning av socialförsäkringsförmåner – men påverkar indirekt även skatteplanering.

Bryt­punkten för statlig skatt 2026

Brytpunkten för statlig skatt för inkomståret 2026 blir då, om vi utgår från prisbasbeloppet, 660 400 kronor för personer som inte har fyllt 66 år vid årets ingång. Det motsvarar en månadslön på ungefär 55 033 kronor. För personer som fyllt 66 år vid årets ingång blir brytpunkten beräknad till 751 100 kronor, motsvarande cirka 62 590 kronor/månad. 

Vad innebär det för dig som företagare?

Planera lönen

Om du driver företag och tjänar nära eller över brytpunkten påverkas hur mycket du ”behåller” efter skatt. Exempelvis:

  • Om du har en årslön på 700 000 kronor och brytpunkten är 660 400 kronor, så börjar statlig skatt tillkomma på ca 39 600 kronor.
  • Genom att hålla lönen precis under brytpunkten (t.ex. 655 000 kronor) slipper du betala statlig skatt på lönen — vilket kan frigöra utrymme att plocka ut pengar på annat sätt (som utdelning) med lägre marginalskatt.

Utdelning och bolagsägare

För dig som ägare i ett aktiebolag handlar det om att kombinera lön och utdelning på ett skatteeffektivt sätt. Om lönen trycker upp dig över brytpunkten kan utdelningen bli ett viktigare verktyg för att undvika hög marginalskatt. Samtidigt behöver du följa reglerna för lön, gränsbelopp och underlag för utdelning.

Praktiska tips

  • Följ löneuttaget under året – om du når upp mot brytpunkten kan det vara dags att se över hur du strukturerar uttag det resterande året.
  • Om du har flera bolag eller kombinerad inkomst måste du se helheten – brytpunkten gäller total tjänsteinkomst.

Sammanfattning

  • Prisbasbeloppet för 2026: 59 200 kronor.
  • Brytpunkt för statlig skatt 2026 (baserat på orisbasbeloppet): 660 400 kronor (under 66 år) och 751 100 kronor (66 år eller äldre).
  • Som företagare är det centralt att planera lön och utdelning utifrån hur nära gränsen du ligger.
  • Genom aktiv planering kan du optimera efter skatt samtidigt som du följer regelverket.


Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.