Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Soundry

Detta behöver alla företagare veta om musikstreaming

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 18 februari, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Behöver verkligen mindre företag betala avgifter för att spela musik?Vi får ofta frågan om mindre företag verkligen måste betala avgifter för att spela musik i sin butik, salong eller restaurang. En vanlig myt verkar vara att endast större företag, med en stor kundbas, behöver betala dessa avgifter.Tyvärr är så inte fallet.
Vill du spela musik, oavsett om det är radio eller spellistor i Spotify, i en kommersiell miljö behöver du betala avgifter till Stim och Sami. Nästan all musik, framför allt de populäraste låtarna från radio, är skyddad under upphovsrättslagen. Därför behöver du betala avgifterna till Stim och Sami för att ha rätt att använda musik där kunder vistas. Bland alla saker en företagare har att göra kan vi förstå att sätta ihop en spellista med ”laglig” musik kanske inte är högsta prio. Det är därför Soundry finns. Vi fungerar som ett lagligt alternativ till att betala dessa avgifter. I denna artikel ska vi försöka reda ut och förklara de vanligaste missuppfattningarna och frågorna vad gäller musik för företagare.

Vad betyder egentligen “royalty free”?
När man säger att musiken är ”royalty free” menas det att det inte krävs att man betalar ”royalties” för att använda den. Royalty är den avgift du betalar skaparen av låten för att använde dennes verk. Vill du ha ”royalties” för dina verk kan du anmäla dig till Stim och Sami som då samlar in royalties åt dig när din musik används. Avgiften som Stim och Sami samlar distribueras sedan mellan artisterna som är kopplade till organisationerna.
Att betala kreatörer på detta sätt tenderar att gynna större artister med resurser att kräva betalning. Mindre artister får ofta inte många kronor per låt under ett år, pengar som ofta inte betalas ut då man måste nå upp till en viss summa innan man har rätt att begära ersättning av Stim och Sami. När någon erbjuder musik som är ”royalty free” har man satt upp en annan betalmodell. Oftast får artisten betalt i förhand för att släppa rättigheterna till ett verk. Detta har många fördelar då det underlättar för artister att kunna få en stabil inkomst och leva på sin musik, även om dom inte blir nästa Beyoncé.
För att förtydliga så innebär “royalty free” inte att musiken är gratis att använda för vem som helst, man måste fortfarande betala ägaren av verket. Men man slipper betala licensavgifter. Termen är jämförbar med “tax free” som vi alla känner igen från flygplatser. Det blir billigare för att du slipper betala vissa avgifter, men kvaliteten är densamma.

Kan jag inte bara använda mitt Spotify-konto för att spela musik?
Det flesta streaming-tjänsterna är idag delade i privata och företagskonton. Det privata kontot, t.ex. Spotify premium (99kr/månad), får inte användas i kommersiell miljö. För att spela musik I t.ex. en butik måste du ha deras alternativ för företag (599kr/månad). Då finns inte samma utbud av musik, men du kan spela musiken som finns i din butik. Men även om du har ett företagskonto måste du fortfarande betala avgifter till både Stim och Sami då du endast betalar för själva tjänsten.

Är musiken verkligen så viktigt?
I en artikel hävdar OneMusic Australia, Australiens motsvarighet till Stim och Sami, att spela musik i en butik, restaurang, salong eller café är en stor fördel för företaget. 78% av restauranggästerna säger att dom njuter mer av mat och dryck om dom hör musik i bakgrunden samtidigt som 70% säger att dom stannar längre på restaurangen.

Kan jag inte använda musik jag köpt, som CD’s eller album i iTunes?
Det korta svaret är nej.
Det något längre svaret är att många blandar ihop att köpa musik med att äga rättigheterna till musiken. När du köper en CD eller en låt från iTunes kan man säga att du egentligen ”leasar” rätten att lyssna på musiken. Det fungerar precis som med Spotify, du kan lyssna på musiken hur mycket du vill privat, men inte spela den för dina kunder.

Vad händer om jag spelar musik i butiken utan att betala licensavgifter?
Stim och Sami har enligt lag rätt att samla in pengar från företag som använder licensierad musik. Har du använt musik under en längre tid, utan att betala avgifter, kan dessa organisationer starta en rättsprocess mot ditt företag. Så extrema åtgärder är ovanliga, men det har hänt. Oftast kommer en representant från någon av dessa organisationer in i din butik, du får en tillsägelse och sedan ett inbetalningskort för nästa kvartal. Det estimeras att över 80% av alla företag inte betalar rätt licensavgifter. Det är mycket pengar på spel för dessa organisationer och man kan räkna med att de kommer att bli mer aggressiva i sina metoder framåt.

Låt oss sköta tråkiga
Det som gör Soundry unikt är att vi erbjuder en komplett plattform för all musikstreaming för företag. Den månatliga kostnaden täcker alla kostnader för att få använda musiken i kommersiell miljö, tillgång till över 65 professionellt ihopsatta spellistor, samt alla licensavgifter! Du får även ett certifikat som intygar att du spelar musik lagligt i butiken, om någon skulle fråga. Att driva ett företag är ofta associerat med att hålla både budgetar och tider. Soundry erbjuder den mest kostnadseffektiva lösningen på marknaden, samtidigt som du slipper sitta och sätta ihop egna spellistor och hålla dom uppdaterade. Det är bara att välja genre och börja spela musik i ditt befintliga ljudsystem.
Alla låtar i en spellista måste ha en sammanhängande känsla men ska fortfarande vara varierad och inte innehålla några explicita texter. Därför har Soundry ett stort team av musikspecialister som ser till att alla spellistor hålls uppdaterade med musik anpassad för kommersiella miljöer. Detta görs för att dina kunder, men framför allt dina anställda, inte ska tröttna på musiken.
Lyssna själv, testa Soundry gratis idag!


ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Viktiga skattenyheter inför 2026 – detta måste företagare veta

Nästa år väntar flera nya regler som påverkar både hur du tar utdelning och hur ditt företag ska redovisa. Det kan innebära nya krav, fler beslut – och stora möjligheter för dig som är förberedd. Här får du en gratis guide som hjälper dig att få koll på nyheterna.

Talenom 5 november, 2025 Uppdaterades 5 november, 2025 3 minuters läsning
Nya skatteregler 2026

Foto: Talenom

Bråttom? Här kan du ladda ned guiden med skattenyheterna inför 2026 – helt kostnadsfritt hos Talenom. I guiden får du en tydlig överblick över de viktigaste förändringarna och praktiska råd på vad du kan göra redan under 2025.

Okej, då kör vi igång. Genom att ha koll på alla nyheter och förändringar redan nu får du tid att planera och kan undvika obehagliga överraskningar i både ekonomi och administration.

Låt oss börja med att övergripande gå igenom de planerade förändringarna.

6 nya regler som kan påverka dig och ditt företag 2026H3: Förändringar i 3:12-reglerna – ny modell för fåmansföretag

Den största nyheten är att huvudregeln och förenklingsregeln slås ihop till en gemensam modell. I den nedladdningsbara guiden berättar vi hur det påverkar ditt företag. 

Ändringar i K2 och K3 – nytt regelverk för många företag

Flera företag som tidigare fått använda K2 måste nu övergå till K3. För de företag som får fortsätta använda K2 sker vissa förändringar. Och för dig som behöver gå över till K3 väntar ytterligare krav.

K10 och ägaravkastning – anpassa dig till nya utdelningsregler

När 3:12-reglerna förändras påverkas även hur du som företagare ska fylla i K10-blanketten, där utdelning och kapitalvinst i fåmansföretag redovisas. Eftersom gränsbeloppen beräknas på nya sätt behöver både ägarfördelning, tidigare utdelningar och sparat utdelningsutrymme ses över.

Nya regler för ränteavdrag och finansiering

De generella reglerna för ränteavdrag föreslås också ändras från 2026. Den så kallade förenklingsregeln höjs från 5 miljoner till 25 miljoner kronor, vilket gör att fler företag kan dra nytta av ett enklare avdragsförfarande.

Prisbasbelopp och socialförsäkringsnivåer ändras

Dessa belopp påverkar en rad gränser inom lön, pension, ersättningar och avgifter. Därför behöver du som företagare ha koll på de nya beloppen, som vi går igenom i guiden.

Fler skatteförslag i budgeten – lättnader för unga, enklare regler och grön teknik

Utöver de föreslagna förändringarna innehåller budgetpropositionen för 2026 flera skatteåtgärder som kan påverka ditt företag, b la:

  • Tillfälligt nedsatta arbetsgivaravgifter för unga.
  • Gröna skatteåtgärder.

Vill du få full koll på vad förändringarna betyder för dig?

Bästa sättet att få en heltäckande bild av de föreslagna skattereglerna är att ladda ned Talenoms guide som sammanfattar de nya reglerna, visar konkreta exempel och hjälper dig att förbereda dig redan nu.

Ladda ner den kostnadsfria guiden med alla skattenyheter här och få full koll inför 2026.

Tips! Visst har du sett att vi har fler kostnadsfria guider?

1. Här finns en nedladdningsbar, kostnadsfri guide om hur du sänker skatten 2025.

2. Här kan du ladda hem K10-checklistan för företagare, där du får alla tips, finesser och smarta K10-tips på en plats.

3. Här kan du ladda ned en kostnadsfri Löneguide – som lär dig allt om löner och lönehantering. Ett måste för företag med anställda!

4.Och här hittar du en kostnadsfri guide om de föreslagna 3:12-reglerna. Ett måste om du vill få stenkoll på läget och få konkreta exempel.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag

Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis:
Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag. 

Personlig service:
Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.



Digital Marknadsföring

Sveriges 10 största influencers på Instagram 2025

De är Sveriges största influencers på Instagram – men också duktiga företagare som vi kan lära oss av. Låt oss gå igenom listan på våra mest populära influencers, och vad de gjort för att lyckas.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 7 november, 2025 Uppdaterades 6 november, 2025 5 minuters läsning
Driva Eget

Foto: Driva Eget / Unsplash

Sverige har flera influencers som slagit igenom stort, både nationellt och internationellt. Här listar vi de 10 svenska profilerna med flest följare på Instagram.

Tips! Följ Driva Eget på Instagram och få våra bästa framgångstips varje dag. 7 000+ följer redan.

1. Felix 'PewDiePie' Kjellberg (@pewdiepie)

Det förvånar väl ingen att Felix Kjellberg kniper förstaplatsen även i år. Han är fortfarande ett av de mest välkända ansiktena på planeten, speciellt bland internet-generationen. Felix började sin framgångsresa 2010 med att spela spel och vara underhållande på YouTube, vilket snabbt blev populärt. Tre år senare var han världens största Youtuber. Idag driver han sina sociala kanaler på heltid, med innehåll som sträcker sig långt bortom gaming.

Hur många följare har PewDiePie på Instagram? 20,2 miljoner

2. Elsa Hosk (@hoskelsa)

Elsa Hosk började sin modellkarriär tidigt. Vid 14 års ålder fick hon sitt första uppdrag i Tokyo och nominerades senare till årets modell i Sverige 2005 och 2006. Hon blev Victoria's Secret Angel och har sedan dess arbetat med stora internationella modemärken. Med nästan 9 miljoner följare på Instagram är hon en av de svenska profiler som nått längst inom modebranschen globalt.

Hur många följare har Elsa Hosk på Instagram? 8,8 miljoner

3. Anna Nyström (@annanystrom)

Anna Nyström startade sitt Instagramkonto 2013 och började samtidigt träna med tunga vikter, vilket på den tiden var sällsynt bland tjejer. Hennes träningsbilder fick snabbt genomslag och följarskaran växte. Hon utbildade sig till personlig tränare och lanserade klädmärket Ryvelle 2020, men lämnade styrelsen året efter. Trots flera miljoner följare håller hon en låg profil och ställer sällan upp på intervjuer. Hennes innehåll består främst av träningsbilder och livsstilsinnehåll. Hårt, konsekvent arbete och en unik vinkel verkar vara hennes nyckel till framgång på Instagram. 

Hur många följare har Anna Nyström på Instagram? 7,7 miljoner

4. Linn Löwes (@linnlowes)

Linn Löwes började träna under sin kamp mot lymfkörtelcancer och omvandlade erfarenheten till en karriär som personlig tränare, och så småningom influencer. Hon delar träningsprogram och recept som når miljontals människor världen över. 2021 startade hon klädföretaget Stacci Athletics, som tredubblade sin vinst på två år. Parallellt drev hon träningsappen Athli, som hon sålde till USA 2023. Affären gav bolaget en vinst på 38 miljoner kronor enligt Breakit. Hennes affärsupplägg visar hur influencers kan bygga lönsamma företag.

Hur många följare har Linn Löwes på Instagram? 3,3 miljoner

5. Matilda Djerf (@matildadjerf)

Matilda Djerf började sin resa som influencer 2016 med en semesterblogg och bikinibilder på Instagram. När följarskaran växte övergick hon till heltidsinfluencer två år senare. Tillsammans med sin pojkvän Rasmus Johansson grundade hon modekoncernen Djerf Avenue. Varumärket, känt för bär-tryck och skandinavisk estetik, värderades 2022 till 360 miljoner kronor med en omsättning på 230 miljoner kronor. I december 2024 hamnade bolaget i blåsväder när Aftonbladet granskade arbetsmiljön efter vittnesmål från elva anställda om stress och tufft arbetsklimat.

Hur många följare har Matilda Djerf på Instagram? 2,7 miljoner

6. Hanna Öberg (@hannaoeberg)

Hanna Öberg startade sin Youtubekanal 2016 med träningsvideos och vardagsvloggar. Kanalen har passerat 1 miljon prenumeranter och imponerande 76 miljoner visningar. På Instagram har hon byggt upp en av Sveriges mest lönsamma fitnessprofiler genom att kombinera träningsinnehåll med digital produktutveckling. Hon driver flera träningsföretag, däribland Ownu-appen med digitala träningsprogram. Och företagen omsätter tillsammans över 20 miljoner kronor.

Hur många följare har Hanna Öberg på Instagram? 2,2 miljoner följare.

7. Rachel Bråthén (@yoga_girl)

Rachel Bråthén byggde sitt Instagramkonto 'Yoga Girl' från grunden 2012 som växte till miljontals följare. Hennes bok med samma namn blev New York Times-bästsäljare 2015 och översattes till sex språk. På Aruba grundade hon yogastudion Island Yoga och wellnessplattformen oneOeight, vilket ledde till en plats på Forbes lista över inflytelserika fitnessprofiler. Sedan 2021 bor hon i Sverige med sin familj och fortsätter driva sitt wellness-företag internationellt.

Hur många följare har Rachel Bråthén på Instagram? 1,9 miljoner

8. Emelie Lindmark - Emitaz (@emitaz)

Emelie Lindmark har drivit sitt konto sedan 2010 och stadigt byggt en följarskara på Instagram. Hon bor i Barcelona med sin familj och kombinerar skandinavisk minimalism med en medelhavsstil för att skapa starkt visuellt innehåll. Hennes känsla för mode har lett till samarbeten med flera lyxvarumärken och deltagande på Paris Fashion Week. Hon har även lanserat sitt eget modemärke, Le Capsole, som hon driver från Spanien. 

Hur många följare har Emelie Lindmark på Instagram?  1,8 miljoner följare.

9. Kenza Zouiten Subosic (@kenzas)

Kenza Zouiten är också ett namn få har missat. Hon startade sin blogg redan 2006 som tonåring och har följt med genom hela influencer-branschens utveckling. Hon har alltså hållit sig relevant i snart två decennier. Efter sina framgångar med modekoncernen IvyRevel grundade hon hårvårdsmärket The Every 2019, som hon fortfarande driver tillsammans med sin man. På Instagram balanserar hon entreprenörskap med familjelivet som trebarnsmamma. 

Hur många följare har Kenza Zouiten Subosic på Instagram? 1,7 miljoner

10. Amanda Khamkaew (@amandakhamkaew)

Amanda Khamkaew började posta på Instagram 2013 och blev känd för det populära Gen Z-formatet mirror modeling, där man fotograferar sina outfits i spegeln hemma. Hon har samarbetat med modevarumärken som Revolve och Meshki och är bland de yngsta på listan. Hon representerar generationen som vuxit upp med Instagram som primär plattform, där autenticitet väger tyngre än polerad estetik.

Hur många följare har Amanda Khamkaew på Instagram? 1,4 miljoner

Vill du också lyckas på Instagram? Spana in vår guide: Så lyckas du med instagram – 6 smarta strategier.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.